Jelen hétvégével lezártnak tekinthető a 2012-es nyári moziszezon, hiszen a The Expendables - A feláldozhatók 2. premierjével a forgalmazók ellőtték az összes puskaporukat. Stallone all-star akciófilmje ezzel együtt nem szólt nagyot, mi több: lényegesen az első rész alatt futott be. Ezalatt a ParaNorman és a Timothy Green különös élete című családi filmek átlagosan muzsikáltak, így a Sparkle című dráma jutott legközelebb az ideális szinthez.
Jelen hétvégével lezártnak tekinthető a 2012-es nyári moziszezon, hiszen a The Expendables - A feláldozhatók 2. premierjével a forgalmazók ellőtték az összes puskaporukat. Stallone all-star akciófilmje ezzel együtt nem szólt nagyot, mi több: lényegesen az első rész alatt futott be. Ezalatt a ParaNorman és a Timothy Green különös élete című családi filmek átlagosan muzsikáltak, így a Sparkle című dráma jutott legközelebb az ideális szinthez.
ÚJ FILMEK
They're all back. Kereken két évvel ezelőtt Sylvester Stallone visszarántott a reflektorfénybe –és át a 21. századi köztudatba– egy sereg régen látott arcot, hiszen a The Expendables - A feláldozhatók, némileg meglepetést okozva, több mint 100 millió dollárt kasszírozott csak Észak-Amerikában, ezzel a Lionsgate addigi második legnagyobb bevételét produkálva. A folytatást már azt megelőzően is pedzegették az alkotók, és csak annyit vártak vele, amennyit muszáj. A The Expendables - A feláldozhatók 2. (The Expendables 2; hazai bemutató: augusztus 30.) az iménti nagyzoló tagline-nal robbant be több mint 3300 moziba, ám az állítás nem bizonyult kölcsönösen értelmezhetőnek: a nézők egy jelentős része nem döntött a visszatérés mellett, így a Simon West által rendezett akciófilm csak nem egészen 29 millió dollárral állhat a dobogó élére. Ez szembetűnően elmarad az első rész 34,8 milliójától, no meg a 40 millióhoz közelítő előrejelzésektől. Ennek oka egyszerű: az első részt egy trükkre alapozták, miszerint több néhai akciósztár –pár mostanival vegyülve– ezúttal együttesen csinálja azt és abban a modorban, amit jó' egy-másfél évtizeden át művelt, vagyis a külön-külön aligha, de egyesítve hatékony sztárerő vonzotta a meggyőző mértékű érdeklődőket. Ugyanaz még egyszer azonban már kevésbé különleges, hiába csapódott a stábhoz két igazán erős név Chuck Norris és Jean-Claude Van Damme személyében, vagyis lemorzsolódtak azok, akik nem feltétlen rajongói a műfajnak és a felsorakozott színészeknek, vagy pedig csak szimplán csalódtak a korábbi filmben. Ez utóbbira most kisebb az esély, hiszen egészen egyedülálló módon a folytatásnak sikerült lényegesen jobb értékeléseket begyűjtenie a kritikusoktól, a Rotten Tomatoes-on egyenesen 'friss' minősítést érdemelt ki – ennek tudatában igazán kár, hogy a meglehetősen vaskos költségvetéssel (100m) megegyező bevételre ezúttal nemigen számíthat a film, így pedig Avi Lerner producernek kicsit óvatosabban kell vizionálnia egy harmadik részt és annak szereposztását. Azért minden még nincs veszve: az elkövetkezendő hetek látszólag érdektelen címeket tartogatnak és a kritikák mellett a szájhagyomány is lényegesen jobb az első részéénél, szóval egy-két szerencsés kanyarral és jó sok vérrel meg verítékkel még van esély arra, hogy 80 milliónál többet gyűjtsenek be a feláldozhatók ezúttal is.
A Coraline és a titkos ajtó után új egész estés filmmel jelentkezett a Laika nevű produkciós cég. A ParaNorman című animációs családi horrort a Focus Features forgalmazza, és szemmel láthatóan a 2009-es Henry Selick-mű nyomába szánták. A 3429 mozi műsorára felkerült 3D-s stop motion-film azonban nem tudta befogni az előtte példaként lebegő elődöt, hiszen annak derék 16-17 millió dollárja helyett 14 millióval állapodott meg, de még éppen a dobogón. A nem hagyományos számítógépes technikával készült mesefilmek körében jellemző terület a 10-15 millió közötti, elég csak a tavaszi Kalózok! A kétballábas banda kiábrándító szereplésére gondolni, azonban gyerekeknek szánt darabokkal már egy ideje nem rukkoltak elő a stúdiók, így a ParaNorman előtt nyitott volt az út akár egy 20 milliós starthoz is. A kétség kívül riasztó horrorisztikus szál tehető felelőssé legnagyobb részt azért, hogy ez nem jött össze, ám a kifejezetten jó kritikai és nézői fogadtatásnak bizonyosan meg lesz a hatása, és nem kell beérnie 50 millió alatti végeredménnyel a zombikkal, kísértetekkel és szülőkkel szembeszálló különc gyerek kalandjának.
