> Amerikai mozibevételek, 2011. október 21. - 23.
A Parajelenségek 3. olyan mértékben robbantott kasszát, hogy mindjárt meg is döntötte az októberi nyitány-rekordot. Ezalatt a drága mulatság A három testőr hidegen hagyta az amerikaiakat, de nem annyira, mint Johnny English visszatérése...
> Amerikai mozibevételek, 2011. október 21. - 23.
A Parajelenségek 3. olyan mértékben robbantott kasszát, hogy mindjárt meg is döntötte az októberi nyitány-rekordot. Ezalatt a drága mulatság A három testőr hidegen hagyta az amerikaiakat, de nem annyira, mint Johnny English visszatérése...
> startolt
Élénken él még minden box office-követő emlékezetében, miként tett mély benyomást a 2009-es szezonban a Paranormal Activity (melyet a hazai tévés vetítés során Parajelenségekre kereszteltek át), filléres árcédulával kasszírozva több mint 100 millió dollárt, nem mellesleg kispadra küldve a Fűrész-szériát. A folytatásnak hamar zöld utat adtak, s az Újabb parajelenségek rendkívül impozáns startot követően már jóval hamarabb felélte tartalékait, ám 3 milliós költségek mellett 85 millió dollár bizony a legönzetlenebb stúdiófőnöknél is hamar az 'it's a go' választ csikarta volna ki egy harmadik epizódot illetően. A Parajelenségek 3. (Paranormal Activity; hazai bemutató: már a mozikban) megint csak egy évet váratott magára, ám ez a várakozás nagyobb volt, mint bárki hinni vélte: 52,5 millió dollárt söpört be a Paramount bemutatója röpke három nap alatt, s ezzel a 10. hónap legjobb első hétvégi összegét produkálta, mindössze egy évet engedve a címet eddig birtokló Jackass 3D-nek (ami egyébként a Horrorra akadva 3.-at hét év után gyűrte le), nem mellesleg horrorfilm sem ért még ekkora magasságokba a premierkor. A büdzsé 66,67%-ot növekedett a középső epizód óta, ám ez is csupán 5 milliót jelent, vagyis máris tízszeres megtérülésről beszélünk (ha figyelmen hagyjuk az egyéb kiadásokat és azt a tényt, hogy csak a fele bevétel vándorol vissza a stúdióhoz). Miben rejlik a sorozat sikere? Minden bizonnyal sokat számít, hogy hosszú idő óta a Parajelenségek-széria nyújtja a horrorhoz mint olyanhoz a legközelebb álló ijesztgetést, hiszen megfoghatatlan gonosztevőjével és a "tényleg-minden-megeshet" funkciójával képes csakugyan ijedségeket okozni, szemben a sorozatgyilkosos és egyéb műfajtársakkal, amelyekben a véres halálesetek jelentik pusztán a szórakozást, már ha. A kritikusok egyébként értékelik mindezt: a harmadik epizód is csatlakozott a frissnek nyilvánítottakhoz a Rotten Tomatoes-on, úgyhogy a formula színvonalában is működik. Az újdonság nem fontos, ám ártani semmiképpen nem árt egy ilyen produkciónál se, s ez most abban nyilvánul meg, hogy gyerekek a főszereplők, s nem mellesleg a korábbiakhoz mérten előzményként szolgál. Még súlyos léptékű csökkenésekkel sem valószínű, hogy 100 millió alatt megáll a Parajelenségek 3., sőt, franchise-legjobb lehet belőle, amihez elegendő 108 milliót gyűjtenie. A negyedik rész meg majd megint visszavesz kicsit a tempóból, de ezek után hat-hét epizódra még simán számíthatunk.
Számtalan feldolgozást megért már a történet, Paul W.S. Anderson mégis úgy gondolta, A három testőrt (The Three Musketeers; hazai bemutató: már a mozikban) kell feltétlenül vászonra vinnie 3D-s technológiával. Részben igaza volt, hiszen az európai közönséget meg lehet venni kilóra az ilyen klasszikusokkal, az ázsiait meg a térhatással, ám az amerikaiaknak egyik sem elég nyomós érv, hogy nagyobb összeget fizessenek ki rá, hiába tolják az orruk alá több mint 3000 moziban. A Summit Entertainment mutatta be az amerikai-angol-német-francia koprodukcióban készült kalandfilmet, melyben igazi sztárokat hiába kerestek a tengerentúli nézők (bezzeg Chris O'Donnell!), így a forgalmazónak komoly erőfeszítésekbe tellett volna, hogy kellően felkeltse az érdeklődést terméke iránt - Milla Jovovich panaszai szerint azonban a kisujjukat sem mozdították, így 8,7 millió dollárral kell most beérni. Ez nagyjából megegyezik A dolog múlt heti, ugyancsak kiábrándító rajtjával, fele a Zorro legendája indításának, s még az 1993-as változat inflációval nem is kalkulált nyitányát is vastagon alulmúlja (ma egyébként 20 millió fölötti összeget érne). A 90 milliót felemésztő, az újságírók által is helybenhagyott A három testőr kudarcával Anderson megragadt A kaptár-sorozatnál: abból jön is a minden bizonnyal nagyobbat szóló ötödik eresztés jövő szeptemberben.
Johnny English 2003 legforróbb időszakában, júliusban érkezett meg az amerikai mozikba, amikor is 28 millió dollárt ügyetlenkedett össze olyan sikerfilmek árnyékában, mint A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átka és a Bad Boys II. - Már megint a rosszfiúk. A Universal kémparódiája nyolc év után folytatódik, s hacsak nem egy tűz- és vízálló brandről van szó, akkor ennyi idő már könnyen sok lehet ahhoz, hogy a régi nézőket megőrizzék, újabb verbuválására pedig Rowan Atkinson már nem képes. A Mr. Bean nyaral még hellyel-közzel boldogult négy évvel ezelőtt Észak-Amerikában is, köszönhetően a főszereplő figura tartós népszerűségének, ám a Johnny English újratöltve (Johnny English Reborn; hazai bemutató: már a mozikban) teljesen megfeneklett. Hiába az óvatoskodó szintű, 1550 mozis terjesztés a Universal részéről, a film így sem tudott kétezer dollárnál sokkal többet kihalászni minden egyes mozijából, vagyis a hétvégi összeg 3,8 millió körül mozog - ez csaknem 60%-os morzsolódás az első részhez képest, nézők számát tekintve pedig 70%-hoz közeli. Tekintve, hogy nemzetközileg mostanság már 100 millió tájékán jár a film, s az amerikai piac felé amúgy sem támaszthattak túl nagy elvárásokat a producerek, a 45 milliós akció-vígjáték nem fog senkit csődbe vinni.
Több éve már, hogy elkészült a The Mighty Macs című sport-dráma, ám a bemutatóra mostanáig kellett várni. A Freestyle Releasing 975 filmszínházat toborzott a Carla Gugino, David Boreanaz, Marley Shelton és Ellen Burstyn főszereplésével készült produkciónak, melyben apácák kosaraznak vagy mi, ám sok hűhó volt ez semmiért, hiszen messze egymillió dollár alatt maradt a hétvégi eredmény.
> még játsszák
A Vasököl visszavonulót fújt az első helyről, ám továbbra is jól tartja magát: a Disney forgalmazta családi mozi 11 millió felett hoz a harmadik hétvégén, így a az összbevétel már nem sokkal marad el a 70 milliótól. Nagy-nagy küzdelem árán még befogható a 100 millió, ám a novemberben tömkelegével érkező, hasonló közönséget megcélzó darabok könnyen keresztbe tehetnek ez ügyben. Meglátjuk!
A dolog gyenge kezdés után erőteljesen visszaesett, ahogy az lenni szokott, így a 38 milliót kóstáló sci-fi már minden kétséget kizáróan 20 millió alatt marad. A Footloose ezzel szemben igen jól tartja magát, hiszen a Paramount terjesztését továbbra is tízmillió felett jegyzik - 10 nap alatt pedig 30 milliót táncolt össze a remake.
> végszó & ami jön
Nagyon ráfért már az amerikai mozikra egy olyan kiadós sikertörténet, mint amilyet a Parajelenségek 3. produkált. A top 10 augusztus, A majmok bolygója: Lázadás és A segítség által fémjelzett második hete óta nem tapasztalt ekkora forgalmat, noha tavaly az Újabb parajelenségeknek izmosabb segítői voltak, így egy évvel ezelőtt némileg több bevételt termett az élmezőny. A fordításra jó lehetőség nyílik a következő körben, mi több, teljességgel bizonyos, hogy a Csizmás, a kandúr és a Lopott idő felrázzák az éledező box office-t, s még a Rumnapló és az Anonymus is jelen lesz, noha utóbbit úgy látszik, fúrogatja a Sony: jelen állás szerint csak párszáz moziban kerül műsorra az első héten.
> a top 10
01. (ú) Paranormal Activity 3 ($52.6m/$52.6m)
02. (1) Real Steel ($10.8m/$66.7m)
03. (2) Footloose ($10.4m/$30.4m)
04. (ú) The Three Musketeers ($8.7m/8.7m)
05. (4) The Ides of March ($4.9m/$29.1m)
06. (5) A Dolphin Tale ($4.2m/$64.4m)
07. (6) Moneyball ($4.0m/$63.6m)
08. (ú) Johnny English Reborn ($3.8m/3.8m)
09. (3) The Thing ($3.1m/$14.0m)
10. (7) 50/50 ($2.8m/$28.8m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Újabb parajelenségek)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Fűrész IV., Rémségek cirkusza)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Fűrész V., High School Musical 3.)
kritika: The Three Musketeers
Kövess minket Facebookon!