Intenzív hajrával zárult június hava: a négy premier közül három erőteljesen betalált, közülük is a Ted és a Magic Mike aratott zajos sikert, néhány igen örvendetes következtetésre sarkallva az elemzőket. Az életre kelt mackó története több mint félszáz milliót kasszírozott három nap alatt, Channing Tatum vetkőzése pedig már több mint költségvetése ötszörösét tudhatja a pénztárakban. Ezalatt Tyler Perry Madeája is ismét sokakat a nézőtérre csábított, míg a People Like Us című mezei dráma észrevétlen maradt.
Intenzív hajrával zárult június hava: a négy premier közül három erőteljesen betalált, közülük is a Ted és a Magic Mike aratott zajos sikert, néhány igen örvendetes következtetésre sarkallva az elemzőket. Az életre kelt mackó története több mint félszáz milliót kasszírozott három nap alatt, Channing Tatum vetkőzése pedig már több mint költségvetése ötszörösét tudhatja a pénztárakban. Ezalatt Tyler Perry Madeája is ismét sokakat a nézőtérre csábított, míg a People Like Us című mezei dráma észrevétlen maradt.
ÚJ FILMEK
Seth MacFarlane kultikus figura: a Family Guy című rajzfilmsorozatnak csaknem 47 millió (!) kedvelője van a Facebookon, márpedig erre azt szokás mondani: népszerű. A fél szereplőgárda megszólaltatójaként sikerült nevét egybeforrasztani a show-val, így odafigyelnek rá a rajongók. Ha ehhez hozzávesszük, hogy első játékfilmje, a Ted (hazai bemutató: augusztus 23.) egy pofonegyszerű, de rendkívül szórakoztatónak tűnő alapsztorival bír, amit nagyon könnyű népszerűsíteni (miszerint a Mark Wahlberg által játszott főhősnek egy gyermekkori kívánságának következtében életre kelt plüssmackója, aki még felnőtt korában is vele lakik), és ebben a forgalmazó Universal és MacFarlane jó munkát végeztek, elég csak a "Thunder-song"-ra vagy a "white trash női nevek" listájára gondolni, amik igazolják a maradandó előzeteseket. A nyár eddigi korhatáros komédiáinak nem jött össze minden tényező: A diktátor ugyancsak humorosnak hatott, de Sacha Baron Cohennek megvannak a közönségbeli korlátai, míg az Apa ég! hiába találta Adam Sandlert alapvetően megfelelő szerepkörben, a film nem tudta felkelteni kellőképpen a figyelmet. Így hát a Tednek már csak azért is durrannia kellett, mert ennyi R-es komédia nem mehet félre azután, hogy tavaly ilyenkor virágzott ez a típus (Másnaposok 2., Koszorúslányok, Rossz tanár, Förtelmes főnökök), vagyis nyilvánvaló igény tapasztalható ilyenkor a meredekebb szórakozás iránt. A film toronymagasan megfejelte az előzetes elvárásokat, s több mint 50 millió dollárral lépett a dobogó legfelső fokára. Ezzel a stúdió második nyári slágerét szállította a Hófehér és a vadász után, s ha hozzávesszük még az első negyedévből a Védhetetlent és a Loraxot is, akkor talán ki lehet heverni az eddigi egyetlen kritikus bukást, amit a Csatahajó jelent. A Tedet jelentős előzetes kíváncsiság övezte, de a számokból kiderül, jóval nagyobb, mint azt mérni lehetett, s ha a szájhagyomány is ilyen jól fog működni (a kedvező, viccesnek tituláló kritikákból ítélve így lesz), akkor az 50 millióból forgatott film még nagyon sokra viheti, s itt most messze 150 millió fölötti területre kell gondolni.
Channing Tatum kevesebb mint fél éven belül harmadik bombáját szállítja a Magic Mike-kal (hazai bemutató: augusztus 9.), s ez alighanem példa nélküli teljesítmény. A Fogadom és a 21 Jump Street - A kopasz osztag késő télen/tavasszal 125/138 millió dollárt termelt a Sonynak, s még elég élénken éltek a nézők emlékezetében, hogy Tatumra ismét befizessenek. Ez persze nem ment volna automatikusan, vagyis a kellő vonzerő nélkül. A produkció titka a fiatal felnőtt női közönség tudatos és biztoskezű megszólítása volt, akik, mint tudjuk a Szex és New York vagy a Koszorúslányok példájából, még jobban tudják értékelni a korhatáros szórakozást, lévén ritkán szolgálja ki őket ilyesmivel Hollywood. A néhány chippendale-fiúról szóló, valós történet ihlette Magic Mike Steven Soderbergh rendező megbízható vígjáték/dráma arányérzékével megtámogatva jelentős szeletet vágott magának az előzetes online jegyeladósokból, ám ez sem vetítette teljesen előre a bombasztikus nyitónapot, ami csaknem 20 millió dollárra szólt, alig lemaradva a Tedtől. A szombat –ugyancsak hegyomlásszerű– visszaesést hozott, ami nem franchise filmtől szokatlan, de hiánycikkszerű mivoltából kifolyólag nem meglepő fejleményként lett elkönyvelve, ami viszont a csaknem 40 milliós startról már nem mondható el, hiszen ezt a szintet csak kevesen merték jósolni. A Warner Bros. gondozásában, kevesebb mint 3000 moziban játszott film mindössze 7 millió dollárba került (noha a további költségekkel együtt ez minden bizonnyal meghaladja a nyitány összegét), úgyhogy vitán felül az év egyik legnagyobb sikertörténetével állunk szemben, pláne, hogy az újságírók is kedvüket lelték benne. Ideális esetben a Magic Mike megelőzi Tatum mindkét idei filmjét, és a srác visszakapja az első helyet a G.I. Joe-folytatás szereplőlistáján.
Tyler Perry rendületlenül szállítja filmjeit hűséges közönségének, idén már a másodikat, s most először a nyári szezonban. A Madea's Witness Protection a legnépszerűbb darabok, vagyis a Madea Goes to Jail és a Madea's Family Reunion főhősnőjét (akit maga Perry játszik) köszönti újfent cím- és főszerepben, ráadásul nyilvánvaló és univerzális humorforrást használ (a fehér Eugene Levyt beköltöztetik a fekete Madeához a tanúvédelmi program keretében), így nem csoda, hogy a közönség számottevő mértékben fordult meg a pénztáraknál. A 26 millió dollár kicsit jobb is, mint az óvatoskodó előrejelzések, s ebben talán szerepet játszott, hogy a Lionsgate ezúttal nyitott a szélesebb közönség felé korábban nem használt felületeken, vélhetően Levy révén a fehér látogatókhoz szólva. A Madea's Witness Protection ugyan szokás szerint hidegen hagyta a firkászokat, semmi sem gátolhatja, hogy 65 millió közelébe férkőzzön, s a vélhetően aprópénzt jelentő büdzsé mellett ez most újfent alaposan megtömi az ilyen-olyan befolyásossági listákon rendre az élbolyban végző Perry zsebeit.
Akadnak filmtípusok, amik okkal koptak ki a mozikból mára, még ha hiányuk nem kimondottan üdvözölendő. Ilyen a felnőtt közönséghez szóló, nem direkt módon a díjszezonra készült stúdiódráma, ami hétköznapi történetet mesél el, jelen esetben teljesen hétköznapi címmel. A People Like Us-ban Chris Pine indul felkeresni sosem látott lánytestvérét (Elizabeth Banks), hogy átadja neki most elhunyt apjuk örökségét. Tekintve, hogy a hivatkozott felnőtt közönség jóval kisebb számban képviselteti magát a filmszínházakban, mint mondjuk a '90-es években, a fiatalokat pedig hidegen hagyja a két főszereplő, ha nem űrhajót vagy viadalt vezetnek, a Touchstone Pictures 16 milliós produkciója az esélytelenek nyugalmával várta sokak szerint elhibázott bemutatóját. Tény és való, az ősz jobban kedvez a nehezebben emészthető filmeknek, ám nyáron jobban lehet gyűjtögetni a dollárokat – már ha sikerül jól elindulni, amiről a 4,3 millió dollár minimum kétszeresétől beszélhetnénk. A Míg a világvége el nem választ után tehát gyorsan jött az újabb példa arra, hogy a nyár nem alkalmas a túl sok szellemet igénybe vevő darabokra. A People Like Us számára így még a kedvező kritikai fogadtatás is csak hiú reményt táplálna, ha lenne. Ami van, az vegyes, de feltétlenül kiemelve, hogy ritka madarat lehet most elcsípni alig több mint 2000 moziban.
Öt hét után immáron országos szinten látható a Holdfény királyság. Wes Anderson filmje folyamatosan remek eredményt produkált, így a Focus Features magabiztosan emelhette a moziszámot csaknem 900 közelébe. A produkció 5 millió dollárral szerepel most a listán, összesen pedig 18 milliót gyűjtött; erről a szintről a 30 millió még gond nélkül meg fog valósulni, egy igencsak figyelemreméltó futás zárásaként.
KORÁBBI FILMEK
A Merida, a bátor jó eséllyel indult ismét csatába a vezető helyért, azonban be kell érnie a harmadikkal. A Disney/Pixar mesefilmje közel felezte nyitányát, ami már megszokott az animációs produkcióknál is, kiváltképp nyáron, mikor a hétköznapi forgalom is tetemes mennyiségű pénzt hajt fel. Ennek köszönhetően a film csaknem 100 millióval zárta első hetét, s most, a második hétvégén ezt 34 millióval toldja meg. A 200 milliós határra irányuló tervekben a Jégkorszak 4. remélhetőleg nem jelent túl nagy veszélyt – ha a Madagaszkár 3. bírta a konkurenciát, Meridának is muszáj.
A Madagaszkár 3. márpedig továbbra is állja a sarat. A DreamWorks animációs vígjátéka a negyedik hétvégéjén meg is előzte a második rész 180 milliós végső bevételét, s a 200 millió innen már játszi könnyedséggel meglesz.
Az elmúlt hetek nagy vesztesei bukdácsoltak lefelé: az Abraham Lincoln, a vámpírvadász több mint 60%-ot, így 10 nap után még nem éri el a 30 milliót. Ezalatt a Mindörökké rock és az Apa ég! iránt drasztikus mértékben csökkent az érdeklődés, mindkét film 35 millió dollárnál jár, amit 4-5 nap alatt le kellett volna tudniuk optimális esetben.
A Bosszúállók a hét folyamán átlépte a 600 milliós határt, amit tényleg csak a legoptimistábbak várhattak a bemutatót megelőzően.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A hétvége egészében is kifejezetten nagyot szólt, úgy, hogy az igazi nagyágyú G.I. Joe: Megtorlás szedte a sátorfáját és csaknem egy évet előrébb vándorolt. A top 10-re 190 millió dollár körüli értékben váltottak jegyet, ami a Ted és a Magic Mike határozott érdeme; a két film együtt 90 milliót bonyolított a jegybevételből. Ez igencsak dicséretes dolog, kiváltképp a jó kritikák fényében, ami a hónap bukottainak (a két héttel ezelőtti páros) bizony súlyos hiánya volt. Talán túlzás ennyi után kijelenteni, hogy hirtelen szomjazzák az amerikai nézők az eredeti ötleteket (miközben a világ többi része soha nem látott mértékben áll sorba a harmadik-negyedik részekre), de kétség kívül jelzés értékű, hogy a 7 meg 50 milliós, egészen egyszerű, de nem együgyű sztorival operáló produkciók 200-250 milliós derivatív monstrumokat szégyenítenek meg pár nap alatt. Lesz még ennek folytatása, bár nem a következő körben, hiszen most ismét a látványorgiáé lesz a főszerep: A csodálatos Pókember a függetlenség napjának hetére való tekintettel már kedden kilövi hálóját több mint négyezer amerikai mozira. Hozzá csatlakozik csütörtökön Katy Perry 3D-s dokumentumfilmje, a Part of Me, majd pénteken Oliver Stone új munkája, a Vadállatok.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (péntek-vasárnap)
The Amazing Spider-Man | 4000 | $48,000,000
Katy Perry: Part of Me | 2500 | $6,500,000
Savages | 2800 | $12,000,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (ú) Ted ($54.1m/$54.1m)
02. (ú) Magic Mike ($39.2m/$39.2m)
03. (1) Brave ($34.0m/$131.7m)
04. (ú) Madea's Witness Protection ($26.4m/$26.4m)
05. (2) Madagascar: Europe's Most Wanted ($11.8m/$180.0m)
06. (3) Abraham Lincoln: Vampire Hunter ($6.0m/$29.0m)
07. (4) Prometheus ($4.9m/$118.3m)
08. (11) Moonrise Kingdom ($4.9m/$18.4m)
09. (5) Snow White and the Huntsman ($4.4m/$145.6m)
10. (ú) People Like Us ($4.3m/$4.3m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!