aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai (5/4) Takács Máté
2011. március 29. 14:00:29

Kategória: 18 komment

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Utolsó előtti tízesünkben katasztrófák űrben, égen, földön és vízen, nagy félrelépések, gyengélkedő gyerekfilmek sorakoznak fel, és egy western, amely alaposan betette a kaput.

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Utolsó előtti tízesünkben katasztrófák űrben, égen, földön és vízen, nagy félrelépések, gyámoltalan gyerekfilmek sorakoznak fel, és egy western, amely alaposan betette a kaput.

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)
(emlékeztetőül a harmadik rész)


#20 Jeanne d'Arc, az orléans-i szűz (The Messenger: The Story of Joan of Arc, 1999)
költségvetés: 85 millió dollár
bevétel: 14,3 millió dollár
bukta: 109,8 millió dollár
Talán nem fair számba venni e francia gyártású történelmi alkotást, ámde ha nem lett volna kiemelt szerepe az amerikai bemutatónak, akkor nem siettek volna úgy vele a franciát követően, nem nemzetközi szereposztása lenne és persze nem angol nyelven szólna. Luc Besson filmjét a Sony mutatta be a tengerentúlon, de mint az az Ausztrália és a Mennyei királyság esetében már bebizonyosodott, az amerikaiakat nem érdeklik más nemzetek hányattatásai (a vásznon). Besson ezután már csak az Arthur és a villangók első részével merészkedett direktori minőségben az amerikai mozikba, hasonlóan hervasztó végkifejletre, Milla Jovovichot ellenben Arany Málna-jelölése sem tántorította el, így A Kaptár-szériával még sokra vitte. Mert sokra vitte, nem?

#19 Szupernova (Supernova, 2000)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 14,2 millió dollár
bukta: 110,9 millió dollár
A Lépéskényszert pontosan egy évvel követte egy újabb megviselt sci-fi. A még 1998 tavaszán-nyarán forgatott produkció láttán oly módon elszörnyedtek az MGM-nél, hogy Francis Ford Coppolát hívták segítségül, hogy újravágja. Walter Hill rendező le is mondott a direktori kreditről, a filmet pedig nagyjából minden mindegy alapon küldték mozikba az igen esélytelen januári időszakban. A Halálhajó és az említett Lépéskényszer után egy harmadik indok is kellett arra, hogy a tudományos-fantasztikus horrorokra kiadott pénzekkel óvatosabban bánjanak a stúdiók.

#18 A sziget (The Island, 2005)
költségvetés: 126 millió dollár
bevétel: 35,8 millió dollár
bukta: 111 millió dollár
A sötét pont Michael Bay pályafutásában. Tulajdonképpen máig érthetetlen, miért nem lett nyári szenzáció a rendező legvisszafogottabb munkájából. Vagy mégsem az? Ewan McGregor akcióhőssé való előléptetése igen rizikós húzás volt, s a sci-fi vonal is túl hangsúlyos szerepet kapott - mekkora különbséget képes tenni egyetlen fénykard! Jerry Bruckheimer biztosan röhögött a markába, látván, mi esett meg a nélküle most először dolgozó Bayjel, ám a mosoly sejthetően lefagyott az arcáról, látván, hogy a Transformers-filmek aratnak, ő pedig csak a Rágcsávókkal képes 100 millió fölé döcögni. McGregor nyomban ott is hagyta a hősszerepet, s hasonló léptékű produkciója ezután csak az Angyalok és démonok volt, míg Bay érthető módon leragadt a jól fizető alakváltó robotoknál.


#17 Inchon (1981)
költségvetés: 46 millió dollár
bevétel: 5,2 millió dollár
bukta: 115,8 millió dollár
Számos neves lap ragadtatta magát arra, hogy minden idők legrosszabbjai közé sorolja a koreai háborúban játszódó filmet, máshol pedig az 1980-as évek legnagyobb bukásának deklarálták. Igazság mindkettőben van, ám a kritikus mértékű ellenszenv legnagyobb okozója egyértelműen az, hogy a koreai alapítású vallási irányzat, az Egyesítő Egyház pénzelte teljes egészében a Laurence Olivier főszereplésével készült produkciót. Nehezen lelt amerikai forgalmazóra az Inchon, s mikor végül a nézők elé került, hűvös távolságtartással szembesült, ami több mint 40 millió dolláros hiányt eredményezett. Ennek mai mértéke csakugyan évtizedének (egyik) legnagyobb vereségévé avatja a nálunk kevéssé ismert, négyszeres Arany Málna-nyertes alkotást.

#16 Félrelépősdi (Town & Country, 2001)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 6,7 millió dollár
bukta: 116,1 millió dollár
Warren Beatty hiúsága és a forgatókönyv az alkotók által is érzékelt hiányosságai vezettek a romantikus vígjátékok legnagyobb blamájához. Az 1998-ban, 44 millió dolláron megkezdett forgatás időben és pénzben is nevetséges mértékben terebélyesedett, lévén 2000-ben újrafelvételekre lépett fel igény. A díszes színészgárda több tagja is letudott más egyéb filmet a Félrelépősdi start- és befejezési dátuma között, s az újbóli összetoborzás következtében a gázsit is újra megkapták. Beatty többet nem állt kamerák elé, Goldie Hawn is csak egyszer, s Charlton Heston is már csak jól álcázva, majomjelmezben bukkant fel a vásznon játékfilmben.

#15 Poseidon (Poseidon, 2006)
költségvetés: 160 millió dollár
bevétel: 60,7 millió dollár
bukta: 119,6 millió dollár
A Warner megszenvedte a 2006-os nyarat: legnagyobb bevételt elért filmjük (Superman visszatér) sem érte utol költségvetését, ám az esztendő legnagyszerűbb perecelése mellett eltörpül az Acélember kínlódása: a klasszikus katasztrófafilm remake-je egyetlen nagyívű ütközésjelentre volt kiélezve (hullám és hajó között), ami Oscar-jelölést hozott ugyan, de nézőt még annyit se, hogy első helyen kezdjen a premier hétvégéjén. A Trója ugyancsak harmatos szereplése után utolsó cseppként értékelte mindezt a stúdió, s a Viharzóna kirobbanó sikere ellenére több filmet nem bízott Wolfgang Petersenre, aki azóta igyekszik kipihenni a zakót. Kurt Russell egyedül Kaszkadőr Mike szerepét öltötte magára az elmúlt öt évben, s még Stallonének is nemet mondott A feláldozhatókra.


#14 Babe: Malac a városban (Babe: Pig in the City, 1998)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 18,3 millió dollár
bukta: 120,6 millió dollár
Belegondolva, kész csoda, hogy a Universal még nem jutott az MGM sorsára: már a kilencvenes évek második felétől jutott minden esztendőre több grandiózus bukfenc, amelyek közül a legértelmetlenebb az Oscar-díjas Babe malac visszatérése. A kritikusok egyetértettek abban, hogy a folytatás meglepő mód sötétebb tónusú a bájos eredetinél (meg is gyűlt a baja a korhatározással), s ez nem tett jót az Egy bogár életével és a Fecsegő tipegőkkel nehezített év végi mezőnyben. A film csak az ötödik helyen nyitott (a Universal ugyancsak elméretezett Ha eljön Joe Blackjének szomszédságában), s végül az egyik leggyengébben teljesítő beszélő állatos produkció lett belőle.

#13 A mennyország kapuja (Heaven's Gate, 1980)
költségvetés: 45 millió dollár
bevétel: 3,5 millió dollár
bukta: 126 millió dollár
Még egy film, ami a bukás szinonimájává vált. A sokat markoló westernt a költségvetés megnégyszereződésével járó, elhúzódó munkálatok és Michael Cimino rendező határokat átlépő viselkedése döntötte le a lábáról. A fáma szerint a hatodik forgatási napon már öt nap késésben voltak a munkálatok; a rendező 220 órányi anyagot vett fel, azzal a kifejezett céllal, hogy túltegyen Coppola Apokalipszis mostján; komplett utcadíszletet bontatott le, mert nem találta az igazinak; képes volt addig halogatni a felvételek megkezdését, míg egy neki tetsző felhő be nem úszott a képbe; lecserélte a vágószoba zárát, hogy más ne férjen hozzá az anyaghoz, ráadásul a 40 milliós költségvetés felét amúgy is kokainra költötte a stáb - írja a The Hollywood Hall of Shame című könyv egy bennfentesre hivatkozva. 1979 karácsonyából 1980 novembere lett a premier dátuma, a leszállított vágás 325 percéből pedig 219. A United Artists végül nem élte túl a filmet, az MGM-mel együtt az MGM/UA Entertainment Co.-ba olvasztották, az Arany Málnában részesített Cimino számára ellenben nem lett vége a dalnak úgy, mint a fentiekből gondolnánk: féltucat filmet csinált még, a legutóbbit 1996-ban; a Hajsza a nap nyomában 31 milliós költségvetés mellett 21 és félezer dollárt gyűjtött.

#12 Az arany iránytű (The Golden Compass, 2007)
költségvetés: 180 millió dollár
bevétel: 70,1 millió dollár
bukta: 126 millió dollár
A fantasyfilmek újhullámát kívánta meglovagolni a New Line Cinema addigi legdrágább beruházásával, a végkifejletre pedig még jól emlékszünk: erőtlen kezdést erős visszaesés követett, s még a nemzetközileg felhalmozott 300 millió dollár is gyenge érv volt a folytatás mellett. A New Line Cinema 40 év függetlenség után a Warner Bros. részévé lett, Nicole Kidman és Daniel Craig vélhetően azóta is messziről elkerülik egymást (lásd még: az Invázió méretes kudarca ugyanabban az évben), a filmet övező szócsaták keresztényellenességéről pedig olyan gyorsan elhaltak, amilyen hirtelen gyökeret eresztettek.


#11 Lopakodó (Stealth, 2005)
költségvetés: 135 millió dollár
bevétel: 32,1 millió dollár
bukta: 126,6 millió dollár
Igencsak tévúton járt a Sony, mikor legnagyobb durranásaként a Lopakodót nevezte a 2005-ös évre, ráadásul egy kisebb afrikai állam éves költségvetésének megfelelő összeget fektetett bele. Lehetett-e volna egyáltalán egy tudatára ébredt szuperrepülőről szóló akciómoziból siker? Húsz évvel korábban, a Tűzróka és a Top Gun korában talán összejött volna, bár egy jól csengő név már akkor sem ártott az ilyesmihez. A film 2005-ben csak a kényelmetlen kudarcok számát gyarapította; a nyarat a stúdió valamirevaló siker nélkül zárta, s az egész esztendőben is csupán két vígjátéka, A randiguru és a Dick és Jane trükkjei vette be a 100 milliót.

folyt. köv.

Címkék

lista box office nicole kidman milla jovovich ewan mcgregor kurt russell daniel craig michael bay luc besson warren beatty wolfgang petersen michael cimino

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr274539511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.03.29. 14:17:35

Kapcsolódó kritikák: Stealth http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2005/08/16/852877/ Golden Compass http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2008/12/17/kritika_the_golden_compass_2007/ Poseidon http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2006/07/20/1715358/

Ismeretlen_97684 2011.03.29. 14:28:30

Mondjuk ezek közül a Jeanne d'Arc-ért kár, az egy elég jó film.

Ismeretlen_1068 2011.03.29. 14:32:17

2: Nem is tudom, nekem émelygett a gyomrom a síkfutók által tolt kamera és az extrém közeli zoomok miatt, Milla Jovovichnak pedig tényleg kijárt a Málna, hogy végre rájöjjön, hol a helye. :)

B. 2011.03.29. 14:56:05

Nekem a Szupernova tetszik, láttam vagy 5ször eddig, még dvd-n is megvettem Angliából. :) Mondjuk nem hittem volna, hogy 90 milla volt, azt hittem hogy max. 25, meg az is fura volt, hogy Hill csak álnéven vállalta be. :)

kekec 2011.03.29. 15:15:14

Számomra A sziget buktája volt furcsa. Máig az egyetlen Michael Bay-film, amit tartok is valamire. Lehet, hogy épp az a baj vele, hogy túl értelmes volt a többi Bay-mozihoz képest.

Ronin 2011.03.29. 15:30:24

Hol vannak az oldalak a Heaven's Gate-ről? :) Kezdtem azt hinni, hogy elolvastad hozzá a Steven Bach-féle Final Cut-ot. De mindegy, így is jó az összefoglaló. (Cimino ellenben 72 éves létére úgy néz ki, mint egy 30 éves, durván lefogyott, szóval zokon vette, hogy a filmjéből nem lett remekmű.) Walter Hill-t meg sajnálom, nagyon kellenének a mai amerikai filmiparba az olyan maszkulin akciódirektorok, mint ő.

Ismeretlen_110979 2011.03.29. 15:46:50

Jó ez a cikksorozat, like-olom :). Remélem lesz majd egy olyan is, hogy a legnagyobb kasszasikerek, a legkevesebb pénzből a legtöbbet hozó vagy valamilyen hasonló rangsorolás szerint.

Ismeretlen_1068 2011.03.29. 15:48:12

7: TheHun, lehet spoilerkedni? :)

Ismeretlen_82723 2011.03.29. 15:55:34

6: Természetesen túloztam, de így is lefaragtam belőle, bár ez maradt meg a leghosszabbnak. A film krónikája amúgy megérne egy külön misét. 8: Tégy, ahogy jónak látod, de akkor a felelősség is a tiéd, ha mégsem lesz belőle semmi. :)

Ismeretlen_1068 2011.03.29. 15:56:57

9: Hallgatni arany. :)

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.29. 17:31:27

mert mint tudjuk az Arany málna a színészmesterség alfája és omegája, ez a felsorolás jó ötletnek indult, de kezd egyre hiteltelenebb lenni, hogy a faxba bukhat 116 millát egy 46 millióba került film? az 40 millát bukott kész, akkor számít, mert akkor bukott, és ha a bukást átszámítod idei árfolyamra, akkor a költségvetést miért nem? és még mindig nem kaptam arra se választ, hogy a Prince miért bukott, amikor 130 millával meghaladta a költségvetést lehet csak arról van szó, hogy a cikk írója valamiért pikkel Bruckheimerre?

gyusi 2011.03.29. 17:39:53

11: TheHun csak az észak-amerikai bevételekkel számol és úgy A Perzsia hercege valóban bukott, még ha világviszonylatban vissza is hozta a gyártási költségeket.

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.29. 17:48:48

de akkor ezekből fene tudja mennyi az igazi bukta

Ismeretlen_82723 2011.03.29. 18:39:19

13: Ez kb. elmondható mindenkor, hiszen nem tudni, mennyi folyik vissza a stúdióhoz. (Nem a tényleges bukták felderítése volt a cél, de ezt mintha leírtam volna a bevezetőben.) Éppen ezért kellett valami módot találni a rangsorolásra. Nem lett volna fair világviszonylatban elért bevétellel számolni, mert például az itt említett A mennyország kapujához nem találni sehol USA-n kívüli adatot, s ez csak egy apróság amellett, hogy a nemzetközi bevételhez akkor illene a nemzetközi forgalmazás költségeit is hozzászámolni stb. Az meg ölég naiv felfogás, hogy ha egy film elkészítése 200 millió dollárt vett igénybe, akkor a világszerte összegyűlt 201 millió dollár már hasznot jelent. Sajnos erről pl. az angol Wikipédia szerkesztőit elfelejtették felvilágosítani. Ha egy film 30 éve bukott 40 milliót, vagy ma, az korántsem ugyanaz. 30 éve még ritkaságszámba ment, ezért is olyan legendás az Ishtar vagy A mennyország kapuja kudarca. Ma meg minden évben akad legalább egy tucat film, ami lemarad ennyivel a költségvetésétől. A mennyország kapuja sehol nem lenne a listán, ha 40 milliót számítok neki, pedig így jól látszik, mekkora hatása volt a kudarcának. Fölösleges a bukás mellett a költségvetést is átszámítani. Megtehettem volna, hogy mindhárom adat átszámított változatát tüntetem fel, de egyrészt a tényleges költségvetés szemléletesebb az adott év mellett, másrészt attól még ugyanez lenne a sorrend; lássuk csak: Szupernova költségvetés: 90m bevétel: 14,2m eredeti hiány: 75,8m 2000-ben ami 5,39 dollár volt, az 2010-ben 7,89 dollár. a költségvetés átszámolva = 90/5,39*7,89= 131,7 a bevétel átszámolva = 14,2/5,39*7,89= 20,8 131,7-20,8 = 110,9 a hiány átszámolva: 75,8/5,39*7,89 =110,9m És a legkevésbé sem pikkelek Bruckheimerre, én inkább az ellenkezőjét szimatolom a te részedről. :) (Olyan filmek kedvelőjeként, mint a Karib-trilógia, az Armageddon, a Bad Boys 2 vagy A Sólyom végveszélyben, aligha lehetne engem ellenszenves elfogultsággal vádolni. Én még Uwe Bollt is szeretem.)

Ismeretlen_82723 2011.03.29. 18:53:08

Még két dolog: ezeket a "bukás" adatokat még nyugodtan fel is lehetne szorozni, mivel a stúdiók csak a kb. bevétel felét kapják vissza, a többi marad a mozikban. A másik meg: ha a tényleges deficitekkel számolva állítjuk össze a listát, az 50-ből 44 (!) film a 2000-es évtizedből került volna ki, a fennmaradó 6 pedig 1995-1999 közötti volna. Ez csakugyan nem fest túl valós képet a dolgokról.

travis bickle 2011.03.30. 07:09:59

Nagyon jó cikkek, nem kevés munkád lehetett vele, köszönjük! :) Ami a Szigetet illeti - ami egyébként az eddigi negyvenből az egyetlen film, ami megüti a "jó" szintet - a premier környékén én is azt gondoltam, hogy ez a Jerry Bruckheimer tud valamit, de aztán rá kellett jönnöm, hogy összetettebb dologról van szó. Amúgy én egyetlen dolgot hiányolok az adatok közül, a stúdiók feltüntetését.

Ismeretlen_112472 2011.03.30. 11:40:10

Nagyon jó a lista! :) Köszi szépen! Majd megöl a kíváncsiság az első 10 helyezett kilétéért.

csabaga 2011.04.01. 17:23:59

A United Artists stúdiót elsodró bukásért tényleg kár.A nagyok között ez volt a legnívósabb cég. A Szarvasvadász sikere után Cimino szabad kezet kapott...Ez lett belőle.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása