Az elmúlt hétvégével a stúdiók és független forgalmazók utolsó idei évre tervezett filmjüket is kiadták kezeik közül, így legközelebb friss belépőként a bevételi listákon már 2012-es bemutatókat üdvözölhetünk majd. Ez jó alkalmat szolgáltat egy alapos áttekintésre, hogy mi is várható a következő esztendőben. És hogy érdekesebb, egyúttal átfogóbb legyen a dolog, forgalmazók szerint vesszük sorra a jövő év filmjeit, esélyeseket és esélyteleneket egyaránt. Első körben jöjjön a 20th Century Fox 2012-es kínálata.
Az elmúlt hétvégével a stúdiók és független forgalmazók utolsó idei évre tervezett filmjüket is kiadták kezeik közül, így legközelebb friss belépőként már 2012-es bemutatókat üdvözölhetünk majd. Ez jó alkalmat szolgáltat egy alapos áttekintésre, hogy mi is várható a következő esztendőben. És hogy érdekesebb, egyúttal átfogóbb legyen a dolog, forgalmazók szerint vesszük sorra a jövő év filmjeit, esélyeseket és esélyteleneket egyaránt. Első körben jöjjön a 20th Century Fox 2012-es kínálata.
A radaron
2012-t kevés biztos dobás jellemzi, s ez a vén róka repertoárjára kiváltképp igaz. A Jégkorszak 4: Vándorló kontinens (Ice Age: Continental Drift; várható hazai bemutató: július) jelenti jelen pillanatban az egyetlen fix kasszarobbantót, ámbár ez is inkább a nemzetközi piacra áll. A korábbi részek fokozatos növekményt könyvelhettek el az észak-amerikai kontinensen is, noha a 2009-es A dinók hajnala amúgy is csekély mértékű emelkedését elsősorban az akkor még viszonylag újszerű, de mindenképpen szórványosabban előforduló 3D-nek köszönhette. Ezzel a negyedik eresztés is fel lesz szerelve, s július közepén kerül a nézők elé, éppen Pókember és Batman között. Az időzítéssel nincs éppen probléma (hacsak a Merida, a bátor nem szól túl nagyot), ám nem lehet elfeledni, hogy 2011-ben a legtöbb animációs folytatás alaposan lemaradt korábbi kiadásától. Ha csak hullámvölgyet feltételezünk, a kőkorszaki állatok vonulásának a 200 millió tájékát kell iránynak tekintenie, de 175 millió már bőven elég ahhoz, hogy e harmadik visszatérést sikeresnek könyvelhesse el a stúdió. Mert valóban, ez a sorozat Észak-Amerikán kívül sláger igazán.
A mostanáig beidőzített további 14 országos bemutató között nehéz bármilyen, esélyekre vonatkozó sorrendet felállítani. A Fox alighanem vérmes reményeket fűz azonban a Prometheus-hoz (várható hazai bemutató: május 31.), hiszen márciusról tolták nyárra, s szívesen látnák, amint utat tör magának a júniusi jelentkezők között. Ez azonban aligha fog bekövetkezni. Az Alien-sorozat tagadhatatlanul népszerű ma is, ám egy sci-fi horror nem képes blockbuster szintjére emelkedni, szinte semmilyen körülmények között. Ridley Scott visszatérte jó pont, mint ahogy az eredetekhez való visszanyúlás is, de Sigourney Weaver (feltételezett) hiánya nem segít, a "pótlására" bedobott gárda pedig amilyen jól hangzik, olyannyira érdektelen a nagyobb közönség számára. Ha történetesen kedvezően fogadják a kritikusok, az legalább egy stabil tartást eredményezhet, egyébként a vélhetően 100 milliót meghaladó költségvetésnek kétharmadára, esetleg háromnegyedére számíthat a Prometheus, s ezzel nyilván a Fox is tisztában van, szóval ne legyenek illúzióink arról, Scott melyik vágását is választják végül: a PG-13-at, vagy az R-t.
A stúdió hármas számú nyári lövése az Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Timur Bekmambetov és Tim Burton produkciója egy 2010-es regényen alapul, ami az Egyesült Államok 16. elnökét bosszút kereső vámpírvadásznak teszi meg. Ilyen kétség kívül ígéretes alapsztorik többször csúsznak el egy banánhéjon, mint ahányszor betalálnak, elég csak a Cowboyok és űrlényekre vagy a Jonah Hexre gondolni, de a Vampire Hunter szerencséje, hogy visszafogott költségvetéssel (69 millió) készül, mellesleg 3D-ben, így igazán rosszul csak akkor lehet kijönni belőle, ha nem lesz képes 20 millió közelében nyitni (vagy felette, persze). A főszereplő Benjamin Walker ismeretlensége nem dolgozik a film javára, de ha sikerül megfelelően felvezetni a június végi premiert, akkor, és ez már az igazán kedvező forgatókönyv, a V, mint vérbosszú és a Constantine, a démonvadász 70-75 millióját meg lehet csípni. De a 100 millió szinte biztosan kívül van a körön.
Július végén kerül a mozikba a Neighborhood Watch című sci-fi vígjáték, melynek főszereplői Ben Stiller, Vince Vaughn és Jonah Hill, társírója Seth Rogen, rendezője pedig a leginkább a Saturday Night Live-ban tevékenykedő Akiva Schaffer. A már jó pár éve tervbe vett filmből könnyen lehet a nyár legsikeresebb komédiája, ám Stiller a Hogyan lopjunk felhőkarcolóttal már nem bírt 100 millió fölé jutni, ahogy Vaughn sem vitte sikerre A dilemmát. A projekt erejét tehát a sztori kell, hogy szolgáltassa, miszerint néhány barát környékfelügyelő szolgálatot hoz létre, hogy ennek ürügyén elszabaduljanak kicsit otthonról, ám csakhamar egy világot fenyegető összeesküvésre bukkannak. Sok múlik az előzeteseken és a majdani fogadtatáson, de a lehetőség megvan rá, hogy a stúdió éves rangsorában akár a dobogós helyig vigye a Neighborhood Watch.
A karácsonyi szezonra a Fox a Pi élete (The Life of Pi) filmváltozatával nevez. A Yann Martel könyvéből készülő produkciót Ang Lee rendezi és a stúdió első IMAX 3D-s bemutatója lesz az Avatar óta. A hosszú előkészületek után gyártási fázisba került fantasztikus kalandfilm még távol van, de elég érdekes történettel bír ahhoz, hogy kitűnjön a decemberi kínálatból - vagyis sikerüljön neki, ami idén a We Bought a Zoónak nem. Számításait csak A hobbit egy héttel korábbi premierje húzhatja keresztül, de ha meg lesz a kellő ováció, akkor hosszú távon még a stúdió legnyerőbb 2012-es nevezése is lehet belőle.
Váratlan sikert aratott 2009 elején az Elrabolva, s a folytatás elkészülte csakhamar bizonyossá vált. Luc Besson és Robert Mark Kamen jegyzik ismét a forgatókönyvet, a rendezői székben Olivier Megaton (Colombiana) váltja Pierre Morelt. A Liam Neeson által játszott volt CIA-st nyaralásán feleségével együtt elrabolja egy férfi, akinek fiával az első részben végzett hősünk. A francia akciófilm közel három évvel ezelőtti sikere megismételhetetlennek látszik, bár Neeson egyre inkább veti meg a lábát ha nem is sziklaszilárd, de nagyjából biztonságos box office-tényezőként. Ha sikerül újfent egy jó (értsd: az egész filmet elmesélő) előzetest összedobni, akkor uralhatja októbert az Elrabolva 2. (Taken 2; tervezett hazai bemutató: október 4.), s még egyharmados veszteséggel is befoghatja a 100 milliót.
A februári President's Day hétvégéjén érkezik a Kémes hármas (This Means War; tervezett hazai bemutató: február 23.) című kémkomédia, Reese Witherspoon, Chris Pine és Tom Hardy főszereplésével. A nő kegyeinek megszerzéséért munkájuk előnyeit kihasználó titkosügynökök sztorija és Witherspoon személye mindenképpen 20 millió feletti startért kiált, a veretes, 70 milliós költségvetés láttán ugyanakkor inkább 30 millióhoz közeli bemutatkozás szükséges ahhoz, hogy jól kezdje az évet a stúdió. A rendezői székben McG ül, akinek komoly váltást jelent egy romantikát sem nélkülöző vígjáték a Charlie angyalai és a Terminátor: Megváltás után, ám szerencsére ebben az esetben aligha számít, milyen fogadtatásban is részesül majd a produkció. A tél végi-tavaszi szezonban ritkán jutnak filmek 100 millió fölé, de az esély megvan erre a Kémes hármas számára.
Hálaadáskor jön a Parental Guidance címet viselő vígjáték, melyben Billy Crystal tér vissza tíz év után, méghozzá nagypapa szerepben, aki a régi iskola módszereivel jár el a rábízott, neveletlen unokáival. Ez nem is hangzik rosszul, ám a direktor személye már kevésbé ilyen bizalomgerjesztő: Andy Fickmanről van szó, aki Dwayne Johnsont hozta zavarta A Boszorkány-hegy és a Gyerekjáték című Disney-komédiákkal. Ha ezúttal sikerül megemberelnie magát, és a mai családi közönség elfogadja Crystalt főszereplőként, akkor a Parental Guidance jól járhat, noha a premier hetében nemcsak az Alkonyat-sorozat befejező részével, hanem a DreamWorks Animationnel is meg kell küzdenie.
Szűk másfél hónap múlva ismételten ellátogathatunk egy messzi-messzi galaxisba a Star Wars I. rész: Baljós árnyak 3D (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace 3D; hazai bemutató: február 9.) premierjének köszönhetően. A Fox történetének legjövedelmezőbb filmsorozata érdekes kihívás előtt áll: hajlandók-e a Star Wars-rajongók fizetni a hírhedten megvetett részért, hogy aztán a többire (kiváltképp a másik trilógiára) már élvezettel üljenek be, vagy inkább kivárnak, ami akár újratervezést is felvethet George Lucasban. A jelenleg 431 millió dollárral bíró Baljós árnyak (nagyon) kedvező esetben 100 millióval toldja meg bevételét, de az 500 millió elérése minimális elvárásként merül fel. Nemzetközi viszonylatban kecsegtetőbb a helyzet, s amit most leszögezhetünk, hogy a film csatlakozni fog a milliárdosok klubjába. Csaknem tizenhárom évvel elkészülte után.
A radaron kívül
* Augusztus elején kerül a mozikba a Diary of a Wimpy Kid 3: Dog Days. Az Egy ropi naplója-könyvsorozat alapján készült eddigi két film 50 millió fölött teljesített, s a nyári premier ezúttal is bebiztosít hasonló összeget. Nálunk viszont továbbra is DVD-matéria.
* Február 3-án startol Az erő krónikája (Chronicle; hazai bemutató: február 2.) című, alacsony költségvetésből, 15 millióból készült sci-fi. Az érdekfeszítő alapötletet beárnyékolja a tinédzser-közönség megcélzásának világossága, vagyis túlzottan komoly hangvételre -és bevételre- nem lehet számítani. A 2006-os A testvériség (The Covenant) 23,3 milliójánál valamivel jobb eredményt csak a kedvezőbb premierdátum enged, már ha a Super Bowl hétvégéjét annak lehet titulálni.
* Of Men and Mavericks címmel érkezik a Jay Moriarity szörfözőről szóló életrajzi film, Gerard Butler főszereplésével. Az október végi produkciót egyelőre sötétség övezi, de Curtis Hanson személye mint rendező biztató előjel. A valamirevaló bevételekhez szükség lesz a jó fogadtatásra.
* A Farrelly-fivérek 2012-ben a The Three Stooges című vígjátékkal jelentkeznek, ami egy több évtizedes tévéműsor filmváltozata. Csaknem évtizedes maga a filmterv is, a főszereplők pedig teljesen ismeretlenek. Valami csoda folytán válhat ebből a projektből box office-szempontból releváns produkció.
* A Fox első 2012-es nevezése a Red Tails című második háborús film lesz, amely az afroamerikai pilótákra fókuszál. Jó esetben sikerül majd felülmúlni a Flyboys - Égi lovagokat (13 millió), de egyébként mérsékelt, 25-35 millió dolláros költségvetéssel bíró filmről van szó.
* A tavasszal debütáló Learning to Fly című drámában két anyuka fog össze a jó ügyért egy iskolában. A szereplők között megtalálható Viola Davis, Maggie Gyllenhaal, Holly Hunter és Ving Rhames.
Végső szó
A kirívóan gyenge 2010-es felhozatal (964 millió dollár) után 2011 (871 millió dollár) nem hozott érdemi előrelépést a Fox számára, mi több, az Alvin és a mókusok 3. és a We Bought a Zoo komoly hajrával hozhatja csak be a szemmel látható lemaradást; csupán A majmok bolygója: Lázadás és a Rio szereplését értékelhetjük kimondottan jóként az elmúlt évből. 2012-ben időszerű volna a felívelés, ám a fentiekből látható, nehéz ügy lesz. A stúdiónak a Jégkorszak 4. kivételével minden esetben szorítania kell a sikerért. A Prometheus és a Pi élete kockázatos vállalkozás, legalább az egyiknek működnie kell a bevételi listán, míg az Elrabolva 2. - Parental Guidance - Neighborhood Watch - Kémes hármas négyesfogat felének is be kell találnia az üdvösséghez.
A 20th Century Fox 2012-es naptára jelenleg
- 01.20. Red Tails
- 02.03. Chronicle
- 02.10. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace 3D
- 02.17. This Means War
- 03.30. Learning to Fly
- 04.13. The Three Stooges
- 06.08. Prometheus
- 06.22. Abraham Lincoln, Vampire Hunter
- 07.13. Ice Age: Continental Drift
- 07.27. Neighborhood Watch
- 08.03. Diary of a Wimpy Kid: Dog Days
- 10.05. Taken 2
- 10.26. Of Men and Mavericks
- 11.21. Parental Guidance
- 12.21. Life of Pi