> Amerikai mozibevételek, 2011. július 1 - 3.
Ugyan a szokásos 'harmadik rész'-kórban szenved, a Transformers 3. azért rendesen megrengette több mint kilencezer moziterem falait.
> Amerikai mozibevételek, 2011. július 1 - 3.
Ugyan a szokásos 'harmadik rész'-kórban szenved, a Transformers 3. azért rendesen megrengette több mint kilencezer moziterem falait.
> startolt
Gyakori séma, hogy egy népszerűnek bizonyuló film folytatása még népszerűbb lesz a jegypénztáraknál, hogy aztán a harmadik rész számára alaposan feladja a leckét. A Transformers: A bukottak bosszúja ilyen második rész volt: több mint 400 millió dollárt kasszírozott két évvel ezelőtt, s ezt a magasságot aligha lehet megfejelni. A Transformers 3. (Transformers: Dark of the Moon; hazai bemutató: már a mozikban) így már nagyjából a rajtkor kénytelen volt beállni olyan produkciók sorába, mint A Karib-tenger kalózai: A világ végén, a Mission: Impossible III., a Terminátor 3.: A gépek lázadása, A múmia: A Sárkánycsászár sírja, a Csúcsformában 3., a Harmadik Shrek vagy az Utódomra ütök, de az említettekkel ellentétben azért itt koránt sincs szó csalatkozásról: a Paramount/DreamWorks produkciója biztos kézzel uralja a függetlenség napi hétvégét -és hetet-, hiszen szokványos péntek-vasárnap nyitánya a szerdai premier ellenére alig marad el a 100 millió dollártól (97 millió, amivel a Pókember 2. 88,2 milliós függetlenség napi rekordját is megdöntötte), ami igazán figyelemreméltó teljesítmény, s igazából nem sokkal múlja alul A bukottak bosszúja 108 millióját, igaz, annak az epizódnak első vasárnapja végeztével már kerek 200 millió dollárja volt. A mostani rész valamivel 160 millió fölé jutott, s ez még egy nagy köteggel bővülni fog a hétfői munkaszüneti napon. Szégyenkezésre tehát nincs ok, várható volt a visszalépés, aminek sikerült optimális mértéken belül maradnia, s további kedvező fejlemény, hogy a film rekordszámú, 2789 3D-s vásznára jutó bevétel az összesből közel áll a 60%-hoz, szemben az utóbbi idők blockbustereinek 40%-ával. Tehát a térhatás jelen esetben indokolt volt, szemmel láthatóan az alakváltó robotok csörtéje olyasmi, amit kibővült dimenzióban is szívesen néznek az amerikai nézők (is); ez a jellemző már önmagában is érvként számíthatott a megtekintéshez, s így annyival is kevesebb nézőt veszített a trilógia záródarabja a korábbiakhoz képest. A 195 milliós költségvetéshez egy hét talán-talán elég lesz, de hogy jelenlegi határozott előnyét az első részhez képest fenn tudja-e tartani a Dark of the Moon, az erősen kérdéses. A kritikai fogadtatás egy árnyalatnyival jobb csak a második részéénél, az IMDb-értékelés pedig A Karib tenger kalózai 4. és a Másnaposok 2. szintjét üti meg jelenleg, vagyis nagyjából hasonló -langyos- elégedettség mérhető. A korábbi két Transformers-film ugyanakkor egész tűrhető változási mutatókkal vette a heteket egymás után; ha sikerül ezt a hagyományt tartani, akkor az első részt gond nélkül beelőzi az új, s 325-350 millió között állapodik majd meg, ami akár éves elsőséget is jelenthet. A nemzetközi startból ítélve (210 millió dollár) pedig halvány esély nyílik a globális milliárdra is...
Nem újdonság, hogy a színészek két szép szeméért már nem mennek moziba az emberek. Tom Hanks és Julia Roberts karrierjében is akadtak kisebb-nagyobb zökkenők, de legutóbbi feltűnésükkor megerősítették, hogy 20 év után is érdeklik azért a közönséget - ha egy népszerű könyv adaptációjában tetszelegnek. Mostani, (második) közös munkájuk azonban egy eredeti forgatókönyvből került a vászonra, ráadásul semmi különlegeset nem kínál. A Larry Crowne (hazai bemutató: már a mozikban) című szerelmi történettől így elhamarkodott lett volna akár az Ízek, imák, szerelmek 20 milliós startjához bármi közelit is várni, mégis ezt tették sokan, s a 13 milliós hétvégi eredmény láttán hajlamosak bukást kiáltani a 30 millióból forgatott filmre. Ha valamikor, hát a július eleji hosszú hétvégén csakugyan lehetett volna nagyobb közönséget toborozni, de valószínűleg a (csak forgalmazó) Universal Pictures is azt fogja mondani, ezzel a filmmel hosszabb távra érdemes tervezni, s ebbéli reményeiket a közönség összetétele igencsak alátámasztja: a premier napján, pénteken a jegyet váltók több mint 70%-a (!) 50 év feletti volt, míg a 25 éven aluliak, azaz a moziforgalom motorját hajtó fiatalok mindössze 7%-ot tettek ki - emberemlékezet óta nem látott demográfiai adatok. Ha marad ez a felállás, nagy esésekre talán nem kell számítani -a kiábrándító újságírói visszajelzések ellenére sem-, így Hanks cége, a Playtone és a Vendome Pictures nem fog szégyenkezni, még ha a színészek neve halványul is a kíméletlen box office-elemzők jegyzetfüzetében.
A Fox vígjátéka, a Monte Carlo az elvárható szintet ütötte meg 7,6 milliós indításával, amiben a pénteki nyitónap 40% feletti mértéket képvisel, tovább erősítve azt a tendenciát, miszerint a nyári szünetben debütáló, fiatal lányokat megcélzó filmek hasonló, ha nem nagyobb péntekről szombatra történő zuhanást szenvednek el, alkalmanként a legvártabb sikerfilmeket is megelőzve (elég csak a tavalyi Charlie St. Cloud halála és élete 30%-on felüli másnapi esésére gondolni). A Monte Carlo egyébként tökéletesen azonos számokat produkált a tavalyi Ramona és Beezussal, így nagyjából hasonló végeredmény is várható: 26 millió dollár.
> még játsszák
A Pixar nem pusztán kritikailag bicsaklott meg a Verdák 2.-vel, de most már a box office téren sem áll olyan jól a szénájuk: a folytatás 60%-on felül veszített bevételeiből az előző víkendhez képest, aminek láttán akár a vészharangot is meg lehet kongatni, mert a 200 milliós költségvetés innentől már egyáltalán nem biztos állomás az animációs akciófilm számára. A nagy elpártolás alapvetően a felfokozott várakozás eredménye, ámde a Toy Story 3. tavaly nyáron megúszta 50%-on belül, ráadásul jóval magasabb, 100 millió feletti pozícióból. A 3D-s előadásokra értékesített jegyek aránya 40% körüliről 35% tájékára mozdult, ám a Transformers 3. minden bizonnyal nem csak ezen fajta előadásokra bírt hatással, hiszen a száguldozó és beszélő autók és robotok hasonló érdeklődést fednek le, még ha nyilvánvaló különbségekkel is bírnak. Egy szó mint száz, a Verdák 2.-re nehéz körök várnak ahhoz, hogy jól jöjjön ki mozis karrierjéből.
A Rossz tanár felé ugyancsak erőteljes mértékben csökkent az érdeklődés, noha a Sony vígjátéka már így is messze az elvárások felett teljesít. A Zöld Lámpás ellenben három hét után menthetetlen bukássá érett: 50 millió feletti nyitányt követően már csak 6 millió körül hoz, s most már bizonyosan nem jut 120 millióig se, ami a 200 milliós produkciós költségek mellett igencsak kínos. A Warner ettől függetlenül bízik a folytatásban.
És valószínűleg a Disney is töri már a fejét a folytatáson: A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken ugyanis a hétvégén meghódította az egymilliárd dolláros határt világviszonylatban, s az ilyesmit nem lehet csak úgy annyiban hagyni. Az igazi szenzáció persze a nemzetközi színtér, ahol csak a Titanic és az Avatar gyűjtött többet. A stúdió negyedik milliárdosát köszönti a filmben.
A további mérföldkövek tekintetében a Super 8 átlépte a 100 millió dollárt, míg a 150 millió fölé jutott Koszorúslányok Judd Apatow producer eddigi legsikeresebb munkájává nőtte ki magát.
> végszó & ami jön
Ugyan a tavalyi július 4-i hétvége negyedmilliárd dolláros forgalmát nem sikerült megismételni, azért a második legmozgalmasabb függetlenség napi hét(vége) címét még bőven elnyeri a 2011-es. A Transformers 3., ahogy számítani lehetett rá, nem bírt felnőni a második részhez, de a maga jogán erős versenyző vált belőle, elvégre mégis csak az év eddigi legjobb startját villantotta - amit legfeljebb két hétig őrizhet meg...de egyelőre nincs veszélyeztetve még a toplistán való elsősége sem, mivel két vígjátékkal kell megküzdenie. Ki tudja, mire is lesz képes a Förtelmes főnökök a Rossz tanár és A gondozoo a Mr. Popper pingvinjei után...
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Transformers: Dark of the Moon ($97.4m/$162.1m)
02. (1) Cars 2 ($25.1m/$116.0m)
03. (2) Bad Teacher ($14.1m/$59.5m)
04. (ú) Larry Crowne ($13.0m/$13.0m)
05. (ú) Monte Carlo ($7.6m/$7.6m)
06. (4) Super 8 ($7.5m/$108.0m)
07. (3) Green Lantern ($6.3m/$102.0m)
08. (5) Mr. Popper's Penguins ($5.1m/$50.1m)
09. (8) Bridesmaids ($3.5m/$152.9m)
10. (11) Midnight in Paris ($3.4m/$33.6m)
> kapcsolódó írások
hétvégi előrejelzés
box office: 2010 azonos hétvégéje (Twilight 3., Az utolsó léghajlító)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Transformers 2., Jégkorszak 3., Közellenségek)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Hancock)
kritika: Transformers: Dark of the Moon