> Amerikai mozibevételek, 2011. március 25 - 27.
Március végén kizárólag a fiatalokra gondoltak a stúdiók: az ÁLOMHÁBORÚ a tízen- és huszonéveseket, a DIARY OF A WIMPY KID 2: RODRICK RULES pedig a kisebbeket szólította a mozikba. Nem csoda hát, hogy a komolyabb húrokat pengető CSÚCSHATÁS és AZ IGAZSÁG ÁRA tovább halmozta érdemeit a hétvégén.
> Amerikai mozibevételek, 2011. március 25 - 27.
Március végén kizárólag a fiatalokra gondoltak a stúdiók: az ÁLOMHÁBORÚ a tízen- és huszonéveseket, a DIARY OF A WIMPY KID 2: RODRICK RULES pedig a kisebbeket szólította a mozikba. Nem csoda hát, hogy a komolyabb húrokat pengető CSÚCSHATÁS és AZ IGAZSÁG ÁRA tovább halmozta érdemeit a hétvégén.
> startolt
A tavaszi eseményfilmként tetszelgő fantasy akciófilmnek meggyűlt a baja az EGY ROPI NAPLÓJA című könyvsorozaton alapuló tavalyi sikerfilm folytatásával. A DIARY OF A WIMPY KID 2: RODRICK RULES még olyan határidőn belül érkezett, hogy az első részt (többnyire elégedettségükre) megtekintők hiány nélkül ismét beüljenek a Fox filmjére, s bővüljön is a közönség: a filmre 24,4 millió dollár értékben keltek el jegyek, amivel magabiztosan nyerte a hétvégét - ha már ez egy évvel ezelőtt az ALICE CSODAORSZÁGBAN miatt nem sikerült. Nagy lehet az öröm, hiszen ez az összeg már bőven a gyártási költség felett van. És még a kritikák sem sokkal rosszabbak, mint legutóbb. Folytatása következik.
Zack Snyder visionary rendező negyedjére készített filmet a Warner berkein belül, s egyelőre úgy áll, ötödjére is fog, de ki tudja, mit hoznak az elkövetkezendő napok-hetek fejleményei. A WATCHMEN tisztességes szereplése ellenére nem tudta visszatermelni költségeit Észak-Amerikában, a tavaly őszi AZ ŐRZŐK LEGENDÁJA pedig kifejezetten megbukott - és ilyen sors vár az ÁLOMHÁBORÚ (Sucker Punch; hazai bemutató: már a mozikban) című, legfrissebb produkcióra is, hiszen a 85 millió dollárból forgatott mozi a 20 milliót sem bírta bevenni a nyitóhétvégén. Ez így egyáltalán nem néz ki jól, de mindjárt másképp tekintünk a dologra, ha felidézzük a HA/VER esetét: a Lionsgate bemutatója egy évvel ezelőtt egészen hasonló számokat produkált, egy utcahosszal a nagy várakozások alatt. Akkor azonban relatíve visszafogott költségvetés mellett gyűlt össze kevés híján 50 millió dollár, így említésre méltó hasalás nem történt. Most viszont mindenképpen koppant mindenki, hiszen az ÁLOMHÁBORÚ-tól joggal remélhettek többet: ámbár modern kori rajongói filmről van szó (értsd: előzmény híján senki nem látott semmit belőle az előzeteseken kívül, mégis kisebb mértékű fanatizmus övezi) s mint ilyen, a fiatal fiúk körében várható kiemelt népszerűség, a főszereplőknek megtett lány ötösfogat a másik nem részéről az átlagosnál nagyobb részvételt sejtetett. A nézői összetételről majd érdemes lesz elolvasni a Box Office Mojo hétvégi jelentését, de annyi biztos, hogy a 25 éven aluliak aránya tornyosuló lesz. Márpedig a fiatalok hamar letudják az ilyen produkciókat, jelen esetben 17%-os szombati visszaesést lehetett mérni napi szinten, s ilyesmi idén még nem-igen fordult elő. Ennek fényében kell tekinteni a jövőre, ami 50 milliónál biztosan nem tart tovább, de érdemesebb 45 millió tájékára berendezkedni. Bár a kritikai fogadtatás igencsak viharos, ez eltörpül a megérni látszó következtetések mellett: az eredetiségnek továbbra sem szabad túl nagy teret engedni a fősodorban, a 3D-nek ellenben annál inkább.
> még játsszák
A fiatal felnőtt és felnőtt közönség most teljesen figyelmen kívül maradt, s ez a korábban futó filmeknek kedvezett igen meggyőző mértékben. A CSÚCSHATÁS és AZ IGAZSÁG ÁRA című független produkciók 20% alatt csökkentek a hétvégi összevetésben, s ez bizony igen ritka látvány manapság. Tovább erősödik a tézis, miszerint az amerikai közönség kezd felébredni, s az eredetibb, hétköznapibb filmek felé fordul szép lassan (jelen esetben nem mellesleg kritikailag is jól fogadottakról van szó). A Relativity thrillere Bradley Cooperrel 15 millió dollár felett szállít második körben, s így összbevétele már 40 fölé került - ez túlszárnyalja a SORSÜGYNÖKSÉG 10 napos eredményét. A Lionsgate bírósági drámája Matthew McConaughey főszereplésével 11 millió dollárral szerepel a listán, eddig összegyűjtött 29 milliójával pedig alig marad el a főszereplő legutóbbi munkája, a jóval sikergyanúsabb EXCSAJOK SZELLEME azonos idő alatt felhalmozott bevétele mögött. A múlt héten startolt harmadik film, a PAUL sem járt rosszul: az egyébként kedvező csökkenésekkel teli mezőnyben 43%-os mínusz jutott neki, így a Universal közel 25 millió dollárnak örülhet a második vasárnapot zárva.
A hétvégén megszületett 2011 első százmilliós filmje is, sőt, egyszerre két produkció lépett be a kilenc számjegyűek klubjába. A RANGO részéről ez a magas költségvetés mellett elvárt, de korántsem garantált lépést jelent, hiszen 3D nélkül, kevéssé gyerekbarát stílusban készült. A Paramount 106 millióval tehát jelenleg vezeti 2011-et. A KELLÉKFELESÉG ezalatt épphogy átszenvedte magát a 100-as korláton; a Sony vígjátékának az erőlködés nagy visszalépés Adam Sandler előző filmjéhez, a NAGYFIÚK-hoz képest, de az egyetemesen csökkenő amerikai nézettségi mutatók mellett meg kell becsülni ezen performanszot is. Mivel A FÖLD INVÁZIÓJA - CSATA: LOS ANGELES tovább folytatja bukdácsolását lefelé, a kérdés most az: lehet-e harmadik a sorban a GNÓMEÓ ÉS JÚLIA, vagy már nem maradt elég szusz a Disney filmjében? Az ANYÁT A MARSRA! bukása mellett nem ártana mindent megtenniük a dolog érdekében. A Warner így cselekedett: negyed évvel premierje után a MACI LACI végül csak átslisszan az ominózus határon, 30-ra emelve a 2010-es blockbusterek számát.
> végszó & ami jön
Az ÁLOMHÁBORÚ ugyan csalódást okozott, de a többi filmre nem lehet panasz, így ez a víkend már csak egy arasznyival marad el a 2010-es év azonos hétvégéjétől. Bolondok napján folytatódik a filmek besorozása, s a tavasz egyik nyerője lehet a HOPP című családi mozi, melyben a húsvéti nyuszi elevenedik meg. Duncan Jones, a HOLD készítője esélyt kap a jegypénztáraknál való bizonyításra is a FORRÁSKÓD révén, s bár az ilyen szerény jellegű sci-fiktől túl sokat nem érdemes elvárni, az eredetiség egyre inkább előnyt jelent. A FŰRÉSZ rendezőjének minimálköltségvetésű horrorja, az INSIDIOUS mellett A KIRÁLY BESZÉDE PG-13-asra alakított verziója is műsorra kerül, noha az ilyen hamarjában szervezett újrák ritkán osztanak vagy szoroznak.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Diary of a Wimpy Kid 2: Rodrick Rules ($24.4m/$24.4m)
02. (ú) Sucker Punch ($19.0m/$19.0m)
03. (1) Limitless ($15.2m/$41.3m)
04. (4) The Lincoln Lawyer ($11.0m/$29.0m)
05. (2) Rango ($9.8m/$106.4m)
06. (3) Battle: Los Angeles ($7.6m/$72.6m)
07. (5) Paul ($7.5m/$24.6m)
08. (6) Red Riding Hood ($4.3m/$32.5m)
09. (7) The Adjustment Bureau ($4.2m/$54.8m)
10. (8) Mars Needs Moms ($2.2m/$19.2m)
> kapcsolódó írások
box office: 2010 azonos hétvégéje (Így neveld a sárkányodat, Hot Tub Time Machine)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Szörnyek az űrlények ellen)
box office: 2008 azonos hétvégéje (21 - Las Vegas ostroma, Superhero Movie)
kritika: SUCKER PUNCH
kövess twitteren!