aeon flux

ready for the action now, danger boy?

összesített havi toplista: potenciális díjszezonosok Németh Barna
2012. június 02. 10:55:00

Kategória: 5 komment

Máig tartja magát a tendencia, hogy az év végi díjszezonba az utolsó hónapokban érdemes bekapcsolódni. De ha az év többi részét nézzük, akkor május az a hónap, ahonnan el lehet kezdeni a kacsintgatást. Idén sem volt ez másképpen, a tavasz vége most is hozott egy kis minőségi ugrást. Részletek a tovább mögött, elöljáróban csak annyit, hogy már van egy biztos top 10-es filmünk.

Máig tartja magát a tendencia, hogy az év végi díjszezonba az utolsó hónapokban érdemes bekapcsolódni. De ha az év többi részét nézzük, akkor május az a hónap, ahonnan el lehet kezdeni a kacsintgatást. Idén sem volt ez másképpen, a tavasz vége most is hozott egy kis minőségi ugrást.

Az első belépőnk valójában áprilisban kezdte pályafutását (illetve fesztiválokon már tavaly), de a limitált terjesztésnek köszönhetően csak májusra gyűlt össze értékelhető mennyiségű kritika. Történt mindez annak ellenére, hogy nem kisebb név, mint Richard Linklater legújabb mozijáról van szó. A Bernie egy icipici texasi városkában játszódó fekete komédia, középpontjában a közkedvelt temetkezési vállalkozóval. A férfi megtestesít mindent, amivel egy ilyen közösség megbecsült tagja lehet, ezért mindenki megbízik benne; még az az özvegyasszony is, aki mindenét rábízza Bernie-re. Hamarosan már a nő minden ügyét ő intézi, sőt, az asszonyt már látni sem lehet...

Linklater kellőképpen bedolgozta már magát az amerikai függetlenek élvonalába, és egy Ezüst Medvével a háta mögött jó lenne, ha hazájában is be tudna gyűjteni egy-egy hozzá méltó elismerést. A Bernie az ősfüggetleneket sújtó forgatókönyvírói díjakra pályázhat a haladóbb szellemű kritikusi csoportosulásoknál és talán néhány Independent Spirit Award jelölés is összejöhet neki.

Minden téren ugorjunk egy nagyot, és nyergeljünk át minden idők egyik legsikeresebb filmjére, ami ezúttal a kritikusokat sem hagyta hidegen. A Bosszúállók valójában nem a kritikusoknál, inkább a szélesebb közönségnél jelent hatalmas előrelépést Josh Wedon karrierjében. A kritikusok mindig is szerették az író/rendező különc (de a hagyományostól mindenképpen eltérő) alkotásait, és a nézők egy szűkebb rétege is hosszú évek óta főhajtással adózik előtte, de az igazi nagy anyagi siker mindig elkerülte. Na jó, a Buffy biztos szépen hozott a konyhára, de a tévés produkciókat most ne keverjük ide. Visszatérve a Marvel szuperhőscsapat fogadtatására szép számokat találunk, de annyira azért mégsem szépeket. Nem mintha ez bármit is számítana (lásd a csillagos égig magasztalt Harry Potter-finálé siralmas díjszezonos szereplése), de azért a technikai kategóriáknál mindig segít vezetni az adott kategóriához nem értő szavazók kezeit. Viszont ha a film ennél többre viszi, akkor abból leginkább Mark Ruffalo profitálhat.

A végére maradt Cannes, ami idén a szokásosnál jóval több angol nyelvű filmet kínált a fesztiválközönségnek. Valószínűleg ember nem volt, aki ne Cronenbergre tette volna a voksát, de hamar kiderült, hogy a Cosmopolis olyan mint az aszimmetrikus prosztata: bosszantó, de jelentéktelen. A Weinstein tesók kezében lévő Killng Them Softley és a Lawless nem aratott akkora tetszést, amiért a fiúknak érdemes lenne beáldozni az év végén debütáló szuperpárost (Django elszabadul és a The Master). Lee Daniels borzasztóan megosztotta a népet, bár Nicole Kidman nagyon díjszezonos szerepkörben tetszeleg (na nem Oscaron, mert oda pisivel nem lehet csak úgy besétálni). Van viszont két film, amire érdemes odafigyelni. Az egyik a tavalyi Take Shelterrel berobbant Jeff Nichols iszonyatos vastapssal megtámogatott Mud című mozija, a másik pedig Wes Anderson Holdfény királysága.

Ez utóbbit már be is vizsgálhatta az amerikai ítészek apraja nagyja, és a végítélet több mint pozitív. Csűrhetjük és csavarhatjuk, de a Holdfény királyság bizony nemcsak az év eddigi legjobb filmje, de az elmúlt évek akármelyikében befért volna az éves Top10-be. Akárcsak Linklater, Anderson sem dúskál a tárgyszerű elismerésekben, bár A fantasztikus Róka úr révén ő jóval közelebb került a tűzhöz mint kollégája. Ha a filmet forgalmazó Focus Features is úgy akarja, idén bele is tenyerelhet, főleg hogy a hajrára időzített Anna Karenina (Joe Wright rendezése Keira Knightley-val és Jude Law-val) nem igazán ütközik érdekellentétbe a Holdfény királysággal. Házon belüli legnagyobb ellenfele a Hyde Park on Hudson lesz (már csak a főszereplő Bill Murray okán is), bár az azt jegyző Roger Michell még nem elég szalonképes ahhoz, hogy egyedül vezesse a zászlóshajót (bár Tom Hooper után inkább nem ragadtatom magam ilyen könnyelmű kijelentésekre).

Címkék

joss whedon keira knightley jude law bill murray wes anderson richard linklater cronenberg avengers mark ruffalo weinstein dijszezon dijszezon 2012 top 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr714769535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.06.02. 11:02:36

A Moonrise Kingdomhoz épp tegnap volt szerencsém, és annak ellenére, hogy egy iskolás csoport zümmögött/zajongott a hátam mögött, teljesen benyelt a film. Talán az év eddigi legjobbja.

Ismeretlen_180758 2012.06.02. 11:09:24

Ma én is ránézek. Remélem tényleg olyan jó, mint mondják:)

Daemiaen 2012.06.02. 12:24:28

1. Ha jól emlékszem, nem csupán az iskolás csoport duruzsolt. :)

Ismeretlen_1068 2012.06.02. 12:27:48

3: Ja, valami csávó állandóan DVD- és BD-megjelenésekről és filmbemutatókról faggatott. :)

Ismeretlen_180758 2012.06.02. 23:27:43

Most, hogy már láttam, a Holdfény királyság egy pár fokkal magasabb értékelést érdemelne. A Focus meg remélem lesz annyira eszes, hogy az SAG és a WGA felé ezerrel megtolja a szekerét.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása