Ugyan egyszer már összeállítottam egy toplistát minden idők 150 legjobb filmjével (lásd a "150 jó film" gyűjtést az oldalsósávban!), amely már megérett a felülbírálatra, de eme posztnak nem ez az apropója: nagy meglepetésemre a Sight & Sound megkeresett azzal a felhívással, hogy vegyek részt a magazin által tíz évente közzétett "minden idők tíz legjobb filmje" lista összeállításában (íme a 2002-es), melyre a világ minden részéről meghívnak kritikusokat, esztétákat, film akadémikusokat, stb.
Nos, egy ilyen felkérésnek nem lehet ellenállni, de nehogy már csak ők szerezzenek tudomást minden filmes toplista atyjáról, szóval jöjjön minden idők tíz legjobb filmje - egy kis kommentár kíséretében!
Először is jöjjön maga a megkeresés, hogy lássátok, milyen szempontok alapján történik az elbírálás:
Dear Aeon Flux (itt az anyakönyvi nevem szerepel, amihez semmi közötök :)
Every ten years Sight & Sound magazine conducts a poll of the world’s critics, programmers, academics and curators to find out the Ten Greatest Films of All Time. This poll has been going since 1952, and has become perhaps the most recognised poll of its kind in the world.
I would like to invite you to take part in the 2012 poll. We realise that this is not the easiest of tasks, but we want you to know that this is a major worldwide endeavour that will help us all to remind people of film’s rich history and to refine what we mean by the best of cinema.
Please draw up a list of ten films only, in order of preference or, if you’d rather, alphabetically. The order does not matter to the voting system – we will allot one vote only to each of your ten films. We also invite you to add a short commentary after the list explaining why you have chosen the films in your top ten.
As for what we mean by ‘Greatest’, we leave that open to your interpretation. You might choose the ten films you feel are most important to film history, or the ten that represent the aesthetic pinnacles of achievement, or indeed the ten films that have had the biggest impact on your own view of cinema.
When it comes to grouped films, such as the Godfather series, please choose by individual film alone (The Godfather or Godfather II etc.) You cannot vote for, say, the Three Colours Trilogy unless you want to use up three choices out of ten.
We hope very much that you will take part and we look forward to your response.
Sincerely
Nick James
Editor
Sight & Sound
Hosszasan törtem a fejemet, hogy én magam milyen szempontok alapján válogassam össze a magam legjobb tízét (C+P a "150 jó film" felsorolásból?), és végül arra jutottam, hogy nem feltétlenül a szerint rangsorolok, hogy mely filmeket tartom a valaha látott legjobbnak, hanem aszerint, hogy ezek közül én melyeket szeretem legjobban - melyeket vagyok képes bármikor, bármilyen körülmények között elővenni, újra át- és megélni, és ugyanolyan élménnyel felállni előle, mint tíz vagy húsz évvel ezelőtt.
Rangsor nincs, csupán ABC-sorrend.
1. Alien (Anglia/USA, 1979, Ridley Scott)
Nincs félelmetesebb annál, amit csak a képzeletünkben látunk, szokták mondani, ám az Alien kiváló példa arra, hogy igenis van: maga a címszereplő a fináléig ugyan csak másodpercekre tűnik fel, ám HR Giger és Carlo Rambaldi víziójának (és az ügyes vágásnak) hála még a képzeletünkben megjelent rémképet is felülmúlja.
2. Anchorman (USA, 2004, Adam McKay)
Trendteremtő vígjáték, amely nem csupán ezer évre elegendő idézetet hordoz magában, s nem csupán számtalanszor újranézhető, de egy olyan korszaklenyomat, amely legalább annyit elmond arról az évtizedről, melyben játszódik, mint arról, amelyben készült.
3. Duel (USA, 1971, Steven Spielberg)
Az ország nyugati tájékán éldegélők az ORF1-2 meglepően kulturált csöcsén lógva szipkázhatták magukba a vezetés által károsnak, amúgy igen csak egészséges nyugati kultúra alsóbb régióit (merj velem vitába szállni!). Így történhetett az is, hogy eme sorok szerzője nem Jancsón, de még csak nem is Hitchcockon keresztül tanulta meg, mi az a suspence, és életének egyik legjelentősebb filmes szörnyetegévé egy kamion vált.
4. The Empire Strikes Back (USA, 1980, Irvin Kershner)
Volt idő, amikor Lucas nem csupán álmodni mert nagyot, de kockáztatni is: THX 1138, American Graffiti, Star Wars - ezek mind-mind olyan filmek voltak, melyeken a direktornak nem csupán karrierje, de anyagi biztonsága is kockán forgott, és miután szarrá kereste magát a Star Warsszal, ahelyett, hogy a "még egyszer ugyanazt, csak nagyobb méretben" utat követte volna, inkább leforgatta annak antitézisét.
5. Miller's Crossing (USA, 1990, Joel & Ethan Coen)
A Coen-testvérek életük legnagyobb mesterművét (több is van nekik) szállították ezzel a komplex gengszterszatírával, melynek megírása még nekik is gondot okozott, olyannyira, hogy a forgatókönyv szövegezése közben bekövetkezett írói blokkról összehoztak gyorsan egy másik filmet Barton Fink címmel. Szóval a Miller's Crossing egy mestermű, amely egy másik mesterművet fialt. Nem rossz, mi?
6. Night On Earth (USA/Japán/Franciaország/Anglia/Németország, 1991, Jim Jarmusch)
Öt történet, öt város, öt taxi. Jim Jarmusch az élet szócsöveként apró drámákat, tragédiákat, szatírákat, morbid komédiát mesél olyan természetességgel, hogy az ember szinte maga is odaképzeli magát a négykerekű panoptikum ülésére. Mi ez, ha nem mozivarázslat?
7. Once Upon A Time In The West (Olaszország/USA, 1968, Sergio Leone)
Minden idők talán legférfiasabb filmje nem csupán férfiak és elvek, de egy kor és egy műfaj haláláról zeng fájdalmas elégiát - szájharmonika kísérettel.
8. The Terminator (USA, 1984, James Cameron)
A film, mellyel James Cameron majd 30 évvel ezelőtt elindult világhódítóútjára tulajdonképpen csak egy B-mozi volt, mely nem csupán a kortól szokatlan akciófilmes dinamikát és sebességet kínált, de lebilincselő és gondolatébresztő történetet, ikonikus momentumok garmadáját, valamint a filmvászon egyik legkultikusabb figuráját. Ezt csináld utána, McG!
9. The Thing (USA, 1982, John Carpenter)
Sok-sok évvel ezelőtt szintén az ORF1-nak köszönhetően eme sorok írójának élete örökké megváltozott, de nem is ez a lényeg: Carpenter filmjének, és címszereplőjének egyaránt ugyanaz a zsenije - mindkettő folyamatosan változik, mindig mást és mást mutat magából, de a befogadót ez minden egyes alkalommal átformálja.
10. The Usual Suspects (USA, 1995, Bryan Singer)
Történet, meseszövés és karakterisztika még soha nem ragadott úgy magával, mint Singer filmje, amely elhitette a világgal, hogy a filmvászon ördöge létezik, és tud még meglepetéseket okozni. Nézd meg újra, és gondolkodj el a következő kérdésen: Soeze tényleg létezik vagy ő csak egy nagyon hatásos fegyver?
Most viszont rajtad a sor, Kedves Olvasó! Szerinted mi minden idők tíz legjobb filmje?
Az utolsó 100 komment: