Talán a tengerentúlon is dúl annyira a hőség, mint minálunk, s talán az amerikaiak is inkább a vízpart felé vették az irányt még Alaszkában is, semmint a mozik felé. Vagy csak szimplán elégtelennek bizonyult mind a Mindörökké rock, mind pedig Adam Sandler új filmje, az Apa ég! marketingje, ugyanis egyik sem bírt felnőni a várakozásokhoz, s ez enyhe kifejezés. Így a Madagaszkár 3. második hete vezet, s erőteljes csökkenése ellenére a Prometheus is ismételni tudott a második helyen.
Talán a tengerentúlon is dúl annyira a hőség, mint minálunk, s talán az amerikaiak is inkább a vízpart felé vették az irányt még Alaszkában is, semmint a mozik felé. Vagy csak szimplán elégtelennek bizonyult mind a Mindörökké rock, mind pedig Adam Sandler új filmje, az Apa ég! marketingje, ugyanis egyik sem bírt felnőni a várakozásokhoz, s ez enyhe kifejezés. Így a Madagaszkár 3. második hete vezet, s erőteljes csökkenése ellenére a Prometheus is ismételni tudott a második helyen.
ÚJ FILMEK
Az elmúlt néhány évben több sikeres színpadi musical vált sikeres filmmusicallé is egyben, s ez most sokakat megtévesztett. A Hajlakk eredete ugyan kacifántosabb (film-színpad-film), de színes-dal(lam)os settingje és sztárszereposztása kitűnő alternatívának bizonyult az alakváltó robotoktól, képregényhősöktől, varázslótanoncoktól és Adam Sandlertől megcsömörlött piacon öt éve. Egy esztendővel később a Mamma Mia! durrant még nagyobbat hasonló jegyekkel, s ebben kifejezetten kulcsszerepe volt az ABBA-dalok széles körű ismertségének és kedveltségének. A Mindörökké rock (Rock of Ages; hazai bemutató: június 21.) ott bukott el, ahol az említett két produkció nyerő volt: a dalokon. A rock rétegműfaj a populáris dallamokhoz képest, ráadásul a Foreigner vagy a Journey sem egy olyan örökzöld nevű formáció, mint a ma is mindenhol és minden korosztály által ismert, említett svéd. Így tehát nem is olyan nagy csoda, hogy a Warner Bros. elpuskázta a reklámhadjáratot: rossz alapokra fektette, a színészeket nem emelte ki kellőképp (pedig Tom Cruise most újra topon van az Mission Impossible: Fantom protokollnak köszönhetően, ugyanakkor az kérdéses, hogy mennyire vált volna be egy ilyen különc rockerfiguraként kedvelőinél), az 1980-as évekhez fűződő nosztalgia pedig nem egyszer mondott már csődöt az elmúlt időszakban. Mindezt számba véve, a 15 millió dolláros start még mindig nagyon alacsony egy nívós, legalábbis annak szánt nyári produkciótól, amire messze 100 millió dollár fölött költöttek (ebből hivatalosan 75 milliót magára a gyártásra), s amit közel 3500 mozi vetít egyszerre. A legproblematikusabb pont ráadásul egészen máshol keresendő: legjobb szívvel is csak közepes visszajelzéseket kap a film a kritikusoktól, ami ezúttal nem lesz annyira mindegy, mint a Mamma Mia! esetében. Ez mindenkit visszaránt szépen a földre, aki azt gondolta, Adam Shankman legalább a musicalek megrendezéséhez ért – úgy tűnik, a Hajlakkot övező elégedettség a kritika részéről csak véletlen volt. Jelen pontról az 50 millió dollár is eredmény volna, talán a dolgos hétköznapok elsegítik 60 millióig is, de ennek legalább kétszerese kellett volna ahhoz, hogy eredményesnek értékeljük a Mindörökké rock mozis szereplését.
Adam Sandler ugyancsak félgőzzel vágott neki a toplistának. Új vígjátéka, az Apa ég! (That's My Boy; hazai bemutató: augusztus 2.) egy kettősség áldozata lett: egyrészt ez pontosan olyan szerep a tizenkét 100 milliós blockbusterrel rendelkező komikus számára, amiben kifejezetten szereti a közönség, ugyanakkor némileg érthetetlenül, némileg érthetően, R korhatáros produkcióról van szó. Érthetetlenül, mert bázisközönsége jelentős részét veszíti el ezzel a billoggal, s érthetően, mert már nagyon kellett az a változtatás, ami lehetőséget ad az eddig elfojtott, de mindig pedzegetett poénkodásra (ezt megelőzően kétszer, a Ki nevet a végén? és a Golyóálló esetében volt magas a korhatár – egyik film sem aratott). A két szék közt a pad alá esett tehát a ráadásul apák napjára pozicionált Apa ég!, s haj, de nagyot esett, hiszen a 13 millió dollár a Sandlertől megszokott vígjátékok között (azaz a Spangolt és az Üres várost nem számítva) éppen a Golyóálló óta a legharmatosabb indítás Sandler karrierjében, s az bizony 16 évvel ezelőtt volt. Tekintve, hogy a színvonal az újságírók szerint ezzel szemben nem nőtt, alighanem nem számolhatunk mérséklődésre sem, hiszen a tapasztalat azt mutatja, ami bukik első körben, az utána nemigen konszolidálja helyzetét (lásd a Ki nevet a végén? esetét). Vagyis könnyen 40 millió alatt ragadhat az Apa ég!, de jó esetben sem fogja elérni az 50 milliót, s ez két dolgot jelent: a 70 milliós költségvetés látszat-fedezete nem lesz meg, illetve a nemzetközi bevételek, rosszabb esetben a terjesztés mértéke is mérséklődni fog. Ez zsinórban a második kudarc a főszereplőnek a Jack és Jill után; most van itt az ideje egy drasztikus változásnak, bármilyen természetű is legyen az.
KORÁBBI FILMEK
Az első helyezett kiléte nem volt különösebben kérdés még úgy sem, hogy a Mindörökké rock és az Apa ég! iránti várakozások 25-30 millió közé tendáltak. A Madagaszkár 3. nagyon erős hétköznapi eredményeit egy 35 milliós második hétvégével követi, összbevételét így 120 millió dollár fölé helyezi, amivel beérte, sőt le is körözte előnnyel indító közvetlen elődjét. Ha sikerülne ezt megtartani, akkor nem lenne gond 175 millió fölött végezni, ám a Merida, a bátor és a Jégkorszak 4: Vándorló kontinens alighanem elejét veszi majd ezen törekvésnek.
Ahogy az várható volt, a Prometheus iránt alaposan megcsappant az érdeklődés, viszont még nem kritikus mértékben: a 20 millió dollár 60%-os zuhanást jelent, ami a felfokozott várakozás és a kezdeti túlteljesítés mellett még józannak is ítélhető, ráadásul elegendőnek bizonyult a második hely megtartására. A Fox sci-fije 10 nap alatt majdnem 90 millió dollárt hajtott fel, ami azt jelenti, ennyi idő alatt többen látták, mint az Alien 4: Feltámad a halált teljes futása alatt, már amennyire meg lehet becsülni. A későbbiekben várhatóan lekörözi eladott jegyek tekintetében az Alien vs. Predator - A Halál a Ragadozó ellent és A végső megoldás: halált is, így ezen a téren harmadik helyre zárkózik fel, ami nem rossz egy ilyen népes és régre visszatekintő franchise háza táján. Pusztán a bevételi adatok tekintetében egyébként már elsőséget élvez az Alien-univerzumban.
Viszonylag kiegyensúlyozottá vált a helyzet a Hófehér és a vadász háza táján. A Universal mesefilmje 40%-ot ereszkedett, ami csaknem 14 millió dolláros harmadik kört jelent, egyúttal azt, hogy az Apa ég! nyitányát is sikerült kivédenie. Az eddig 122 millió dollárt gyűjtő fantasy –magas költségvetése ellenére– határozottan a nyár nagyobb sikerei közé tartozik, noha ez inkább a sikerteleneket minősíti.
A kettő határán mozog a Men in Black - Sötét zsaruk 3. A Sony sci-fi vígjátéka ugyan messze elmarad a korábbi két rész nézettségétől, s még bevételben is bottal üti nyomukat, változási mutatói korántsem vészesek a körülményekhez képest, ami azt indikálja, hogy a nézők hellyel-közzel elégedettek a látottakkal, de legalábbis, elégedetlenek az azóta bővült kínálattal. Barry Sonnenfeld filmje 10 millió dollárt szállít a negyedik hétvégéjén, így az összbevétel 150 millió fölé nyúlik, amiből még bőven lehet 170 millió is, ha nem söprik le nagyon a színről a júliusi aspiránsok.
Csupán 21%-ban csökkent a hétvégi szintű érdeklődés a Bosszúállók iránt. A film, amely több pénzt termelt egymaga, mint egyes stúdiók teljes idei repertoárja, közel 9 millió dollárt kasszírozott a nyolcadik víkenden. Ezzel a Disney monstruma 586 millió dollárnál jár, vagyis rövidesen átlépi a 600 milliós határt, ami korábban csak két filmnek sikerült.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A premierek kudarca az egész hétvége kudarcát jelenti: egy 120 millió dolláros top tíz meglehetősen alacsony így június középen, ráadásul egy olyan tavalyi hétvégével szemben maradt alul az idei, amikor a bukásnak kikiáltott Zöld Lámpás 53 millió dollárral szerzett vezetést. A felemás nyári szezon alighanem felemásan folytatódik: a Pixar legújabb munkájától ugyan nincsenek úgy elszállva a kritikusok, ahogy szoktak, a Merida, a bátor ettől függetlenül szép karrier előtt áll, míg az Abraham Lincoln, a vámpírvadász a 'lő és mellé' esetének tűnik elszállt sztorija okán, de egyelőre korai leírni. Békésebb körülmények között érkezik még Steve Carell és Keira Knightley kettőse a Míg a világvége el nem választ című sajátos apokalipszis-történetben.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Abraham Lincoln, a vámpírvadász | 3000 | $18,000,000
Merida, a bátor | 4000 | $50,000,000
Míg a világvége el nem választ | 1400 | $8,500,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (1) Madagascar: Europe's Most Wanted ($35.5m/$120.5m)
02. (2) Prometheus ($20.2m/$88.9m)
03. (ú) Rock of Ages ($15.1m/$15.1m)
04. (3) Snow White and the Huntsman ($13.8m/$122.6m)
05. (ú) That's My Boy ($13.0m/$13.0m)
06. (4) Men in Black 3 ($10.0m/$152.7m)
07. (5) The Avengers ($8.8m/$586.0m)
08. (6) The Best Exotic Marigold Hotel ($2.2m/$35.1m)
09. (10) Moonrise Kingdom ($2.2m/$6.8m)
10. (7) What to Expect When You're Expecting ($1.3m/$38.8m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!