A Sparkle című zenés dráma nem várt segítség kapott a népszerűsítésben Whitney Houston év eleji halálával, hiszen a Sony által forgalmazott film, mely a '60-as években követ nyomon egy három nővérből álló lánybandát, az énekesnő utolsó filmszerepét jegyzi. Rajta kívül még éppen elég olyan névvel bír a film, ami az afroamerikai közönség figyelmét kellőképp felkelti, no és persze a zene is sokat nyom a latban, így a 14 millió dollárból készült remake ehhez nagyon közeli összeggel (12m) zárja a top 5-öt. A közönség a kezdeti visszajelzések alapján elégedett a látottakkal, míg a kritikusok vegyesen fogadták a produkciót, de mindez kevésbé számít jelen esetben; 35-40 millió dollár közé vezet a Sparkle útja.
Nem volt ideális a ParaNormannel egyszerre nevezni, noha a Timothy Green különös élete (The Odd Life of Timothy Green) lényegesen mást kínál, mint animált társa: Jennifer Garner és Joel Edgerton kisgyerekről álmodozik, mire egy napon a semmiből terem ott nekik a címszereplő. A Disney szerdán indított projektje főhőse életkora ellenére érezhetően a felnőtteknek szóló fajta a családi mozikon belül, amit már csak direktora is igazol: Peter Hedges korábbi munkái között található ilyen-olyan vonatkozásban a Gilbert Grape, az Egy fiúról és a Dan és a szerelem is. A nem egészen 2600 moziban vetített fantasy-dráma nem indított rosszul a hét közepén a szerényre szabott esélyeihez mérten (számai megegyeztek az egy héttel korábbi Amit még mindig tudni akarsz a szexrőléivel), és a 11 milliós hétvégi eredménye a maga limitált keretein belül (a '90-es évek jobban kedvezett volna neki) tisztességes összeg. Öt nap alatt 15 milliót számlál a 40 milliós produkció, ami még az erőtlen kritikák mellett is teljesíthető szintnek mutatkozik.
KORÁBBI FILMEK
A feláldozhatók 2. és A Bourne-hagyaték érezhetően nehezére vannak egymásnak, még ha más korok más akciófilmes ismereteit is képviselik. A Universal franchise-darabja erőteljesen esett vissza, de 17 milliós második hétvégéjével még magabiztosan áll a második helyen. A legutóbbi két Bourne-opus is majdnem ekkora negatív változást regisztrált anno, ám azok lényegesen magasabb pontról estek vissza, és a későbbiekben pazar maradóerőről tettek tanúbizonyságot. Így tehát a valódi megmérettetés a következő hétvégén érkezik el Tony Gilroy filmje számára. A 10 nap alatt összegyűlt csaknem 70 millió dollár viszont már így is biztos pozíciónak látszik a 100 millió teljesítéséhez; augusztus hava tehát már biztos nem marad kilenc számjegyes blockbuster nélkül, noha az előző évek módfelett jobban teljesítettek ezen a téren.
A hatodik helyen állomásozó A sötét lovag: Felemelkedés forgalmazásának ötödik hetében átlépte a 400 millió dolláros küszöböt, harmadikként 2012-ben, ami darabszámot tekintve új csúcs. Ugyan igencsak lemaradt az előzőtől, egy harmadik résztől kiváló eredmény az, amit fel bír mutatni.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
Bár A feláldozhatók 2. alulmúlta a várakozásokat, és a ParaNorman sem adott bele apait-anyait, a hétvége összforgalma kedvező képet fest az egy évvel korábbihoz képest. Ez leginkább a filmtumultus számlájára írható (no meg azon tényére, hogy a Conan, a barbár és a Frászkarika csúnyán megbukott), ami három címmel fokozódik a héten: szerdán az Üss vagy fuss! című akció-vígjáték rajtol el, majd a The Apparition és Fék nélkül szolgáltat némi horrort ill. adrenalint a nyár végére. Csendes évszakváltás lesz ez, a kelleténél alacsonyabb start ellenére alighanem egy újabb Stallone-győzelemmel.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
The Apparition | 800 | $3,500,000
Hit & Run | 2700 | $7,500,000
Premium Rush | 2100 | $10,000,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (ú) The Expendables 2 ($28.8m/$28.8m)
02. (1) The Bourne Legacy ($17.0m/$69.6m)
03. (ú) ParaNorman ($14.0m/$14.0m)
04. (2) The Campaign ($13.4m/$52.7m)
05. (ú) Sparkle ($12.0m/$12.0m)
06. (3) The Dark Knight Rises ($11.1m/$409.9m)
07. (ú) The Odd Life of Timothy Green ($10.9m/$15.2m)
08. (4) Hope Springs ($9.1m/$35.1m)
09. (6) Diary of a Wimpy Kid: Dog Days ($3.9m/$38.8m)
10. (5) Total Recall (3.5m/$51.8m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!