Az amerikai nézőket rabszolgasorba döntötte a szórakoztatóipar: az előző heti televíziós nézettségi csúcs után a mozik is új magasságokba emelkednek. Szokatlan módon mind a négy új film tarolt, itt-ott a valószínűség határait feszegetve, s ezzel a második legjobb februári hétvégét generálták.
Az amerikai nézőket rabszolgasorba döntötte a szórakoztatóipar: az előző heti televíziós nézettségi csúcs után a mozik is új magasságokba emelkednek. Szokatlan módon mind a négy új film tarolt, itt-ott a valószínűség határait feszegetve, s ezzel a második legjobb februári hétvégét generálták.
A Rachel McAdams és Channing Tatum főszereplésével készült Fogadom (The Vow; hazai bemutató: már a mozikban) 42 millió dollárral szerzett elsőséget. Az hagyján, hogy ezzel a közelmúltban maga mögé utasította volna a Sherlock Holmes-folytatást is, de a romantikus drámák között komoly előrelépést hozott: az eddigi rekorder Kedves Johnt több mint tízmillióval múlta felül. A sikernek voltak előjelei, amikre az előrejelzések magabiztosan hagyatkoztak is, noha ezzel együtt is széles skálán mozogtak. 40 millió fölé viszont nem sűrűn merészkedtek: 20-38 millió dollár közé várták a 30 milliós produkciót, így még az alapvetően magas követelményeket is megugrotta halványan. A felfokozott, nem mindennapi érdeklődésre számos okot találhatunk: az idei évben az eddigi leginkább közönségbarát, legszélesebb kört megszólítani bíró bemutató az igaz történet alapján forgatott Fogadom, aminek elfelejtett szerelemről szóló alapsztorija és gyakran látott, a műfajban korábban Nicholas Sparks-adaptációkkal (Szerelmünk lapjai, Kedves John) bizonyító főszereplői is nyomós érvként szolgáltak a megtekintés mellett, de egy szuperkupa-döntőt követő hétvégén nem is csoda, ha a női nem veszi kezébe az irányítást. A remek nyitány mindemellett úgy született meg, hogy nincs hosszú hétvége (majd jövő héten lesz) és Valentin nap is csak később, kedden esedékes. A Sonyhoz tartozó Screen Gems eddigi legeredményesebb filmjét köszöntheti a Fogadomban, s az Underworld: Az ébredéssel karöltve igen biztató esztendőt jeleznek előre a cégnek – márcsak azért is, mert fennállásuk első 100 milliós blockbustere van születőben. A kritikusok megint jól le lettek tojva.
Screen Gems top 10
1. Kedves John ($80m)
2. Ördögűzés Emily Rose üdvéért ($75,1m)
3. Őrült szenvedély ($68,3m)
4. Underworld: Evolution ($62,3m)
5. Lökd a ritmust! ($61,4m)
6. A Kaptár: Túlvilág ($60,1m)
7. Underworld: Az ébredés ($58,9m)
8. Könnyű nőcske ($58,4m)
9. Tökéletes bűnözők ($57,7m)
10. Barátság extrákkal ($55,8m)
Denzel Washington ismét megvillogtatta box office-izmait. Napjaink egyik legmegbízhatóbb színésze konstans módon 20 millió fölé szóló belépői ellenére ugyanakkor nem sűrűn arat világraszóló sikert, mi több: csupán három 100 millióssal büszkélkedhet: A pelikán-ügyirat, Emlékezz a Titánokra!, Amerikai gengszter. Most újabb címmel bővülhet ez a lista. A Védhetetlen (Safe House; hazai bemutató: február 16.) Ridley Scott gengsztertörténete mögé sorolt be Washington nyitányai között a maga 39 milliójával, ami alaposan rálicitált a 20-25 millió dollárról szóló prognózisokra. A Universal a sokat megosztó, a sztorit kristálytisztán felvázoló előzetesekkel másodjára talál be a januári Csempészek után ugyanazon nézői szegmensnél, amiben ezúttal vélhetően nagyobb arányt képviselnek a kisebbségek. Régi motorosként Washington könnyebben vonzza a mozikba az idősebb korosztályt, s a köreikben népszerű előadók (Jay-Z, Kanye West) dalaival aláfestve egy előzetes könnyebben megfogja a tizenéveseket is. Nem elhanyagolható tényező továbbá, hogy a főszereplő ezúttal nem pozitív karaktert játszik, s a Kiképzés és az Amerikai gengszter korábban már bizonyította, hogy akkor a legélvezetesebb nézni. A film kritikai megítélése közepes, nagyjából megegyezik az Éli könyvéével, s ha annak arányait követi a Védhetetlen a bevételi listákon is, akkor biztosan 100 millió fölött végez, ami a 80-85 millió dollárra rúgó büdzsé mellett nem is árt. A szokásosnál jobb időket élő Universal stúdió pedig rátérhet ígéretes 2012-es naptára következő delikvensére.
Denzel Washington nyitóhétvége top 10
1. Amerikai gengszter ($43,6m)
2. Védhetetlen ($39,3m)
3. Éli könyve ($32,8m)
4. A belső ember ($29,0m)
5. Hajsza a föld alatt ($23,4m)
6. A tűzben edzett férfi ($22,8m)
7. Száguldó bomba ($22,7m)
8. Kiképzés ($22,6m)
9. Emlékezz a Titánokra! ($20,9m)
10. Déja vu ($20,6m)
2008 nyarán a Verne Gyula művéből merítő, ám attól magát meglehetősen távolra helyező Utazás a Föld középpontja felé című családi fantasy nem várt sikert aratott 100 millió dollár feletti bevételével. Ennek záloga az akkor még újdonságszámba menő 3D volt, s persze az is jó szolgálatot tett –alacsony változási mutatók formájában–, hogy összességében kedvezően fogadták az újságírók Brendan Fraser kalandozását. A folytatásra viszonylag sokat kellett várni, Fraser tovább is állt, helyére pedig a családi mozikban nagy gyakorlatot szerzett Dwayne Johnson érkezett. Az Utazás a rejtélyes szigetre (Journey 2: The Mysterious Island; hazai bemutató: február 23.) annak ritka esete, hogy már előzménye is térhassal csábított, így ennek hangsúlyozott szerepe ezúttal talán kevésbé ellenszenves. Úgy tűnik, ezt az amerikai nézők így gondolják: jóformán megduplázva az általános elvárásokat, a Warner Bros. 3400 moziban látható produkciója 27 millió dollárt kasszírozott, amivel a harmadik helyre zárkózott fel. Ezen összeg mögött számottevően több néző áll, mint három és fél éve. A kezdeti népszerűség alighanem annak tulajdonítható, hogy 2012 első –új– gyerekfilmjéről van szó (a péntekről szombatra történt nagy arányű növekedés jól mutatja, hogy a közönség nagy mértékben családokból áll), a kérdés már csak az, a továbbiakra is kitart-e, s végül behozható-e az első rész 101 milliója? Az újságírók most kevésbé lelkesek, ami alighanem a nézőkről is elmondható lesz. Még ezzel együtt is meg kell ugrani a 79 millió dolláros költségvetést.
A Star Wars I. rész: Baljós árnyak 3D (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace 3D; hazai bemutató: már a mozikban) csak a negyedik helyre futott be, de ez nem jelenti azt, hogy bármi probléma adódott volna Lucas tervei körül: az előzetesen rászabott 23 millió dollár körüli összeget hiba nélkül teljesítette a film. Minden idők legnépszerűbb filmsorozatáról van szó, amitől elvárható, hogy évtizedenként jelentős számú nézőt toborozzon, mindazonáltal a széria legkevésbé kedvelt epizódja az 1999-es, így csak mérsékelt, az eredeti trilógia 1997-es újrabemutatójához képest visszafogott nyitányra lehetett számítani (ha az 1977-es résszel kezdik a háromdésítést, 30 millió feletti első hétvégével lehetett volna számolni, ez nem vitás). A Baljós árnyak tehát legyőzött egy akadályt, a rajongók elegendő számban gyűltek össze a direkt módon megszólított új nézőkkel (gyerekekkel) együtt, s így a különféle ranglistákon máris megkezdődött a mozgolódás. A film az amerikai színtéren két helyet lépett előre (átslisszanva E.T.-n és Shrek második kalandján), s az Egy új remény is rövidesen maga elé engedi, hogy negyedikké lépjen elő az Avatar, a Titanic és A sötét lovag mögött. A megelőlegezhetően gyors elpártolás mellett is elvárható 50 millió dollár, amivel 480 millió fölé kerül az eredetileg 115 millió dollárból készült sci-fi fantasy. Nemzetközileg 493 millióról indul a második kör. Ha minden jól megy, 600 millió fölé ér a mutató, s akkor a milliárd dollárosok között a hatodik helyig viszi. Ami pedig a kritikusokat illeti: a hét folyamán 61%-ról 57%-ra csökkent Rotten Tomatoes-átlagból úgy tűnik, meglepte őket, hogy ugyanolyan (rossz), mint tizenhárom éve volt...
A múlt héten dobbantó kettős, azaz Az erő krónikája és A fekete ruhás nő komoly tényező maradt ezen a hétvégén is. A talált felvételes fantasy 12 millió dollár feletti második kört zár, így 10 nap alatt 40 milliót hajtott fel a Foxnak. A kritikusok részéről is kedvező fogadtatásban részesült filmnek a továbbiakban is jó arányokat illene produkálni ahhoz, hogy felérjen a dicsérő véleményekhez. A Daniel Radcliffe főszereplésével készült kísértettörténet a horror műfajának szokásaira nem rácáfolva felezett, de az 50%-ot épphogy meghaladó arány még egész jó, s 10 milliós hétvégi eredményével a film lassan megháromszorozza költségvetése összegét. Ezalatt a Fehér pokol ismét masszív visszalépést jegyez; az Open Road Films terjesztése ugyan 42 millió dollárnál jár három hétvége után, a nézők érezhetően nincsenek teljesen kibékülve vele – ez nem meglepő a Rotten Tomatoes konszenzusában foglaltak ismeretében, miszerint filozófiai síkon sem rest dolgozni a film.
Mintha a nyári szezon közepébe csöppentünk volna: az első tíz helyezett együttes bevétele közel 170 millió dollárt mutat, aminél magasabbra csak egyszer tették a mércét ebben a hónapban: két éve, a Valentin nap–Villámtolvaj–Farkasember trió premierjekor (amit amúgy egy szünnap hétfő is megsegített). Az összes új film remekül szerepelt (ezen belül a 2D-s előzmény nélküliek verték a 3D-s folytatásszerűségeket), s a múlt hetiek is álltak a sarat; vagyis minden úgy alakult, ahogy arról az álomgyárban álmodnak. 2012 most határozottan jól áll, s a folytatás sem tűnik reménytelennek: a Kémes hármas című romantikus akció-vígjáték és A szellemlovas: A bosszú ereje tör 30 millió felé a hosszú hétvégén, míg a Disney a Ghibli legutóbbi munkáját, az Arrietty - Elvitte a manót hozza el az amerikaiaknak. Újabb rekordösszegekre lehet számítani a President's Day víkendjén.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés (három napos)
Arrietty - Elvitte a manó | 1300 | $3,750,000
Kémes hármas | 3100 | $27,500,000
A szellemlovas: A bosszú ereje | 3000 | $31,000,000
01. (ú) The Vow ($41.7m/$41.7m)
02. (ú) Safe House ($39.3m/$39.3m)
03. (ú) Journey 2: The Mysterious Island ($27.6m/$27.6m)
04. (ú) Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ($23.0m/$454.1m)
05. (1) Chronicle ($12.3m/$40.2m)
06. (2) The Woman in Black ($10.3m/$35.5m)
07. (3) The Grey ($5.1m/$42.8m)
08. (4) Big Miracle ($3.9m/$13.2m)
09. (8) The Descendants ($3.5m/$70.7m)
10. (5) Underworld: Awakening ($2.5m/$58.9m)
(hivatalos becsült adatok)
kapcsolódó írások
kritikák: Fogadom | Star Wars I. rész: Baljós árnyak
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008