aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: duel (1971) Zalaba_Ferenc
2009. december 20. 08:51:49

Kategória: film 20 komment

Kissrác koromban volt egy lepedőáztató rémálmom: egy teherautó üldözött végig az utcán; ha bemenekültem egy házba, oda is utánam jött, sőt a lépcsőn is felmászott, és csak meresztette rám dühös fényszóróit, amíg fel nem ébredtem. Ugyan jómagam hasonló élményben az álmok világán túl soha nem szembesültem, de valami ilyesmi történhetett JFK meggyilkolásának évében Richard Mathesonnal, az I AM LEGEND és számos Twilight Zone epizód írójával. Los Angelesbe tartó hosszú útján rá merészelt dudálni egy nyergesvontatóra, amely bosszúból végigkergette a fél államon, majd nagyobb tömegét és erejét kihasználva leszorította az útról, majdnem véget vetve a szépreményű író karrierjének.

Miután a rémült Matheson alsót cserélt, elhatározta, hogy klausztrofóbiás perceit megosztja másokkal: írt egy rövid sztorit, amely röpke nyolc év után, 1971 áprilisában meg is jelent a Playboy-ban. Vannak még csodák: a Földön léteznek olyan emberek is, akik nem a csöcsök és muffok miatt veszik az újságot, hanem a cikkekért: egyikőjük - történetesen egy nő - megmutatta Spielbergnek a történetet, aki azonnal beleszeretett. Ekkoriban a Universal már megvásárolta annak megfilmesítési jogait és éppen rendezőt keresett hozzá, aki péntek esti tévéfilmet forgathatott volna belőle. Spielberg tévés rezüméje és nem utolsósorban az AMBLIN című rövidfilmje meggyőzte a Universal producereit arról, hogy a fiatal srác megfelelő kvalitásokkal rendelkezhet egy laza televíziós produkció megrendezésére.

Nem mondhatnám azt, hogy Dennis Weaver seggét verte a földhöz örömében, mikor megkeresték a film forgatókönyvével, ugyanis a fazon rühell vezetni. E filmet követően biztos nem jött meg hozzá a kedve: a forgatás során közel 2500 mérföldnyi utat kormányozott végig, és nem éppen stresszmentes környezetben.

A fenti stressz forrása a film másik főszereplője: egy halálhozó gépszörny, egy vigyorgó-vicsorgó juggernaut. Egy kamion. A rendező olyan gépjárművet keresett, amely emberi vonásokkal is felruházható, a megfelelő gonosztevő végül egy PeterBilt márkájú vontató lett vészjósló "flammable" (azaz gyúlékony) felirattal az oldalán. A kamion visszapillantó tükrei fülekre, hűtőrácsa gonosz vigyorra, fényszórói dühös szemekre emlékeztettek, tömege és ereje tiszteletet parancsoló. Még a hangja is szuggesztív - Spielberg az 1954-ben készült CREATURE OF THE BLACK LAGOON című filmből rippelt hozzá üvöltéseket, s ezeket a későbbiekben több filmjéhez is felhasználta.

A kamion frontjára csavarozott, különböző államokból származó rendszámtáblák előző áldozataira utalnak. Sofőrjét a film egyetlen képkockáján sem láthatjuk: nincs olyan vérben forgó szemű örült-szimulátor, amely vissza tudná adni azt a zsigeri rettenetet, amit egy megállíthatatlan, piszkosul pipa kamion sugároz magából. Az ellenség ebből adódó elszemélytelenedése, illetve a gép emberi jegyekkel történő felruházása érdekes párhuzam: alapvető negatív emberi tulajdonságok, harag, gőg, hatalomvágy tükröződik vissza a kereken guruló halál pofájából, megállíthatatlansága, méretei és ereje viszont embertelenné teszik.

Sokak szerint ez a kamion a hidegháború teremtette láthatatlan ellenség újabb manifesztációja, amely ott garázdálkodik a 66-os úton, hogy elpusztítsa az amerikai álmot. Véleményem szerint azonban bármennyire is kietlen az a vidék, ahol a DUEL játszódik, a Fém-Góliát és Dávid harca nem csupán bibliai színezetet kölcsönöz a filmnek, hanem egyfajta urbánus mese is: az elgépiesedett környezetben élő elpuhult egyén mindennapos rémálmait jeleníti meg ez a film (khm... mint az enyémet). A négy fal közé szorult ember tudat alatt attól retteg, hogy a körülötte lévő tárgyak, használati eszközök egyszer csak nem úgy kezdenek el működni, funkcionálni, ahogy azt teremtőjük elrendelte. Álmainkban életre kelnek, fellázadnak, s bosszút állnak rajtunk, amiért kihasználtuk és eldobtuk őket. Vagy egyszerűen elromlanak és akkor jöhet az anarchia.

Stephen King korai regényeiben is mindennapos környezetünk termékei: egy szálloda, egy autó szolgált a horror forrásaként, a szintén Spielberg fejéből kipattant POLTERGEIST-ben a TV-ből mászott elő mindenféle szörnyűség, az Amityville-filmekben pedig egy ház figyeli áldozatait vádló szemekkel. Az ember, akiben még élnek az elemei ösztönök, klausztrofóbiássá válik a négyszögletes falak között, különböző tárgyakhoz való kötődése pedig megkérdőjelezi csúcsragadozói mivoltát. Chuck Palahniukot idézve: saját tulajdonunk tulajdonává válunk.

A kisautóval az amerikai kietlenségben macska-egér harcot vívó kamiont ugyan ember irányítja, de ez voltaképp lényegtelen. A hangsúly az egyenlőtlen, reményét vesztett küzdelmen van: ez a motívum Spielberg néhány későbbi filmjében, például a JAWS-ban vagy a JURASSIC PARK-ban is alapmotívum: motivációnélküli, illetve ösztönök által hajtott mohó szörnyetegek harcolnak az egyszerű emberrel, aki próbálja az életben maradás érdekében túllépni önnön korlátjait. Mindhárom esetben emberi mulasztás, illetve a gőg okozza a katasztrófát, amiért hatalmas árat kell fizetni.

Amerika félkontinensnyi ország, még saját lakói számára sem teljesen ismert: ebben a világban megtalálható mindenféle fajta ember, náció, életszemlélet és életmód, túlnépesedett metropoliszok és kietlen sivatagok egyaránt: nem csoda, hogy ez az ország termeli ki magából a legtöbb sorozatgyilkost. A THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE az elszigetelt társadalmi rétegek alakítanak ki kannibalizmusra épülő szabályrendszert, a DUEL-ben pedig egy kamion sofőrje képzeli magát mindenhatónak. Olvastam valahol, hogy Tobe Hooper - majdnem - gorefestje a hetvenes évek legintenzívebb filmje, szerintem a DUEL ráver egy kört: míg a TCSM szereplői vágóhídra küldött birkákként hullanak: sorsuk eleve elrendeltetett, és küzdeni is képtelenek ellene, addig a Dennis Weaver által játszott karakter teljesen reménytelenül ugyan, de fogcsikorgatva felveszi a harcot a gépszörny ellen: a film kínál némi reménysugarat, emberségesnek mégsem nevezhetnénk, hisz mire lezajlik az aszfalt-csörte, addigra Dennis Weaer humánumából csupán roncsok maradnak.

Spielberg maga fényképezte a DUEL-t. Zseniális beállításai a bezártságot és a végtelenséget állítják párhuzamba: Dennis Weaver kocsijának belseje szardíniás dobozra emlékeztet, amelyben a verejtékező sofőr levegő után kapkodva szorítja a kormányt, négykerekű börtönét azonban kietlen pusztaság veszi körül, amerre a szem ellát. Ez a vizuális ellentmondás, valamint az a nagyon kevés élőszereplő, akik tekintetében a környezethez hasonló kietlenség ül, kitűnően ábrázolják a férfiban kialakuló és egyre inkább elhatalmasodó őrületet.

Nem is csoda, hogy a Universal producerei megrémültek a fiatal Spielberg klausztrofóbiás filmjétől. Számos jelenetet kivágattak vele, és felszólították arra, hogy forgassa újra a végét, szerencsére Spielberg nem hagyta magát. Végül egy 60 perces változat került bemutatásra 1971-ben, egy péntek este valamelyik országos tévéhálózaton. Hogy a szakmai siker mennyire elsöprő volt, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a bemutatót követő reggelen a rendezőt nem kevesebb, mint 12 ajánlat fogadta mozifilmek leforgatására. A sorozatos újrajátszások sikerét látva a Universal felkérte Spielberget, hogy vágja újra filmjét (most már széles vászonra), egészítse ki bizonyos jelenetekkel, hogy azt bemutathassák Európa filmszínházaiban, illetve 1973-ban az USA mozijaiban is. A szélesvásznú transzfernek köszönhetően néhány jelenetben fel-feltűnik Spielberg, ahogy a kocsi hátsó ülésén kuporog kameráját szorongatva, Akkor még nem tudta, hogy idővel a világ legsikeresebb rendezőjévé növi ki magát, de azt bizonyára sejtette, hogy valami nagy dolgot forgathat. Első filmjénél jobbat azóta sem készített.

Címkék

kritika thriller drama steven spielberg universal spielberg 10csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr504537430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_27676 2009.12.20. 11:58:19

"Első filmjénél jobbat azóta sem készített." azt hiszem ebben egyetertek

VVega 2009.12.20. 12:26:33

Faja írás, egyetértős.

Ismeretlen_139565 2009.12.20. 14:12:16

"A kisautóval az amerikai kietlenségben macska-egér harcot vívó kamiont ugyan ember irányítja, de ez voltaképp lényegtelen. " - Szvsz nem lényegtelen, ui. nekem úgy rémlik, sohasem lehet látni ki vezeti/vezeti-e valaki egyáltalán a kamiont. Lényeges, hogy nem tudjuk, van-e vezetője, így válik a kamion a Nagy Fekete Szörnnyé, s így van értelme, hogy ordít, sikít, üvölt. Maga a gép lény. Ha látnák, ki vezeti, akkor rögtön nem a gép lenne a para tárgya, illetve az csak erősen másodlagos lenne, a sofőr lenne a Gonosz, de nem, itt a gép, a stb. a Gonosz. Amúgy ja, jó poszt és kurva jó film.

Ismeretlen_112475 2009.12.20. 14:21:01

Amíg el nem jutottam az utolsó mondatig, szóról-szóra ugyanazt akartam írni. Remek kritika egy remek filmről.

Süti 2009.12.20. 15:19:05

így van, ez a legjobb filmje.

Ismeretlen_62806 2009.12.20. 15:44:37

a filmtörténet egyik, spielberg abszolút legjobbja. bólogatunk.

Komplikato 2009.12.20. 16:31:13

Azt hittem rajtam kívül nem sokan értékelik eme kiváló művet. :) Előtte Spielberg már csinált néhány Colombo epizódot, nem? Rémlik eléggé "Spielberges" annak a pár résznek a képi világa. Vagy azok később voltak?

Ismeretlen_116727 2009.12.20. 17:03:34

Teljesen jogos!Vannak jó filmjei, de a Párbaj...hatalmas!

Tomika 2009.12.20. 18:41:43

Spoiler :) Kiskoromban mikor láttam, feltünt a végén, hogy mikor lezuhan a kamion az ajtaja már nyitva van. Mindig úgy voltam vele, hogy a sofőr túlélte és jön majd egy második rész. :) Ne legyünk igazságtalanok Spielberggel (bár én is imádom ezt a filmet): Cápa, Indy, Schindler

feri · http://mozisblog.blogspot.com 2009.12.20. 18:48:19

Hogyan kell az arctalan, misztikus gépellenségből dögunalmas slashergyilkost faragni? http://www.youtube.com/watch?v=31shQjumlJc Pár hete láttam ezt a trailert, és persze rögtön a Párbaj ugrott be, meg néhány szitokszó a készítők felé.

Ismeretlen_1068 2009.12.20. 22:51:45

7: igen, rendezett columbo-t meg mást is, ahogy azt említem is a szövegben. :)

Ismeretlen_1068 2009.12.20. 22:53:26

3: pont azért lényegtelen, hogy ki vezeti, mert soha nem lehet látni. nem kell ám leírni ugyanazt, amit én is szemrevételeztem. ;)

Ismeretlen_1068 2009.12.20. 22:54:09

9: igen, ezek is mind tízpontos filmek. majdnem olyan jók, mint a DUEL. majdnem.

Ismeretlen_1068 2009.12.20. 22:55:38

10: találkoztam vele én is, habár úgy tűnik, ez a stuff más irányba viszi el a gyilkos kamion sztorit. hasonló rip-off a JOY RIDE is, habár az nem olyan szerencsétlen - talán nem véletlenül: jj abrams írta a forgatókönyvet. :)

Süti 2009.12.21. 09:38:07

igen a joyride az nem rossz. lehet, hogy megköveztek, de egy jó minőségű remaket el tudok képzelni a DUEL-ből. mondjuk Alexandre Aja rendezésében.

Ismeretlen_1068 2009.12.21. 09:58:18

aja? nem tudom, abból vmi vérgőzös cucc lenne sok széttrancsírozott gyalogossal. :) én inkább olyasvalakinek adnám, aki ért a suspence-hez. mondjuk greengrassnak. látom, ahogy bólogatsz. :D

Süti 2009.12.21. 12:07:46

úgy bólogatok, mint greengrass kamerája a bourne forgatásán. :)) nemrég néztem az első kettő bourne-t, és tényleg sokkal jobb az első :))

orion 2009.12.21. 19:24:58

Lehet látni a kezét, ha jól emlékszem. A személy kiléte lényegtelen is, de az is fontos, hogy ne látszódjon. Ha látnád (hogy pl. kopasz és sörhasú vagy épp bibircsókos), kevésbé lenne fenyegető. És a végső jelenet is a személytelenségre a személynélküliségre van kihegyezve (megálló kerék). A másik, hogy Spielberg többek között az amerikai társadalom autófüggőségét is bírálja. Ezért is növeszti össze a járműt a gazdájával.

Ismeretlen_1068 2009.12.21. 19:41:52

a kezét is (ahogy tekeri a kormányt), illetve a lábát is (amikor az étkezdés jelenetnél kiszáll a kamionból).

Ismeretlen_63220 2009.12.27. 21:12:29

Creature FROM the Black Lagoon :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása