aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai (5/3) Takács Máté
2011. március 27. 10:42:58

Kategória: 24 komment

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Harmadik tízesünkben a Disney viszi a prímet a stúdiók között, színészi fronton pedig Sylvester Stallone uralja a mezőnyt, de Kevin Costner is bekerül végre a képbe.

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Harmadik tízesünkben a Disney viszi a prímet a stúdiók között, színészi fronton pedig Sylvester Stallone uralja a mezőnyt, de Kevin Costner is bekerül végre a képbe.

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)

(emlékeztetőül az első rész)
(emlékeztetőül a második rész)


#30 Talpig majom (Monkeybone, 2001)
költségvetés: 75 millió dollár
bevétel: 5,4 millió dollár
bukta: 97 millió dollár
Brendan Fraser vesztét sok minden akarta már a színész karrierje során, de a megelevenedett pajzán rajzmajom talán mindegyiken túltesz. Már tíz évvel ezelőtt is érthetetlen volt, hogy adhatott ki a Fox egy ilyen érezhetően nagyon csekély rétegre számot tartó műre 75 millió dollárt, pláne a Huncut világ és a James és az óriásbarack sikertelensége után. Henry Selick rendező karrierjének csúfondáros pontja vált e képregény-adaptációból, ám szerencsére a hosszabb szünet után bemutatott, 2009-es Coraline és a titkos ajtó helyretette a dolgokat.

#29 Dredd bíró (Judge Dredd, 1995)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 34,7 millió dollár
bukta: 100,3 millió dollár
Ezen ambiciózus képregény-adaptáció vagy túl későn, vagy túl korán érkezett a mozikba. 1995-ben még csak Batman játékszere volt a filmvászon a négyzetekbe rajzolt hősök körében, Stallone pedig éppen e sokat kritizált szerepével indult el a lejtőn. Ezután Andy Vajna producer is inkább Budapestre vonult elkészíteni az Evitát és A miniszter félrelépet; későbbi nagyszabású akciófilmjei már mind a Dredd bíró sorsára jutottak. A Disney után jövőre a Lionsgate tesz próbát a törvény jövőbeli emberével, jóval kevesebb pénzből, s a fogadkozások szerint hűebben a forrásanyaghoz.


#28 A fegyverek szava (Windtalkers, 2002)
költségvetés: 115 millió dollár
bevétel: 40,9 millió dollár
bukta: 100,6 millió dollár
A második világháborús akció-dráma Scooby Doo és Jason Bourne ellen indult csatába 2002 nyarán, s bizony akkor még komolyan nyertesnek várták John Woo filmjét, már csak emberes költségvetése miatt is. A nyomozókutya és az amnéziás kém azonban inkább beszélt a nézők nyelvén. És ez az esztendő ilyen volt az MGM-nek: ehhez a 2010-ben 100 milliót érő veszteséghez tessék még hozzáadni a Rollerball - Könyörtelen játék és a Hart háborúja 70-70 milliós deficitjét, s már világos is, miért szorítkozott ezt követően a hánytatott sorsú cég olyan produkciókra, mint az ÖcsiKém, a Nagydumás kiscsajok vagy a Birkanyírás 2. Woo még egy kísérletet tett Hollywoodban, s A felejtés bére hellyel-közzel helyt is állt. Nicolas Cage ezalatt levonta a tanulságot abból, hogy a Corelli kapitány mandolinja után második háborús mozija sem kellett a nézőknek, így szerepet vállalt az Oscar-jelölését hozó Adaptációban, majd megrendezte saját filmjét, a Sonnyt. Ma már nem dönt ennyire ésszerűen.

#27 Elvitte a víz (Flushed Away, 2006)
költségvetés: 149 millió dollár
bevétel: 64,7 millió dollár
bukta: 101,6 millió dollár
Mivel a vizet gyurmaanimációval megjeleníteni a lehetetlennel vetekedett volna, az Aardman Animations az Elvitte a vízhez először alkalmazta a teljes CGI-eljárást. Az eredmény megőrizte a védjegyüknek számító stop-motion technológia jegyeit, azonban az összetettség és a gyakori változtatások az egekbe repítették a költségeket. Veszett ügyként indult hát az amerikai mozikban a vécén lehúzott házipatkány története, s a kanyonméretű különbségek a két pénzügyi oldalon a DreamWorks és az Aardman szakításával járt. A cég idén tér vissza a Karácsony Artúrral, immáron a Sony égisze alatt.

#26 Mennyei királyság (Kingdom of Heaven, 2005)
költségvetés: 130 millió dollár
bevétel: 47,4 millió dollár
bukta: 101,7 millió dollár
Ridley Scott a Gladiátor sikere után nem tágított a kardos-szandálos eposzok vidékéről, ám ezúttal több hibát is vétett: főhősnek a kevéssé markáns Orlando Bloomot tette meg, az idő és a hely pedig módfelett érdektelenebbnek bizonyult az amerikai közönség számára az ókori Rómánál. A Fox nyárindító blockbuster-aspiránsából így a rendező legnagyobb, de mint korábban már tapasztalhattuk, nem egyetlen méretes kudarca lett. Mivel a fél évvel későbbi Elizabethtown sem hozta a várt sikert, Bloom a két A Karib-tenger kalózai-folytatás után a Hollywoodtól távoli, szerényebb profilú filmek felé fordult, míg középkorban játszódó filmre azóta sem költenek 50 milliónál többet az álomgyárban, már ha egyáltalán.

#25 Alagút a halálba (Daylight, 1996)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 33 millió dollár
bukta: 101,7 millió dollár
Ismét Stallone. A színész másfél évvel a Dredd bíró, s bő egy évvel a Bérgyilkosok veresége után szenvedte pályája legsúlyosabb balegyenesét. S mindezt éppen akkor, mikor a nézőket egyre-másra nyűgözték le a katasztrófafilmek (Twister, A függetlenség napja). Persze, digitális tornádókkal és megsemmisülő Fehér Házzal nem szolgált az akkoriban igen szorgos Rob Cohen (Sárkányszív) filmje, s talán éppen ez volt a baj: ahogy a Dredd bíró esetében, színészünk ezúttal is túl későn érkezett egyszemélyes, ráadásul a megszokottnál esendőbb hadseregével. A Universal megint vesztett, ám kitartó bizalma a rendezőben bő öt év múlva kifizetődött a Halálos irambannal, ami a stúdió egyetlen jelenleg is életképes franchise-ává lett. Stallone, akinek gázsija meghaladta a bevétel felét, ezután a Coplanddel még magára vonta a figyelmet, később azonban kénytelen volt megtörni a Daylight kapcsán tett fogadalmát, miszerint öreg már az akciózáshoz. Jól tette, hogy megtette.


#24 A jövő hírnöke (The Postman, 1997)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 17,6 millió dollár
bukta: 107,2 millió dollár
Kevin Costner karrierjét mindenkiénél jobban meghatározta legnagyobb sikere: a színész a Farkasokkal táncoló után görcsösen ragaszkodott az epikus hangvételű és hosszúságú produkciókhoz, ami a Robin Hood, a tolvajok fejedelme kapcsán még jól sült el, ám a Wyatt Earp már megkongatta a vészharangot. Ennek ellenére jött a Waterworld, s annak világraszóló csődjét követően is elkészült ez a regényadaptáció, amit Costner már maga is rendezett. Annak ellenére, hogy begyűjtött egy zsáknyi Arany Málna-díjat, s notorietást szerzett mint az egyik legnagyobb bukta, A jövő hírnöke maradandó sérülést nem okozott: Costnert csak 13 év múlva, változatos box office-t követően érinti meg a "csak DVD-n" szele.

#23 A 13 napos ostrom (The Alamo, 2004)
költségvetés: 107 millió dollár
bevétel: 22,4 millió dollár
bukta: 107,5 millió dollár
Az alamói ütközetet felelevenítő westernfilm presztízsprojektként indult: Ron Howard és Russell Crowe részvétele akkor esett kútba, mikor a Disney nem egyezett bele Howard 200 milliós büdzséjébe. Nagy kérdés, hogy az Oscar-díjas rendező és színész párosával sikerült-e volna megnyerni a közönséget, mert a végeredményt látva szinte már édesmindegy, hogy 200 vagy 100 milliót költöttek-e rá. A film koppanása mégsem szólt akkorát, hogy még ma is emlegessék, pedig méltán követel helyet magának e listán.

