A Warner Bros. új, 200 milliós szuperhős-filmjén, a Zöld Lámpáson a filmvilág szeme. A pap után beköszönt a szezon második bukása?
A Warner Bros. új, 200 milliós szuperhős-filmjén, a Zöld Lámpáson a filmvilág szeme. A pap után beköszönt a szezon második bukása?
Észak-Amerika
A szuperhős-filmek, képregény-adaptációk sora a Zöld Lámpással folytatódik. Az idei évben jó idők jártak azokra, akik első ízben tűntek fel a mozivásznon: a Zöld Darázs csaknem 100 millió dollárig jutott, míg a Thor 175 millió tájékán jár mostanra. Mindkét filmet segítette a jó pozicionálás és természetesen a 3D. Ez a két feltétel jelenleg is adott, noha a mezőny erősebb most, mint a másik két esetben. A Warner Bros. igyekezett felpumpálni az érdeklődést, s nem csak azt: az eleinte jelentett 150 milliós költségvetés szépen felkúszott 200 millió fölé az utólagos munkálkodással, ami legfőképp a trükköket érintette. Világos, hogy a Zöld Lámpás elsősorban látványvilágát kamatoztathatja, hiszen más egyéb aspektusa elhalványul emellett, beleértve főhőst, aki a szokásost hozza: rábízzák a feladatot, amire érzése szerint nem méltó, de aztán mégis. Mindez persze gyakran működik, s ez esetben sem valószínű, hogy teljes csődöt mond a dolog, de érezhetően meg van a kockázat. Függetlenül attól, hogy a kritikusok tetszését egyáltalán nem nyerte el, egy erős kezdés benne vak a pakliban, s ezt a stúdió is úgy érzi: 50-60 millió dollár közötti értéket várnak a hétvégén, amit erősíteni remélnek az apák napjától is. A továbbiak azonban többszörösen kétségesek: egyrészt nyilvánvalóan nem lesz olyan elégedett a közönség sem, mint az X-Men: Az elsők vagy a Thor esetében, ráadásul nem kell sokat várni az újabb hős, Amerika Kapitány érkezéséig sem. Arra lehet számítani, amire a tavalyi Az utolsó léghajlító esetében: a vizualitás és az előélet által erősített nyitányt követő gyors elforgácsolódásra (mindazonáltal annak is komoly mértékű a valószínűsége, hogy a film csak a 40 milliót üti meg a startkor). Annyi biztos, hogy a beléölt pénzt Észak-Amerikában hiába is várja a Warner, ám a nemzetközi érdeklődés kompenzál majd, hiszen az említett két delikvens, Zöld Darázs és Thor is messzemenően megfejelte a tőle elvárhatót, s ebben a 3D nagy szerepet játszott.
Jim Carrey újfent családi üzemmódban. A népszerű komikus ezúttal azonban -a Karácsonyi éneket követően- hús-vér szerepben látható, ami a 2008-as Az igenember óta első ízben fordul elő, legalábbis az élvonali produkciók tekintetében. Akkor a 100 millió dolláros korlátot nem sikerült ledönteni, s ezt a tettet most is kérdőjelek övezik. A gyermekkönyv-adaptációban a színészt a töretlen népszerűségű pingvinek segítik, de az a tény is kedvező fényt vet a Fox filmjére, hogy a Kung Fu Panda 2. nem robbantott akkorát, mint kellett volna, s így bőven van hely egy családi mozinak a palettán. Carrey korábbi kiruccanásai erre a területre nem alakultak rosszul: A Grincs szenzációs siker lett, s a Lemony Snicket: A balszerencse áradása is kilenc számjegyű összeggel végzett, még ha kisebb csalódást is jelentett az a magas büdzsé mellett. Ez utóbbi most nem jelenthet gondot; a Mr. Popper pingvinjei 65 millió dollárból forgott, amit gond nélkül illene visszatermelni, még akkor is, ha a stúdió a legrosszabbra készül: 10-15 millió dollárra lőtték be első hétvégi várakozásaikat. Így szinte lehetetlen csalatkozni, s lehet majd örvendezni a különféle szaklapoknak, ha sikerül megcsípni a 20 milliót. Azt azért nem ártana, hogy legalább 80 millióig eltotyogjanak Mr. Popper pingvinjei. Ebben egyébként a csak közepes, de többnyire elnéző kritikák nem osztanak vagy szoroznak majd.
A hét harmadik országos premierje, a The Art of Getting By épp csak egy lélegzetvételnyi helyet kapott a Fox Searchlighttól: valamivel több mint 600 mozi tűzi műsorára a Freddie Highmore és Emma Roberts főszereplésével készült romantikus filmet. A csillagos ég jelen esetben 2 millió dollár, de jobb, ha feleennyire készül a forgalmazó.
Újabb megmérettetés előtt áll a Super 8. A második hetébe lépő sci-finek a kedvező fogadtatás után bizonyítania kell, hogy nem pusztán a marketinggépezetnek köszönheti sikerét. A csütörtökön 50 millió fölé jutott, s ezzel költségvetését a kasszákban tudó film ideális esetben nem csökken 35%-nál többet, vagyis stabil második helyezettként fut be, kb. 23 millióval, s a továbbiakban sem nő a változási mutató aránya.
Magyarország
Idehaza még csak első kihívása előtt áll J.J. Abrams filmje. A Super 8 helyzete teljesen kétoldalú. A hazai nézők figyelmét a semmitmondó cím, az ismeretlen arcok és a térhatás hiánya más, már futó produkciók felé terelheti. Másfelől viszont: a múlt heti trió leszereplése égető szükségét jelzi valami frissnek, s a Másnaposok 2. és A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken menetelésének is vége kell, hogy szakadjon egyszer. A UIP-Duna Film szinkronizált bemutatója most mindenhol ott van, hogy kapva kapjon az alkalmon, s talán az sem fog számítani az iskolából szabadult gyerekeknek és szüleiknek, hogy a korhatárbizottság teljesen ignoráns módon kizárt egy lényeges közönségszegmenst 16-os billogjával. A titkolózás nálunk ugyanúgy működhet, mint Észak-Amerikában, bár ez a Cloverfieldet nem segítette - Abrams 2008-as produkciója elhasalt a magyar flaszteron. Ilyesmi biztosan nem vár a Super 8-ra egy meglehetősen filmszegény nyáron, de hogy kezdésnek mennyi várható tőle? 25 ezer néző talán nem nagy kérés, de 30 ezer fölött lenne az igazi. Onnantól kezdve sikerfilmről beszélünk. A filmet eredeti nyelven, felirat nélkül a Cinema City Aréna játssza.
A ProVideo első szinkronizált bemutatóját tárja a közönség elé a Szerelem kölcsönbe című romantikus vígjátékkal. Kate Hudsonhoz már hozzászokhatott a közönség ebben a szerepkörben (a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alattra több mint 200 ezren fizettek be annak idején), meg különben is: ezen műfaj örökzöld hazánkban. Még az ilyen kisebb profilú nevezések is rendre győzelmet aratnak, például tavaly nyáron a Levelek Júliának kevesebb mint 9 ezer nézővel kezdett, hogy aztán bőven félszázezer fölé meneteljen. A MOM Park mozija által feliratosan vetített filmre 10 ezren biztosan befizetnek első körben.
A francia filmek, azon belül is Audrey Tautou kedvelőire számít a Mosás, vágás, ámítás című darab, márpedig a színészőnek szép nagy rajongótábora van hazánkban. Az Amélie csodálatos életével egycsapásra sztárrá lett hölgyemény minden filmje feszegeti a nem angol nyelvű művek lehetőségeinek határait, s ez talán nem változott a 2009-es, bőven 50 ezer feletti közönséget toborzó Coco Chanel óta. A Szuez Film az Üvegtigris 3. után másodjára merészkedik a plázákba: a Művész-Puskin-KINO trión kívül több multiplexben is látható az ötezer néző feletti első hétvégére számító vígjáték.
Táblázat az amerikai premierekhez
Az alábbi táblázat, ami klikkre nagyobb formát ölt, az amerikai bemutatónaptárt követi nyomon a jelentős érdeklődésre számító filmekkel. A premier dátuma mellett a költségvetés és idővel a nyitóhétvége ill. az akkor éppen aktuális bevétel összege szerepel majd, ezen felül pedig a Rotten Tomatoes, az IMDb és az Aeon Flux értékelése kap helyet.