A Pixar Animation Studios tizenharmadjára is betalált a kasszáknál, hiszen a Merida, a bátor –szokás szerint– magas összeggel szerzett vezetést. Ezalatt az Abraham Lincoln, a vámpírvadász csak közepes vérmérséklettel vetette magát a sűrűjébe, míg a Míg a világvége el nem választ című drámára nem volt kíváncsi az amerikai közönség.
A Pixar Animation Studios tizenharmadjára is betalált a kasszáknál, hiszen a Merida, a bátor –szokás szerint– magas összeggel szerzett vezetést. Ezalatt az Abraham Lincoln, a vámpírvadász csak közepes vérmérséklettel vetette magát a sűrűjébe, míg a Míg a világvége el nem választ című drámára nem volt kíváncsi az amerikai közönség.
ÚJ FILMEK
Az 1995-ben (mozis) színre lépő Pixar két évvel ezelőtt a saját csapdájába esett: a Toy Story 3.-mal elérték a végső határt minden téren, így az út kényszerűen már csak lefelé vezetett onnan, ahol 415 millió dollár és 250 átütően pozitív tengerentúli kritika termett hamarjában. A tavalyi Verdák 2. éppen ezért nagyon rosszkor jött, hiszen a kontraszt szélsőséges lett közte és az említett trilógia-zárás között mindkét téren, s egyúttal utat is engedett a 'gyenge' jelzőnek, ami addig a cég szótárából hiányzott. Az újságírók persze túloztak, ám úgy tűnik, egyúttal meg is orroltak: a Merida, a bátor (Brave; hazai bemutató: augusztus 2.) nem részesült univerzális éltetésben, ahogy az korábban megszokott volt, s ennek alapvető okaként leginkább a címben hivatkozott jellemvonás pontos ellenkezőjét, annak is a forgatókönyvi vonatkozását jelölik meg. Egyszer mindennek vége szakad, ám nem mindennek egyszerre: a 2009-es Fel óta először rukkolt elő újdonsült történettel az asztalilámpás alkotógárda, s a nézők továbbra is vakon bíznak a jól bevált márkában, erre utal a 67 millió dollárt számláló nyitóhétvége. A csak szimplán kedvező kritikákat tehát nem pusztán kedvező, hanem kifejezetten erős érdeklődés kíséri, ami aláhúz egynéhány megelőlegezett ill. megkérdőjelezett megállapítást a nagy képre nézve is. Egyfelől, 2012-ben az animációs filmek ismét a topon vannak, s újra határozottan kijelenthető a Lorax, a Madagaszkár 3. és a Merida, a bátor vaskos számait látva, hogy manapság az efféle filmekkel lehet legkönnyebben nyerni, természetesen 3D-ben, hiszen a gyerekek számára változatlanul nagy kaland a harmadik dimenzió. A másik érdemleges következtetés, hogy a nőnemű főhősökkel is lehet kifejezetten jól járni, ha világosan közvetítik érdemes történetüket az illetékesek a célközönség felé: az Aranyhaj és a nagy gubanc után ismét egy talpraesett hercegnő arat nagyvonalú sikert, így mindennemű aggodalom, hogy a Pixar első gyengébbik nemű hőse limitálja a közönséget, alaptalannak bizonyult. A Merida, a bátor jó folytatást biztosít az ötmilliárd dolláros összbevételt rekordidő alatt elért 2012-es moziévadnak, egyébként az esztendő negyedik legmagasabb rajtjával, ami mindenképpen elegendő szint ahhoz, hogy a Verdák 2. jelentette megbicsaklást (191m) követően ismét 200 millió dollár fölé nyúljon a tengerentúli végösszeg; tekintve, hogy a nézői elégedettség nem függvénye a csak mérsékelten lelkes kritikáknak (nehéz mondjuk elképzelni, hogy a film valóban a Madagaszkár 3.-mal áll egy szinten, noha a DreamWorks-nek és a Pixarnak is megvan a maga mércéje a kritikusoknál), Merida éppenséggel olyan hosszú távra is tervezhetne, mint a Fel (298m), de már a WALL-E közel 225 milliója is elégedettségre okot adó finis lenne a 185 millió dolláros vállalkozástól.
Minden évben akad egy-két furcsa filmszerzet, s nem ritkán ezekhez Tim Burtonnek és Timur Bekmambetovnak igen jelentős köze van. Az Abraham Lincoln, a vámpírvadász (Abraham Lincoln: Vampire Hunter; hazai bemutató: augusztus első fele) az azonos című fantasyregényen alapszik, ami 2010-ben jelent meg, vagyis meglehetősen hamarjában elkészült az adaptáció; vélhetően jó üzletet láttak benne a neves producer urak. A műfaji hibridek azonban mindig is nehezen találták meg az igazán széles közönséghez vezető utat, elég csak a tavaly nyári Cowboyok és űrlények erőtlen szereplésére gondolni, ráadásul a 20th Century Fox 69 millió dolláros gyártási költséget megkövetelő projektje még húzónevekkel sem rendelkezik, a sci-fi helyett pedig a szűkebb kört lázba hozó horror zsánerével operál, azon belül pedig a manapság igencsak túlszerepeltetett vámpírokat teszi meg az Amerikai Egyesült Államok 16. elnökének ellenlábasaiként. Egy elszállt ötlet biztos alapokon szakíthat nagyot (Bekmambetov előző rendezése, a Wanted is egy igen sajátos mű adaptációja volt), de ez most nem az a szituáció: a filmnek be kell érnie 16,5 millió dollárral, ami erős pozitív visszhang mellett még jó kiindulópont volna a büdzsé fényében kielégítő menethez, ám a közepesnél gyengébb kritikák és a hasonlóan erőtlen nézői visszajelzések alighanem 40-45 millió dollár közé predesztinálják a korhatáros történelemhamisítást.
Ugyancsak a sajátos házasítás lett a veszte a Míg a világvége el nem választ (Seeking a Friend for the End of the World; hazai bemutató: július 26.) című filmnek. A Dalok ismerkedéshez (Nick and Norah's Infinite Playlist) írónőjének első rendezése ugyanis egy szerelmi történetet helyez a világvége előterébe, s mindezt korhatáros keretek között teszi. Az ezen tényezők alkotta taszítóerőt a figyelemfelkeltő cím nem bírta kompenzálni: kevesebb mint 4 millió dollár gyűlt össze 1625 moziból, ami nagyon alacsony egy mozira eső átlagbevételt takar, s feleannyit jelent csupán, mint amennyit már értékelni lehetne nyitányként e konkrét esetben. Steve Carell számára új mélypontot hozott az alacsony érdeklődés, míg Keira Knightleynak az első országos szintű nyitányt jelenti A Karib-tenger kalózai: A világ végén óta, egyébként pedig a katasztrofális Dominót is alulmúló, ám a hasonlíthatóbb A fiókénál egy fokkal jobb számról van szó, de csak addig, amíg nem az eladott jegyeket nézzük. A Míg a világvége el nem választtal a Focus Features kellemetlen helyzetbe került, hiszen innen szélesíteni a terjesztést már nem éri meg a fentiek alapján, de még a kritikákat sem vetheti be, mivel azok a középszer tájékán mozognak. A 10 millió dollárt nem sokkal fogja meghaladni a film, ha egyáltalán. Csalódás minden téren, és elrettentő példa a forgalmazóknak, hogy drámát nyáron nem illendő bemutatni.
KORÁBBI FILMEK
A két héten át uralkodó Madagaszkár 3. a vártnál jobban állta a Merida, a bátor érkezését. A DreamWorks igen erőteljes szereplést nyújtó családi mozija a harmadik hétvégén is 20 millió dollár felett bankolt, így összbevétele 160 millió közelébe nyúlik, s ezzel komoly előnyt jegyez két elődjével szemben. Mindennek fényében felettébb izgalmas lesz figyelni, minként teljesít három hét múlva a negyedik Jégkorszak-film.
Lelépett a dobogóról a Prometheus, ám ezzel egy időben átlépte a 100 millió dolláros határt, ami derék teljesítmény egy korhatáros sci-fitől. A Fox filmje három hétvége után csaknem 110 millió dolláron áll, viszont ahhoz, hogy 130 millióra rúgó költségvetését még befogja az észak-amerikai moziforgalmazással, nem ártana mérsékelni heti szintű változási mutatója magas kilengésén (hozzá kell tenni, hogy hétköznapi forgalma ugyanakkor második hete volt igen intenzív).
A második hete látható Mindörökké rock és Apa ég! kettős egyike sem éri el tíz nap után a 30 millió dolláros szintet, ezzel vitathatatlan bukássá minősítve a Warner ill. a Sony nagy várományosait. A nyilvánvaló látványelemek hiánya komoly ballépés a nyári szezonban.
Egy hajszál választja el a nyolcadik hete futó Bosszúállókat a 600 milliós határtól. A Disney megablockbustere ezzel már megkérdőjelezhetetlenül minden idők legnézettebb képregény-adaptációja odaát, hiszen nem csak a tényleges számokkal, hanem inflációval számolva is határozottan maga mögé tessékelte A sötét lovagot. Ha pedig a Titanic nem kap erősítést idén 3D-s formátumon, akkor bizony még egy helyet visszaszorult volna az öröklistán...és az azért nem semmi.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A premierek triója közül a Merida, a bátor jól, az Abraham Lincoln, a vámpírvadász közepesen, a Míg a világvége el nem választ pedig gyengét teljesített, a mezőny további része pedig változatos képet fest; legfájóbb pontja box office-szempontból a múlt heti kettős markáns alulteljesítése, ami lényegében előre eldöntötte, hogy jelent víkend nem ér majd az egy évvel korábbi nyomába, amikor is a Verdák 2. és a Rossz tanár vezette a toplistát. A következő körben is fel van adva a lecke: a Transformers 3. kihívója a G.I. Joe: Megtorlás megfutamodását követően a Ted című vígjáték, a Magic Mike, a People Like Us című dráma és Tyler Perry új filmje, a Madea's Witness Protection lesznek. Négyen együtt is alighanem csak a zajos blockbuster nyitányának (97m) kétharmadát bírják majd teljesíteni.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Madea's Witness Protection | 2000 | $20,000,000
Magic Mike | 2900 | $13,000,000
People Like Us | 2000 | $6,500,000
Ted | 3000 | $27,500,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (ú) Brave ($66.7m/$66.7m)
02. (1) Madagascar: Europe's Most Wanted ($20.2m/$157.6m)
03. (ú) Abraham Lincoln: Vampire Hunter ($16.5m/$16.5m)
04. (2) Prometheus ($10.0m/$108.5m)
05. (5) Snow White and the Huntsman ($8.0m/$137.1m)
06. (3) Rock of Ages ($8.0m/$28.8m)
07. (4) That's My Boy ($7.9m/$28.2m)
08. (7) The Avengers ($7.0m/$598.2m)
09. (6) Men in Black 3 ($5.6m/$163.3m)
10. (ú) Seeking a Friend for the End of the World ($3.8m/$3.8m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!