#22 Perzsia hercege: Az idő homokja (Prince of Persia: The Sands of Time, 2010)
költségvetés: 200 millió dollár
bevétel: 90,8 millió dollár
bukta: 109,2 millió dollár
A tavalyi év legzajosabb mellétrafálása még egy helyet kölcsönöz a Disneynek és Jerry Bruckheimernek visszaszámlálásunkban. Még a premiert megelőző napon is a nyár biztos pontjának tűnt a kalandos fantasy, ám a nézők nem láttak Jake Gyllenhaalban megbízható hőst, s a trükk-csinnadratta ígérete is túl átlagosnak bizonyult a magához térni látszó amerikai mozizóknak. Franchise így nem lesz már a dologból, s sovány vigasz, hogy világszinten a legnagyobb bevételt elért videojáték-adaptáció vált belőle.


#21 80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days, 2004)
költségvetés: 110 millió dollár
bevétel: 24 millió dollár
bukta: 109,2 millió dollár
Nem hagyjuk el a Disney portáját, ugyanis Jules Verne történetének megerőszakolásáért is ők a felelősek. Ahogy a közelmúltbeli Gulliver utazásai esetében, a könyvhűség talán itt is célravezetőbb lett volna, de ezt időbe telik megtanulniuk a stúdiófőnököknek. Jelen esetben talán nem is gondolták volna, hogy az Édes vízi élet címre hallgató, fél évvel későbbi premierjük megelőzi a nyári durranásnak szánt Jackie Chan-nevezést a 2004-es toplistán. Pedig még Arnoldot is csatasorba állították ("A karom akarom!").

folyt. köv.

Címkék

lista jackie chan box office nicolas cage jake gyllenhaal brendan fraser orlando bloom stallone ridley scott kevin costner jerry bruckheimer john woo aardman

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr44539498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 10:55:43

Aszondod, ambiciózus a Judge Dredd? Nem lehet, hogy szimplán csak rossz? (Legutóbbi próbálkozsom során mindössze 25 percet bírtam ebből a macsó műanyag parádéból.)

Ismeretlen_82723 2011.03.27. 11:01:22

Arra gondoltam ezzel, hogy a nyár egyik legnagyobb sikerének szánták, no meg az a ráköltött 90 millió sem rövidtávú tervekre utal. Amúgy A feláldozhatók bemutatójakor néztem meg pár Stallone-filmet, ezt is, s a rossz híre után ez sem tűnt olyan vészesnek.

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 11:01:26

"Universal megint vesztett, ám kitartó bizalma a rendezőben bő öt év múlva kifizetődött a Halálos irambannal, ami a stúdió egyetlen jelenleg is életképes franchise-ává lett." Mi van Bourne-nal? Épp a napokban (hetekben) jelentik be, hogy ki lesz az örökös (hogy a buktát követően csak visszahozzák valahogy Matt Damont, mint Vin Dieselt :).

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 11:02:01

2: Biztos vagyok benne, hogy Süti is mindjárt megvédi. :)

Ronin 2011.03.27. 11:22:25

El se hiszitek, mennyire imádkozom, hogy a Dredd-reboot jól süljön el. Alex Garland miatt kételkedem, ugyanis legutóbb felemásan végezte a dolgát a Never Let Me Go-val, ugyanakkor a szkript állítólag nagyon tetszik John Wagner-nek, a fasisztoid csendőr atyjának. Vajna bácsit meg amúgy is szűkölve utálom: rendben van, hogy a közönség 90 milliót soha nem lapátolt volna vissza, ha Sly-t egy érzelemmentes, nőt, gyereket, bűnözőt is könyörtelenül dorgáló biztos úrként látta volna, de még így is annyira szégyentelenül ostoba ("Mire készülsz?" "Bosszúra!"), klisés dumákkal és figurákkal van telepakolva a '95-ös film, hogy borzalom. A későbbi Vajna-mutatványról, a T3-ról meg nem is beszélek, képtelenség benne bármi jót találni. Szóval Vajna hozta a rossz formáját, de Sly meg Danny Cannon is annyira összekaptak (Cannon természetesen a forráshűséggel hiába próbálkozó beosztott volt), hogy Cannon megfogadta, többé nem dolgozik sztárokkal, igaz, ennek ellenére sem csinált azóta jó mozikat, én a TV-ben láttam a nevét pár Vegas-i CSI résznél. És igen, a Universal az autós széria mellett a Bourne-franchise-zal is büszkélkedhet, és a szó legpozitívabb értelmében teheti.

batboy 2011.03.27. 12:39:02

Dredd bírót tényleg nagyon csúnyán kifektette a minősége...és a Val Kilmer Batman. talán még van abból az időből Judge Dredd-Batman crossover képregényem is. :D amúgy pedig '95 nyarán egy harmadik képregényfilmet is bemutattak...ami szintén felkerülhetne erre az illusztris listára. :D

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 12:58:05

6: Előbb azt hittem, a Phantomra gondolsz, de az 1996-os, aztán arra, hogy a The Shadow-ra, az viszont 1994-es. Szóval szabad a gazda.

batboy 2011.03.27. 13:06:04

Rachel "Freddy's Dead: The Final Nightmare" Talalay presents: TANK GIRL

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 13:14:24

Konkrétan rémálmaim lesznek. :) http://www.imdb.com/media/rm1359452160/tt0114614

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 13:15:52

Igaz, hogy oltárit bukott, de sajnos nem került túl sokba, így szerintem ezért fog hiányozni innen. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=tankgirl.htm

Ismeretlen_82723 2011.03.27. 13:52:19

Ezt a Tank Girlt a Filmmúzeum szokta adni mostanság...még nem vettem rá magam, hogy megnézzem, ellenben a Mortal Kombatra, ami ugyancsak remekül illik a csatorna profiljába, nem mondtam nemet. Rosszul tettem.

Süti 2011.03.27. 14:25:21

így van, a Dredd nem olyan rossz :) OFF: most jöttem rá, hogy mobilról csak olyan napokon tudok kommentelni, amikor nincs a nap nevében ékezetes betű :))

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 14:52:35

12: Ez elég magas labda Tylernek. Vajh ez iPad és iPhone esetében is így van? :D

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 14:53:19

11: A Filmmúzeum is olyan már, mint a mozik: azok sem játszhatnak kizárólag művészfilmeket, különben rövid úton felkopik az álluk.

B. 2011.03.27. 15:02:07

Erről a listáról elég sok filmet láttam (daylight,postman, dredd,windtalkers, kingdom of h, meg a majmos) és talán a Fraseres majmos filmen kívül- bár azt is végignéztem néztem, ha jól emlékszem, úgyhogy annyira rossz nem lehet- mind megüti a közepes vagy akár az annál kicsit jobb szintet. A fegyverek szava például kifejezetten jó filmként rémlik, de mivel úgy 5-6 éve nem láttam, talán újra kellene nézni, mondjuk Cage utóbbi időben készült filmjeihez képest csak jó lehet.

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 15:09:08

15: Hogy a filmekről is essen szó: a Monkeybone nekem kimaradt (és most sem érzek rá késztetést), de én pl. egyik filmet sem szeretem ezek közül - ill. a Kingdom of Heavennek csak a rendezői változatát, továbbá a Daylight is nézhető a maga gyorsan illékony módján. Egy időben nagy divat volt az ilyen "indítsunk egy baromi nagy robbanással, hogy megmutassuk, nálunk igen is felrobbanhat az a bomba" jellegű filmek, mint pl. a Chain Reaction.

Ismeretlen_82723 2011.03.27. 15:17:15

Szegény Elvitte a víz elég rossz társaságba keveredett, bár nekem igazán csak a Talpig majom szúrja a szemem ezek közül - meg a két utolsó Disney-opus is ölég gyenge. A többi középszerű. Az Alamót nem láttam, egyébként ez az egyetlen ebből a 10-ből, ami nálunk elkerülte a mozikat.

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 15:19:25

A patkányos mese valóban nem rossz, de egy másiknak megint sikerült lefölöznie a DreamWorksét, ráadásul az Aardman ennél csak jobbakat csinált.

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 15:22:13

17: És a The Postman is "közepes"? A gyerek kezéből lassítva kikapja levelet, én csak a postás vagyok, nagy végső csata helyett hülye bunyó a porszívóügynök Will Pattonnal és néhány évtized alatt teljesen rendbe hozott világ jeleneteivel? Meg a három órás játékidejével? :)

Ismeretlen_82723 2011.03.27. 15:22:34

18: Nekem a Csibefutamnál százszor jobban tetszett.

Ismeretlen_82723 2011.03.27. 15:24:31

19: Elég rég láttam már, s szerintem nem is végig, de amennyi megvolt, az nem volt olyan rossz. Nekem amúgy a Wyatt Earp és a Waterworld is összességében tetszett.

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.27. 18:17:58

na most már az első két alkalommal is akartam jelezni, hogy kicsit túl van bonyolítva a post előtti magyarázat, de a PoP kapcsán azért megkérdem, ha Worldwide 334 milla a bevétel, akkor miért is bukta ez? http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=princeofpersia.htm a Dredd bíró egyértelműen megelőzte a korát, az árnyék is bukott, a Tank Girlt ugyan nem láttam, de állítólag az mocsokszar, ha most mutatták volna be, akkor simán tarolt volna vele Stallone, kiadták egyáltalán DVD-n? Talpig Majom: abszolút megérdemelt, ehhez a filmhez képest azért a Huncut világ egy igen eredeti filmecske, amire manapság már a kult jelzőt is rá lehet nyomni Elvitte a víz: így már érthető, hogy tudták egy évvel a Veteménylény után kinyomni Mennyei Királyság: tavaly néztem meg, és után egy hétig vertem a fejem a falba, hogy vártam vele öt évet, egy nagyon kellemes film, történelmileg nagyon hű - ezt értékelni kell egy amcsi filmnél, Scott pedig ha már ilyen bújtatva előkészítette, (itt az eleje, a Robin Hoodban ott a vége) most már csinálja meg az Oroszlánszívűt Alagút a halálba: érthető - tulajdonképpen semmire nem emlékszem ebből a filmből, csak hogy ástak - ebben van, hogy a kutya megmenekül, ja nem, az a Dante Pokla Jövő Hírnöke: a WaterWorld után Costerre szálltak, ami érthető, aki egymás után olyan klassz filmeket szállított, mint a Táncoló, JFK, Robin Hood, Testőr, Al Capone - azt ki kell csinálni, mindenki irigy volt rá aki csak élt és mozgott Hollywoodban, azonban ez egy érdekes mozi, és azért mert bukott, még egyáltalán nem olyan rossz, mint amennyire szeretnék, hogy az ember ezt higgye róla 80 nap alatt a Föld körül: szerintem a Disney tudta, hogy kibaszott nagyot fognak bukni, de úgy voltak vele, Arnold akar egy utolsó szerepet, akkor megadjuk neki, egy videóban láttam egyszer, hogy a a Disney mega-giga-hiper-szuper cég öt lábon áll, - amiből csak egy a filmipar - és ha ebből akár kettő mást sem csinál, csak fost gyárt egész évben, akkor az első évben nem is szólnak, és a másodikban is csak annyit, hogy most már próbáljátok meg kihozni 0-ra a dolgot, és csak utána szankcióznak szóval így érthető, miért gyártanak ilyesmiket az meg, hogy 200 milla volt a Prince, azért ennyire jó trükkök és színészek nem voltak benne

skaven 2011.03.27. 20:58:40

#22: en egy olyan grafikonra emlekszem kb. 1-2 evrol ezelottrol, ami azt mutatta, hogy a disney filmes bevetelei az egesz ceg bevetelenek kevesebb mint a 10%at adjak. kb. a ceg lenyege az, hogy csinalnak egy cuccot, amit amennyire lehet sajat kezben tartanak, aztan ha az meg is bukik moziban, akkor sem buknak sokat, viszont eveken keresztul lehet adni a babakat es minden szart a gyerekeknek, majd par ev mulva kijonni a kovetkezo resszel / uj verzioval, amikoris az anyukakban elojon az emlek, hogy mar az elozo gyereknek is milyen jok voltak ezek a cuccok, stb stb. mivel a marvel is az ovek mar, ezert kb. teljesen lefedik az osszes gyerek korosztalyt mindket nembol 18-20 eves korig. es olyan szepen csinaljak hogy ekozben megcsak nem is gondol rajuk senki gonosz multikent, csak a jofej bena cegkent, aki nem tud komoly filmeket csinalni. ugyesek na.

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.28. 01:20:02

a Hófehérkét 1937-tők minden 10 évben levetítették egyszer nem is tudom meddig, talán 90-ig, most meg ugye, DVD, Blu-Ray, úgyhogy még én is moziban láttam

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása