aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon 2012: kitekintő a nagyvilágba Németh Barna
2011. március 15. 16:30:58

Kategória: 11 komment

Most, hogy a legtöbb ország filmese már letette voksát, és már javában dúl a fesztiválszezon, talán érdemes egy röpke pillantást vetni a nem angol nyelvű felhozatalra, hátha közéjük keveredett egy újabb Szemekbe zárt titkok, egy Isten városa vagy egy Faun labirintusa. Sajnos erre úgysem mostanában kapunk választ, mert pontosan ez az a filmréteg, amiből még a legbátrabb forgalmazók is csak hónapok vagy évek múltán mutatnak be valamit, úgyhogy nagyobb esélyünk van rá, hogy egyikbe-másikba belefussunk a Titanicon vagy a közszolgálati tévék éjszakai kínálatában. Persze manapság már jóval előbb "internet-kedvenc" válik belőlük, úgyhogy a válogatásnál fontos szempontként kezeltem ezt.

A fesztiválbeszámolókat, tetszési indexeket és díjakat végigböngészve szelektáltam ki azokat a filmeket, amik az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot a magyar közönség soraiban.

Most, hogy a legtöbb ország filmese már letette voksát, és már javában dúl a fesztiválszezon, talán érdemes egy röpke pillantást vetni a nem angol nyelvű felhozatalra, hátha közéjük keveredett egy újabb Szemekbe zárt titkok, egy Isten városa vagy egy Faun labirintusa. Sajnos erre úgysem mostanában kapunk választ, mert pontosan ez az a filmréteg, amiből még a legbátrabb forgalmazók is csak hónapok vagy évek múltán mutatnak be valamit, úgyhogy nagyobb esélyünk van rá, hogy egyikbe-másikba belefussunk a Titanicon vagy a közszolgálati tévék éjszakai kínálatában. Persze manapság már jóval előbb "internet-kedvenc" válik belőlük, úgyhogy a válogatásnál fontos szempontként kezeltem ezt.

A fesztiválbeszámolókat, tetszési indexeket és díjakat végigböngészve szelektáltam ki azokat a filmeket, amik az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot a magyar közönség soraiban.

Sykt lykkelig (Happy Happy) - Norvégia

"Minden benne van, amit egy skandináv komédiában szeretünk", hangzott el a kritikusok szájából, és a Sundance zsűrije is egyetértett ezzel, hiszen a boldogtalan és kielégítetlen vidéki háziasszony története, aki szemet vet a szomszédba frissen beköltözött tökéletes pár férfi tagjára, elnyerte a fesztivál fődíját. A közönség soraiban is tetszést aratott ez a sajátosan frivol, fekete humorral tarkított filmecske, ami azóta már rég bekerült a világ fesztiválforgatagába.

Kinyarwanda - Ruanda, Franciaország, USA

Az 1994-es ruandai mészárlásról eddig csak idegen nemzetek filmjeiből kaptunk képet, most azonban elkészült a tragikus eseményről szóló első autentikus film is, ami hat különböző ember szemszögéből beszéli el az eseményeket. A film mindenkit letaglózott, a közelmúlt fesztiváljaiból ez a film lett az egyik első számú közönség-kedvenc.

Aburakurasu no matsuri (Abraxas) - Japán

Jonen fiatalkorában egy punk-rock bandában keltette a zajt, majd felnőve buddhista szerzetesként alapított családot. Ám a férfi válságba kerül önmagával, ami visszavezeti őt a zenéhez. A finom humorral átszőtt életigenlő mozi kilóra megvette a közönséget, amiben nem kis szerepe lehetett az újdonság varázsának is. De nem ez a lényeg, hiszen az őszinte és sallangmentes feel good mozikra mindig nagy szükség van.

Notre jour viendra (Our Day Will Come) - Franciaország

Mit tennél, ha egy vörös hajú lúzer lennél, akit mindenki csak kiröhög, akivel még a saját családja is szemét módon bánik? Hát fognád a lúzer haverodat, szereznétek egy kocsit és elmennétek a vörösök hazájába: Írországba. Pontosan ezt teszi a film két főszereplője, csakhogy az ő útjuk jóval durvább lesz... és még annál is durvább. (Üdítő kivételként van magyar premierdátum: 2011.04.21.)

Paranmanjang (Night Fishing) - Dél-Korea

Igaz, hogy csak rövidfilm, de Park Chan-wook nagyszámú rajongótábora miatt mindenképpen meg kell említeni az ázsiai mester legújabb agymenését. Azt hiszem a trailer önmagáért beszél...

R - Dánia

Ezúttal a dánok kezei közül került ki egy jó fogadtatásra (és a legnagyobb dán filmdíjra) lelt brutális börtöndráma, amit ugyan sokan csak egy jól sikerült "A próféta" utánérzésnek tituláltak, de én azért helyet szorítok neki. Ha csak fele annyira jó, mint a francia műremek, akkor már jól jártunk vele. A bemutatója mindenesetre ígéretes.

Snabba Cash (Easy Money) - Svédország

A szegény fiú beleszeret a gazdag lányba és ez a szerelem a bűn világába taszítja. Egy csempésznek a maffiával és a rendőrséggel is meggyűlik a baja, miközben egy profi bérgyilkos karrierje zátonyra fut, miután a nyakába sózzák a kislányát. És a szálak természetesen összefutnak...

Pa negre (Black Bread) - Spanyolország, Franciaország

A Spanyol Filmakadémia díjával alaposan kidekorált alkotás egy komor, balladaszerű történetet mesél el, amiben szépen keveredik a húsba vágó valóság és a hiedelmek fantáziavilága. Nyers és durva történet polgárháborúval, babonákkal, gyilkossággal és brutalitással.

kövess minket facebookon!

Címkék

trailer independent sundance chan wook park eurocinema asian cinema dijszezon 2011 dijszezon 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr1004539441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_84013 2011.03.15. 16:59:50

Az R a tavalyi Titanic összes többi versenyfilmjét oda-vissza verte, piszkosul erős mozi. Lassan ideje lenne már megnézni A prófétát...

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 17:21:31

Ezt a norvég stuffot AZONNAL bemutatnám, de ez a punkból lett buddhistából lett punk sztori is vonzónak tűnik. Egyébként hihetetlen, hogy a magyar közönség mennyire elfordult az ázsiai mozitól. Amilyen gyorsan betört, olyan gyorsan el is halt az érdeklődés iránta.

Ismeretlen_180758 2011.03.15. 17:44:37

Nem csak Ázsia, hanem a skandinávok és a spanyolok is alul vannak prezentálva idehaza. Viszont francia és olasz filmek terén egyáltalán nem állunk rosszul. Az okára nem igazán jöttem rá, mert gondolom nem pont ez a két ország adja olcsón a filmjeit.

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 17:51:27

Kevés lenne a skandináv és a spanyol film? Szerintem jóval szignifikánsabban képviseltetik magukat errefelé, mint - Európánál maradva - bármelyik szláv ország (a románokat leszámítva, mert őket nyomatja a Mozinet :), a görögök vagy akár a németek. De lehet, hogy csak én érzem így.

Ismeretlen_180758 2011.03.15. 18:15:50

De ők jobban benne vannak a fesztiválkörforgásban mint a németek vagy a görögök. Legalábbis a jegyzeteim alapján csak a franciák és az olaszok (na meg a románok:)) "világlátott" filmjei jutnak el ide viszonylag tisztességes arányban. A németeknek például majdnem az összes nagyobb visszhangot keltett filmje eljutott ide az elmúlt 1-2 évben.

Ismeretlen_84013 2011.03.15. 18:50:56

Nem a közönség fordult el az ázsiai mozitól, hanem a forgalmazók: - 2010-ben 5 ázsiai filmet mutattak be (Poetry; Buddha Collapsed Out of Shame; She, a Chinese; Milarepa; The Sky Crawlers) - 2009-ben 4 ázsiai filmet mutattak be (Megane; Big Man Japan; Death Note: The Last Name; Sukiyaki Western Django) - 2008-ban 8 ázsiai filmet mutattak be (Vexille; Wonderful Days; Mongol; D-War, Death Note; I'm a Cyborg, But That's OK; Blood Brothers; Lust, Caution) - 2007-ben 4 ázsiai filmet mutattak be (Sympathy for Mr Vengeance; Sympathy for Lady Vengeance; Exiled; Time) - 2006-ban 7 ázsiai filmet mutattak be (Ghost in the Shell; Takeshis'; The Wayward Cloud; Bab' Aziz; Days of Being Wild; The Bow; Akira) Ha már ilyen kevés ázsiai film jut el a hazai mozikba, akkor legalább szem előtt tarthatnák a minőséget. A D-War és a Big Man Japan mozipremierek, míg a Fearless és a Red Cliff 1-2 év késéssel jön ki DVD-n? Nem is értem, miért nem néznek az emberek ázsiai filmeket...

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 19:01:11

Jé, ebből a felsorolásból hatot mi hoztunk (Oeon és Cf) - a legjobbakat, természetesen. :) Egyébként azt is érdemes lenne megnézni, hogy mennyien nézték meg ezeket a filmeket - nem hinném, hogy pozitív tendenciát mutatnának vagy akár stagnálnának.

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 19:08:32

Vegyük pl. Kim Ki-dukot: Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz (2004) - 21e néző Bin-jip (2005) - 15e néző Az íj (2006) - 8e néző Idő (2007) - 4e néző (cím + bemutatás éve + nézőszám Budapesten) Vagy mondjuk Park Chan-wookot: Oldboy (2005) - 5e néző A bosszú ura/asszonya (2007) - 400-400 néző Cyborg vagyok, amúgy minden oké (2008) - 70(!) néző Van miről vitáznunk?

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 19:12:31

Animék: Akira (2006) - 3e néző Ghost in the Shell (2006) - 2.5e néző Vexille (2008) 700 néző Wonderful Days (2008) 60 néző (oké, ez limitált stuff volt) Égenjárók (2010) - 1e néző És tudnék mesélni a DVD-értékesítésben látható hasonló tendenciákról is.

Ismeretlen_84013 2011.03.15. 19:22:41

És azok mind jók is voltak. :) Ilyen felhozatal mellett nem is csoda, hogy siralmasak a számok. Vajon hány elvetemült néző várta tűkön ülve a Buddha Collapsed Out of Shame vagy a Megane premierjét? Ha a Cannes-i győztes Poetry vagy a Tarantino nevével fémjelzett Sukiyaki Western Django sem hasít, akkor a többiektől felesleges csodát várni. Évi 5 ázsiai mozipremierre rohadt sok az a 2-3 nóném alkotás, lehetne jóval okosabban válogatni.

Ismeretlen_1068 2011.03.15. 22:35:34

Direkt nem is azokkal a filmekkel példáloztam, és igen, ha egy Tarantinóval fémjelzett ázsiai film sem hasít, akkor minek kellene hasítania? (Amúgy mi hoztuk volna moziba a Red Cliffet - nem rajtunk múlott, hogy nem jött össze.)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása