Az első tavaszi hétvégén a Lorax a várakozásokat messze túllépve az év legjobb startját regisztrálta, s bár nem szabadult el, a Project X is jól teljesített.
Az első tavaszi hétvégén a Lorax a várakozásokat messze túllépve az év legjobb startját regisztrálta, s bár nem szabadult el, a Project X is jól teljesített.
Chris Meledandri. Érdemes jól megjegyezni ezt a nevet, hiszen az Illumination Entertainment főnöke az animációs ipar egy leendő császáráról van szó. A Gru 2010 nyári, kirobbanó sikerét a Hopp 100 milliós gyűjtögetése követte szűk egy éve, s most a Lorax (The Lorax; hazai bemutató: október 18.) új szintet feszeget. A kevesebb mint 70 millióból készült film több mint 70 millió dollárt kasszírozott, ami nemcsak markánsan múlja felül az amúgy nem olyan szerény elvárásokat, de animációs produkciók között is az élre tört: magasabb összeget első hétvégéjén csak a három Shrek-folytatás, a Simpsons-mozi és a Toy Story legutóbbi epizódja ért el. Így tehát fene nagy sikersztori ez, ami amúgy Dr. Seuss történeteinek népszerűségét is tovább szítja; a Hortont (154m) rövidesen lekörözi a Danny DeVito hangján megszólaló narancsszínű figura, a kérdés az, hogy a 260 milliót zsákoló Grincset képes lesz-e beérni. Ezzel kapcsolatban némi problémát jelent, hogy a film kritikai visszhangja korántsem kielégítő, mi több, a Rotten Tomatoes-on nem éri el a friss szintet. Családi filmeknél ez persze túl nagy jelentőséggel nem bír, de azért nem lehet figyelmen kívül hagyni, még akkor sem, ha egyébként nem jelentkezik menetelésére közvetlen fenyegetést jelentő ellenfél egy jó darabig. Ez is a kiváló pozicionálást példázza, ami nagyban hozzájárult a kiugró kezdeti box office-hoz, s bár nem vallott szégyent a marketing sem, meséknél kisebb erőfeszítéssel is el lehet érni az áhított eredményt. A Universal Pictures egyébként amilyen peches volt az elmúlt években, olyannyira jól teljesít idén: a Védhetetlen után újabb blockbustert tettek le az asztalra, s ha a Csempészek erős szereplését is hozzávesszük ehhez, a Mindeki szereti a bálnákat és a Wanderlust (amikről amúgy érezhetően le is mondtak már a premier előtt) gyengélkedése teljesen feledhető is. A Lorax minden bizonnyal képes lesz 200 millió dollár fölé kúszni.
Az erő krónikája dobbantása után kifejezetten érdekes volt figyelni, miként alakulnak a dolgok a Project X - A buli elszabadul (Project X; hazai bemutató: március 15.) körül. A szereplők kamerái által rögzített felvételekből álló filmek ugyanis jól teljesítettek korábban a horror műfajában, ám az említett szuperhős-film jellegű produkció szélesített a határokon. Most egy vígjátékon volt a sor, hogy bizonyítsa, a szokatlan forma bármilyen zsánerben eredménnyel hasznosítható. A Warner Bros. bemutatója jól vizsgázott: 21 millió dollár került a kasszákba, ami teljesíti az elvárásokat, s egyébként messzemenően meghaladja a 12 millió körül mozgó gyártási költséget. A felvezetőkampányra persze jóval nagyobb összeget költött a forgalmazó, ezt egészen idáig, Közép-Kelet-Európáig is érezni (talán azért, mert a film honi képviselete is agresszíven, ugyanakkor amatőr módon jár el). A lényeg, hogy kifizetődő volt az igyekezet, de persze Todd Phillips producer korábbi nagy sikerei, kiváltképp a reklámhadjárat során gyakran emlegetett Másnaposok 1-2. nyomát bottal ütheti. A maga korlátai között viszont jól áll a szénája: a partizásra összpontosító filmeknek nincs nagy múltja, pláne ha teljesen ismeretlen gárdával forgott. A szépséghiba az egészben, hogy az újságírók szerint inkább inzultál a film, mint nevettet, vagy ha úgy tetszik: rossz. Hogy ez mennyire befolyásolja majd a továbbiakat, azaz mennyire is zavarja a fiatalságot egy igen korhatáros "bulifilm" minősége, arra egyelőre csak a "B" CinemaScore-ból lehet következtetni, ami nem túl erős értékelés ezen esetben. 50-55 milliót azért talán megkeres.
Az Act of Valor egy marketing röpítette akciófilm, s ez máris két olyan tényező, ami alátámasztaná az erőteljes második hétvégi esést, ennek ellenére a Relativity terjesztése tisztességesen állta a sarat. Szerencséjére a friss filmek egyikének sincs bármilyen közös halmaza vele, részben ez magyarázza a 45%-on belüli negatív változást. A közel 14 milliós újabb kör az összbevételt 45 millióra egészíti ki. Derék teljesítmény tíz nap alatt.
A Védhetetlen a hét folyamán átlépte a 100 millió dolláros határt, másodikként a 2012-es bemutatók közül, negyedikként Denzel Washington filmjeiből és Universal-filmként először a Cowboyok és űrlények óta. A most negyedik helyen állomásozó akció-thriller szemmel láthatóan kedvére van az amerikai közönségnek; jelenlegi 108 millióját 120 millió küszöbére bővítheti.
A Lorax érkezése megtorpanást hozott az Utazás a rejtélyes szigetre menetelésében, hiszen csaknem felezett a Warner bemutatója, ám 85 milliós összegét kis szerencsével még kilenc számjegyűvé varázsolhatja.
Harvey Weinstein kinyilvánította, hogy blockbustert kíván faragni a legjobb filmnek járó Oscar-díjat elnyerő A némafilmesből. A jelentős moziszám-emelés ellenére azonban a francia némafilm nem bírt felívelni. Bár eddigi legjobb hétvégéjén van túl, ez sem jelent 4 milliónál többet; eddig 37 milliót költöttek az amerikaiak a műre, amiből 50 milliónál több valószínűleg nem lesz. Ez ugyanakkor megbecsülendő eredmény.
A jelenleginél magasabb összeget csak két éve, az Alice Csodaországban hegyomlásszerű nyitányakor mérhettek az amerikai moziüzemeltetők március első hétvégéjén, s mindez most elsősorban a Lorax teljesítményét dicséri. A Project X-szel karöltve tovább erősítik a 2012-es esztendőt, amikor úgy tűnik, tényleg csak a legszánalmasabb próbálkozásokkal (A szellemlovas: A bosszú ereje) lehet igazán megbukni. A felhozatal eddig kedvére volt a tengerentúliaknak, ám a valódi megmérettetés csak most következik: az elkövetkezendő pár hét jó mércéje lesz a nyári szezon esélyeinek is, hiszen sorra érkeznek a nagy várakozású darabok. Első a sorban a John Carter, amit már el is kezdett temetni a szaksajtó a negyedmilliárdos vállalkozások esetében szokatlanul alacsony előzetes érdeklődésre alapozva. A kérdés jelenleg tehát az: megtorpan-e a jó széria, avagy a Disney megafilmje fittyet hány a viharos előrejelzésekre, s 50 millió fölé tör jövő hétvégén? Árnyékában a Silent House című minimálhorror és Eddie Murphy legfrissebb fix buktája, az A Thousand Words mérkőzik meg.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
John Carter | 3500 | $31,000,000
Silent House | 2100 | $10,000,000
A Thousand Words 1500 | $5,000,000
01. (ú) The Lorax ($70.7m/$70.7m)
02. (ú) Project X ($20.8m/$20.8m)
03. (1) Act of Valor ($13.7m/$45.2m)
04. (4) Safe House ($7.2m/$108.2m)
05. (3) Journey 2: The Mysterious Island ($6.9m/$85.6m)
06. (2) Good Deeds ($7.0m/$25.7m)
07. (5) The Vow ($6.1m/$111.7m)
08. (7) This Means War ($5.6m/$41.5m)
09. (6) Ghost Rider: Spirit of Vengeance ($4.7m/$44.9m)
10. (13) The Artist ($3.9m/$37.1m)
(hivatalos becsült adatok)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008