A Colorado államban történt tömeggyilkosságra való tekintettel a Warner Bros. úgy döntött, nem tesz közzé hétvégi bevételi becsléseket a mai napon, s példáját a többi stúdió is követi. Mi se leszünk elrontói e gesztusnak, részletes box office-elemzésre majd a jövő hét elején kerítünk sort. Jöjjön most valami más.
A Colorado államban történt tömeggyilkosságra való tekintettel a Warner Bros. úgy döntött, nem tesz közzé hétvégi bevételi becsléseket a mai napon, s példáját a többi stúdió is követi. Mi se leszünk elrontói e gesztusnak, részletes box office-elemzésre majd a jövő hét elején kerítünk sort. Jöjjön most valami más.
Mint ismert, péntek hajnalban, A sötét lovag: Felemelkedés egyik első vetítésén egy maszkot viselő fiatalember tucatnyi néző életét oltotta ki a Coloradóbeli Aurora egyik multiplexében. Mivel Amerika már a reggeli híradásokból szembesülhetett a tragédiával, nem csoda, hogy a hétvégi látogatottság visszaszorult; minden film hétvégi bevételében 50% fölötti negatív változás állt be az előző víkendhez képest, a kiemelt premiernek pedig nem sikerült rekordokat döntenie.
Az elmúlt években jóformán minden évszakra jutott egy a coloradóihoz hasonló eset a világban, bizony nem csak az Egyesült Államokban, de a békésebbnek ismert Kanadában vagy Skandináviában is. Blogunk olvasói, filmkedvelők körében azonban ez a mostani okozhatta a legnagyobb megrázkódtatást, válthatta ki a legnagyobb felháborodást. Moziba menni mindig élményszerzést jelent, és most ezt a szabadidős tevékenységet (és egy helyet, egy filmet) szennyezte be egy őrült ámokfutása.
A múltban előfordult nem egyszer, hogy egy konkrét filmet tettek (részben) felelőssé egy bűnesetért, ennek fényében figyelemreméltó, hogy A sötét lovag: Felemelkedést magát nem érte tapintható kritika. Pedig ezúttal biztosra vehetjük, nem találomra választott az elkövető, akiről először azt híresztelték, Bane-maszkot viselt, majd azt, hogy Jokernek hívatja magát. A sötét lovag-trilógia nagyon is könnyen adhat alapot egy instabil elmének, hiszen minden epizódjában a gonosz értelmetlen pusztítása áll a főhőssel szemben: hol egy város teljes lakosságából lesz célpont, hol kaotikus állapotok teremtése, hol a puszta terror az ellenlábasok motivációja, ráadásul A sötét lovag Jokere nagy-nagy kultusznak örvend széles körben, figurája teljesen elhomályosítja a film üzenetét, állásfoglalását. Ezzel együtt a produkciók és alkotók természetesen nem tehetők felelőssé egy ilyen incidensért, hiszen számos filmben jelenik meg pusztulás, mészárlás, ámokfutás. Amivel viszont A sötét lovag: Felemelkedés kiemelkedik ezek közül, felhívja magára a figyelmet, s ezáltal egyszerre vált most eszközzé és célponttá, az az esztelen mértékű sztárolása. A sötét lovag kirobbanó fogadtatása után pattanásig feszült a záróepizódot övező várakozás, és erre nagyon sokan, nagyon sok módon rá is játszottak. Indulatokat generált: elég csak példának venni az egy negatív véleményt megfogalmazó kritikust ért halálos fenyegetést, a Rotten Tomatoes weboldal precedens értékű intézkedéseit, amivel újságírót zárt ki és komplett kommentelést függesztett fel. Nem túlzás állítani, A sötét lovag: Felemelkedés hisztériát váltott ki, s e hisztéria végső határa az, ami Aurorában történt néhány napja. Meglehet, talált volna a merénylő más helyet és más időpontot tettére, de ennek ellenkezőjében sem lehetünk bizonyosak, amíg indítékai napvilágra nem kerülnek (már ha egyáltalán van még manapság ilyesmijük ezeknek az állatoknak.)
A tucatnyi halálos áldozatot követelő tragédiát követően sok prominens illető érezte úgy, hogy meg kell szólalnia. Barack Obama szörnyűségesnek és tragikusnak nevezte az esetet, közleményében továbbá az életről és a szeretetről beszélt. Az elnöki székre pályázó Mitt Romneyt ugyancsak mélyen megrázta a mészárlás híre, és a gyors igazságszolgáltatást sürgette. A politika egyébként magát a filmet is utolérte, még a bemutató előtt: a jobboldal baloldali, a baloldal jobboldali politikai agendát látott bele Christopher Nolan filmjébe. Maga Nolan és Christian Bale is kifejezte együttérzését az áldozatok családjával; mindketten hangsúlyozták, hogy elképzelni sem tudják, mit érezhetnek most a gyászolók. Filmes körökből a sci-fi-rajongók önjelölt szónoka, George Takei is billentyűzetet ragadott, míg a dokumentumfilmes Michael Moore ismét abbéli aggodalmát fejezte ki, hogy az utókor egy erőszakos társadalomként ítéli majd meg a mai Amerikát.
A hasonló eseteket meggátoló változtatások az ország vezetésétől még váratnak magukra, ellenben a legnagyobb moziláncok nyomban bevezettek több biztonsági intézkedést is (ebből Európa sem maradt ki). Az AMC hálózat filmszínházaiban részleges jelmez-tilalmat vezettek be, Los Angeles-ben egyenruhás rendőröket rendeltek ki az intézményekhez, akik a nézőtérre is be-beülnek, gyanús elemek után kutatva. Masszív táska-átkutatásokra is számíthatnak a most mégis a mozizás mellett döntő tengerentúliak, akik pedig a tragédia hatására inkább otthon maradnak, de már megvették jegyüket, a legtöbb helyen pénzvisszatérítést kapnak. Két vállalat 11 mozijában adományozásra is lehetősége van a szolidáris látogatóknak. Persze mindig akad, aki kevés sütnivalójáról tesz tanúbizonyságot: egy Kim Kardashianéhoz (Google, ha tán nektek is szükségetek van rá) és Jennifer Lopezéhez hasonló ruhákat árusító cég egyik termékének nevével megegyezik a színhelyül szolgáló város neve, és ezt Twitteren ki is használták egy kis népszerűsítésre...
Ismerve a mai világ működését, ahol a hírek sem tartanak tovább a napi fogyasztási cikkeknél, a mozilátogatás a sajnálatos történések ellenére valószínűleg hamar visszakerül megszokott medrébe, noha a Century Aurora Theater nyilván végleg bezárta kapuit. A sötét lovag: Felemelkedés a francia, mexikói és japán díszbemutató és számos sajtóesemény törlésével, egy igen súlyos béklyóval folytatja világkörüli hódító útját. Igazságtalan teher ez: csak egy filmről van szó, ami szórakoztatni akar, mégis egy szörnyeteggé mutálódott – és nem biztos tehát, hogy csak péntek hajnalban...