Az év harmadik hetében is jó mederben folynak a dolgok az amerikai mozikban: a legújabb Underworld megfelelő összeggel szerzett vezetést, ráadásul a Red Tails is egészen magasra röppent.
Az év harmadik hetében is jó mederben folynak a dolgok az amerikai mozikban: a legújabb Underworld megfelelő összeggel szerzett vezetést, ráadásul a Red Tails is egészen magasra röppent.
Egy percig sem volt kérdés, hogy a mozik bevételének legerősebb alappillérét 2012-ben is a már ismert portékák fogják biztosítani. Az elmúlt időszakban tapasztalt látogató-csökkenésre sokan sokféle orvosságot vetnének fel, de a legerősebben nyilvánvalóan a bejáratott neveket harsognák: amire egyszer (vagy többször) elmentek a nézők, elmennek újra. Az Underworld: Az ébredés (Underworld: Awakening; hazai bemutató: január 26.) pontosan egy olyan franchise legújabb tagja, ami jól jellemzi a mostani állapotokat: az elmúlt évtizedben rendszeresen jelen volt, hellyel-közzel tartva népszerűségét; akciódús, erőszakos és látványos, és eddig még drága mulatságnak sem volt mondható. Ezen felül egy olyan széria negyedik része, amiben a harmadik után már nem látszott túl sok élet, mégis sikerült határozott belépőt produkálnia. Ebben egyrészt az "eredeti szereplő visszatér" és az "először 3D-ben" tényezők is jó szolgálatot tettek; utóbbi annak ellenére működött A Kaptár: Túlvilág és A végső állomás esetéhez hasonlóan, hogy már korántsem számít sorsdöntő jellemzőnek. Az Underworld-sorozat első része szeptemberben érkezett, a két folytatás viszont januári bemutató volt, amihez érdemes volt ragaszkodnia Az ébredésnek is, hiszen ez is hozzájárult ahhoz, hogy részben megszokásból váltottak jegyet a filmre 25 millió dollár értékben. Ez az összeg csupán az Evolution 26,9 milliójától marad el, vagyis második a négyből, s ezt talán végig lehet tartani, így 55 millión végezhet a svéd rendezőpáros produkciója. Az egyetlen szépséghiba az egészben a 70 millióra rúgó költségvetés, ami behozhatatlan olyan kritikák mellett, amik az év legrosszabbjai közé nevezik a kevesebb mint másfél órás filmet. A folytatások tesztje februárban folytatódik, amikor is a 100 millió felett lehorgonyzó A szellemlovas és Utazás a Föld középpontja felé kíván visszatérővé névvé fejlődni.
George Lucas rasszistának tartja egész Hollywoodot, amit az álomgyár nyilván nem a barátkozás jeleként értékel, így a Csillagok háborúja szülőatyja rajongói után kollégáit is elmarja maga mellől. Kirohanásának oka, hogy az afroamerikai színészgárdát felvonultató Red Tails-t két évtizede igyekezett tető alá hozni a Lucasfilm berkein belül (1992-ben kívánta bemutatni az eredeti tervek szerint), de nem talált befektetőket hozzá, így végül saját pénzéből finanszírozta, ahogy a forgalmazási költségeket is. A bemutatás a 20th Century Fox feladata volt, s a nagyjából 60 millió dolláros vállalkozás most bizonyít: az előzetes hétvégi jegyeladások vezetése után 19 millió dollárral a második helyre kapaszkodott fel, ami bőven túlszárnyalja a várakozásokat, egyúttal nagy-nagy megelégedést hoz a producer úrnak. A Cuba Gooding Jr. és Terrence Howard főszereplésével készült második világháborús akciómozira mutatkozó, az efféle filmek (pilótákról szóló, nem sztárstátuszú fekete színészekkel forgatott) szokásaihoz mérten kiemelkedő érdeklődés nehezen magyarázható, a jókor volt jó helyen esete áll fenn - vagy Lucas machinált valamit a háttérben, hogy ne jöjjön ki rosszul a dologból vádaskodásait követően. A kedvező bevételi mutatókkal ezúttal is szemben áll a legjobb szívvel is csak közepes, de inkább gyenge kritikai fogadtatás, viszont a nézői visszajelzések jelest mutatnak, így hacsak nem sodorják el a következő hetek premierjei, az Underworlddel azonos szinten végez a Red Tails.
Steven Soderbergh új akciófilmje, A bűn hálójában (Haywire; hazai bemutató: március 1.) nem zavart sok vizet, legnagyobb érdeme az újságírók maga mellé állításához fűződik. Ezzel éles ellentétben áll, hogy a hírek szerint a nézőknek nagyon nem tetszettek a látottak ('D' CinemaScore!), így a 9 millió dolláros, az előrejelzéseknek megfelelő, de jellegtelen startot könnyen követheti gyors erózió, s akkor még a visszafogott, 23 milliós költségvetés is nehéz ügy lesz. A halálosztogató hősnő tavaly többnyire működött a Hanna - Gyilkos természet és a Colombiana esetében is, bár a Relativity Media terjesztésének főszerepét egy még annyira sem ismert hölgyemény játssza. A további szereplők között ugyanakkor Antonio Banderas, Ewan McGregor, Michael Fassbender, Channing Tatum és Michael Douglas is megtalálható, így igazi sztárparádé hagyta hidegen a közönséget, persze nem először.
Két film lépett előre ilyen-olyan mértékű korlátozott futást követően. A Rém hangosan és irtó közel (Extremely Loud & Incredibly Close) pár hónapja még tényező volt a díjszezonbeli latolgatásokban, a december végi premier azonban eloszlatott minden reményt a Warner számára. A forgalmazó azért mégis várt mostanáig, s az Oscar-jelöltek bejelentését megelőző hétvégén 2600 fölé emelte a filmet vetítő mozik számát. Az azonos című regényből készült, a 2001. szeptember 11. utáni időszakban játszódó dráma 10 millió dollárt sajtolt ki a szentimentális hajlamú nézőkből Tom Hanks és Sandra Bullock asszisztálásával, ami nem különösebben fényes eredmény, mondhatni elmarad a vegyes kritikai fogadtatás ismeretében lecsökkent lehetőségektől is. Úgy meg kiváltképp csalódás, hogy hasonló megítélésű produkció elvándorolt már 100 millió közelébe is azonos időszakban (A bakancslista hajtotta végre e tettet pár éve). Ha mégis megtáltosodik valami úton módon, 35-40 milliónál messzebbre akkor sem jut, s ez Hanksnek a Larry Crowne után újabb mellélövés, Bullocknak pedig az Oscar utáni kanyart jelenti.
A Weinstein Company 3 Golden Globe után és egy szakajtónyi Oscar-jelölés előtt 660 mozira terjesztette ki A némafilmes (The Artist; hazai bemutató: február 23.) vetítéseit. Az ezt megelőzően közel 10 millió dollárt gyűjtő francia alkotás nem vette az akadályt olyan határozottan, mint a Suszter, Szabó, Baka, Kém vagy A Vaslady, de a mostani 2,4 millió dollárból és 3500 dolláros átlagból messzemenő következtetéseket kár levonni a jövőre nézvést, pláne úgy, hogy minden jel arra utal, a 15 milliós némafilm lesz a befutó az Akadémiánál egy hónap múlva. Addig még, és azután is bőven lehet gyűjtögetni, remélve, hogy a tengerentúli közönség fokozatosan ébred rá, hogy a fekete-fehér kép és a szövegnélküliség nem az ördögtől való. Ha így lesz, nem kell beérni 25-30 millióval.
A 2012-es bemutatók eddig határozott képet festenek: erőteljes nyitány után hasonlóan jellemezhető zuhanás következik. A Csempészek és A szépség és a szörnyeteg is felezte startját, ami azért túl rosszul nem érinti a Universalt ill. a Disneyt. A Mark Wahlberg-akciófilm tíz nap alatt 46 millióig jutott, míg a 3D-s rajzfilm összesített bevétele 200 millió dollár fölé került. Ezalatt Az ördög benned lakozik szinte teljesen eltűnt a színről: ismételten 70% közeli negatív változást jegyez.
A meglehetősen zsúfolt hétvégén a top 10 összesített bevétele meghaladja a 100 millió dollárt, ami komoly előrelépés a tavalyi harci helyzethez képest, amikor egyébként a Csak szexre kellesz vezetett. Az Underworld: Az ébredés és a Red Tails megtette, amit megkövetelt a kassza, a Rém hangosan és irtó közel közepesen muzsikált, míg A bűn hálójábannak egyszerűen nem jutott hely további két akciózás mellett. Január utolsó fordulójában hárman mérkőznek meg: a The Grey című kalandfilm számára a Liam Neeson+késő tél párosítás működőképesnek tűnik, A szingli fejvadász ugyancsak bizakodhat sztárjában (Katherine Heigl) és a precedensekben, míg a Borotvaélen előzetese kellően sokat elmesélt a filmből ahhoz, hogy ne jusson A bűn hálójában sorsára.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
The Grey | 2850 | $17,500,000
A szingli fejvadász | 2700 | $14,000,000
Borotvaélen | n.a. | $10,000,000
01. (ú) Underworld: Awakening ($25.4m/$25.4m)
02. (ú) Red Tails ($19.1m/$19.1m)
03. (1) Contraband ($12.2m/$46.1m)
04. (ú) Exremely Loud & Incredibly Close ($10.5m/$11.2m)
05. (ú) Haywire ($9.0m/$9.0m)
06. (2) Beauty and the Beast ($8.6m/$204.7m)
07. (4) Joyful Noise ($6.1m/$21.9m)
08. (3) Mission: Impossible - Ghost Protocol ($5.5m/$197.3m)
09. (5) Sherlock Holmes: A Game of Shadows ($4.8m/$178.6m)
10. (7) The Girl with the Dragon Tattoo ($3.8m/$94.8m)
(hivatalos becsült adatok)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008