Kivételesen előzetes jelleggel jelentkezik az immáron négy éves amerikai box office rovat, így a közölt bevételi értékekben akadhat majd eltérés a hivatalos becslésekhez képest.
> Amerikai mozibevételek, 2011. október 28. - 30.
A Halloweent megelőző hétvége nem kedvez a nem horrorfilmeknek: a Lopott idő és a Rumnapló csalódást okozott, a Csizmás, a kandúr pedig csak minimális erőbedobással szerezte meg a vezető pozíciót.
> Amerikai mozibevételek, 2011. október 28. - 30.
A Halloweent megelőző hétvége nem kedvez a nem horrorfilmeknek: a Lopott idő és a Rumnapló csalódást okozott, a Csizmás, a kandúr pedig csak minimális erőbedobással szerezte meg a vezető pozíciót.
> startolt
A Paramount alig egy hónapja gondolt egyet, s egy héttel előbbre hozta a DreamWorks Animation legújabb filmje, a Csizmás, a kandúr (Puss in Boots; hazai bemutató: december 1.) premierjét, nem titkoltan azért, hogy a novemberi családi film-áradatot kicsit megelőzze a Shrekből ismert figura kalandja. Az erőfeszítés félsikert hozott: a közel négyezer moziban vetített kaland várhatóan 34-35 millió dollár tájékán fut be, ami messze a stúdió leggyengébb nyitánya, mióta ez igazán jelentőséggel bír, hiszen a számítógépes eljárással készült darabok közül csupán az ugyancsak októberi versenyző Z, a hangya generált kisebb érdeklődést annak idején. A november első hétvégéjén rajtolt társak tehát kivétel nélkül jobban teljesítettek, tavaly a Megaagy érkezett 45 millió fölé, de a Mézengúznak is 38 milliót sikerült kisajtolni a nézőkből (akkor ráadásul még 3D nélkül) - mindkét film előzetesen ismert szereplő nélkül boldogult, ami tovább kisebbíti a Csizmás, a kandúr nem jelentős érdemeit, már ha találunk ilyeneket. Találunk, igaz, más fronton: a kritikusok általában elégedettek voltak a filmmel, s a közönség ugyan miért ne lenne ugyancsak az? Ráadásul gyerekfilmről van szó, vagyis nem kell tartani a gyors visszaesésektől, a következő hétvégén akár újra nyerheti az Antonio Banderas és Salma Hayek hangját kölcsön vevő produkció, ám a 130 milliós költségvetés valószínűleg elérhetetlen marad. Lényegi eltérést nem hozott volna, ha marad a november 4-i dátum, s talán az eggyel több konkurenciamentes víkend csakugyan kifizetődő lesz végül, hiszen november második felében a Táncoló talpak 2. és a Karácsony Artúr is helyet követel magának a 3D-s termekben és a matinéműsorban.
Andrew Niccol munkáit az 1997-es Gattaca óta jelentős figyelem övezi, ám az Oscar-jelölt filmes rendezései sosem szóltak kimondottan nagy közönséghez, legalábbis, nem szólítottak meg nagyot. A jegypénztáraknál már az említett debüt is megbukott, s a S1m0ne sem zavart sok vizet, a más műfajba vándorló A fegyvernepperről pedig már nem is beszélve. A Lopott idő (In Time; hazai bemutató: már a mozikban) változtathatott volna ezen, s a főszereplőket, Amanda Seyfriedet és Justin Timberlake-et meghívó Fox stúdiónak nyilván szándékában is állt egy olyan produkciót finanszírozni, ami a fiatal és középkorú közönséget egyaránt becsábítja. A 40 millió dollár talán másfélszer ennyi is lett volna, ha nem Niccolról lenne szó, de még ezen, sci-finél amúgy visszafogott költségvetés után is rohannia kell a filmnek: sem a színészek, sem a premissza nem volt elég meggyőző a potenciális érdeklődőknek, akik a közeli jövő lehetséges változataiból már kivették a részüket az elmúlt hetekben a Vasököl és a Fertőzés révén. A 12 millió dollár körüli indítás aligha elégít ki bárkit is, de maga a film sem vizsgázott túl jól: a Rotten Tomatoes értékelése szerint az író-rendező eddigi leggyengébb munkájáról van szó. A Lopott idő ha nem is válik pénzügyi katasztrófává, azért határozottan beáll a széles skálán mozgó science fiction-fiaskók hosszú sorába, amelyek közül válogatni is nehéz: Aeon Flux, Babylon A.D., Ultraviola, Végrehajtók, A sziget, A 6. napon, A halál napja és így tovább.
Johnny Depp sztárstátusát senki sem vitatja, ám ennek alappillérei nem Észak-Amerikában nyugszanak. A Rumnapló (The Rum Diary; hazai bemutató: december 1.) bemutatkozását akár igazi megmérettetésnek is vehetnénk a színész számára, de egy Hunter S. Thompson-adaptáció talán mégsem az a fajta produkció, amit érdemes a legutolsó falu mozijába is elvinni. A régóta tervezett filmet a FilmDistrict nem is erőltette 2500 mozi fölé, ám így is elmérte magát: csekély 5 millió dollár értékben váltottak rá jegyet az érdeklődők. Ez éppen tizede az állítólagos büdzsének, úgyhogy jobban jártak volna a befektetők, ha inkább elisszák ezt az összeget, úgy meg aztán pláne, hogy az újságírók sincsenek különösebben elragadtatva a kész műtől (ők persze a Félelem és reszketés Las Vegasbantól ugyanígy nem voltak). Meg kell hagyni, nem olyan könnyen eladható film a Rumnapló, de ha a Drive - Gázt!-ból sikerült a forgalmazónak kicsikarni 33 millió dollárt, akkor azt Deppel a fedélzeten ezúttal is illett volna - ezzel szemben az említett előző Thompson-feldolgozás mellé fog beállni a mostani is, vagyis 18 millió dollárt jelentő közönségre számíthat legeslegfeljebb.
A Sony elszámította magát Roland Emmerich érdekfeszítő új munkájával. Az Anonymus (Anonymous; hazai bemutató: január 26.) kezdetben országos bemutató elé nézett ezen a hétvégén, ám néhány dicsérő szó hatására átszervezte a stratégiát a forgalmazó, így lett a premier 265 mozira korlátozott. A premier hétvégéjére azok a dicsérő szavak kisebbségbe kerültek a Rotten Tomatoes tanúbizonysága szerint, így kritikai szemmel egy közepes darabnak kellett az ettől függetlenül izgalmas sztorit és produkciós értékeket meggyőző mennyiségű bevételre fordítania. A feladat nem sikerült: egymillió dollár körüli értékben vásároltak jegyet a 30 millió dollárból készült angol-német koprodukcióra az amerikaiak, ami erőtlen 4000 dollár alatti átlagot (mozinkénti bevételt) jelent. Az éltető kritikai visszhang hiányában, a nézői szájhagyományra támaszkodva kell most a forgalmazónak taktikáznia, hogy egy esetlegessé vált országos premiert sikerrel vegyen a film, különben 10 millió dollár alatt ragadhat Emmerich szokatlan vállalkozása, aminél mostanra már nem csak A hazafi, de A függetlenség napja is jobban áll a sokat emlegetett ítélkező weboldalon.
> még játsszák
A Parajelenségek 3. csúcsdöntögető startját látva biztosak lehettünk benne, hogy a második hétre komoly vérveszteséggel kell számolnia majd a Paramountnak. Ez így is lett, ám a kb. 18 millió dollár még elég volt egy stabil második helyhez és ahhoz, hogy 10 nap alatt megcsípje a 80 milliót az 5 millióból forgatott horrorfilm, s így október 31-én, de legkésőbb november 1-jén be is fogja elődjét, vagyis a második részt. Aztán jöhet a százmillió dolláros állomás is.
Az Anonymus nem a legkelletlenebb európai film a porondon: A három testőr a gyenge kezdés után erőteljes visszaeséssel kénytelen számolni, így a 3D-s kalandfilm a 15 milliót sem érte még el 10 nap után.
> végszó & ami jön
Ugyan a Csizmás, a kandúr nyitánya kapcsán Halloween-hétvégi rekordot rebesgetnek, azért az összkép korántsem oly derűs: mindegyik film alulteljesített egy határozott vonallal, bár ahhoz elég volt a felhajtás, hogy a tavalyi, Fűrész 3D vezette mezőnyt megfejelje a mostani. A 'holiday season' pedig ezennel kezdetét veszi, november első víkendjén a Hogyan lopjunk felhőkarcolót vív majd csatát a Csizmás, a kandúrral az elsőségért, s már a karácsonyi hangulatból is kaphatunk egy szippantást az A Very Harold & Kumar Christmas jóvoltából.
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos időszaka
box office: 2009 azonos hétvégéje (This Is It)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Zack és Miri, Elcserélt életek)
box office: 2007 azonos hétvégéje (Fűrész 4.)
Kövess minket Facebookon!