Az amerikai mozilátogatottság továbbra is magas hőfokon ég: a Madagaszkár 3. és a Prometheus is lehetőségei felső határait feszegette nyitánya alkalmával. Ezalatt a Hófehér és a vadász lendülete kissé megbicsaklott, míg Az éhezők viadala átrágta magát a 400 millión.
Az amerikai mozilátogatottság továbbra is magas hőfokon ég: a Madagaszkár 3. és a Prometheus is lehetőségei felső határait feszegette nyitánya alkalmával. Ezalatt a Hófehér és a vadász lendülete kissé megbicsaklott, míg Az éhezők viadala átrágta magát a 400 millión.
ÚJ FILMEK
Az elmúlt időszakban akadt néhány zökkenő az animációs filmek háza táján: a tavalyi esztendő az első volt 2005 óta, amikor is egyetlen CGI-mese sem bírt 200 millió dollár fölé kapaszkodni. A Verdák 2. és a Kung Fu Panda 2. csalódást keltő futama az előző nyári szezonban azonban csak egy csöpp megtorpanásnak bizonyult, hogy most újra legyen hová fejlődni. Ezt a Lorax frenetikus tavaszi sikere már megelőlegezte, s most, a Madagaszkár 3. (Madagascar: Europe's Most Wanted; hazai bemutató: június 14.) premierjével ismét nem túlzás azt állítani, hogy az animációs filmekkel lehet legkevésbé mellélőni manapság. A DreamWorks Animation hét éve indult állatos szériájának újabb epizódja 60 millió dollárral (a negyedik legjobb idén) szerzett vezetést, amiből kitűnik, hogy az otthonuktól távol került jószágokat nagyon megszerette a közönség, hiszen még úgy is ily nagy mértékben fizettek be rá, hogy nem sok progressziót mutat a több részen átívelő cselekmény (elvégre még mindig nem értek haza a főszereplők), de legalább Madagaszkárhoz már semmi köze az egésznek. Amivel nyerővé bírt válni a harmadik rész, markánsan meghaladva az általános, 50 millió alá szóló előrejelzéseket, az a sikeresen bevezetett új vonás, amit a cirkusz jelent, továbbá a nemesen egyszerű tény, hogy a gyerekeknek jó ideje nem lehetett részük kifejezetten korosztályukra szabott mozizásban – a jó pozicionálás tehát kardinális jelentőséggel bírt, a többi meg majd eldől az elkövetkezendő hetekben, amikor a Pixar is színre lép új produktumával. A forgalmazó Paramount szerencséjére azonban egészen más jellegű mesefilmről van szó, így talán nem kell lemondani a második rész három és fél évvel ezelőtti, 3D-s felárat nem tartalmazó végösszegéről, azaz a 180 millió dollárról.
Bár minden kiválóan alakult a Madagaszkár 3. számára, azért nem tudott hibátlan győzelmet aratni: pénteken ugyanis csak a második hely jutott neki a Prometheus (hazai bemutató: már a mozikban) mögött. Ridley Scott filmje meghazudtolta mindazt, amit a box office színterén egy korhatáros, extraterresztriális körülmények között játszódó sci-fi horrortól alapvetően el lehet várni. Ilyenekbe nem is nagyon fektetnek jelentős pénzeket a nagy stúdiók: a Csillagközi invázió 1997-ben 100 milliós költségvetés mellett feneklett meg, s ugyanebben az évben a kisebb profilú Halálhajó is zsákutcának bizonyult a pénztáraknál, ahogy pár évvel rá a Szupernova, nemrégiben pedig a Pandorum maradt figyelmen kívül, míg Danny Boyle Napfénye teret sem kapott a bizonyításra. A Prometheus tehát, ha úgy tetszik, áttörést is hozott bevétel terén, noha már létező és közkedvelt anyagra épített, s mint ilyen, a mai márkajellegű filmpolitikába probléma nélkül belesimul. A komoly mértékű előzetes várakozásoknak kimutatható nyoma lett a bevételekben (márpedig a várakozás korántsem mindig megbízható indikátor, ebben a műfajban pláne), erre elég példának hozni a 3,5 millió dollár körüli forgalmú éjféli vetítéseket, amik 21 milliós nyitónaphoz járultak hozzá, míg a teljes nyitány 50 millió dolláron alakult – ez egyrészt magában foglal egy jelentős mértékű, péntekről szombatra bekövetkezett negatív változást (és egy optimista vasárnapi projekciót), másrészt pedig pazar összeg a fentebb jelölt korlátozó és műfaji ismérvek mellett. A 20th Century Fox-nak tehát sikerült hibátlanul a nyári szezon sarokpontjává faragnia a Prometheus-t, amiben a máig kiemelt népszerűségnek örvendő Alien-sorozatot övező "goodwill"-nek tagadhatatlanul nagy szerepe volt, ám nem lett volna elég a legcsekélyebb mértékben sem kielégítő eredményre, amit az Alien 4: Feltámad a Halál (47,7m) esete jól mutat. Ami sokkal lényegesebb, hogy érezhetően sikerült mindenkit megszólítani, akit alapvetően nem hagy teljesen hidegen egy efféle film. Vagyis a marketinggépezet megfogta az egyszerűen látványos szórakoztatásra vágyókat is, amivel nem volt olyan nehéz dolga, hiszen Scott filmje kellő mértékben tér el attól, amit az idény általában kínálni szokott (szuperhős-filmek, direkt folytatások stb.). A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy csak mai mércével mérve ért el kiemelkedő eredményt a film: az Alien vs. Predator - A Halál a Ragadozó ellen, tán még kevesebbre is építve, hasonló jegyeladási szintet ütött meg 2004 nyarán, majd rövid úton megkétszerezte indítóösszegét. Ez minimális elvárásként támasztható a Prometheus felé is, vagyis a 100 millió dolláros határ vitán felül áll, a kérdés inkább az, mennyire bírja tartani magát az egyre-másra szaporodó 3D-s nevezések között. A zsánerre (no meg az Alien/Predator filmek elmúlt húsz évére) jellemző gyors erózió már megmutatkozott a napi szintű változási arányokban, így a kilenc számjegyű mezsgyén túl sokat nem fog haladni: 115 millió dollár környékéig kaphat útlevelet, a 120-130 millió dollár körüli (bevallott) költségvetését még talán megcsípi hazájában, de ha mégsem, a 3D-s látványfilmek konstans nemzetközi népszerűségét ismerve (91,5 millió dollár két hétvége után) az se fog annyira fájni a Foxnak, hogy ne adna zöld utat a folytatásnak.
KORÁBBI FILMEK
Hófehér uralkodása nem tartott sokáig: a Hófehér és a vadász azzal együtt, hogy a harmadik helyre szorult vissza, igen markáns, csaknem 60%-os zuhanáson esett át, így hétvégi bevétele 23 millió dollár körül mozog. Nem sok híja volt, hogy vasárnapra meglegyen a 100 millió, ám ez végül meghiúsult. Ettől függetlenül nem áll rosszul a Universal vállalkozása, ha eltekintünk az egetrengető költségvetéstől (170m), amitől most már biztos, hogy legalább 20-25 millióval el fog maradni az átszabott mese.
Az éhezők viadala két és fél hónappal bemutatója után átslisszant a 400 millió dollárt jelző korláton, ami kétség kívül lehengerlő teljesítmény. A Lionsgate filmje így az első független produkció lett, amely meghódította e magas bevételi határt, s nem mellesleg a legsikeresebb könyvadaptációról beszélünk, mióta megelőzte a befejező Harry Potter-részt.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A hétvége méltó folytatása volt az előzőnek, hiszen a top 10 csaknem 170 millió dolláros forgalmával ezúttal is számottevő mértékben sikerült meghaladni 2011 azonos napjaira eső teljesítményét. A Madagaszkár 3. és a Prometheus beváltotta a reményeket a startkor, ezzel felzárkózva a Hófehér és a vadász mögé. A folytatásban egy nem látványosságában, sokkal inkább könnyedségében bízó párosra vár a bizonyítás: a Mindörökké rock a Mamma Mia! babérjaira pályázik, míg Adam Sandler igyekszik tavalyi duplázása közül inkább a Kellékfeleséghez felzárkózni az Apa ég! című vígjátékkal. A vezetés bármelyiküké lehet, ahogyan a Madagaszkár 3. is könnyedén ismételhet az élen.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Apa ég! | 3000 | $30,000,000
Mindörökké rock | 3350 | $28,000,000
A TOP 10
(# (múlt heti #) | cím | hétvégi bev./összbev.)
01. (ú) Madagascar: Europe's Most Wanted ($60.4m/$60.4m)
02. (1) Prometheus ($50.0m/$50.0m)
03. (1) Snow White and the Huntsman ($23.0m/$98.5m)
04. (2) Men in Black 3 ($13.5m/$135.5m)
05. (3) The Avengers ($10.8m/$571.9m)
06. (6) The Best Exotic Marigold Hotel ($3.2m/$31.0m)
07. (7) What to Expect When You're Expecting ($2.7m/$35.7m)
08. (4) Battleship ($2.3m/$59.8m)
09. (5) The Dictator ($2.2m/$55.2m)
10. (13) Moonrise Kingdom ($1.6m/$3.7m)
(hivatalos becsült adatok)
E HÉTVÉGE KORÁBBAN
2011 | 2010 | 2009 | 2008
Kövess minket Facebookon!