Platónyi új film igyekezett rövidre zárni az Utazás a rejtélyes szigetre uralkodását a magyar piacon, hiábavalóan. Legmagasabban A szellemlovas: A bosszú ereje kezdett, egyébként a címben jelzett erő teljes hiányával, s ez ugyancsak elmondható Az erő krónikájáról is, és még lehetne folytatni a sort...
Platónyi új film igyekezett rövidre zárni az Utazás a rejtélyes szigetre uralkodását a magyar piacon, hiábavalóan. Legmagasabban A szellemlovas: A bosszú ereje kezdett, egyébként a címben jelzett erő teljes hiányával, s ez ugyancsak elmondható Az erő krónikájáról is, és még lehetne folytatni a sort...
Nicolas Cage nálunk lényegesen nagyobb bizalmat élvez manapság, mint a tengerentúlon, hiszen az utóbbi időkben a Féktelen harag és A varázslótanonc is szembement amerikai szereplésével, viszonylagos sikert aratva. A szellemlovas öt esztendővel ezelőtt egész jól kezdett, majd sikerült bevennie a százassal jelzett határokat is (millió forint és ezer néző), s ez elmondható volt észak-amerikai körútjáról is. A folytatás ugyancsak tükrözi azokat a viszonyokat: A szellemlovas: A bosszú ereje csupán az első rész nyitányának felét bírta kisajtolni a magyarokból (18,9m), s ha tudjuk, hogy a csak 3D-s jegyek alaposan megdobták az infláció által is súlyosbított jegyárak közötti különbséget, akkor nem is csodálkozunk rajta, hogy nézettségben jóval nagyobb az elmaradás: csaknem 65%. A probléma ugyanaz, mint odaát: a lángoló koponyájú szuperhős valójában nem vált annyira népszerűvé első mozis bevetése alkalmával, hogy érdemes legyen folytatást gyártani hozzá. Nálunk is minden bizonnyal csak a 3D menti a teljes kudarctól a Big Bang Media eddigi legnagyobb eséllyel (viszont csak 24 kópián) indult bemutatóját, ezt sejteti az a tény is, hogy a közönség túlnyomó többsége, közel 58% vidékről (polkorrektül szólva: Budapesten kívüli városokból) került ki. Ami a várható végösszeget illeti, a Féktelen harag 82 milliója (és 55 ezer jegyváltója) nagyon messzi van, de 50 millióig elmotorozhat ez a szörnyszülött.
A negyedik helyre kapaszkodott fel az InterCom által forgalmazott Az erő krónikája. Nehéz lehet bármi kapaszkodót találni ezen produkción, mikor a magyar közönség ízlésére próbáljuk adaptálni, így nem is csoda, hogy langyos fogadtatásra lelt. A 14 millió forint az amerikai debüttel (22 millió dollár) összevetve csalódást keltő, de tekintve, hogy egy ismeretlen szereplőkkel teli, előzmény nélküli, nem térhatású produkcióról van szó, annyira azért nem szörnyű ez az összeg. Az érdekes sztori és a szinkronizáltság szerepel a vonzó tényezők első két helyén, míg azzal kapcsolatban egyelőre nehéz bármit is bizton állítani, hogyan is viszonyul a hazai népség a (talált) felvételes filmekhez. A 26 vásznon vetített Az erő krónikája közönsége zömét (61%) a fővárosban szerezte, ahol amúgy második helyig vitte, legeredményesebbként a premierek között. Jó esetben 40 millió fölé jut a film, s majd a folytatás ütősebb kezdésében lehet bízni.
Országosan és Budapesten is az ötödik helyet csípte meg A bűn hálójában, noha csütörtökön, a bemutató napján még elsőséget élvezett a fővárosban a ProVideo terjesztése. 10 millió forintot gyűjtött a film vasárnapig, ami egy középsúlyú akciófilmtől teljesen átlagos összeg, ezzel együtt nem nevezhető kielégítőnek egy sztárokkal tűzdelt produkciótól. Steven Soderbergh előző munkája, az egyébként egészen más kategória Fertőzés kétszer ekkora összeggel iramodott neki, és már az sem volt a lehetőségeinek csúcsa. A bűn hálójában a zsánert övező általános érdektelenségnek esett áldozatául, továbbá a tumultusnak, a szimpla cím ellenben lehet, hogy használt ügyének. 25-30 millió forint közé várható a vége.
A 2011-es év egyik legünnepeltebb filmje Magyarországon sosem kecsegtetett sikerrel. A leleményes Hugo alighanem mind a 11 Oscar-jelölését díjra váltva sem boldogult volna nálunk, mégpedig azért, mert akiknek az ilyesmi számít, nem alkotnak közös halmazt a film célközönségével, az ifjúsággal. Mindezt mérlegelve nem meglepő, hogy a kiadások minimalizálásának és a bevételek maximalizálásának jegyében Martin Scorsese alkotása feliratosan és csak 3D-ben került 22 magyar vászonra. 9 millió forintos nyitánya a hatodik helyre volt elegendő, 5846 nézője pedig szinkronizáltság mellett sem valószínű, hogy 10 ezer fölé jutott volna. A UIP bemutatójára 70%-ban fővárosiak fizettek be.
A top tízen kívülre kényszerült a Fórum Hungary és a Parlux Entertainment eheti nevezése. A vér és méz földje négy budapesti és egy kecskeméti moziból 945 ezer forintot gereblyézett össze, ami mindenképpen kevés egy nálunk is forgatott és tőlünk nem is olyan messze játszódó, jelentős publicitást kapott filmtől, másfelől viszont a legszorosabb értelemben vett drámáról van szó, nem ismert színészekkel a főszerepben. Az amerikai mozikban fél éve debütált Warrior - A végső menetről is majdnem elmondható ugyanez a két dolog, hiszen Joel Edgerton és Tom Hardy aligha nevezhető a magyar közönség régi ismerősének. A(z amerikai) sportfilmeknek viszontagságos múltja van errefelé, legtöbbjük ki is hagyta a mozikat, ráadásul a MMA még a baseballnál vagy az amerikaifocinál is idegenebbnek hat a magyarok számára, más kérdés, hogy mindez ezúttal is csak keret egy szokványos és univerzális történet elmeséléséhez. A Parlux a film hazai kampányát Nick Nolte-ra és Oscar-jelölésére építette, jobbat nem is lehetett volna kitalálni, de sajnos a Warrior nem volt képes felülkerekedni a rossz hagyományokon: mindössze 551 fő ült be rá a fővárosban, 740 ezer forintot hagyva a pénztáraknál. Ez az eredmény még a The Fighter - A harcos hervasztó bemutatkozásánál is gyengébb.
Ezalatt a Szex felsőfokon újabb példát szolgáltat Juliette Binoche és a francia mozi itthoni kedveltségére. A témából titkot nem csináló magyar cím és a 18-as korhatár sem játszott elhanyagolható szerepet benne, hogy a Szuez Film gondozottja megugrotta az 1 millió forintot csupán két kópián. Mindeközben a Cirkogejzírben játszott Tirannoszaurusz 112 főt érdekelt.
Az Utazás a rejtélyes szigetre tehát második hete a legnépszerűbb választás a magyar mozikban, ami összhangban áll a nemzetközi fejleményekkel, hiszen a film világviszonylatban már nincs messze a 300 millió dollártól. Az InterCom gyermeke 31 millió forinttal trónol az élen, ami csupán 32%-os csökkenést jelent. Ugyancsak ilyen jól tartotta magát a Kémes hármas; a még dobogós akcióvígjáték 14,3 millió forintot gyűjtött második nekifutásra. Világos, hogy a két filmnek javára vált, hogy a tengernyi premier szépen kioltotta egymást.
Az Oscar-díjas produkciók növelték közönségüket a múlt hétvégéhez képest: A Vasladyre 5%-kal, míg a top tízbe először betörő A némafilmesre 45%-kal nagyobb jegybevételt regisztráltak. Előbbi túl van a félszázezer nézőn, ami kitűnő eredmény, míg utóbbi egyelőre a tízezredik látogatójára vár.
Az összforgalom némileg csökkent az előző víkendhez képest, egy éve pedig lényegesen jobban álltak a dolgok, mikor a Rango és az Elhajlási engedély kezdte meg 100 millió forint fölé vezető útját. A következő forduló egyenesbe hozhatja az élmezőnyt: a John Carter magasan kiemelkedik a premierek közül, s nálunk nem kell aggódni olyasmik miatt, mint a tengerentúlon; a fantasztikus filmek 3D-ben verhetetlenek. Akit látvánnyal nem lehet lenyűgözni, az a Rém hangosan és irtó közel, a Krízispont és Szabó István új filmje közül választhat.
01. (1) | Utazás a rejtélyes szigetre 3D | 31,0m | -31,6% | 83,5m | 55,803
02. (ú) | A szellemlovas: A bosszú ereje 3D | 18,9m | - | 18,9m | 12,784
03. (2) | Kémes hármas | 14,3m | -32,1% | 41,1m | 32,356
04. (ú) | Az erő krónikája | 13,9m | - | 13,9m | 10,816
05. (ú) | A bűn hálójában | 10,1m | - | 10,1m | 7,299
06. (ú) | A leleményes Hugo 3D | 9,0m | - | 9,0m | 5,846
07. (7) | A Vaslady | 7,4m | +5,2% | 64,4m | 51,768
08. (3) | Utódok | 5,8m | -44,6% | 39,4m | 30,692
09. (-) | A némafilmes | 5,7m | +44,7% | 11,9m | 9,387
10. (6) | Fogadom | 5,2m | -38,2% | 70,3m | 58,020
( # (múlt heti #) | cím | csüt-vas bev. | változás | összbev. | nézettség)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010
kritikák: A bűn hálójában | Az erő krónikája | A leleményes Hugo | A szellemlovas: A bosszú ereje | Szex felsőfokon | A vér és méz földje | Warrior - A végső menet