UPDATE: A tovább mögött most már a nyertesek is ott lapulnak.
Ma nyitja kapuit nem csak Európa, hanem a világ egyik legrégebb óta létező filmes seregszemléje, a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál. Nem olyan felkapott mint Cannes vagy Velence, viszont patinás és elismert, amire nagy szüksége is van a világ ezen szegletének. Mert a filmvilág annak ellenére is figyel, hogy itt senki nem fog átesni valamelyik szupersztáron és ettől a cseh városkától a botrány is távol szokott maradni. A látogatóknak idén például be kell érniük Judi Dench, John Malkovich, John Turturro, Kim Ki-duk vagy Monte Hellman jelenlétével, meg egy rakás érdekes filmmel, amikről a tovább mögött olvashattok.
De még mielőtt kattintatok, hadd mondjam el, hogy a zsűrielnök a mi Szabó Istvánunk lesz, aki egyébként az egyetlen magyar vonatkozású része a 2011-es mustrának. Ez különösen szomorú, hiszen a két fontos szekcióban szinte valamennyi környékbeli ország képviselteti magát. Mi nem, de ez már lassan hagyománnyá válik. Pedig végigolvasva a szinopszisokat, senki nem találta fel a spanyolviaszt, egyszerűen csak érdekes és fontos témák köré építik a filmjeiket Kelet-Európa más nemzeteinek rendezői. Hogy ez nekünk miért nem jut eszünkbe?
Ma nyitja kapuit nem csak Európa, hanem a világ egyik legrégebb óta létező filmes seregszemléje, a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál. Nem olyan felkapott mint Cannes vagy Velence, viszont patinás és elismert, amire nagy szüksége is van a világ ezen szegletének. Mert a filmvilág annak ellenére is figyel, hogy itt senki nem fog átesni valamelyik szupersztáron és ettől a cseh városkától a botrány is távol szokott maradni. A látogatóknak idén például be kell érniük Judi Dench, John Malkovich, John Turturro, Kim Ki-duk vagy Monte Hellman jelenlétével, meg egy rakás érdekes filmmel, amikről a tovább mögött olvashattok.
Mielőtt rátérnék még hadd mondjam el, hogy a zsűrielnök a mi Szabó Istvánunk lesz, aki egyébként az egyetlen magyar vonatkozású része a 2011-es mustrának. Ez különösen szomorú, hiszen a két fontos szekcióban szinte valamennyi környékbeli ország képviselteti magát. Mi nem, de ez már lassan hagyománnyá válik. Pedig végigolvasva a szinopszisokat, senki nem találta fel a spanyolviaszt, egyszerűen csak érdekes és fontos témák köré építik a filmjeiket Kelet-Európa más nemzeteinek rendezői. Hogy ez nekünk miért nem jut eszünkbe?
A versenyfilmek
Beduin (Oroszország, r.:Igor Volosin)
Egy ukrán asszony Szentpétervárra utazik, hogy béranyja legyen egy meleg pár gyermekének, mert ez az egyetlen módja hogy elegendő pénzt gyűjtsön össze súlyos betegségben szenvedő lánya gyógyíttatására. A film melodramatikus elemek felhasználásával fest precíz és realista képet a modern Oroszországról.
Collaborator (USA, r.:Martin Donovan)
Legjobb színész: David Morse
Az eddig színészként tevékenykedő Martin Donovan (A semmi ágán, Álmatlanság) rendezői debütálása egy drámaíróról szól, akinek nem csak a kritikusokkal gyűlik meg a baja, de a magánéletében sincs minden rendben. A férfi két nő között őrlődik, majd egy váratlan esemény hatására újra kell gondolnia mindent. Az írót David Morse alakítja, a másik főszerepben pedig a csodálatos Olivia Williamst láthatjuk.
Die Unsichtbare - Cracks in the Shell (Németország, r.:Christian Schwochow)
Legjobb színésznő: Stine Fischer
Mindenkit meglepetésként ér a hír, hogy a neves rendező egy visszahúzódó, szerény színésznőt szemel ki A kaméliás hölgy főszerepére. A címszereplő karakter mentalistása a lehető legtávolabb van az őt megformáló művésznőétől, akinek meg kell tanulnia kihozni magából a buja csábítót.
No tengas miedo - Don't Be Afraid (Spanyolország, r.:Montxo Armendáriz)
Az Oscar-jelölt veterán spanyol rendező ezúttal a gyermekbántalmazást választotta filmje témájául, amit egy hat éves kislány történetén keresztül mutat be, akinek hat éves korában ér véget a felhőtlen gyermekkor.
Cigán - Gypsy (Szlovákia - Csehország, r.:Martin Sulik)
A zsűri különdíja
A szegény körülmények között élő roma fiúból hirtelen családfő lesz apja halála után, ami rengeteg lemondással és keserűséggel jár. A nehéz helyzetben pedig senki nem segíthet, a fiúnak magának kell megoldást találnia.
Ksiestwo - Heritage (Lengyelország, r.:Andrzej Baranski)
Zbyszek már gyerekkora óta ugyanazt a nótát hallgatja: kezdjen magával valamit és törjön ki a falusi nyomorúságból. A fiú meg is próbálja, de elbukik. Az egyetemről kirúgják, pénze pedig nincs...
Holidays by the Sea (Franciaország, r.:Pascal Rabaté)
Legjobb rendező
A hazájában elsősorban képregényíróként ismert rendező a vásznon is a képekre helyezi a hangsúlyt, hiszen hősei szavak helyett gesztusokkal kommunikálnak. Szóval ismét egy némafilmet üdvözölhetünk egy A-kategóriás fesztiválon, ami ezúttal inkább a burleszkhez áll közelebb. A sokszereplős vígjáték egymáshoz csak lazán kapcsolódó karakterei egy hétvégi kiruccanás alkalmával kerülnek vicces helyzetekbe.
Il gioiellino - The Jewel (Olaszország-Franciaország, r.:Andrea Molaioli)
A rendező második filmje egy élelmiszer-ipari mamutvállalat körül kialakult válsághelyzetet és botrányt mutat be, aminek elég egyértelmű az előképe: a néhány évvel ezelőtti Parmalat-botrány.
Lollipop Monster (Németország, r.:Ziska Riemann)
Egy Lolita-szerű szőke és egy jóval visszafogottabb fekete. Két teljesen más típusú lány, azonos problémával; egy szemellenzős, képmutató családdal, amiből nem lehet mást tenni, mint kitörni.
Boker Tov, Adon Fidelman - Restoration (Izrael, r.:Joseph Madmony)
A fesztivál fődíja
Üzlettársa halála után veszélybe kerül Fidelman régiségkereskedése, és közben fiával való kapcsolata is egyre bonyolultabb lesz. Madmony filmje egy pillantás napjaink izraeli középosztályára.
Roméo Onze - Romeo Eleven (Kanada, r.:Ivan Grbovic)
Egy testi fogyatékkal élő fiú mindent megtesz, hogy a társadalmi előítéletekkel szemben is tudjon érvényesülni. Ehhez azonban először a saját maga köré szőtt hazugságok hálójából kell kikeverednie...
Vaerelse 304 - Room 304 (Dánia - Horvátország, r.:Birgitte Staermose)
Három nap története egy szállodában, ahol egyszer csak eldördül egy lövés...
Ez volt tehát a fő versenyprogram, de ezzel még nincs vége. A közönség versenyen kívül megnézheti még Woody Allen új filmjét, a szintén sokat méltatott új Jane Eyre feldolgozást, a szintén szép fogadtatásban részesült Attack the Block című horrort és még sok más ínyencséget, például az East of the West versenyblokkban.
A teljesség igénye nélkül ejtenék pár szót ezekről a keleti filmekről is. Bosznia-Hercegovina a srebrenicai vérengzés néhány túlélőjének történetével érkezett a fesztiválra (Belvedere, r.:Ahmed Imamovic), Oroszország többek között az adaptálhatatlannak tartott Pelevin regény adaptációjával képviselteti magát a Pepsi generációról (Generation P - a képen alul, r.:Victor Ginzburg). A szerb-macedón koprodukcióban készült Pankot ne e mrtov (Punk's Not Dead) című filmben egy régi zenész próbálja újra egyesíteni széthullott punk bandáját egy koncert erejéig, a bolgár Kecove (Sneakers) fiataljai pedig egy kis eldugott helyen próbálják meg hátrahagyni a nagyvárosi gondokat, míg a cseh Nic proti nicemu (Nothing Against Nothing) fiatal párjának az örökbefogadással gyűlik meg a baja minden lehetséges, legális és illegális fórumon.
East of the West nyertesek: Pankot ne e mrtov (fődíj), Generation P (különdíj)
A nemzetközi filmkritikusok díját a Collaborator kapta, míg az ökomenikus zsűri a Die Unsichtbare című filmet találta a legjobbnak.