aeon flux

ready for the action now, danger boy?

sziget 2011: 0. nap (prince) Zalaba_Ferenc
2011. augusztus 10. 10:28:47

Kategória: 27 komment

Hogy a Gesztivál mennyire nem érdekelte sajtót, azt a "VIP" bejárat előtt  eluralkodott kaotikus állapotok alapján gyorsan le lehetett szűrni: minden tollforgató (minden előadó, stábtag, stb. és mindenki, aki valakinek a valakije) tegnap délután akarta beváltani voucherjét, regisztrációját, akármijét, mert hát ezen a nem túl nyárias este poptörténeti momentumban volt részünk: Prince végre koncertet adott Magyarországon.

Hogy a Gesztivál mennyire nem érdekelte sajtót, azt a "VIP" bejárat előtt  eluralkodott kaotikus állapotok alapján gyorsan le lehetett szűrni: minden tollforgató (minden előadó, stábtag, stb. és mindenki, aki valakinek a valakije) tegnap délután akarta beváltani voucherjét, regisztrációját, akármijét, mert hát ezen a nem túl nyárias este poptörténeti momentumban volt részünk: Prince végre koncertet adott Magyarországon.

Szóval a bejutás nem ment éppenséggel flottul, jómagam metapay-szűzként a kártyás fizetőeszköz kiváltásával és regisztrációjával is megizzadtam kissé, de aztán benyelt a sajátos aromával (zölddel, égő olajjal, felvert porral, olcsó parfümmel és több tízezernyi testből áradó izzadság szagának sajátos vegyületével) és zajokkal felvértezett szigetérzés, amelytől az év 358 napján az ember talán kétrét hányna, de nem ezen a héten. Mert ez a hét a sajátos kapcsolatokról, erkölcsi normákról, illetve azok hiányáról szól - a könnyen megkötött, és legalább olyan könnyen elszakadó barátságokról, meg egyfajta közösségi szellemről, amely még az évről évre hangsúlyosabb külföldi jelenlét ellenére is érezhető.

És a tegnap este még egy dologról szólt: a funkyról. Annak minden rokonáról, a bluesról,a  jazzről, az RNB-ről és a popról, no meg Prince-ről, aki 53 éves kora és markánsabb vonásai ellenére ugyanolyan örökifjúként vette birtokba a színpadot, mint 25 évvel ezelőtt. Egy centit sem nőtt, és nem is csökkent: méreteiben törpe, jelenlétében óriás, akinek fantasztikus, semmivel sem összetéveszthető orgánuma betöltötte a rendesen felturbózott nagyszínpad előtt összegyűlt 20-30.000 ember fülét és lelkét. És a show ugyan nem mindig érintett meg, de minden ízében professzionális előadás volt, miközben átjárta egyfajta improvizatív bulihangulat, amitől emberibbnek, érzékletesebbnek és érzékibbnek tűnt.

Prince Rogers Nelson zenészei (egy kivétellel mind csaj, ugye) pontban 8-kor zendítettek rá egy progresszív(!) elemeket sem nélkülöző jazz-intróra, amelybe aztán fankis elemekkel együtt maga, az Artista is belefolyt. A show első felét az új millennium dalai uralták (i.e. egyet sem ismertem), néha háromszámos mixcsokorba szedve, néha hosszú fel- és levezetéssel (melyek aztán rendesen próbára tették a türelmemet), Prince pedig folyamatosan dolgoztatta és ugratta a közönséget ("én ismerem ezt a dalt, de ti tuti, hogy nem!"), és ez kellett is, mert a nép nagyon várta a régi slágereket.

Mielőtt ez bekövetkezhetett volna, Prince már le is vonult a színpadról, hogy aztán a Creammel térjen vissza, és ha eddig nem sikerült, hát onnantól kezdve a kezéből etette a nézőket. Hisz jött a Purple Rain (laza nyolc perces kiadásban), és vele együtt egy bíbor/sárga konfettikből álló giccseső, aztán megint egy levonulás, végül egy megbocsájthatatlan, mégis zseniális medley, melyben a When Dove Cries 1 percet, a Sign O the Times pedig kb. 10 másodpercet kapott: eme blaszfémiát a Herceg annyival intézte, hogy "itt akartok lenni egész éjjel? tudjátok ti, hány slágerem van?", és bizony nem túlzott: mostani turnéját is 100+ dalból válogatta össze, nehogy bárhol is ismételnie kelljen. Természetesen felhangzott a Kiss is - erősen átdolgozott változatban, és még Michael Jackson szelleme is beköszönt az énekeslányok által előadott Don't Stop Till You Get Enough erejéig.

Nettó száz percnyi élő örömzene; a kivetítőn kendőzetlenül boldog, kisírt szemű, kielégült ősrajongókkal: a 80-as éveket idéző idétlen táncmozdulatai ellenére Prince ismét több ezer nővel szeretkezett. Soha rosszabb szigetnyitányt, hm?

Címkék

pop koncert sziget buli fesztival prince rnb sziget 2011 fesztival 2011 koncert beszamolo

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr934540108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freddyD 2011.08.10. 11:00:37

Sosem fogom megérteni, hogy mit esznek ezen az emberen. O.o De biztos én gondolom csak így

Ismeretlen_1068 2011.08.10. 11:08:48

Itt a koncert teljes setlistje: http://www.setlist.fm/setlist/prince/2011/sziget-festival-budapest-hungary-43d08b33.html

Ismeretlen_2582 2011.08.10. 12:01:04

A giccses elemeket (pl. az angyalkás zászló lengetése, stb.) én sem igényeltem volna, de egyébként szerintem állati jó volt a koncert! Az " idétlen táncmozdulatai"-t nem értem, én nagyon szeretem, ahogy mozog, már a járása is olyan elegánsan laza, hát még, ahogy táncol... Egyetértek, soha rosszabb Sziget-nyitányt, de még jobb lenne, ha az ilyen koncertek nem a Szigeten lennének.

mikice 2011.08.10. 13:32:58

Most pedig jó lenne olvasni egy jó kis cikket itt arról, hogyan lett része Prince-nek a Tim Burton-féle Batman filmben. Akkor az nagy felhajtás volt!

Ismeretlen_9654 2011.08.10. 13:49:56

4: akkoriban állatira felkapott volt, és állatira mentek a betétdalok is. :)

Ismeretlen_1068 2011.08.10. 13:51:38

Amit elfelejtettem említeni, pedig nem túl gyakori teljesítmény: a hangosítás példás volt. Állítólag egész délután azt tesztelték.

ó, nem 2011.08.10. 13:52:48

Off: Hogy te milyen unalmasan írsz! 3 bekezdést olvastam, de a mondatok félénél meguntam azok továbbolvasását. Pisztolyt fognak a fejedhez, hogy kanyarintsd túl a mondatokat? Igényes megfogalmazás = három tőmondat egymásba írása, vesszővel elválasztva? On

Ismeretlen_1068 2011.08.10. 13:56:20

7: Tudod, ez egy ilyen belső pisztoly. Írás közben mindig a halántékomat birizgálja. Épp ezért én nem is érzem unalmasnak.

frmn 2011.08.10. 14:35:43

A reakciókból ítélve (nem csak itt) a résztvevők fele nem is szereti Prince zenéjét, mégis ott volt. Az összetartozás érzése miatt, vagy mi?

davdav 2011.08.10. 14:44:41

Elnézést, hogy belekotnyeleskedem, de a neve "úgy tudom" Prince Rogers Nelson. Lemaradt a Rogers-ből az utolsó betű a cikkben... :)

Ismeretlen_1068 2011.08.10. 14:53:03

10: Teljesen igaz, javítottam!

Ismeretlen_1068 2011.08.10. 14:54:22

9: Ilyen egy popkulturális ikon. Ha nem is szereted, akkor is látni akarod. Az utóbbi 10-15 évben az én életemben sem képviselt kiemelt szerepet, előtte viszont nagyon is. Ugyanígy megnéztem volna Jackót is, ha még lett volna rá lehetőségem.

davdav 2011.08.10. 15:12:22

Azért tegyem hozzá, hogy bár kb 14-15 éves korom óta hallgatom és rajongok érte (30 leszek) tegnap összefostam magam a gyönyörtől :) Aki utálta de kiment azt nem értem, aki meg "ismeretlenül" ment ki, már ha van ilyen, akkor nem hiszem, hogy rosszul érezte magát. Igaz ami igaz, hogy volt pár ismeretlen száma, ráadásul tényleg néha sokat szólózott a hangszereken, de olvastam valahol, és kurvára igaz, hogy ő már annyit letett az asztalra, annyit keresett, hogy ő már megteheti, hogy magának zenél saját szórakozására. Persze ez koncert a közönségért meg minden, de látszott, hogy élvezi, jobban talán mint más zenészek... :)

proli 2011.08.10. 17:47:27

tényleg ennyi embr sírja vissza a 90es évek ratyi mainstream popját?mindnyájatokat nagyon sajnállak!

Daprince 2011.08.10. 17:55:04

Örülök hogy mindenki jól érezte magát,de az előttem szólóra annyit reagálnék, hogy rengeteg zenész és zenekar tett le embertelen dolgokat az asztalra, mégis egy koncerten a közönségnek zenéljenek elsősorban. Nem tudom ott volt e innen valaki az idei Whitesnake bulin, de bizony ők sem ma kezdték és hatalmas sztárok illetve vérprofi zenészek. Mégis sikerült a közönségnek zenélni, elővenni a klasszikusokat, jó arányban válogatni az újak közül, mindeközben tartva egy olyan ritmust, mely egy percig sem hagyta unatkozni a közönséget, vagy tűnt volna túlzásnak. A leírtak alapján a teljes ellentéte volt ezen aspektusból Prince-nek, amit elengedhetünk, de aligha tekinthetünk jogosnak.

Ismeretlen_170296 2011.08.10. 18:46:06

Kicsit fájó szívvel olvasom ezeket a sorokat. Nem érdekel Prince, hidegen hagy, de olyan szívesen elcsápoltam/iszogattam/dumálgattam/lézengtem volna az utolsó sorokban, hogy ihajjj. :) A Sziget érzés miatt! Remélem jövőre eljutok én is, mindenesetre nektek jó bulit, biztos király lesz végig. Érdekes volt viszont olvasni, hogy Prince magának zenél, mert megteheti, ez azért elég érdekes, talán csak a fesztivál jelleg miatt volt így. Számos zenekar és zenei ikon, akik ugyanennyit vagy többet letettek az asztalra, véresre izzadják a ruhaneműjüket a színpadon a közönségérét. Csak hogy egy időben is közeli példát hozzak. Bon Joviék bécsi koncertjére hála Istennek eljutottam, és ők három óránál álltak meg, szívvel-lélekkel zenélték végig az egész koncertet. Pedig ők azért sokkal nagyon sztárok, mint Prince. :)

Ismeretlen_184789 2011.08.10. 21:38:13

Snoop Dogg, Prince... Ezen a nyáron végre valahára elindult valami pozitív a magyar "nagy-fesztiválok" zenei felhozatalában...persze volt már Jazzmatazz (RIP Guru) a szigeten ;) Még több ehhez hasonló műfajú előadót a jövőben !

davdav 2011.08.11. 07:32:30

Elnézést ha félreérthető voltam. Nem kifejezetten magának zenélt, baromi sok slágert nyomott és gyakorlatilag az első másodperctől az utolsóig bevonta énekeltette a közönséget. Az egyik dalába még be is vonta refrénként a Hungary szót ami egy zenei portál cikkírója szerint kifejezetten nehéz dolog, bármennyire is nem tűnik annak. Szóval totálisan odatette magát. Csak arra utaltam, hogy a hosszú gitár- dog- szintiszólókat egy idő után már talán nem minden hallgató élvezte, csak a kemény mag, mint én :) Illetve, hogy az újabb lemezei kevésbé populárisak mint a régiek. Tényleg nem azért dobtam fel a témát, hogy szidjuk, az meg, hogy mekkora sztár, nézőpont kérdése, bár én azt mondom, hogy nálunk kevésbé ismert ez igaz. De azért Bon Jovi meg a Whitesnake nem hiszem, hogy nagyobb lenne nála és akkor még finom voltam..... Csak utána kell nézni....

Ismeretlen_1068 2011.08.11. 08:42:57

14: Bocsánat, de a 80-as évek ratyi mainstream popját sírjuk vissza. :) Komolyra fordítva: 20-30 évvel ezelőtt a popzene még zene volt, nem pedig termék, a számoknak, daloknak volt értékük, nem csak bitrátájuk és letöltési sebességük, az MTV-n pedig zenék mentek, nem csinált emberek valóságshow-i.

Ismeretlen_1068 2011.08.11. 08:46:30

15: Erről eszembe jutott a Garbage (jövőre új album!) 2005-ös koncertje, melyet pár száz fő előtt tartottak a PeCsában, de ahelyett, hogy letoltak volna egy rutinórát, inkább úgy vették, hogy ez egy intim garázskoncert, és kvázi mindenkit megszólítottak a közönségből: Shirley végig kommunikált velünk, érdeklődött és mesélt, ugratta a zenésztársait, meg minden Lehetett számokat kérni, és ha a koncertbasszer történetesen nem ismerte az akkordokat, akkor gyorsan betanították neki. :)

nosferatue 2011.08.11. 08:51:12

Ki volt az egyetlen nem női zenész? (dobos a tippem) 20: Shirley asszonysággal én is kommunikálnék. :)

Ismeretlen_1068 2011.08.11. 08:55:20

18: Mint minden 80-as, 90-es évekbeli ikon, így Prince is sokkal nagyobb sztár itthon, mint a legtöbb jelenleg ragyogó csillag. Teszem azt, nem hinném, hogy a már hónapok óta reklámozott Rihannára többen mozdulnak majd ki, mint a fellépése előtt szűk három héttel bejelentett Prince.

Ismeretlen_1068 2011.08.11. 08:55:43

21: Így van. A basszeros lánytól meg szerintem kettéállt volna a füled. :)

davdav 2011.08.11. 09:11:47

22: Erről nem engem kell meggyőzni :)

Ismeretlen_72212 2011.08.11. 12:21:43

elnézést, de a doboson kívül az egyik billentyűs is hímnemű.

Ismeretlen_1068 2011.08.11. 12:26:16

Több billentyűs is lett volna? Vagy most Prince-re gondolsz? :)

Ismeretlen_2582 2011.08.11. 12:37:38

Ú, kicsit félrevitte a kommenteket ez a "magának zenélés". Én még nem láttam senkit, aki ennyire figyelt volna a közönségre, mint Prince. A saját bejegyzésemben is kiemeltem, hogy folyamatosan interakcióban volt a hallgatóságával. Az meg, hogy valaki elmegy egy vérbeli zenész koncertjére, és untatják a szólók... hát, most mit mondjak, én örülök, hogy nem a CD-t játszották egy az egyben. 25-26. Tényleg volt egy billentyűs vagy legalábbis valami pult mögött ülő fickó is a színpadon a doboson kívül.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása