Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

aeon flux

ready for the action now, danger boy?

tv-kritika: trónok harca, 1. évad [game of thrones: season 1] (2011) Angyalosi Ádám
2011. június 22. 07:10:00

Kategória: tv 21 komment

- SPOILERMENTES -

Mikor 2007 januárjában az HBO megvette a Song of Ice and Fire sorozat megfilmesítésének jogait, egy kedves fantasy-rajongó barátom eufórikus örömmel ugrálta körbe a szobáját, de lelkesedése rám nem tudott átragadni: az 1996-ban indult, akkor épp negyedik köteténél tartó történet számomra ismeretlen volt, és három évvel a The Lord of the Rings-trilógia lezárása után, az Eragonok és Narniák korában pedig úgy tűnt, a mozgóképes fantasy legizgalmasabb kalandjai legfeljebb a box office világában játszódnak.

Akkor még nem tudhattam, hogy a csatornának esze ágában sem volt összecsapni, és a műfaj tiszavirág-életű szárnyalásának idején adásba küldeni a sorozatot, majd, megmondom őszintén, mire tavaly belekezdtek az első évad agresszív marketinghadjáratába, már szinte el is feledkeztem a projektről, és azt kell hogy mondjam, ez a tudatlanság jól jönne a következő egy év kínkeserves várakozásai helyett is: a Game of Thrones nem csak a legjobb fantasy adaptáció a Gyűrűk Ura óta, de az elmúlt évek talán legígéretesebb, de kétségkívül legambiciózusabb sorozata is egyben.

- SPOILERMENTES -

Mikor 2007 januárjában az HBO megvette a Song of Ice and Fire sorozat megfilmesítésének jogait, egy kedves fantasy-rajongó barátom eufórikus örömmel ugrálta körbe a szobáját, de lelkesedése rám nem tudott átragadni: az 1996-ban indult, akkor épp negyedik köteténél tartó történet számomra ismeretlen volt, és három évvel a The Lord of the Rings-trilógia lezárása után, az Eragonok és Narniák korában pedig úgy tűnt, a mozgóképes fantasy legizgalmasabb kalandjai legfeljebb a box office világában játszódnak.

Akkor még nem tudhattam, hogy a csatornának esze ágában sem volt összecsapni, és a műfaj tiszavirág-életű szárnyalásának idején adásba küldeni a sorozatot, majd, megmondom őszintén, mire tavaly belekezdtek az első évad agresszív marketinghadjáratába, már szinte el is feledkeztem a projektről, és azt kell hogy mondjam, ez a tudatlanság jól jönne a következő egy év kínkeserves várakozásai helyett is: a Game of Thrones nem csak a legjobb fantasy adaptáció a Gyűrűk Ura óta, de az elmúlt évek talán legígéretesebb, de kétségkívül legambiciózusabb sorozata is egyben.

A Tolkien művével való párhuzam sok szempontból kézenfekvő, de legalább ennyi sebből vérzik. A sorozat első tíz részében nincsenek sem varázsékszerek, sem trollok, tündék vagy más fantasztikus lények: a Game of Thrones leginkább egy alternatív földrajzzal és történelemmel megáldott középkort tár a nézője elé, ahol politikusok, lovagok és a jelentéktelentől a feltarthatatlanig terjedő hatalommal rendelkező kiskirályok viszálykodnak egy országért, melynek minden törvényét vérrel írják. Itt nem az örök szerelem jelképei cserélnek birtokost a csatába vonuló férfi és kedvese között - csupán néhány aranytallér vándorol a sokadik eldobható kurtizán kezébe.

A végeláthatatlan politikai intrikák és bizalmi játékok szövevényes pókhálója Martinnak köszönhetően képes egyszerre kiszámíthatatlan és mégis átlátható maradni, karaktereit pedig amilyen sokan vannak - három különálló szálon több, mint négy család számos generációja vetekszik egymással -, annyira mesterien építi fel, tartja kézben és mozgatja a sakktáblán.

Tíz órányi játékidő ide vagy oda, egy ilyen eposzi léptékű skálán mozgó, több, mint ezer oldalas high-fantasy regényt képtelenség úgy forgatókönyvvé formálni, hogy ne végezze az írói vágóolló áldozataként számtalan, a jellemfejlődés szempontjából fontos mozzanat. Szerencsére az HBO nem csak a nagyszerű alapanyagra építhetett, de néhány zseniális casting döntés folytán fantasztikus szereplőgárdát állítottak össze, akik szinte minden egyes lordnak és lovagnak képesek a szavakon túl is mélységet kölcsönözni.

A legnagyobb adu, és a Gyűrűk Ura-hasonlatok legfőbb forrása egyértelműen Sean Bean, akinek a király jobb kezévé (pontosabban “A Király Kezévé”) felkért, alapvetően magának való lordja ugyan sokat nem tesz hozzá a megronthatatlan, erényes, becsületes hőz sablonjához, de Bean karizmája így is elég megnyerővé kovácsolja Ned Starkot ahhoz, hogy elfogadjuk a történet központi alakjaként.

Mindenképp említést kell tenni a Super 8 gárdájához hasonló meglepetést okozó temérdek gyermekszínészről (Jack Gleesont szerintem a saját anyja is két napig pofozgatta, miután végignézte az évadot), de az igazi nagy dobást számomra a királyság legnagyobb szarkeverőinek megtisztelő címét kivívó Lannister testvérek jelentették: az Aaron Eckhart fiatalabb ikertestvérének is beillő Nikolaj Coster-Waldau tökéletes keveréke mindannak a fiatalos erőnek, férfias sármnak és mértéktelen, romlott önzésnek, mely a királynő ikertestvérének sajátja, és bár a kritikusok és a közönség legnagyobb része a kis termetét annál nagyobb ravaszsággal kompenzáló Tyriont - kétségkívül kiválóan - alakító Peter Dinklage-től volt a legjobban elragadtatva, engem mégis a harmadik testvér, Lena Headey álnok, számító kígyója fogott meg leginkább. Annyi biztos, hogy egy kanál vízben és egy jól megvetett ágyban is szívesen a kezeim közé kaparintottam volna.

Nem fogok végigzongorázni mindenkin, de a teljesség kedvéért még említés szinten szót kell ejteni a Conan barbárjait a rohani lovasokkal vegyítő, teljesen külön szálon mozgó Jason Momoáról és az évad véleményem szerint legizgalmasabb karakterét megtestesítő Emilia Clarke-ról is. Mint ahogy a Stark család középső generációját sem hagyhatom ki, akik a színészgárda talán egyetlen gyenge pontját jelentik, és ez bizony aggodalomra ad okot a jövőt nézve: a sztori léptékét elnézve valószínűnek tartom, hogy a későbbi évadokban nagyobb ugrások lesznek az időben, és így Robb, Theon és Jon már a történet legfontosabb fogaskerekeivé léphetnek majd elő - megformálóik egyelőre nincsenek készen erre a feladatra.

Az ötven-hatvan millió dollár körüli budgetből az HBO olyan minőségi körítést adott a történéseknek, melyet a legnagyobb blockbusterek is irigykedve nézhetnek: egy pillanatra sincs negatív értelemben vett kirképernyő-érzete a nézőnek, mondhatni, a Super 8 rendezőpalántája is elégedetten csettintene heves “production value!” kiáltások közepette. Az persze nem biztos, hogy a minden bizonnyal CG-intenzívebb következő évadoknál sem fog-e kilógni a lóláb, én mindenesetre bizakodó vagyok.

A Game of Thrones első évada több rokonságot mutat a The Sopranos-szal és a The West Winggel, mint bármelyik eddigi fantasy sorozattal: politikai és pszichológiai játszmák hadszínterét tárja elénk, mely azonban George R. R. Martinnak, a minden kompromisszumot nélkülöző kivitelezésnek és a közel hibátlan színésztársaságnak köszönhetően példátlanul izgalmas és lebilincselő tud lenni - de, rendhagyó módon, csak hosszútávon.

A hűséges adaptáció ugyan alaposan kidolgozott karaktereket és konfliktusokat adott a készítők kezébe, de a regény tempója és szerkezete nem mindig egyezik azzal, amit egy sorozatévad megkíván: minden egyes brutálisan erős cliffhangerre jut egy közel annyira semleges érzelmeket hagyó zárlat, az elmúlt tévés év legerősebb sorozatepizódjait pedig néhol túlságosan is lassú és eseménytelen részek váltják, sőt, a várva várt évadzáró kifejezetten gyengére sikeredett - főleg, ha azt nézzük, milyen brutálisan intenzív epizód vezette azt fel.

A Game of Thrones, mint sorozat, lenyűgöző, magával ragadó mérföldkőnek ígérkezik. Az első szezon, mint önálló évad, azonban csak részeiben képes klasszis lenni - egészét tekintve az addig fékeveszett lendülete túl sokszor törik meg ahhoz, hogy több legyen egy hatalmas dolgokat ígérő, ambíciózus prológusnál - annak viszont mérhetetlenül ígéretes.

Címkék

hbo sex fantasy thriller sean bean game of thrones jason momoa peter dinklage tv kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr134539886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.06.22. 08:10:52

Arra vártam, hogy befejeződjön az első évad (az epizódok közötti várakozást nem nekem találták ki), úgyhogy most szépen neki is állunk.

Ismeretlen_181603 2011.06.22. 08:12:03

Az HBO, és a kábelcsatornák legtöbb sorozatánál általában nem az évadzáró a csúcspont, hanem az azt megelőző rész, ezért is volt sokkal pörgősebb az 1x09 a 10-esnél. A második könyv is inkább egy politikai dráma, kevés csatával, és rengeteg cselszövéssel (főleg Tyrion által, aki a legzseniálisabb karakter lesz a második etapban). Sokan unalmasnak találták a Clash of the Kings-et olvasás közben, köztük én is, félek, hogy a nézettség csökkenni fog jövőre. A harmadik könyv ellenben az egész sorozat eddigi legjobb része, olyan sok szállal, karakterrel, és csavarral, ami akár két évadra is elegendő. Szurkolok a sorozatnak, hogy túlélje a második évadot.

Action 2011.06.22. 08:49:14

Jó kritika, tényleg nagyon igényesen lett elkészítve az első évad, bár azért látványban nem mindig ér fel egy mozifilmmel (tömegjelenetekre ne nagyon számítson senki). A casting fantasztikus, az adaptáció szintén, tehát aki szeretne látni egy jó minőségű fantasy-sorozatot, annak melegen ajánlom a Trónok harcát.

Ismeretlen_1068 2011.06.22. 08:52:43

3: Hát ha egy egész évadra 50-60 milliót szánnak, akkor eleve nem úgy ülök le elé, hogy ez lesz a Gyűrűk Ura IV. Habár ha szerződtették volna Gareth Edwardsot... :)

Ismeretlen_89754 2011.06.22. 08:56:38

Nagyon-nagyon tetszett! Hihetetlen az HBO, az utóbbi években a legjobb és a legminőségibb sorozatokat adja le /Róma, True Blood stb/ és most sem okozott csalódást. Várom 2012 tavaszát!

Ismeretlen_1068 2011.06.22. 09:00:22

True Blood? Jaj.

hahakocka 2011.06.22. 09:06:23

Az a gond, hogy hogy kihagyták a kisebb-nagyobb csaták bemutatását, de gondolom ez a költségvetés miatt volt. A 2. részben még több s még nagyobb lesz ott kötelező lesz és ha az is kb 80 millióból készül 10 db részként nehéz lesz jól megcsinálni.

Ismeretlen_89754 2011.06.22. 09:08:36

Szeretem a True Blood-ot :-)

freddyD 2011.06.22. 10:08:43

Valóban klassz kis sorozat, remek kompromisszum azoknak is, akik annyira nem vevőek a fantasykre. Van pár természetfeletti fenomén (az utolsó részekben) de egyáltaláb nem zavaró. A finálé valóban kicsit gyengus volt, de az utolsó előtti epizód nagyon magasra tette a mércét, szóval nem olyan vészes. A szereplőgárda nagyon jó, sok szívből utálható karakter van (DIE DZSOFFRÉJ!!!) de szerethető is és azért ez is egy sorozat érdeme, ha ki tud váltani érzelmeket. Ha nem is a legjobb sorozat amit valaha láttam, tény, hogy nagyon igényes és egy must see.

frmn 2011.06.22. 10:48:09

1: Hé, hé, hé! Csak lassan a testtel!

anita 2011.06.22. 10:52:27

1 bajom van az HBO-s sorozatokkal, hogy túlzásba viszik a szex és az erőszak ábrázolását.. Minden részben menetrendszerűen jön az indokolatlan gusztustalankodás.. (cuppogás, fröcsögés..) Ettől eltekintve viszont igenis a legjobb sorozat, amit eddig láttam!!.. úúúgy, hogy nem szeretem a fantasy műfajt!! Egyébként meg a színészgárdának nincsen gyenge pontja! Főleg nem Jon és Robb! :)

Barbó 2011.06.22. 11:50:18

@anita: az indokolatlan gusztustalankodás jelen esetben egyáltalán nem az HBO érdeme, a regény pont ilyen fröcsögős-cuppogós, véres-b*szós fantasy :) (elnézést a szóhasználatért, de ez rá a megfelelő kifejezés :)

anita 2011.06.22. 11:59:08

12: :)) Igen, azt én értem!.. De ha megfigyeled, akkor minden HBO-s sorozatban ez megy!.. és én ezt nem szeretem, mert oké, hogy a könyv szerint is levágnak egy fejet/megerőszakolnak valakit, de nem feltétlenül kell ezt megmutatni, elég lenne csak érzékeltetni, utalni rá. El tudom képzelni anélkül is, hogy a képembe dörgölnék.. De lehet, hogy bennem van a hiba..

Ismeretlen_86698 2011.06.22. 12:11:15

Ebből a sorozatból is kivehető, hogy a Gyűrűk Urán túl is van élet! És, hogy nem csak az van. :) Zseniális volt ez a 10. rész.

Locutus · http://locutus.sfblogs.net 2011.06.22. 12:29:04

Hát nem is tudom... Még csak 7 részt láttam, de szerintem a felvezetés túl hosszúra lett véve, úgyhogy az első négy rész eléggé kínkeserves volt, mivel gyakorlatilag hangulatfestésen túl a világon semmi nem történt. Utána egész érdekes lett, de nem annyira, hogy habzó szájjal vessem magam a hátralevő részekre - tipikusan "majd megnézem valamikor"-cucc. De persze azért Peter Dinklage 4 Prezident! A Róma meg szerintem megenné ezt a szériát reggelire.

Ismeretlen_139112 2011.06.22. 12:54:26

A könyv valósághűen és kíméletlen alapossággal mutatja be ezt a középkori világot, amihez hozzátartoznak a pucér és a véres emberek egyaránt. Nekem nem nagyon szokott gyomrom lenni az ilyesmihez, de a GoT-beli szinten még azért többnyire vállalhatónak tartom. Sőt, igazából hiányoltam is olyan elemeket, mint például az éjjeliedények tartalmának az utcára öntése a városokban reggelente, persze rögtön az emeleti ablakból. Persze ez a realizmus sokkal fontosabb az olyan elemeknél, mint az erkölcsök és becsület életképessége a valóságban, vagy azok a korlátozott választási lehetőségek, amik nemcsak a nőket meg a közembereket, de még a nemesi születésű fiúkat is borzasztóan behatárolják. Szerencsére ezek sem maradnak ki, szóval nemcsak a nézőcsalogatásra mennek (persze nyilván arra is)

Ismeretlen_181603 2011.06.22. 19:46:49

15. Az egész első évad egy felvezetés a következő két könyv alapjául szolgáló háborúra.

Ismeretlen_145118 2011.06.23. 00:10:46

én megakadtam az évad közepén, nem köt le a sorozat, a gyerek szereplők tényleg nagyon jól játszanak, de nekem az a tegyünk bele szoft pornót (már a Spartacusnál is a hideg kirázott tőle), elkezdtem nézni, isten a tanúm, de átnyargaltam amerikai Faterra. Szerintem nekem elég ez a rövidke összefoglalás, amit írtok, nem fogok sokról lemaradni ha nem nézem:)

Ismeretlen_139112 2011.06.23. 00:14:12

Pedig pont a második felében kezd beindulni, persze ez alapvetően egy hét kötetes / évados nagy történet, szóval ez még csak a felvezetés...

Ismeretlen_145118 2011.06.25. 16:10:47

Varga Tomi: nálam ez a vér és szex dolog annyira idegesítő volt, h egyszerűen nem tudok megint visszaülni mögé, negyedik- ötödik rész után éreztem, h már csak kényszerűségből nézem az egészet. Aztán úgy döntöttem, akkor minket pocsékoljam rá az időm..

Ismeretlen_1068 2011.07.26. 22:24:07

Most fejeztem le az első évadot (wink-wink). Fantázia-környezetbe bújtatott politikai thriller a kelleténél valamivel több szereplővel, és a jó fantasyk szimbólumrendszerének hiányával. Na de micsoda intrikák! Micsoda szópárbajok! Micsoda színészek! Most jó egy évig éhezni fogok. 10/8

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása