Az Open Road Films második bemutatójával már egyenesbe jött, míg a Summit és a Lionsgate új filmjei kuponosztogatással is csak ímmel-ámmal mozgatták meg az amerikai közönséget. A The Grey szilárd első helyezett lett, A szingli fejvadász a középszerben ragadt, míg a Borotvaélen a mélybe hullott.
Az Open Road Films második bemutatójával már egyenesbe jött, míg a Summit és a Lionsgate új filmjei kuponosztogatással is csak ímmel-ámmal mozgatták meg az amerikai közönséget. A The Grey szilárd első helyezett lett, A szingli fejvadász a középszerben ragadt, míg a Borotvaélen a mélybe hullott.
Én most már nem óvatoskodok meg körülményeskedek, hanem kijelentem: Liam Neeson nem csak színész, de filmsztár is. Az Elrabolva megveszekedett sikere óta lehet bízni a filmjeiben, tavaly az Ismeretlen férfit már jóformán ő vitte a hátán 60 millió dollár fölé, igaz, a forgalmazó Warner tett róla, hogy az Elrabolva ott lebegjen a jegyváltók szeme előtt. Most egy merőben más produkció, a The Grey című drámai kalandfilm vetette hitét Neesonba, s nem kellett csalatkoznia: 20 millió dollárral igen meggyőző, noha várt győzelmet aratott a mezőny fölött. A nehezítést a korábbiakhoz képest nyersebb és erőszakosabb tartalom, a Párizsnál vagy Berlinnél is szokatlanabb helyszín és a kevésbé megmozgató, rendhagyóbb sztori összessége adta, illetve a magas korhatár, továbbá a forgalmazó Open Road Films egyelőre kevés tapasztalata. A forgalmazó tavaly szeptemberben a Válogatott gyilkosokkal mutatkozott be, s elég nagy bakot lőtt, hiszen a 70 milliós akciófilm mindössze 25 millió dollárt gyűjtött, ami Jason Statham lehetőségeinek alsó határát súrolta olyan társakkal is, mint Clive Owen és Robert De Niro. Az ábra szerint azonban megtanulták a leckét: a The Grey 20 millió dollárból készült (és 5 millióért lett megvéve) és egészen hatásos, de legalábbis nem tucatjellegű filmet ígérő előzetessel bírt, s szerencséjére olyan helyzetbe került e január végi bemutatóval, hogy nem kellett tartania egyéb filmektől sem (ezt jól mutatja a nagy távolság közte és második helyezett között). A The Grey kedvező fogadtatásban részesült az újságírók részéről, egyedüliként a három premierből, noha a nézők nem voltak maximálisan elragadtatva a B- CinemaScore-ból ítélve (nem csoda, hiszen a hírek szerint gondolati elemek is szorultak bele). Ettől függetlenül kitarthat a film hosszabb távon is, de az már mindenképpen bizonyos, hogy Neeson és Joe Carnahan rendező második közös munkája -szemben A szupercsapattal- abszolút sikeres versenyző.
Mostanra már Katherine Heiglnek is igen nagy filmsztárnak kellene lennie, vagy hát tulajdonképpen az is, csak a hölgyeknél nem a jegybevételben, hanem a magazincímlapokban mérik az ilyesmit. Pedig box office-fronton sem állt eddig rosszul a színésznő: a 27 idegen igen és A csúf igazság sikere után ugyan lejjebb adta kicsit a szintet a Bérgyilkosékkal és az Ilyen az élettel, de azért megbízhatóan szállított ötvenmilliókat férfipartnerei hathatós közbenjárásával. Talán itt hibádzik A szingli fejvadász (One for the Money; hazai bemutató: február 2.): Heigl egymaga fémjelzi, s ez a Lionsgate erőfeszítései mellett alig 12 millió dollárra volt elegendő, ami nem menthetetlen, de filmsorozat-alakításhoz elégtelen eredmény. A filmre akciót hirdetett a forgalmazó és Groupon kuponos weboldal (ahogy tavaly tették azt Az igazság árával), ám ez nyom nélkül maradt, mint ahogy az is, hogy egy népszerű sikerkönyv-sorozat adaptációjáról van szó. Ha nem túl elszabadult, a költségvetés talán-talán behozható, viszont a kritika (RT: 3%, 2.7/10) sortűz alá vette a filmet -s így vetekedhet Az ördög benned lakozikkal az év legrosszabbja címért-, márpedig ez nem jó ajánlólevél a huzamosabb tartózkodáshoz a toplistán. De hát mit is várhattunk Az utolsó dal rendezőnőjétől?
A Summit Entertainment a közelmúltbeli megállapodás értelmében immáron a Lionsgate-hez tartozik, de a Borotvaélennel (Man on a Ledge; hazai bemutató: február 2.) még birokra kelt egymással a két cég. Sam Worthingtonra az Avatar vagy A titánok harca után sem mondható, hogy bármilyen szinten is sztár volna, erre a mostani produkció remek bizonyíték: a forgalmazó amúgy sem magas várakozásait is alulmúlta a 42 millió dollárból készült thriller, s csak mint 8 millió dollárt kuporgatott össze, mellesleg ugyancsak kuponos akcióval megsegítve. Ezúttal tehát nem működött a sok ismert név, az egész sztorit elmesélő előzetes és a csaknem 3000 mozira kiterjedő premier sem, ráadásul a kritikusok is helybenhagyták a Borotvaélent, de a megkérdezett nézők még ezzel voltak a leginkább megelégedve a premierek közül. Ez aligha lesz hasznosítható, így az esztendő első jelentős bukását köszönthetjük Asger Leth első játékfilmjében.
Az Underworld: Az ébredés szokás szerint jelentősen visszaesett, de a csökkenés mértéke még kielégítő, mi több, franchise-legjobb, így a tíz nap alatt összegyűlt 45 millió dollár előnyhöz juttatta az Evolutionnel szemben az azonos idő alatt mért teljesítményben. A hétvége folyamán a Mission: Impossible: Fantom protokoll átlépte a 200 milliót, míg A szépség és a szörnyeteg immáron a legnagyobb bevétellel bíró 1991-es film.
Az Oscar-jelölték háza táján az Utódok mozgolódott leginkább: a Fox Searchlight 2000 fölé emelte a mozik számát, a film pedig a top 10-be kúszott, s 6 millió feletti összeggel jó átlagot produkált. A némafilmesnek csak megtartania sikerült múlt heti átlagát a terjeszkedés ellenére, így szemmel látható, hogy az amerikai közönség ódzkodik a francia némafilmtől, vagy csak díjbeli megerősítésre vár a következő hónap végén. A leleményes Hugo ismét egymillió dollár fölött kering, de 65 milliónál messzebbre alighanem csak győztesként juthat.
A top tíz a tavalyinál némileg nagyobb bevételi forgalmat bonyolított. A The Greynek nyert ügye van, A szingli fejvadász még visítva átment a rostán, a Borotvaélennek ellenben határozottan süllyesztő a jussa. A következő hétvégén Az erő krónikája és A fekete ruhás nő igyekszik elcsábítani a fiatalokat a tévéképernyők elől, ahol a szuperkupa-döntő vonz várhatóan újabb rekordszámú nézőt. Előbbi az érdekesebb versenyző, ám ez a víkend hagyományosan a horrorfilmeknek kedvez, ami utóbbi malmára hajtja a vizet. Nevető harmadik a Mindenki szereti a bálnákat című családi mozi lehet, de dobogós helyezésért valamelyikükre küzdelem vár a The Greyjel.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Az erő krónikája | 2800 | $14,500,000
A fekete ruhás nő | 2700 | $13,000,000
Mindenki szereti a bálnákat | 1900 | $11,000,000
01. (ú) The Grey ($20.0m/$20.0m)
02. (1) Underworld: Awakening ($12.5m/$45.1m)
03. (ú) One for the Money ($11.8m/$11.8m)
04. (2) Red Tails ($10.4m/$33.8m)
05. (ú) Man on a Ledge ($8.3m/$8.3m)
06. (4) Exremely Loud & Incredibly Close ($7.1m/$21.1m)
07. (16) The Descendants ($6.6m/$58.8m)
08. (3) Contraband ($6.5m/$56.4m)
09. (5) Beauty and the Beast ($5.3m/$212.5m)
10. (6) Haywire ($4.0m/$15.3m)
(hivatalos becsült adatok)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008