aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: jane eyre (2011) Németh Barna
2011. október 14. 07:12:25

Kategória: 1 komment

Ha valaki járt az elmúlt években könyvesboltban és rápillantott a Twilight-szekcióra, annak bizonyára megakadt a szeme néhány elszórt klasszikuson (Üvöltő szelek, Rómeó és Júlia) a sok vámpíros, vérfarkasos vagy egyéb misztikus románc között. Talán nem járunk messze az igazságtól ha azt feltételezzük, hogy valami ilyesmi adhatta meg a kezdő lökést Charlotte Bronte regényének majdnem harmincadik filmadaptációjához is. Mert ha gótikus szerelemi történet kell a népnek, akkor adjunk nekik azt. Csakhogy most jön a csavar: mióta Bella paranormális édeshármasa divatot teremtett, most először került értelmes alapanyag tehetséges emberek kezébe.

Ha valaki járt az elmúlt években könyvesboltban és rápillantott a Twilight-szekcióra, annak bizonyára megakadt a szeme néhány elszórt klasszikuson (Üvöltő szelek, Rómeó és Júlia) a sok vámpíros, vérfarkasos vagy egyéb misztikus románc között. Talán nem járunk messze az igazságtól ha azt feltételezzük, hogy valami ilyesmi adhatta meg a kezdő lökést Charlotte Bronte regényének majdnem harmincadik filmadaptációjához is. Mert ha gótikus szerelemi történet kell a népnek, akkor adjunk nekik azt. Csakhogy most jön a csavar: mióta Bella paranormális édeshármasa divatot teremtett, most először került értelmes alapanyag tehetséges emberek kezébe.

Az első piros pontot Moira Buffini kapja, aki a tanítónővé érett és a munkaadójába beleszerető árva lány történetéből olyan forgatókönyvet írt, amely elegendő cukrot szór a mai tinilányoknak, ugyanakkor a klasszikus történet kedvelői is megkapják a maguk szájíze szerint való filmet. Charlotte Bronte hosszú dialógusai eltűntek, helyükbe jóval pörgősebb, de nem kevésbé elegáns párbeszédek léptek; a film csak a fő szálra koncentrál, de ezzel együtt megmaradt az eredeti regény mondandója és hangulata – vagyis egy olyan adaptáció készült, ami ugyanannyira modern, mint amennyire klasszikus.

Ezen a koncepción könnyen el lehetett volna elcsúszni, de szerencsére ott van második piros pontunk tulajdonosa (Cary Fukunaga rendező), aki olyan szépen egyesíti az egészet, amelyre az Értelem és érzelem (1995) óta nem nagyon volt példa. A rendező már az első filmjével (Sin nombre) bebizonyította, hogy piszkosul ért az emberekhez, a Jane Eyre-rel pedig megmutatta, hogy vizuális megjelenítésből is kitűnő. De Fukunaga nem veszik el az egyébként gyönyörű felvételek között, inkább azokat is a történet részéve emelve meséli el két ember vívódásait.

Az egyikük maga a címszereplő, akit Mia Wasikowska formál meg olyan alázattal, hogy hiába a kismillió adaptáció, sokak számára most először fog megjelenni a vásznon az a Jane Eyre, akit anno a könyv lapjain megismerhettünk. A színésznő tökéletesen ragadja meg Jane egyszerűségét, és az emögött dolgozó hatalmas szenvedélyt, miközben a szerelmét játszó Michael Fassbender lényegében újraírja a bevett Rochester-portrét azzal, hogy egy kis vidámságot és színt visz a mindig mogorván megjelenített karakterbe. Ez utóbbi talán furcsán hat majd egyeseknek, de ebben a verzióba ezt így kellett csinálni. Kettejükön kívül meg kell még említeni a mindig csodálatos Judi Denchet és a jelenleginél jóval nagyobb figyelmet érdemlő Jamie Bellt, akik tovább erősítik a csapatot – s akik így, együtt bebizonyították, hogy még ma is van létjogosultsága egy ilyen adaptációnak.

Címkék

romance judi dench adaptation michael fassbender mia wasikowska jamie bell 8csillagos brit flick

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr334540549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_180758 2011.11.12. 14:59:16

Kommentek: aeon_flux: 2011. 10. 14. 7:20 A trailerből sugárzó horrorelemek mennyire dominánsak? (Zsé annyira cidrizik a műfajtól, hogy még a Black Swant se sikerült vele megnézetnem.) limupei.: 2011. 10. 14. 8:22 Ez megint egy jó kis félrevezető trailer. A filmben nincs ilyen ijesztgető zene, nincsenek hirtelen vágások és minden "horrorelem" fel van vezetve. Szóval nyugodtan nézze meg, ezt még egy Charlotte Bronte korabeli kisasszony is bevállalhatta volna:) SoZi: 2011. 10. 14. 12:03 Még angolórán volt kötelező olvasmány. Szerettem is, de én szomorkás sztorira emlékszem. A trélert nem láttam, de...horrorelemek?? limupei.: 2011. 10. 14. 12:43 3: Kicsit jobban ki vannak domborítva a gótikus elemek a trailerben, mint amilyen a valódi súlyuk a filmben: SPOILER! SPOILER! SPOILER! A szellemjárta szobába zárt Jane és a kandallóból előtörő hamu; Rochester kastélyának titkai; Jane és Rochester első találkozása az alkonyati erdőben (megvadult lóval) - ilyesmik. Eszter: 2011. 10. 14. 18:35 nem kell tőle cidrizni,nézzétek csak meg mondjuk nekem annak ellenére,hogy 2 órás volt,kicsit gyors volt az egész menete a könyvhöz viszonyítva,azzal sokszor,sok órát voltam el,de ez elég mellékes,nem piszkált túlzottan nagyon apró,nem zavaró hiányosságok voltak benne,ettől eltekintve nekem ez az adaptáció tetszett a legjobban,pedig láttam már egy jó párat :) Mia Wasikowska pedig a ruhája,s kvázi az egész kinézete színtelensége ellenére sokkal gyönyörűbb volt itt,mint az Alice-ban

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása