A Buena Vista, azaz a Disney jelen állás szerint nem viszi túlzásba a mozis forgalmazást 2012-ben, de akad több nagyágyú is kínálatukban, mint ahogy régi ismerősök is.
A radaron
Az egyik legtutibb befutó az esztendőben, A sötét lovag: Felemelkedés méltó, ámbár óvatos kihívója A Bosszúállók (The Avengers; hazai bemutató: április 26.). A Marvel és a Paramount szakításával új stúdióhoz került szuperhős-univerzum legjét jelenti a 220 milliós gyülekező, aminek ilyen borsos árcédula mellett sincs semmi félnivalója. Amerika Kapitány és Thor tavaly meggyőzően mutatkozott be, fejenként 175-180 millió dollárt termelve, de a sztár egyértelműen Vasember, akire kétszer 300 milliót is elköltöttek már az amerikaiak – nem is csoda, hogy az első, egyébként csak mutatóba készült előzetesben ő kapta a leghangsúlyosabb szerepet. Az eseményfilmre való kiéhezettség mindig kedvez a nyári szezont megnyitó produkcióknak, s egy ilyen szörnyeteg, mint A Bosszúállók, gond nélkül meg kell üsse a 100 milliót a premier alkalmával, de a nyitóhétvégék toplistájának élmezőnyét is nyugodtan megcélozhatja. Aztán némi szerepe lesz a továbbiakban annak, miként is vizsgázik a nézőknél (és a kritikusoknál) Joss Whedon rendezése, bár túl sokat nem lehet alapozni a jó szájhagyományra; eleve nagy durranás várható, meg aztán, az X-Men: Az elsők is úgy zuhant lefelé a listán tavaly nyáron, mint a veszett fejsze nyele. Mindent összevetve, A Vasember 318 milliója alsó elvárásként lebeghet a Disney szeme előtt.
A Pixar két folytatás után újra friss ötlettel operáló produkcióval jelentkezik. A Merida, a bátor (Brave; hazai bemutató: augusztus 2.) főhőse az ősi időkben, a skót felföldön élő harcias királylány, aki szembeszegül a hagyományokkal, s ezzel felzördülést szít apja birodalmában. A több korábbi Pixar-művön dolgozó Mark Andrews rendezése egyúttal visszatérést sejtet a helyes ösvényre, amiről a Verdák 2. tavaly kicsúszott, vagyis ez a tündérmese ismét nagy reményekkel tekinthet 200-250 millió dollár irányába; az Aranyhaj és a nagy gubanc nemrég megmutatta, hogy női főszereplővel is meghódíthatók ezek a magasságok. A kritikai ovációra ugyancsak lehet számítani, egyszóval minden összejöhet ismét az asztalilámpás cégnek.
Az éppen onnan kiránduló Andrew Stanton számára azonban jóval nagyobb a kihívás: a John Carter (hazai bemutató: március 8.) egy nagyszabású sci-fi/fantasy, aminek már több lapot betölt produkciós krónikája: az Anyát a Marsra! vaskos buktájától vélhetően nem függetlenül kikerült a címből a Mars szó (ti. a film Edgar Rice Burroughs Barsoom című művéből merít, aminek főhőse John Carter of Marsként is ismert), majd a költségvetés környékén akadtak problémák, történetesen az, hogy elszabadult: 200 millió fölé. Ilyen költségvetési összeggel ritkán találkozhatunk a nyári hónapokon kívül, ráadásul a relatíve ismeretlen Taylor Kitschnek több más nagy dobás (Az éhezők viadala, A titánok haragja) között kell helytállnia. A Perzsia hercege: Az idő homokja a valamivel piacképesebb Jake Gyllenhaallal is bukott, ahogy a Zöld Lámpást is csak a képregényhősök töretlen népszerűsége segítette 100 millió fölé. Stanton viszont megérdemli a bizalmat, miszerint messze jobb filmet hoz össze a két említettnél, s akkor még van némi remény arra, hogy ne jöjjön ki túl rosszul a Disney ezen vállalkozásából. A rossz sajtó elkerüléséhez minimum 50, de inkább 60 milliós start szükségeltetik.
A radaron kívül
A Merida, a bátor természetesen nem az egyetlen animációs kínálnivalója a forgalmazónak, sőt, idén igazán kitesznek magukért ezen a fronton. Ősszel, másfél hónappal a Focus ParaNormanjét követően érkezik a sok mindenben hasonlító Frankenweenie (várható hazai bemutató: október 4.), ami Tim Burton 1984-es rövidfilmjének egész estés remake-je. A fekete-fehér, stop motiont alkalmazó sötét vígjáték érdekes színfolt lesz, annyi szent, de alighanem a technológia box office-határait még kevésbé fogja tudni áthágni, mint az eddigiek, vagyis A halott menyasszony és a Wallace és Gromit 53-56 milliója már abszolút jó eredményként értékelendő majdan. A Walt Disney Pictures maga is készül valamivel 2012-re: november elején kerül a mozikba a Wreck-It Ralph, ami a stúdió 52. egész estés rajzfilmje. A címszereplő egy játéktermi játék gonosztevője, aki be akarja bizonyítani, hogy jófiú is tud lenni. Az ötlet nem épp elcsépelt, már ami a főhős kilétét és környezetét illeti, de ez éppenséggel nem szolgálja a sikert a Disney háza táján: a korábbiaktól elrugaszkodó Atlantisz és A kincses bolygó is elvérzett a pénztáraknál. A Disney-canon mellesleg legutóbb sem zárt jó a Micimackóval, úgyhogy Ralphnak több bizonyítanivalója van, mint gondolná; természetesen 100 millió felett kellene teljesítenie.
Az oroszlánkirály tavaly őszi uralkodásának hatására idén már két korábbi kedvenc térhatással kiegészült változatát köszönthetjük a vásznon: januárban A szépség és a szörnyeteg (Beauty and the Beast; hazai bemutató: február 16.), szeptemberben pedig a Némó nyomában (Finding Nemo) élheti reneszánszát. Előbbi sikerrel veheti be a 200 milliót több mint húsz esztendővel eredeti bemutatója után, míg utóbbi némi szerencsével megcsípheti akár a 400. millióját is. A saját portékáin kívül a Ghiblitől kölcsönöz a forgalmazó: az Arrietty - Elvitte a manó (The Secret World of Arrietty / Kari-gurashi no Arietti) februárban néz országos premier elé; ha a Ponyo (15m) számait hozza, akkor már nyert ügye van, bár ez nehezebb lesz nem nyári időszakban.
További két filmre számíthatunk biztosan perpillanat. Az egyik a szokásos Föld napi természetfilm, amely ezúttal Chimpanzee címre hallgat, és ki lehet találni, milyen állatokról szól. Alighanem nem versenyezhetnek a nagymacskákkal (15m) népszerűségben, de 10 millió fölé mindenképpen eljuthatnak. Az utolsó delikvens egy fantasyszerű családi történet, a Timothy Green különös élete (The Odd Life of Timothy Green). Az augusztus közepén érkező, eredeti forgatókönyvet használó drámában Jennifer Garner és Joel Edgerton gyermekről álmodozik, s egy előnyös tulajdonságokkal teleírt fecnikkel teli doboz elásása után különös dolog történik: feltűnik az életükben Timothy. A csodabogárra és a Benjamin Button különös életére hajazó sztori még jól is elsülhet, ismerve az amerikaiak fogékonyságát az effélére, ráadásul a premier ideje is ideálisnak tűnik, úgyhogy kedvező szájhagyománnyal megtoldva még sokra is viheti a Dan és a szerelem rendezőjének munkája.
Végső szó
A stúdió egészen jól áll 2012-ben: egyedül a John Carter miatt van oka körömrágásra, máskülönben csak győzniük kell a pénzszámolgatást A Bosszúállók és a Merida, a bátor bemutatójakor. Ha a két 3D-s újrázás bejön annyira, mint Az oroszlánkirály, akkor talán a Wreck-It Ralph esetleges kudarcát is könnyebb lesz kiheverni, csak aztán nehogy az legyen belőle, hogy 52-nél megrekednek a klasszikusok, s újak helyett az összes korábbi visszaköszön a mozikba!
A Disney 2012-es naptára jelenleg
- 01.13. Beauty and the Beast 3D
- 02.17. The Secret World of Arrietty
- 03.09. John Carter
- 04.20. Chimpanzee
- 05.04. The Avengers
- 06.22. Brave
- 08.15. The Odd Life of Timothy Green
- 09.14. Finding Nemo 3D
- 10.05. Frankenweenie
- 11.02. Wreck-It Ralph
korábban: