Kedd este a Transformers 3. lerohanta az amerikai és magyar mozikat is.
Kedd este a Transformers 3. lerohanta az amerikai és magyar mozikat is.
Észak-Amerika
2007 nyarán a Transformers hatalmas kasszasikernek bizonyult: hétközbeni indítás mellett is képes volt 70 milliós nyitányt produkálni, s meg sem állt 300 millióig. Bár az újságírók tetszését nem nyerte el, a nézőkkel nagyon egy hullámhosszon mozgott, így a folytatást nagy várakozás előzte meg, ami masszív, 62 milliós nyitónapban teljesedett ki. A bukottak bosszújáról ugyan messze gyengébb vélemények születettek -és ezúttal nem csak a kritikusok részéről, hiszen az IMDb-n is 6 csillag alatt áll a film-, ez nem gátolta abban, hogy bevegye a 400 milliós határt, s ezzel az öröklista első tízesébe is bekerült, igaz, azóta a Toy Story 3. kiszorította. Újabb két év telt el, s itt a harmadik epizód. Abból ítélve, hogy a második eresztés korántsem produkált olyan változási arányokat, mint amiket megérdemelt volna, a közönség abszolúte kitartó a sorozat mellett, így a Transformers 3. minden bizonnyal nem marad híján a korábbi részeknek, a kérdés csak az, melyikhez végez majd közelebb. Olyan szériáról van szó, ami egyszerűen nem tud akkora csalódást okozni, hogy olyan mértékű elpártolást lássunk, mint mondjuk A Karib-tenger kalózai: A világ végén esetében, sőt mi több, még az is lehet, hogy sikerül lefőznie a korábbi részeket; ezt több dolog is segítheti. Bár ez csak kevesekhez juthatott el, Michael Bay esküdözött rá, hogy ez most jó lesz, s ezt a második rész ismeretében még hajlamosak is vagyunk (voltunk) elhinni. A marketing határozottan fókuszált arra, hogy ezúttal az emberiség-robotok harcáról van szó, vagyis a tét nem pusztán néhány perlekedő alakváltó létezése, hanem a miénk - ez még több látványos pusztítást ígér, márpedig a mozinéző különösen élvezi az ilyesmit, ha jól van elkészítve. Pláne 3D-ben. Bay kezdeti ellenkezése(?) ellenére a Paramount végül térhatásúan mutatta be a filmet, ami Észak-Amerikában már nem mozgatja meg úgy a népeket, mint egy éve, ám ha valami, akkor a csatározó robotok és kártyavárként összeomló felhőkarcolók még felcsigázhatják őket. És persze az sem utolsó szempont, hogy egy befejező részről van szó, bár meg kell hagyni, ennek nincs akkora jelentősége, mint mondjuk A Sith-ek bosszújánál vagy a nemsokára esedékes Harry Potter-sorozatnál. Az már tudható, hogy nem sikerült méltósággal (egy időre) lezárni a franchise-t, mivel a kritikák csak kevéssel jobbak, mint a középső epizód esetében. Ez a box office-kilátásokat persze ezúttal sem befolyásolja érdemi mértékben. Hogy egészen pontosan mennyit fog szakítani első napjaiban a Transformers 3., annak megtippelését igencsak nehezíti a forgalmazó azon döntése, hogy a nyitóhétvégét jóformán hét naposra nyújtotta: a kedd estétől a függetlenség napjáig, azaz hétfőig mért összeg könnyűszerrel fedezheti a 195 milliós költségvetést. A szokványos péntek-vasárnap időszakot belőni igen nehéz, úgyhogy egyelőre szorítkozzunk a premiernapra: a kedd estével együtt a csütörtöknek már biztosan 50 millió feletti értékkel vág neki a film - az Entertainment Weekly legalábbis így látja, és tévedni valószínűleg nem is fog. Nemzetközi berkekben igen fényesek a film kilátásai, hiszen az első két rész 390-435 millióját könnyűszerrel felül lehet múlni a 3D segedelmével, de persze a film önmaga is elég nyomós érv a jegyváltásra az ázsiai és európai közönségnél. Észak-Amerikán kívül félmilliárd dollár valószínű, amihez legrosszabb esetben is 350 millió gyűlik az Egyesült Államokból és Kanadából, így legalább 850 millió dollárral búcsúzik a trilógia befejező részével.
A szokásos premiernapon, pénteken száll versenybe két további film. A Larry Crowne a felnőtt közönséget hívja a multiplexek hűvösébe, hiszen főszereplői a '90-es évek nagy sztárjai, Tom Hanks és Julia Roberts. A két színésznek manapság már nehezebben megy a nézők becsalogatása a mozikba, amit éppen a fiatalok számára érdektelen nevük okoz, mialatt egykori nézőik ritkábban zarándokolnak el a vásznak elé. A hosszú hétvége azonban ideális alkalom erre, s a sok csörömpölő fém meg berregő verda mellett jó alternatívát kíván egy érett romantikus vígjáték. Ezzel együtt azért nem szabad elsőre túl sokat elvárni Hanks második rendezésétől, s inkább hosszú távú karrierre kell számítani, valahogy úgy, mint a tavaszi Az igazság ára esetében. Az egyetlen hiba ebben, hogy a film nem kap túl jó kritikákat, márpedig az nem árt, hiszen az említett jogi thriller mellett a Csúcshatás, a Forráskód vagy az Insidious is friss Rotten Tomatoes-paradicsom mellett tudott sokáig felszínen maradni. A film, amelyet Hanks nem csak főszereplőként és rendezőként, de társíróként (a másik: Nia Vardalos) és producerként is jegyez, talán azért nem töri meg a Universal sikerszériáját, s gond nélkül megfejelni a hozzávetőleg 32 millió dolláros költségvetést - ennek duplája már kielégítő eredmény lenne egy olyan mezőnyben, ahol két ismerős szempár a legkevésbé sem elégendő érv egy mozijegy megváltásához. Az első hétvége 12-14 millió dollár közé várható.
A Disney egyik sztárja, Selena Gomez a főszereplője a Fox Monte Carlo című ifjúsági vígjátékának. A hölgyemény előző filmje, a Ramona és Beezus tavaly nyáron 26 millió dollárig húzta, aminél most talán valamivel több rejlik a pakliban, hiszen sokkal világosabb a vonzereje a Julie Bass regényéből készült mozinak: a főszereplőt összetévesztik a brit trónörökössel. A Csaó, Lizzie! vagy a Los Angeles-i tündérmese már megmutatta, hogy lehet egy olyan produkcióból tisztességes versenyző, amely jóformán csak a tizenéves lányokat érdekli - mivel idén nyáron nincs Alkonyat, kénytelenek ezzel beérni. A nyitóösszeg 10 millió felett alakulhat az amerikai-magyar koprodukció számára (a forgatás Budapesten is zajlott, elvégre fővárosunk a megtévesztésig hasonlít Monte Carlóra).
A Verdák 2. ugyan felülmúlta elődjét az elmúlt hétvégén, a 66 millió dollár azért nem a legerősebb kör, amit a Pixar filmje futhatott. A hétfői 7 millió dollár azonban jól indikálja, hogy a nyári szünetben nem kell akkora jelentőséget tulajdonítani a hétvégi bevételeknek, pláne egy négynapos második víkend előtt. Az animációs mozi ugyan valószínűleg már tegnap le kényszerült lépni a dobogó legfelső fokáról, az elkövetkezendő napokban képes lesz fenntartani előnyét a 2006-os előzménnyel szemben, s a vasárnapot 125 millió fölött zárhatja - aminek egy hozzávetőleg 34 millió dolláros második hétvége is a része, vagyis nem úszhatja meg a Disney filmje a közel 50%-os csökkenést a hétfő által erősített vasárnap ellenére sem, pláne nem a célközönségnek részben ugyancsak kedvező célirányt jelentő Transformers 3. mellett.
A Rossz tanár kiváló hétfőn van túl, hiszen 4 millió dollárt kasszírozott, ami csak -52%-os változást jelent vasárnaphoz képest. Még egy felezéssel is bőven 60 millió fölé érhet a Sony vígjátéka a hét végére, s a 100 milliós végződés továbbra is a lehetőségek között van.
Magyarország
A Transformers-sorozat története itthon is jól alakult. Az első rész ugyan ha nem is sokkal, de lecsúszott a 200 ezer nézőről, míg a folytatásnak már sikerült megütnie a mértéket, és több mint 210 ezren fizettek be rá. A Transformers 3. számára szabad a pálya: egy eseményfilmre kiéhezett piacra lépett be tegnap este 21 órakor, s a 3D-s vásznak mellett az IMAX terem egészét is megkaparintotta magának napi öt vetítéssel. A siralmas előző hétvége után igen mély nyomot kell hagynia a UIP bemutatójának a magyar ugaron ahhoz, hogy sikernek kiáltsuk ki hétfőn: 100 ezer néző alatt semmivel nem érjük be erre a hétre annak fényében, hogy A bukottak bosszúja ugyanennyi idő alatt 97 665 érdeklődőt vonzott, 3D nélkül. A film 3D-s változata a Cinema City Arénában és MOM Parkban eredeti nyelven, felirat nélkül is megtekinthető.
Hozzánk is érkezik csütörtökön a Larry Crowne. A ProVideo által forgalmazott film szerény számokra számíthatna, ha nem egy ilyen szegényes kínálattal bíró időszakban érkezne. Ha nem is vonja magára a figyelmet az első hétvégén, valószínűleg nem kell végül csalatkoznia benne a forgalmazónak. Egyelőre azonban 10-12 ezer néző lehet az elvárás, amin egy szinkron egyébként biztos dobna kicsit.
Táblázat az amerikai premierekhez
Az alábbi táblázat, ami klikkre nagyobb formát ölt, az amerikai bemutatónaptárt követi nyomon a jelentős érdeklődésre számító filmekkel. A premier dátuma mellett a költségvetés és idővel a nyitóhétvége ill. az akkor éppen aktuális bevétel összege szerepel majd, ezen felül pedig a Rotten Tomatoes, az IMDb és az Aeon Flux értékelése kap helyet.