aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: pénzcsinálók Takács Máté
2011. szeptember 25. 17:46:57

Kategória: Szólj hozzá!

> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 23. - 25.

A négy premierből kettőnek sikerült villantania: a Pénzcsináló és a Delfines kaland fej fej mellett futott be, ám Az oroszlánkirállyal egyikük sem bírt, így második hete az 1994-es film vezeti a mezőnyt. Az Elhurcolva és a Válogatott gyilkosok ezalatt nem tudott kitörni a szeptemberi szürkeségből.

> Amerikai mozibevételek, 2011. szeptember 23. - 25.

A négy premierből kettőnek sikerült villantania: a Pénzcsináló és a Delfines kaland fej fej mellett futott be, ám Az oroszlánkirállyal egyikük sem bírt, így második hete az 1994-es film vezeti a mezőnyt. Az Elhurcolva és a Válogatott gyilkosok ezalatt nem tudott kitörni a szeptemberi szürkeségből.

> startolt
Nagyon erős sportkultúrával rendelkezik az amerikai nemzet, s a filmesek ezt rendre ki is használják. Nem csak a soha el nem fogyó igaz történetekkel tesznek így, mivel úgy egyáltalán a különféle sportágak szeretete is elég már ahhoz, hogy a lelátók után mellett a mozitermek is. A Pénzcsináló (Moneyball; hazai bemutató: november 10.) sztorija speciel egy valós esetet feldolgozó könyvből merít: az Oakland Athletics ügyvezetője a kedvezőtlen anyagi helyzet ellenére versenyképes csapatot kovácsolt a város baseballcsapatából. A baseball gyakran köszönt vissza vígjátékokban, többnyire sikerrel övezve (Micsoda csapat!, A nagy csapat, Az év újonca, Lúzer SC stb.), de a drámai vonal bizonyult igazán kifizetődőnek, elég csak A későn kezdő box office-menetelésére, vagy a legjobb film Oscar-jelölésig jutott Baseball álmokra gondolni. A helyzet változatlan: a kedvenc hétvégi időtöltések, azaz a sportmérkőzések és mozifilmek ötvözése stabil pont még most is a toplistákon, s ha még egy megbízható sztár is a produkció segítségére siet, akkor ott nem lehet hiba. A Pénzcsináló Brad Pittel a fedélzetén 20 millió dollár szomszédságában nyitott, s ezzel nem ejtett csorbát a színész nem egetrengető, de határozottan átlag feletti szintű kasszabiztosságot jelentő nevén. A Sony tehát dörzsölheti a tenyerét: a sportfilmek mindig hosszú távú meccset játszanak, ráadásul jelen pillanatban a Pénzcsináló súlyos versenyző az Oscarért is. A Capote-t jegyző Bennet Miller rendező 50 milliós filmje kiváló kritikai fogadtatásban részesült, így minden jel arra mutat, hogy hűen címéhez a két és negyed órás dráma, melynek forgatókönyvét a tavalyi A közösségi hálóért arany szoborral jutalmazott Aaron Sorkin és az Akadémia elismerését a Schindler listájáért kiérdemelt Steven Zaillian jegyzi, nem áll meg 100 millió dollár alatt.

Van új a nap alatt. Az ugyancsak inspiráló igaz történetet feldolgozó Delfines kaland (Dolphin Tale; hazai bemutató: október 20.) kétfrontos győzelmet aratott a hétvégén, hiszen nem elég, hogy 19 millión végzett ez a 3D-s családi film, de még az újságírók is pozitív hanggal nyilatkoztak róla, mondván, a túlzott érzelgősséget elkerülve a film egyaránt szórakoztatja a kicsiket és a nagyokat, s mint ilyen, ritka madár manapság. A csaknem két órás produkció úgy tudott ráadásul ilyen box office-magasságokba jutni, hogy Az oroszlánkirály képében nem várt erősségű ellenfele akadt. A Warner Bros. tehát a Fertőzés után újabb őszi slágerfilmet zsákolt, mert biztosra vehetjük, hogy még jó ideig a lista vendége lesz Charles Martin Smith, az Aki legyőzte Al Caponét Oscar Wallace-ának, illetve a Szájkosaras kosaras rendezőjének 37 millióból forgatott filmje, melynek főbb szerepeit zenészek (Harry Connick Jr, Kris Kristofferson), illetve Ashley Judd és Morgan Freeman játsszák.

Taylor Lautner újabb leckét szolgáltat a hollywoodi producereknek a tételből, miszerint: egy népszerű filmmel vagy filmsorozattal egycsapásra ismertté váló fiatal színészre nem érdemes önálló produkciót bízni. Ott volt Zac Efron: a Megint 17 a komédiák egyik klasszikus elemének hála még boldogult, azonban a drámai vizekre evező Charlie St. Cloud halála és élete, mely kizárólag sztárjára támaszkodott, alulteljesített, mint ahogy az Emlékezz rám című, ugyancsak nem épp kedvre derítő film is, melynek főszerepét Robert Pattinson játszotta. Utóbbi kiköszörülni látszik a csorbát a Vizet az elefántnakkal, ám az Elhurcolva (Abduction; hazai bemutató: már a mozikban) után Lautner aligha rúghat labdába bárki másnál rajongóin kívül: ha egy teljesen rászabott akció-thrillerrel sem bír 11 milliónál többet kicsikarni a közönségből, akkor mással sem fog. Az Oscar-díjra jelölt John Singleton filmje ráadásul alighanem az év legrosszabb kritikáit begyűjtő bemutatója lett, így várhatóan fénysebességgel száguld majd le a listán, egy újabb kudarccal ajándékozva meg a Lionsgate-et. A 35 milliós költségvetés semmiképpen sem folyhat vissza a moziforgalmazásból, és elég kínos, hogy a direktor úr eddig nyolc filmjéből csupán egyet fog teljes bizonyossággal beelőzni a Maria Bello, Sigourney Weaver, Jason Isaacs és Alfred Molina társszereplésével készült produkció.

Nem sokkal rózsásabb a helyzete az újonnan bemutatkozó Open Road Films első gyermekének sem. A megint csak valós történetet alapul vevő Válogatott gyilkosok (Killer Elite; hazai bemutató: november 24.) jó lehetőséget szolgáltatott a határozott belépőre a független forgalmazónak, azonban az ausztrál-amerikai társfinanszírozásban készült akciófilm a vaskos, 70 milliós büdzsé mellé az első hétvége után csupán 9,4 millió dollárt írhat. A csaknem 3000 moziban vetített film a kritikusok szerint nem több egy szokásos Jason Statham-beöntésnél, hiába virít oldalán az Oscar-jelölt Clive Owen és az Oscar-díjas Robert De Niro. Mit sem érnek tehát a jól csengő nevek, ha tényleg csak a csengésért vannak; nemhogy a tavaly ilyentájt taroló RED, de még a két évvel korábbi A törvény gyilkosa számaihoz sem érhet fel az egyébként rövidfilm kategóriában Oscar-jelölt elsőfilmes Gary McKendry alkotása. Valószínűleg a legnagyobb baj a szerencsétlenül megválasztott premierdátummal, pontosabban az élénk konkurenciával volt: a felnőtteknek tartalmasabb szórakozást ígér mind a Pénzcsináló, mind a még mindig tényező Fertőzés, míg a fiatalabbaknak az Elhurcolva kínált -modernebb hangvételű- alternatívát. Minden bizonnyal 30 millió alatt lesz kénytelen megállapodni a Válogatott gyilkosok.

> még játsszák
Négy új film ide vagy oda, Az oroszlánkirály tovább trónol az élen. A Walt Disney Pictures 32. egész estés rajzfilmje 22 millió dolláros második kört jegyez, ami egészen kiváló egy erőteljes (másodszori) bemutatkozást követően. Az idei összeg 60 millió fölé, a teljes bevétel pedig 390 millióra nyúlik, vagyis Szimba előtt immáron csak a 400 milliósok vannak az észak-amerikai öröklistán. Jóllehet, 3D-s produkcióról van, így könnyebben termeli a pénzt, de mégis csak egy már hosszú ideje otthon is hozzáférhető műről beszélünk. Ez különbözteti meg a Hófehérke és a hét törpétől és más korai klasszikustól, melyek számos évtizeden át gyűjtögették bevételüket, a mozin kívüli más megtekintési lehetőség híján. Az oroszlánkirály anélkül bizonyítja örökérvényűségét, hogy erre szükség lenne, s mostanra már biztosra vehető, hogy egy új folyamat úttörője is válik belőle. Tipp: az amúgy már tervezett, ám 2010 tavaszán valamiért elvetett A szépség és a szörnyeteg 3D lesz a következő páciens.

A Fertőzés iránt az érdeklődés ismét kedvező mértékben csökkent, így a Warner thrillere három hétvége után megközelíteti a 60 milliót. A múlt héten rajtolt Drive - Gázt! felezte a kezdőtétet, így a FilmDistrict bemutatója 10 nap alatt 21 millió dollárt tankolt fel.

> végszó & ami jön
Eseménydús víkendet zárhat az ipar, s a tanulságok is szembeötlőek: a dicsért filmek megtalálták közönségüket, míg a két szapult akciófilm nem mozgatott meg elegendő embert. A Pénzcsináló és a Delfines kaland szép reményekkel vághat neki a következő menetnek is, hiszen az újabb négy film egyike sem ígérkezik bevételi szempontból érdekfeszítőnek: legjobb eséllyel a Számos pasas című romantikus vígjáték száll versenybe Anna Farisszal és Chris Evansszel. A további érkezők között találjuk az 50/50 című dramedyt, az Álmok otthonát Jim Sheridantől, illetve egy keresztény kötelékben készült drámát, a Courageous-t.

> a top 10
01. (1) The Liong King ($21.9m/$390.0m)
02. (ú) Moneyball ($19.5m/$19.5m)
03. (ú) A Dolphin Tale ($19.2m/$19.2m)
04. (ú) Abduction ($10.9m/$10.9m)
05. (ú) Killer Elite ($9.4m/$9.4m)
06. (2) Contagion ($8.5m/$57.0m)
07. (3) Drive ($5.8m/$21.4m)
08. (4) The Help (4.4m/$154.4m)
09. (5) Straw Dogs ($2.1m/$8.8m)
10. (6) I Don't Know How She Does It ($2.0m/$8.0m)

> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Tőzsdecápák 2., Az Őrzők legendája)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Hasonmás, Pandorum)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Sasszem, Éjjel a parton)

Kövess minket Facebookon!

Címkék

thriller box office brad pitt drama action robert de niro jason statham clive owen taylor lautner children movie 3d cinema

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr674540355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása