aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon 2011: oscar-értékelő Zalaba_Ferenc
2011. február 28. 14:11:06

Kategória: 22 komment

Mivel a ma hajnalban lezavart eseményt a tavalyival ellentétben nem én, hanem daesu kolléga vezényelte le, magyarán a meglátásaimat nem sikerült kíváncsiságtól tágra nyílt érzékszerveitekbe csepegtetnem (itt jelzem, hogy mindössze másfél órát aludtam), így engedjétek meg nekem, hogy egyfajta értékelő formájában még egy posztot szenteljek az utóbbi évek legerősebb Oscar-mezőnyének... és az utóbbi évek legunalmasabb show-jának.

Mivel a ma hajnalban lezavart eseményt a tavalyival ellentétben nem én, hanem daesu kolléga vezényelte le, magyarán a meglátásaimat nem sikerült kíváncsiságtól tágra nyílt érzékszerveitekbe csepegtetnem (itt jelzem, hogy mindössze másfél órát aludtam), így engedjétek meg nekem, hogy egyfajta értékelő formájában még egy posztot szenteljek az utóbbi évek legerősebb Oscar-mezőnyének... és az utóbbi évek legunalmasabb show-jának.

Előbb a ceremóniáról. Már ebben a millenniumban is akadt olyan átadó, amit a "visszafogottság" jegyében hirdettek meg (katasztrófák, sztrájkok és válságok árnyékában), ám ezekből végül egész emberes ünnepély kerekedett. Ezúttal "minden eddiginél látványosabb show-t" prognosztizáltak, amely fiatalos lendületével, aktuális topikjaival és méregerős mezőnyével írja majd be magát a történelembe. Az előjelek alapján ebben nem is kételkedtem volna, épp ezért baromi elszomorító volt az estét végigkísérő, patikamérlegen kicuccolt bornírtság, főleg ilyen szemtelenül fiatal szájakból.

Hathaway megjátszott modorossággal hol az ünnepélyest, hol a lazát adta, Franco pedig úgy festett, mint aki megilletődöttségét tudatmódosító szerekkel kívánta volna enyhíteni. Tudom, gonosz vagyok, de a hőseink által prezentált bátortalan élcelődés (ha egyáltalán annak lehet nevezni ezt a semmitmondó viháncolást) olybá tűnt, mintha attól félnének, hogy ha kicsit odamondanak, ahová kellene, akkor holnaptól már nem is kapnak szerepeket.

Igazából a díjátadó fellépők sem erőltették meg magukat, mintha mindenki úgy állt volna hozzá a kérdéshez, hogy "majd az egyik kollégám elsütögeti a poénokat, én inkább komolyra veszem a figurát", a díjakat átvevők között pedig nagyítóval kellett keresni az emlékezetes figurákat: ilyen volt például a legjobb élőszereplős rövidfilm szénaboglya fejű suhanca (akit szerintem hamarosan nagyjátékfilmben is viszont látunk - kamerán innen és/vagy túl), illetve a The King's Speechért díjazott David Seidler britesen fanyar poénjai (a koros pasas filmográfiájára mindenképp érdemes vetni egy-két "na ne bassz" pillantást), míg Meliassa Leo úgy játszotta meg magát szoborral a kezében, mintha a köszönőbeszédeket is külön Oscarral díjaznák; Natalie Portman bájosan pityergett, Trent Reznor nem lacafacázott, a többiek pedig litániákat daráltak.

A show-t Billy Crystal és Kirk Douglas nyúlta le - az előbbi megmutatta, hogy kell normális házigazdaként osztani a poénokat (egyet neked, egyet nekem), az utóbbi pedig 94 éves kora ellenére flörtölt mindenkivel, aki szoknyát viselt, illetve nyitott borítékkal a kezében húzta az idegeket, mert ő megteheti.

Most pedig a díjakról. Mint már nem egyszer említettem, a felhozatal bámulatosan erős volt - a legjobb film kategóriájának tíz jelöltje között konkrétan nem volt olyan cím, amit ne értékelnék minimum jó osztályzattal -, ugyanakkor izgulhattam a Trent Reznorért (nyert), akit a legnagyobb zenei zsenik között tartok számon, illetve Banksyért (nem nyert), aki évek óta az orránál fogva vezeti a világot, és nem mellesleg korunk egyik legtehetségesebb és legszellemesebb művésze. Nem semmi.

Meglepetések azokban a kategóriákban jöttek, melyektől azt pont nem vártam (Roger Deakins kilencedik alkalommal maradt hoppon, pedig ezúttal is kamerával a kezében komponált, a legjobb rendezői díjjal kitüntetett, többnyire tévéfilmes esztétikával dirigáló Tom Hooper pedig Wes Andersontól leste el a szögeit, és még így is agyonverte az Aronofsky/Fincher-párost), ugyanakkor arra számítottam, hogy Natalie Portman helyett Annette Beninget szólítják a színpadra, ám ezúttal a visszafogottság helyett a látványpékség lett befutó (míg tavaly ilyenkor már az is elegendő volt, ha valaki megtanult egy déli akcentust - no meg egy éven belül letett két sleeper hitet az asztalra /nem mintha ez rajta múlott volna/).

És a nagy párharc: ugyan sem a The King's Speech, sem a The Social Network nem mentes a hibáktól, de míg az előbbi csak egy ügyesen megírt és eljátszott sablonfilm, amiből Akadémián innen és túl is van vagy öt tucat, addig az utóbbi egy fontos és találó látlelet egy egész generációnról - a hidegen számító, kulturális értékeket semmibe vevő, inernetes kirakatban élő neo-yuppiek (most találtam ki!) világáról, melyben a kockák és a nagymenők már nem rühellik egymást, hanem végre felismerik, hogy kéz a kézben olyan erőt képviselhetnek, amitől hanyatt vágja magát az egész társadalom. Szóval a The Social Network fontos film - az Akadémia igazán húzhatott volna egy merészet vele, de nem így tette; valószínűleg azért, mert a tagok nem a mában élnek.

Így aztán az erős felhozatalból végül az került ki nyertesnek, ami minden erényével együtt régi jól bevált, begyakorlott és halálosan unalmas játékot űzött. Hogy mi lesz jövőre, arról majd szerkesztőségünk legújabb tagja számol be - amint sikerül végre letudnom a regisztrálás termtechjeit. A díjazottak és jelöltek teljes listájáért klikk ide!

Címkék

oscar banksy velemeny hollywood natalie portman david fincher trent reznor anne hathaway james franco dijszezon dijszezon 2011

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr304539367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gameface 2011.02.28. 14:15:26

akkor áthozom ide: tendencia? 2007 the departed - rossz döntés 2008 no country... - jó döntés 2009 slumdog... - rossz döntés 2010 hurt locker - jó döntés 2011 ehhhhhhhhhhh.......

Ismeretlen_9654 2011.02.28. 14:23:44

"Hogy mi lesz jövőre, arról majd szerkesztőségünk legújabb tagja számol be - amint sikerül végre letudnom a regisztrálás termtechjeit." csak nem megszerezted nekünk limut? mert az kurva nagy lenne!

Ismeretlen_169693 2011.02.28. 14:45:03

Minden szóval egyetértek, de tekintve, hogy magam sem aludtam többet 1,5-2 óránál, mélyebben egyelőre nem mennék bele; holnap úgyis szétszedem a ceremóniát a blogon. Csak annyi, hogy Trent Reznor a legnagyobb ember a Földön, és nagyon örültem, hogy az Akadémia, ha más téren nem is, de legalább itt mert nyitni. Illetve, ha igazi, formabontó showt akarnak, jövőre Ricky Gervaist kérik fel, ha sértődésmentes, de ízléses és bátor, tehát hibátlan este kell, akkor pedig Alec Baldwin. Egyedül, mindenféle stevemartinok nélkül. Gameface: Szerintem ebben az évszázadban 2004-ben és 2007-ben került jó helyre a díj, úgyhogy nálam bukik a tendencia. :)

danzig 2011.02.28. 15:02:21

2011 ehhhhhhhhhhh ..... ez egy idézet volt a filmből ? :D

anita 2011.02.28. 15:50:44

"Hogy mi lesz jövőre, arról majd szerkesztőségünk legújabb tagja számol be" Az oposszum?! :))

Ismeretlen_83946 2011.02.28. 16:45:35

Na ne már, a The Social Network fontos film? Ez egy túlértékelt szörnyűség! Unalmas, semmit mondó... váá!

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 17:02:04

Már akinek.

Action 2011.02.28. 17:10:45

Érdekes, én így bele se gondoltam, h a Social Network erről (is) szól. De ettől függetlenül nem adtam volna neki legjobb film díjat, de hogy melyik film lett volna a nyerő fogalmam sincs. Egyik pillanatban a 127 óra, máskor az Eredet, megint máskor a TS3. A Király beszéde sztem is sablonfilm, a színészek jók benne, de kb. ennyi. Deakins megint lemaradt, pedig szinte biztos voltam benne, h ő nyer most. Reznorékkal meg úgy vagyok, h tökjó, h egy más zenei világ is díjazott lett, de sztem a filmzenéjük annyira nem nagy szám. Akkor már inkább a Daft Punk (de ők nem voltak az 5-ben).

Ismeretlen_169693 2011.02.28. 17:31:47

Pedig ha megpróbáljuk objektívan nézni, tényleg a The Social Networknek kellett volna nyernie. Nekem is volt, amit jobban szerettem, inkább éreztem a magaménak (Inception, Black Swan, True Grit), de megkérdőjelezhetetlen szerepe van, és ez szerintem leginkább majd évek, évtizedek távlatából fog kiütközni. Finchernek pedig amúgy is nagyon kijárt volna már egy díj, a Benjamin Buttonért kellett volna megkapnia, esetleg a TSN-ért, de aligha hinném, hogy egy svéd krimi remakeért bárki díjazni fogja, úgyhogy az ő ideje még odébb van. Ahogy Nolané is, a Batman filmet nyilván nem fogják díjazni, de ha utána tényleg a Hughes életrajzi filmet csinálja meg, azért talán besöpörhet valamit.

duwy 2011.02.28. 17:35:58

Borzalmas ceremónia volt mind a díjazottak, mind a házigazdák/produkciók tekintetében. A Franco-Hathaway páros totális kudarc volt, egyetlen épkézláb megnyilvánulást sem produkáltak. Billy Crystal abban a 2 percben többet mutatott, amíg a színpadon volt. A másik két színfoltocska Kirk Douglas, illetve Justin Timberlake volt, de az ő poénjaik sem értek többet egy mosolynál. A The King's Speech szerintem a leggyengébb film volt a jelöltek közül (pont, mint tavaly a The Hurt Locker), bár a The Social Network is valahol a mezőny hátsó felében kullog. Nagyon sajnáltam, hogy Hailee Steinfeld elől Melissa Leo elvitte a szobrot (az agresszív kampányolása miatt nagyon ellenszenvessé vált, ezt csak tetézte a köszönőbeszéde), de hogy Roger Deakins sem kapta meg az Oscar-t, az az est legdurvább rablása volt (Inception, most komolyan?!?). A legjobb zene kategóriában én Powellnek adtam volna (illetve Carter Burwellnek a True Grit-ért, de őt valami furcsa oknál fogva nem is jelölték) a Social Network zenéje sem rossz, de az Oscar-kalibertől messze áll. A Portman-Firth-Bale trió megérdemelte a szobrot, a forgatókönyveknél én a Coen-fivéreket, illetve a Cholodenko-Blumberg párost díjaztam volna. Ja, és az igazi "látványpékség"-alakítás nem Portmané, hanem Leoé volt.

Süti 2011.02.28. 17:37:08

most ez a Reznor hype a divat? vagy ennyi embernek nincs hallása? :))

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 17:45:43

11: Erről eszembe jut az a vicc, amiben az öreg szembemegy a forgalommal... Reznor nem hájpolt, ugyanis a hájpra általában a rövid lefutás jellemző, és ez a fickó már bő húsz éve jelen van, méghozzá elég nyomatékosan - és nem csak a könnyűzenében; eddig leginkább producerként dolgozott filmzenei albumokon (The Crow, Natrual Born Killers, Lost Highway), de pl. a Se7en kultikus feliratai alatt is az ő zenéje szól, így nem csoda, hogy Fincher javaslatára próbálta ki magát a filmzene-komponálásban. Hogy ez szerinted mennyire rossz vagy hogy szerintem mennyire jó, az már ízlésvita, szóval szerintem nem sok értelme van.

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 17:54:11

10: Szerintem a Reznor/Ross-párosnak ugyanúgy nem jártak díjak a fejükben komponálás közben, mint ahogy Finchernek és Sorkinnak sem, mikor összehozták ezt a filmet. Sőt, elképesztően kockázatos projekt volt, ami világszerte értetlenkedést váltott ki az emberekből. És az is elég sokat elmond róla, hogy sokan még mindig azt mondogatják, hogy a facebookról szól. Ami pedig a filmzenét illeti: Trent Reznor életművében csak egy lábjegyzet (ami nem jelenti azt, hogy rossz lenne, sőt), filmzenei szempontból viszont abszolút unikum. Ezért van az, hogy elsősorban annak örülünk, hogy Reznor (és Ross) díjat nyert, és csak másodsorban annak, hogy a The Social Network zenéje nyert. :)

Ismeretlen_9654 2011.02.28. 18:23:51

eminem, rahman, santaolalla, reznor. ugyan nem mindegyik díjazással értettem egyet, de ők eltérnek a konvencióktól, és örülök, hogy ezt díjazták az elmúlt években.

ElderPredator 2011.02.28. 18:47:05

SoS kérdés : Én is végignéztem az egész show-t ( unalom volt, való igaz ), de egy momentumnál felugrottam az ágyból. Egy kis spotot / részletet mutattak a félszemű c. filmből. Sajnos még nem láttam, de úgy hiszem, hogy egy giga spoiler mutattak: ( SPOILER : kiscsaj lelövi a gyilkost, a kiscsaj valami gödörbe esik SPOLIER VÉGE ) Valaki nyugtasson meg, hogy van még értelme végignéznem a filmet ( ergo ez nem is akkora spoiler ) Valaki ?

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 18:51:27

15: Ez tényleg elég mocsok jelent volt a bizottság részéről, rendesen fel is hördültem, mikor megláttam, de megnyugtatlak, a filmet így is van értelme végignézni. :)

ElderPredator 2011.02.28. 19:06:16

Nooooo! Bevallom titkon reméltem, hogy azt mondod, áh ugyan, ez a film elején van. Vagy azt mondod, hogy áh ugyan, az csak az ikertestvére...

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 19:19:27

17: Várj, akkor _tényleg_ megnyugtatlak: annál a jelenetnél még koránt sincs vége a filmnek. :)

ElderPredator 2011.02.28. 19:28:35

Huh, most egy kicsit megkönnyebbültem. Köszönöm ! :)

Adam Taylor 2011.02.28. 21:15:35

Érdekes ez a filmzene dolog, nekem nem különösebb szokásom komponált soundtrack-et hallgatni, csak ha valami tényleg nagyon megfog, mint például a Tron vagy a Hp. Egyiket sem jelölték, így mindenféle külön hallgatás nélkül úgy emlékeztem vissza, hogy talán a 127 óra zenei világa volt a legjobb, de abból sem tudtam volna egy dallamot sem felidézni. Aztán az egyik NIN-fan ismerősöm javasolta, hogy próbáljam be Reznor zenéjét magában is. Nos, Social Network újrázással együtt, nálam a film és a muzsika is beérett. Valami 20 szám lehet rajta a lemezen, ennek legalább a fele óriási, azóta is ez pörög nálam.

Ismeretlen_1068 2011.02.28. 22:17:40

Néhány OScar-rejtély (hol volt Mo'nique? megjelent-e Banksy) megoldása: http://www.hollywoodreporter.com/news/top-5-oscar-mysteries-solved-162480

ty 2011.03.01. 15:24:19

social network filmzene: eddig 50+ meghallgatáson vagyok túl. hibátlan a zene.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása