> Amerikai mozibevételek, 2011. július 15 - 17.
A Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész nyugdíjba küldte A sötét lovagot...
> Amerikai mozibevételek, 2011. július 15 - 17.
A Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész nyugdíjba küldte A sötét lovagot...
> startolt
Világos volt, hogy nagyot fog szólni, a kérdés csak az volt, mennyit javít A sötét lovag első hétvégi rekordján. A Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2; hazai bemutató: már a mozikban) 168 millió dollárt kasszírozott három nap leforgása alatt az észak-amerikai mozikban, s ez minden körülményt figyelembe véve is sok. Például azt a körülményt, hogy elsőként a sorozatból, 3D-ben is látható, ugyanis a többség továbbra is a hagyományos változat mellett döntött, dacára a szintén rekordszámú térhatású vásznaknak. A példátlan mértékű érdeklődés csütörtök éjfélkor kezdődött, s a pénteki nyitónappal folytatódott: mindkét vonatkozásban a második Alkonyat-epizód engedte maga elé a 92 millió dollárral berobbanó fiatal regényhőst. Ekkora a világ többi részén már további 157 millió dollár állt Potter bankszámláján, így három nap alatt, még a tényleges hétvége előtt máris negyedmilliárdot szakított a Warner Bros. filmje.
Mint utolsó rész a sorozatból, egyrészt a széria kedvelőit többszöri megtekintésre ösztönzi, másrészt pedig az eddigi kívülállók, vagy csak alkalmi érdeklődők számára utolsó lehetőség, hogy ne maradjanak ki a 2000-es évtized egyik, ha nem legnagyobb mozis és popkulturális jelenségéből. Az, hogy a kritikai fogadtatás mindent, így a józan várakozásokat is elsöprően pozitív lett, tovább erősíti a feltételezést, hogy a felfokozott várakozás és méretes kezdeti számok (beleértve az 50% feletti péntek-szombat csökkenést) ellenére a film nem fog lóhalálában távozni a lista élmezőnyéből, mi több, összességében kedvező lefutást várhatunk tőle, A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse és A sötét lovag mintájára. Ez 400 millió dollár feletti véget jelentene, s jó esélyt rejt arra nézve, hogy becsült nézőszám terén is az első helyen fusson be a nyolc film közül; tíz éves távlatban ez igazán figyelemreméltó teljesítmény volna. És akkor ott van még a világ többi része, ami már most nyilvánvalóvá tette, hogy toronymagasan a legutolsó Potter lesz a legnagyobb bevételt elérő is; ebben a 3D is kényelmes segítséget nyújt, akárcsak A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken és a Transformers 3. esetében. Az izgalmas kérdés az: vajon megcsíphető-e a milliárdos határ kizárólag a nemzetközi porondon, s végül a másfél összességében? Amire pedig inkább nem akarunk választ kapni, az az, hogy annyiban hagyja-e ezek után a Warner a varázsló történetét?
A Walt Disney Pictures 51. egész estés rajzfilmje, vagyis a Micimackó (Winnie the Pooh; hazai bemutató: már a mozikban) az 1990-es Mentőcsapat a kenguruk földjén óta (nem számítva az eltérő jellegű Fantasia 2000-et) a leghaloványabb teljesítményt nyújtotta a premierkor. A klasszikus animációs technikához és történethez visszanyúló mese 8 millió dollárt gyűjtött egyébként csak mérsékelten széles, kevesebb mint 2500 mozit számláló bemutatkozásakor, ami nem váratlan, de azért sajnálatos fejlemény. Tény és való, hogy a film sokkal szűkebb közönséget bír megszólítani, mint az utóbbi időkben 100 millió dollár fölé jutott darabok a félszáz közül, s az is, hogy Micimackó mindig is inkább a televízióban és a különféle termékeken elhelyezett illusztrációként volt népszerű. Az újságírók most tehát lelkesebbnek mutatkoztak a nézőknél, hiszen a meglehetősen rövid produkció szíven érintette a szentimentális kritikusokat, akiknek nagy többsége keblére ölelte a medvét. Azért hosszú távon még ott a szépítés lehetősége a 35 millióból kihozott mozinak, de nyilvánvaló, hogy nem lett az a vállalkozásból, amit a stúdió remélt.
> még játsszák
Harry Potter nagyszabású belépője ugyan jelentős mértékben visszavetette a Transformers 3.-at, ám abban nem gátolta, hogy 300 millió dollár fölé jusson. Kérdés, mennyi ideig lehet az év number one filmje a Paramount/DreamWorks produkciója? A választól függetlenül ezúttal még inkább valószínűtlen, hogy ennyiben maradna az alakváltók története.
A héten a Midnight in Paris Woody Allen legnagyobb bevételt elért filmjévé vált, s ezzel a negyed évszázados Hannah és nővéreit tessékelte maga mögé - igaz, mai jegyárak mellett az a film 80 millió feletti összeget termelt volna. De ez csak mellékes, az Oscar-díjas író-rendező box office-pályája (eddigi) csúcsára ért, még ha ez őt vélhetően hidegen is hagyja.
> végszó & ami jön
Harry Potter önmagában kenterbe verte az előző, s csaknem az egy évvel korábbi, az Eredet bemutatkozása fémjelezte hétvégét is. A top 10 együttes bevétele nem sokkal marad el a negyedmilliárdtól, úgyhogy fel van adva a lecke a soron következő körnek: egyrészt Potternek az Avatar által birtokolt második hétvégi rekord megdöntéséhez nem szabad 55%-nál többet zuhannia, ami meredek ügy, másrészt az Amerika Kapitány: Az első bosszúállónak és a Barátság extrákkalnak kell bizonyítania egy ilyen mozgalmas víkend után, hogy a nyárnak ezzel még nincs vége.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 ($168.6m/$168.6m)
02. (1) Transformers: Dark of the Moon ($21.3m/$302.8m)
03. (2) Horrible Bosses ($17.6m/$60.0m)
04. (3) Zookeeper ($12.3m/$42.4m)
05. (4) Cars 2 ($8.3m/$165.3m)
06. (ú) Winnie the Pooh ($8.0m/$8.0m)
07. (5) Bad Teacher ($5.2m/$88.5m)
08. (6) Larry Crowne ($2.6m/$31.6m)
09. (7) Super 8 ($1.9m/$122.2m)
10. (11) Midnight in Paris ($1.9m/$41.8m)
> kapcsolódó írások
hétvégi előrejelzés
box office: 2010 azonos hétvégéje (Eredet, A varázslótanonc)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Harry Potter és a félvér herceg)
box office: 2008 azonos hétvégéje (A sötét lovag)
kritika: Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2