aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: fehér pokol [the grey] (2012) Takács Máté
2012. március 20. 11:57:50

Kategória: 27 komment

A Fehér pokol első pillantásra egyszerűbb filmnek tűnik, mint egy első osztályos számtanpélda. Szép lassan ráébredünk azonban: a megoldáshoz mégis több kell egy abakusznál.

A Fehér pokol első pillantásra egyszerűbb filmnek tűnik, mint egy első osztályos számtanpélda. Szép lassan ráébredünk azonban: a megoldáshoz mégis több kell egy abakusznál.

Olajmunkások egy csoportja repülőgép-szerencsétlenséget szenved a hazafelé tartó úton. A maroknyi túlélőnek az alaszkai vadonban nem csak a faggyal és az éhséggel kell megküzdenie, hanem a területüket védő farkasfalkával is. Igen, ebből a sztoriból könnyen lehetne a Film+ vagy a Syfy péntek esti műsorsávjába illő horrormozi, de mindjárt kikerülnek a képből ezek az olcsóság benyomását keltő képzettársítások, ha belátjuk: itt a szereplőkön van a hangsúly és a szimpla elborzasztás helyett a valódi félelemkeltésen, illetve e két elem találkozásán, s az ebből fakadó gondolatisággal lesz a Fehér pokol meggyőzőbb és életképesebb, valódibb a megszokottnál.

A forgatókönyv persze hálás lehet az alapjául szolgáló novellának és szerzőjének. Joe Carnahan rendező ugyanis az eredeti íróval, Ian MacKenzie Jeffersszel jegyzi a szkriptet, aki tett róla, hogy ne kövesse el azt a hibát a film, amit oly sok adaptáció: nem maradt ki a novellában bizonyosan lényeges vonást jelentő (általam csak feltételezett) szellemiség, amit gyakran filmre nehezen átültethetőnek avagy szükségtelennek ítélnek és egyszerűen eliminálják a mozgóképes verziókból.

A Fehér pokolban rátermett férfiak néznek szembe a tökéletes félelemkeltővel: nyers erő és alig látható, szüntelenül ott ólálkodó fenyegetés testesül meg egy tulajdonképpen hétköznapi, mégis veszedelmes vadállatban. A farkasokat csupán akkor láthatja a néző, amikor a szereplők is, pusztán annyit észlel mozgásukból, amennyit a szereplők sejtenek, s ugyanúgy védtelennek érzi magát, mint a magukra utalt figurák. Ezek a fickók a főhős, Ottway (Liam Neeson) elmondása szerint a társadalom amolyan kitaszítottjai, volt fegyencek és bajkeverők, akik a világ végén találták meg helyüket. Most azonban próbára tétetnek, és ha kell, fizetnek múltbéli bűneikért. Van köztük, aki esendőként keresi értelmét annak, hogy túlélte a zuhanást, mégis farkasok prédájává válhat és van, akinek lappangó halálvágyát elsöprő élni akarási ösztönnel váltja fel a reménytelennek látszó helyzet. Bárki bármilyennek is mutatkozik, mindenkit elborít a rettegés, utolsó mentsvárként a hitet hagyva. A hit legalapvetőbb kérdései felszínre kerülnek, a válaszok ködbe burkolóznak.

Egyszerű, otthonukat védő farkasok ezek? Korántsem biztos. Már-már olyan misztikum öleli őket körül, ami egészen új alapokra helyezi mindazt, amit látunk. Nem tudjuk, ki mivel érdemelte ki pontosan, de a szereplők a rájuk rótt büntetésnek kénytelenek alávetni magukat a vérszomjas üldözőktől való meneküléssel, reménykedve a megváltásban.

Ha hajlandóak vagyunk megbarátkozni az efféle metaforikus olvasatokkal, akkor az sem fog különösebben zavarni, hogy a farkasok megjelenítésében bőven akad kivetnivaló: számítógéppel animált verziójuk időnként az Alkonyat-sorozat farkasainak sutaságát, animatronikus kiadásaik pedig a Sabrina, a tini boszorkány című televíziós sorozat beszélő macskaszereplőjének nyomottságát idézik. Ellenben, ha csak a véres valóságot kívánjuk elfogadni, akkor a Fehér pokol kellő mennyiségben jelentkező izgalmai, jól összeválogatott színészei és férfias kiállítása révén válik átlag feletti, de végső soron az igazi különlegességet nélkülöző akció-thrillerré. Vagyis a kérdés: fehér pokol vagy szürkeség?

Címkék

kritika thriller drama action liam neeson adventure provideo joe carnahan 7csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr694541675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ricardo montelban 2012.03.20. 12:04:24

hellje, reménykedtem.

Ismeretlen_82723 2012.03.20. 12:10:59

Sőt van még pár apróság, amit már nem mertem beleírni, nehogy a vitathatatlan spoiler mezejére tévedjek. Ezek Liam Neeson karakterét illetik a hit témájának tükrében (és egyúttal a befejezést dicsérik).

Ismeretlen_87170 2012.03.20. 12:12:12

Stáblista végén látható néhány mp-et hogy értékeli a cikk írója? :) Szerintem végtelenül felesleges és illuzióromboló.

Ismeretlen_82723 2012.03.20. 12:16:30

3: A stáblista felénél kijöttem a teremből. Azóta is áldom a sietségemet. :) (Nem tudom, mi szerepel abban a pár másodpercben, de azt hiszem, nem is akarom tudni.)

Ismeretlen_97684 2012.03.20. 12:29:10

3: Szerintem is felesleges volt, már bánom, hogy megnéztem. A film viszont nagyon jó, főleg ahhoz képest, hogy a trailer milyen ócska zs-kategóriát sejtetett.

Ismeretlen_87170 2012.03.20. 12:32:39

#4: YouTube-on megtalálod elvileg... #5: A trailer egy olyan filmet sejtetett, amilyet a The Grey legjobb pillanataiban kínál, ami úgy a film fele kb., ez alapján nem gondoltam volna, hogy mindenféle meglepetést nélkülözni fog, amire az írás kitűnően rá is világít. Amúgy tényleg nem rossz film, csak tipikusan az a fajta, amit a tömeg túlértékel.

Ismeretlen_1068 2012.03.20. 12:44:13

Úgy tervezem, nyitónapon beülök rá. Azt mondjátok, nem szabad megnézni a feliratok utáni részt? Ugye tudjátok, hogy ezzel csak azt értétek el, hogy most már csak azért is megnézem? :)

Sardaukar 2012.03.20. 21:14:48

Én a trailer alapján egy szimpla túlélő/menekülős filmet vártam.Viszont a film végi stáblista alatt csak ültem, és néztem magam elé.Könnyezve.Amit nem sok ilyen stílusú film tud kiváltani belőlem.De a The Grey megtette a befejezéssel.Ami egyszerűen zseniális. (nem akarok SPOILER-ezni).Szóval sokkalta többet kaptam tőle, mint amire számítottam.Ahogy a karakterekkel foglalkozik a történet, az bizony bőven kiemeli az átlagból.Hisz nagyon ritkán mondhatjuk el, hogy egy ilyen sítlusú filmben egy mellékszereplő teljesen hitelesen esik át ilyen jellemfejlődésen.Vagy láthatjuk vele együtt az utolsó másodperceiben az egyetlen dolgot ami fontos neki: A kislányát.Ez a film nem túlértékelt, csupán egy nagyon jó, stílusában kiemelkedő alkotás.

Ismeretlen_233610 2012.03.21. 07:58:44

"...animatronikus kiadásaik pedig a Sabrina, a tini boszorkány című televíziós sorozat beszélő macskaszereplőjének nyomottságát idézik..." Ezen beszakadtam. :D De sajnos igaz. Ahogy egyébként minden más a fentiekben, én ezt már csak "Taken-effektus"-nak hívom, az Istenadta nép, aki még negyedannyi filmet sem látott, mint az AE olvasótáborának tagjai, hasra vágódik tőle, pedig nem zseniális, csak jó. De azért jó. :)

Ismeretlen_97684 2012.03.21. 11:06:23

9: "az Istenadta nép, aki még negyedannyi filmet sem látott, mint az AE olvasótáborának tagjai, hasra vágódik tőle" - hagyjuk már ezt az elitista marhaságot. Biztos Roger Ebert se látott még elég filmet, azért tetszett neki.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu 2012.03.21. 11:14:24

9: Nekem meg ettől a "Taken-effektus"-tól van ki a faszom, de tényleg. Az Unknownt azzal próbálták eladni, de semmi köze nem volt hozzá, ahogy utána semelyik Neeson filmnek se. Nem kell őt beállítani ugyanannak a karakternek, amit néhány olyan filmben eljátszik, amiben van akció. Hagyjuk már. Ez egy lecsupaszított, nyers férfidráma. Kurva erős film. Senki nem mondta, hogy mérföldkő, meg hogy újító erejű. Nem kell annak lennie, hogy kurva ütős legyen, és totálisan megcáfolja a félrevezető előzetesét.

Ismeretlen_1068 2012.03.21. 12:38:11

...és ha már itt tartunk, a Taken is csak egy Bourne-klón, amely főszereplőjét és tempóját leszámítva minden tekintetben középszerű (Maggie Grace mint tinédzserlány, jézusom...).

Ismeretlen_233610 2012.03.21. 14:38:15

Örülök, hogy senki nem értette félre, amit mondok. Jó volt veletek. :D

Ismeretlen_82723 2012.03.21. 17:37:24

10: Az Istenadta nép alatt minden bizonnyal az átlagnézőt kellene érteni, nem egy megbecsült filmkritikust, aki 90 éve ingyen mozizik. A Fehér pokol egyébként tényleg könnyebben jöhet be azoknak, akik pl. a Fűrészt és az Eredetet is különleges filmnek tartják. Taken-effektus alatt pedig annyi mindenképpen értendő, hogy az Ismeretlen férfi és a Fehér pokol sem lett volna anyagilag annyira sikeres annak sikere nélkül, ugyanis Liam Neesont szempillantás alatt elfogadott leading manné tette Luc Besson akciómozija.

Ismeretlen_97684 2012.03.21. 17:54:05

11: Ezt én értem, csak nem szeretem az ilyesfajta érvelést. Ha azt mondjuk, hogy ez csak a filmes téren műveletlenebb embereknek tetszik, akkor ezzel vége is a vitának, erre nincsenek ellenérvek. Azon kívül arrogáns hozzáállásnak is gondolom.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu 2012.03.21. 18:01:17

14: Nem érzem a párhuzamot a Fűrész, Eredet és e között.

Sardaukar 2012.03.21. 18:41:11

Nem tudom, én jó magam kedves Coriolanus elég sok filmet láttam, és bizony durván egy hónapja kezdtem olvasni az AE-s cikkeket.És nem érzem úgy, hogy akkor én most születtem, és lényegében filmeket sem láttam.Azért esek hasra a The Greytől, mert pontosan sokkal többet ad, mint amit ez a zsáner álltalában szokott.Hol foglalkoztak ennyit a mellékszereplőkkel, a lelkivilágukkal, a jellemfejlődésükkel?Vagy hogy tudtak megoldani giccs nélkül olyan jelenetet, mint a film vége?Ezt a Takenezést meg hagyjuk már.Ez a szokásos marketing.Erről az alkotók nem tehetnek.Amúgy TheHungarian.Nem eről szól "halivúd"?A filmkészítés?Hogy bizonyos színészek, rendezők, egyszer dobbantanak egy nagyot, és utánna jobban foglalkoztatják őket.A nevük "minőséget" jelent.Ja és még valami: sajnos a fűrészt, és az eredetet is rühellem.:)

Ismeretlen_82723 2012.03.21. 19:48:00

17: Hát ez az, hogy Liam Neeson 2009-ben dobbantott, pedig évtizedekkel korábban kezdte a pályát és már azelőtt is jól ismert név volt. Ez a pláne a Takenben, hogy újjákovácsolta, átvariálta helyzetét "halivúd"-ban. Lásd még Robert Downey Jr. és a Vasember esete. Azt követően ő is húzónév lett. Ezen kívül csak annyit mondanék, kérlek, minden betűt vegyetek figyelembe a hozzászólásaimban. Ügyelek mindig a feltételes módra. Akire nem illik, amit mondok, az ne akarja mindenáron magára venni.

Ismeretlen_82723 2012.03.21. 19:53:11

16: Az a párhuzam, hogy mindegyiket jobbnak tartják általában egy fokkal, mint én. Na jó, a Fehér pokolt csak fél fokkal. :)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu 2012.03.21. 21:42:08

19: Ez finoman szólva is merészen szubjektív párhuzam :) ilyeneket én is tudok vonni a filmek között, csak nem biztos, hogy mások is érteni fogják. De ha egy fokkal, akkor végül is az említett filmeket te is szereted, csak nem annyira ?! :) gondolom..

Kazai István 2012.03.23. 16:39:15

Szerintem a stáblista utáni másodpercek nem jelentenek mást mint amire az azt megelőző utolsó pillanatok is utalnak. Ottway halott ember. Kissé valóban felesleges hiszen tudjuk, hogy a karakter hová jutott. A lényeg, hogy nem adta fel.

chris92 2012.03.23. 18:51:49

Elképesztően erős hangulatú, kőkemény túlélőmozi, amiben tényleg sokkal több van, mint az az ember gondolná, csak jól felszín mögé kell nézni. Liam Neeson még önmagához képest is fantasztikus alakítást mutatott be. 9/10

Ismeretlen_1068 2012.03.23. 20:37:59

Benne volt egy kiemelkedően jó film lehetősége: kár, hogy ezt (akciódús túlélőhorror, yay!) meg azt (egzisztencialista dráma, boo) a közönséget is meg akarta szólítani, így a végeredmény kissé felemás lett. Trivia: Liam Neeson bármilyen sztorit el tud vinni a hátán. SPOILER! Az a néhány másodperc a stáblista után nem oszt, nem szoroz. Nem értem a felhajtást körülötte.

Ismeretlen_1068 2012.03.24. 07:19:26

Na szóval, nekem a farkasok megjelenésével egyáltalán nem volt gondom, sőt rég nem láttam ennyire hitelesen megjelenített farkasfalkát: a viselkedések viszont már más kérdés... SPOILER ON! Valószínűleg egy szakértő a fejét verte volna a falba a látottak alapján, de még egy olyan mezei néző, mint amilyen jómagam, is fennakadhatott azon, hogy ezek a dögök sokkal többször támadtak, amikor embereink még többen voltak, tűzzel és botokkal voltak felvértezve, később pedig elvonultak a háttérbe, hogy teret engedjenek az emberi drámának... Hát jó, gondoltam, ez itt egy allegória, embereink meghaltak, és épp a purgatóriumban esnek át a tisztítótűzön, de akkor miért kellenek ezek az akciófilmes klisék és az idétlen menekülősdik? Én sokkal korábban kiirtottam volna a társakat Liam Neeson mellől - akik tulajdonképpen csak azt visszhangozták (hit, remény, halál, élet, stb.), amely a főhős karakterében is benne voltak -, hogy egyedül szembesüljön a pokollal. A film befejezése amúgy nagyon erős, de főhősével ellentétben az előtte lévő két óra kettősségét egyszerűen nem tudja megváltani.

Kazai István 2012.03.24. 11:36:17

Egyébként a stáblista utáni pár másodperc célja nem több mint, hogy beszéljünk róla. Reklámfogás. A The Grey egyébként remekmű. 10/10

Ismeretlen_1068 2012.03.24. 11:39:31

SPOILER: Én vártam egy olyat, hogy "Na jó, egyezzünk ki döntetlenben!". :)

freddyD 2012.04.04. 21:44:48

Most komolyan, hogy lehet így kiakadni a stáblista utáni pár másodpercen? Én kifejezetten örültem neki. Amúgy a film tetszett, nagyon okosan játszott a hangokkal, vizualitással. Az a repülőgép lezuhanás valami borzasztó volt... Egy ideg nem ülök repülőre, az szent

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása