aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: sikoly 4. [scre4m] (2011) Zalaba_Ferenc
2011. április 14. 16:18:44

Kategória: film 29 komment

- SPOILERMENTES -

A tagline új szabályokat ígért, ami egy 11 évig tartó hiátus után el is várható, főleg egy olyan műfajban, amelyben ugyan túl sok újat nem lehet mondani, de mindig vannak hosszabb-rövidebb lefolyású trendek, melyekhez illik hozzáigazodni, már ha az adott produkció nem kíván gyors lefolyású obskurutis mortis áldozatává válni.

Szóval az ígéret kecsegtető volt, még annak ellenére is, hogy a produkcióról nem nagy felelőtlenség azt feltételezni, hogy szebb napokat látott szereplők és alkotók utolsó mentsvára, melynek forgatása sem volt éppenséggel felhőtlen, de úgy tűnt, hogy az utóbbi években inkább csak a ráncait szaporító trió mellé minden fiatal színészpalánta be akart kerülni a filmbe, aki él és mozog Hollywoodban, és szó, mi szó, az elmúlt évtizedben épp elegendő mennyiségű vért ontottak ki ahhoz, hogy abban el lehet lavírozgatni egy műfajpukkasztó, de azért a zsáner alapvető elemeit tiszteletben tartó slashert.

És ha csak a kikacsingatásnál maradok, a film nem is okoz csalódást, hisz teljes odaadással, Hollywoodtól szokatlan szókimondósággal csipegeti a horror jelenleg is élő trendjeit - a tortúrafilmeket, a tonnaszám érkező remake-eket és folytatásokat. Ebben persze akad némi képmutatás is, hisz végső soron egy negyedik részről van szó, de ha egy film ilyen vérmes vigyorral ostorozza a műfajt, beleértve saját magát is ("az ötödik Stab volt az időutazásos"), akkor attól ilyesféle korrektséget hülyeség lenne számon kérni.

A gondok máshol vannak. A felszíni csinosítgatások (ráncfelvarrások) ellenére ez a film, kérem "same shit, different decade": Woodsboróban semmi sem változott. Eme városkában minden csaj dögös, a srácok pedig vagy sportolók (és verni valóan taplók) vagy geekek, de a lényeg az, hogy mindenki, még a legsekélyesebb cicababa is filmőrült. A régiek sorában sem történt paradigmaváltás: Sidney Prescott (Neve Campbell) továbbra is menekül a nemszeretem hírnév elől és könyvek formájában írja ki magából a borzalmakat, túlélő skilljei viszont annyiban fejlődtek, hogy most már szempillája sem rezdül, ha valamelyik sarokból Ghostface veti rá magát. Dewey (David Arquette) ugyan már nem helyettes, hanem a törvény legfőbb őre, de ez esetlenségén mit sem változtat, az időközben arájává előlépett Gale Weathers (Courteney Cox) arroganciája pedig azt a kérdést veti fel a nézőben, hogy hogy voltak képesek ezek akár egy hónapot lehúzni egymás mellett, nem hogy egy egész évtizedet.

Ez természetesen csak a kisebbik baj. A film sajnos görcsösen ragaszkodik a korábbi epizódok szerkezetéhez: hiába hangsúlyozza lépten-nyomon, hogy most minden máshogy fog történni, a jelenetek sorának megvariálásán túl kevéske újdonsággal szolgál. Ghostface ott, akkor és úgy támad, ahogy az tőle megszokott, és szemlátomást ezt már a szereplőket sem lepi meg túlzottan.

A nagy reveláció egyszerre talál be és mellé, viszont mindennél bosszantóbb az, hogy a forgatókönyv egy olyan finist készít elő, ami váratlan és gonosz, sőt, megkockáztatom, hogy akár zseniális is lehetett volna, amiből sajnos végül csúnyán visszatáncolnak. Lehet, hogy ezek voltak azok a plusz forgatási napok, amikor a forgatókönyvíróként feltüntetett Kevin Williamson már más projektekhez gépelt és a szörnyű harmadik részt firkantó (ezúttal uncredited) Ehren Krueger pedig naponta szállította le az új oldalakat? Talán majd egy 25 év múlva megjelenő, jubileumi hologramkocka extráiból kiderül.

A Scre4m végül is nem rázta gatyába a jelenleg limbóban vergődő műfajt - nem tartom valószínűnek, hogy az első rész után megint zsáneri reneszánszot indítson el -, és még áldozatainak szedésében sem túl kreatív (egyetlen meglepően véres/beles kinyiffantást leszámítva), viszont "csak" fontosabb szegmenseiben megalkuvó, mert dumálni, azt még mindig nagyon tud, és tulajdonképpen, egy vödör popcornnal a kezedben, melletted pedig autentikus Ghostface kosztümben örömködő haveroddal egész szórakoztató tud lenni. Nekem legalábbis az volt.

kövess minket facebookon!

Címkék

kritika horror scream wes craven sequel 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr214539578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyusi 2011.04.14. 16:31:17

az első kettő Sikoly mai napig nagy kedvencem, a 3. részt viszont nem tartom méltónak elődjeihez. a 4.-től sokat várok és abban biztos vagyok, hogy egy 6/10-es film nekem nem fog megfelelni. úgyhogy reménykedem, hogy nekem többet fog érni :D kérdés: a cinema city, hogyhogy nem vetíti??? ahogy látom a film csak Budapesten van műsoron. ez vért kíván.

Ismeretlen_1068 2011.04.14. 16:34:28

Valamit benézhettél, mert vidéken is megy és a Cinema City mozijaiban is.

gyusi 2011.04.14. 16:41:34

2: fél órája néztem meg a CC honlapján. csütörtök a premier nap és egyedül Az ismeretlen férfi szerepel, mint új film. Legalábbis Szegeden egészen biztos.

gyusi 2011.04.14. 16:43:57

igazad van. Győrben, Debrecenben és Pécsett vetítik. én azt hittem ha már a CC is vetíti vidéken, akkor azért minimum megyeszékhelyekre szétküldik. látszik, hogy nem várnak túl sokat a filmtől.

duwy 2011.04.14. 17:32:53

Az Avatar óta nem vártam ennyire filmet, annak ellenére, hogy sajnos tudom a gyilkos kilétét. Az első film egyszerűen zseniális, az elmúlt 20 év egyik, ha nem legjobb horrorja, és én a folytatásokat is szeretem.

Ismeretlen_1068 2011.04.14. 23:16:16

12 mozi játssza - ez tényleg nem ok, de sajna a műfajnak nincs nagy keletje Magyarországon, tíz éves távlatból meg főleg. :(

Deadly 2011.04.14. 23:40:20

rég volt már ilyen: teljesen egyetértek. tényleg pont ezek az erényei és a hátrányai a filmnek. az indítás zseniális, majd a visszatérés woodsboro régi színhelyeihez szintén viszik a filmet, amit megszokhattunk. csak a befejezést tudnám megbocsátani. izgalmak akkor is vannak, de ez egyszerűen rossz. kíváncsi lennék esetleg egy Willamsonos alternatív verzióra. plusz én a pajtajelenetnél is azt éreztem, hogy nagyon trendik akarnak lenni, de ez még mindig ugyanaz, mintha a Sikoly 1 lenne.

Ismeretlen_169693 2011.04.15. 10:26:24

Tudom, hogy senki nem kérdezte, de én az elmúlt hetekben csíptem el az első részt, és a nézhetetlen szó jutott róla eszembe. (Pedig régen tényleg szerettem.) A második-harmadik felvonás nálam kimaradt, úgyhogy szerintem ha munkanélküli/tolókocsis leszek, és lesz annyi időm, akkor egyszer tartok egy Sikoly napot, de az előzetesek alapján nagyon meglepődtem volna, ha ez a film közepesnél jobbra sikerül.

duwy 2011.04.15. 13:08:15

Éreztem, hogy ebben a filmben nem fogok csalódni, egyszerűen zseniális volt. A két folytatást simán túlszárnyalja, és az első rész szintjét is megközelíti, sőt. Remélem, Craven papa meg Williamson összehoznak még 1-2 részt.

Ismeretlen_1068 2011.04.15. 13:59:59

9: Esetleg spoilerek között beszélhetnénk a - szerintem - gyáva befejezésről?

duwy 2011.04.15. 15:49:14

SPOILER!!! 10: Gyávának a kórházas részt érted? Nekem nagyon bejött, hogy nem a házban fejezték be, mint az elsőt.

dr.Fünke 2011.04.15. 17:15:45

SPOILER!!! Szerintem arra gondol a tisztelt szerkesztő, hogy gyávaság volt Sidney-t feléleszteni és Jillt megölni. amúgy egyet is értek.

Ismeretlen_1068 2011.04.15. 17:21:38

SPOILER!!! 12: Pontosan. 11: Felőlem akár a Holdon is játszódhatott volna a befejezés, nem az volt a lényeg, hogy mi volt a helyszín, hanem az, hogy mi történt... pontosabban mi történhetett volna, aztán végül is mi nem történt. Gyalázatosan sablonos ez a befejezés, pedig már épp kezdtem neki elnézni, hogy már megint két gyilkos van.

duwy 2011.04.15. 21:38:20

SPOILER!!! 13: Én speciel örülök, hogy Sidney megmenekült, mert a Campbell-Arquette-Cox trió nélkül nem lenne az igazi az 5. rész :) De megértem a ti álláspontotokat is, valóban nem volt túl eredeti a befejezés (pont ezért adtam rá "csak" 9-est). A több gyilkosos megoldás nálam elvárás a franchise-zal szemben, a 3. részt többek közt emiatt sem szeretem annyira.

Ismeretlen_1068 2011.04.16. 09:53:00

SPOILER!!! 14: Én simán kinyírtam volna mindhármat, hisz "új évtized, új szabályok". Már a feliratok előtti jelenetben elkaszáltam volna Sidney-t, hadd sokkolódjon úgy a nép, mint anno, az első rész bemutatóján, amikor a szereplőgárda legnagyobb neve hagyta ott a fogát.

duwy 2011.04.16. 10:30:10

SPOILER!!! 15: Szerintem a sorozat (igazi) rajongói nem tudnák elfogadni még azt sem, ha az egyik "nagy öreg" otthagyná a fogát, nem hogy mind a három.

Ismeretlen_1068 2011.04.16. 11:01:21

16: Még jó, hogy a filmek nem "igazi rajongóknak" készülnek, különben az evolúció, mint olyan, nem létezne ebben az iparágban.

duwy 2011.04.16. 12:37:24

17: Azért ezt a filmet szerintem leginkább azok nézik meg, akik minimum kedvelték a korábbiakat. Ehhez kapcsolódva, úgy érzem, komolyat fog hasalni a pénztáraknál, a 10 év kihagyás túl nagy idő, a mai mozibajárók már nem igazán ismerik az előző részeket.

batboy 2011.04.17. 09:58:01

Sidney-t kinyírni a főcím előtt? Halloween Resurrection :/ Hagyni hogy a gyilkos műve után elsétáljon? Fűrész :/ örülök hogy hozzáértő emberek írják a forgatókönyvet és nem fanok vagy épp kritikusok.

Ismeretlen_1068 2011.04.17. 10:08:30

19: A főszereplők mindent túlélnek? A horror franchise-ok 95%-a...

batboy 2011.04.17. 10:45:59

20. csak vedd nagyító a Halloween, a Rémálom az Elm utcában és a Péntek 13 negyedik részeit, ahol addigra mindegyik elkövette a hibát, hogy nem tudott visszatérő szereplőket felmutatni így kénytelen-kelletlen maguk a gyilkosok váltak sztárokká. szerencsére itt a gyilkos emberi léptéken tartása ezt megelőzi, ezért van az hogy a negyedik részre is az áldozatok maradhattak a főszereplők és nem fordítva. ez nem hogy a gyengéje, pont az erőssége a franchise-nak, szemben azzal a 95%-kal.

Ismeretlen_1068 2011.04.17. 10:54:58

21: Szerintem a trió már a harmadik részben is elfáradt, a negyedik részben már semmi olyat nem tudtak felmutatni, ami miatt sajnáltam volna, ha kiszúrnak velük. De úgy tűnik, ezzel a közönség is így van. :( Azzal pedig vitatkoznék, hogy ne Ghostface lenne sztár - végtére is az ő arcával reklámozzák a szériát; te sem Sidney-nek vagy Dewey-nak öltöztél múlt hét kedden. :)

batboy 2011.04.17. 11:38:53

22. a "szerintem" itt nagyon fontos, mert hangsúlyozza, hogy nem képviseled a közönséget, akárhogy is tűnik. :D a sztárság kérdésében úgy vélem hogy Ghostface inkább trademark mint sztár és ebben a vonatkozásban szervesen kapcsolható a filmhez is, ahol szintén ekként azonosítható, amit a gyilkoskedvű srácok újra és újra licenszelnek. amúgy szerintem nem az tesz valakit sztárrá, hogy én beöltözök-e neki vagy sem. Sidney-nek és Gale-nek soha nem is fogok, de Dewey-t simán vállaltam volna ha tudok szerezni amerikai zsaru ruhát. A Stab-A-Thon is volt kettő a közönségben, műbajusszal...:D Ghostface (a maszk, a hang, a modus operandi)ugyebár csak a film végéig létezik, leleplezésekor azonnal "meghal", Sidney nélkül azonban meg sem születne in the first place. ha ezt megérted, akkor látni fogod, hogy miért lett volna butaság megölni a lányt. Laurie Strode és Michael Myers tudna erről mesélni...

Ismeretlen_1068 2011.04.17. 12:20:00

Már kezdem érteni, miért nem szereted a T2-t vagy az Alienst. :) Ami a közönséget illeti: az első Scream ugye limitáltan indult, de aztán a szóbeszéd óriási sikert faragott belőle, ellenben a folytatások nyitó hétvégéi így néznek ki: Scream 2 - kb. $33m Scream 3 - kb. $35m A negyedik rész sajnos $19.5m elé néz, ami minden várakozást alulmúlt (péntekről szombatra is csökkent a látogatottság), szóval ha a közönségről van szó, akkor nem magamról beszéltem, ugyanis engem igenis érdekelt a film. :) A leleplezés pedig ugyanúgy részét képezi Ghostface kultuszának, mint a hang és a megjelenés. Egyik sem működik a másik nélkül.

duwy 2011.04.17. 12:23:09

SPOILER azoknak, akik a korábbi részeket sem látták!!! A fanok közt már az is rohadtul nagy ellenérzést váltott ki, hogy Randy-t megölték a 2. részben, pedig ő másodhegedűs volt. A horror-franchise-ok 99%-ával ellentétben itt nem a gonosznak, hanem a három főhősnek van rajongótábora és kultstátusza. Aki nem fan, az nem érzi, hogy számunkra egy Sikoly 5 nélkülük olyan lenne, mint egy Rémálom Freddy vagy egy Halloween Myers nélkül (pici túlzással persze). És ezt Williamson és Craven is nagyon jól tudja.

batboy 2011.04.17. 12:45:29

affene! 19,5?! ez nem jó jel. várom a konkrét számokat este. !!!SPOILER!!! "Egyik sem működik a másik nélkül." abszolút így van, és itt a drágakő, mert egy olyan sorozatgyilkost hoztak össze, aki a zsáner hagyományainak megfelelően a film végén megölhető ám a következőben villámcsapás, voodoo mágia, rémálmodás, naptári dátum és időutazás nélkül is visszahozható. Ennek katalizátora pedig Sidney, aki nélkül nincs Ghostface, "egyik sem működik a másik nélkül." ironikusan Jill a képébe is tolja ezt "Sidney this and Sidney that, and Sidney, Sidney, Sidney!" akit végre nem a bosszú vezérel, hanem a sztárság utáni vágy mellett a képleten való változtatás igyekezete is. ellopni az uncsitesó státuszát és meglógni, olyan mint felvenni az öreg Indy kalapját és elszaladni. szerencsére mindketten hoppon maradtak. :)

Ismeretlen_1068 2011.04.17. 18:40:11

Ahogy a most kikerült adatok is bizonyítják: egy franchise-t a rajongók önmagukban képtelenek eltartani; nekik pedig a legkisebb változás is felhördülést okoz. Cravenek görcsösen ragaszkodtak a régi szabályokhoz, csupán trendi villanásokkal updatelték a régi receptet; ugyanazt negyedszer is eljátszani - miközben azt harsogják, hogy "új! új! új!" - egyszerűen gyáva, meghunyászkodó dolog. Tipikus Hollywoodban.

batboy 2011.04.17. 22:32:40

úgy látom a bevételek alapján itt a befektetők is hoppon maradtak. Sikoly rajongók már nincsenek mérhető mennyiségben, mára középkorúak és tiszeletreméltóak lettek. ha rájuk akartak építeni, akkor ott erősen hibáztak. ráadásul a rajongók közismerten hálátlan banda, különösképp ha box-officeról van szó. annyiban sajnálom, hogy ezáltal csökkent a folytatás esélye. elég sok horror franchise-ot ismerek és szeretek, de egyet sem tudok mondani, aminek a negyedik részében még ennyi élet lett volna. akár hogy is lesz, a SCRE4M-et már senki sem veheti el tőlünk! :D

sidek · http://sidek.blogspot.com 2011.04.21. 22:34:17

Tegnap néztem meg, és meglepő módon nem csalódtam túl nagyot benne, ill inkább pozitívan. Úgy ültem be rá, hogy egy fos lesz nyilván, és ehhez képest élvezetes és szórakoztató volt. A végkimenetel meg várható volt, hogy lapos lesz, de csak remélni mertem, hogy erőltetett viszont nem lesz, hogy ki és miért gyilkol, és végül is nem mondanám erőltetettnek, csak laposnak. SPOILER Abban pedig nagyon reménykedtem, hogy senki fontos nem fog meghalni, viszont valóban gyávaság árad belőle emiatt. De azt meg nem bírtan volna elviselni, ha bárki is meghal 3uk közül. Viszont, hogy még a helyettes rendőr csajszi is megúszta, az már túlzás volt.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása