aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: az utazó [the tourist] (2010) Zalaba_Ferenc
2010. december 31. 18:57:45

Kategória: 10 komment

Újabb germán csatlakozhat az új világba exportált, jobb létet kereső, európai rendezők táborához. Florian Henckel von Donnersmarck jövője is pont olyannak tűnik, mint közelmúlt béli társaié, eleget téve az unalmassá váló klisének, az anyagi bukás következtében gyors hazaútra ítélt rendezőről. A különbség csak annyi, hogy az elmarasztalás ezúttal jogtalan, az anyagi bukás viszont érthető.

Újabb germán csatlakozhat az új világba exportált, jobb létet kereső, európai rendezők táborához. Florian Henckel von Donnersmarck jövője is pont olyannak tűnik, mint közelmúlt béli társaié, eleget téve az unalmassá váló klisének, az anyagi bukás következtében gyors hazaútra ítélt rendezőről. A különbség csak annyi, hogy az elmarasztalás ezúttal jogtalan, az anyagi bukás viszont érthető.

Donnersmarck The Tourist-ja talán az év legellentmondásosabb alkotása. Egyrészt egy semmilyen létjogosultsággal nem bíró, szörnyen kiszámítható és mesterkélt francia film remake-je, amely még Hollywood figyelmével együtt is méltán került az elfelejtett rossz filmek dicstelen kompániájába, másrészt egy bájos kalandfilm a kisember léptékével mérve, melyben véletlenül a világ két legprofibb színésze kergeti egymást.  Donnersmarck pedig leejti az állakat diszkréciójával, amivel a nagyszabású akciókat épp úgy mellőzi, mint a heves ágyjeleneteket, vagyis pont azzal, hogy nem kreál magából állakat leejteni próbáló nagy ívű akcióthrillert.

A főszereplők pedig legalább annyira visszafogottak, mint a narratív stílus. Depp megvillantja színészi nagyságát jellegzetes manírjai leküzdésében és szürkévé válásában, mely mögül csak néha egy-egy mozdulatsor erejéig enged utat exhibicionista sármjának, a forgatókönyv pedig ügyesen asszisztál egyszerű matektanárrá válásában. Jolie ugyancsak cipeli a film neki kiosztott részeit. Légies, érzékeny, de határozott és egyaránt képes megjeleníteni karaktere dilemmáját és pofátlan önelégültségét.

Kettejükkel érdekes kontrasztot fest a környezet, amely már-már commedia dell’arte-t  megszégyenítő túlzással véleményez és érzékel, korunk minden típusát megjeleníti a maguk árnyaltságot nélkülöző komikumában, végletesen összezavarva ezzel a nézőt a koncepciót illetően, hisz a felhasznált stíluselemek tárháza tini-vígjátékokétól heist movie-k eszköztárán át New yorki neurotikusok kedvelt sablonjaiig terjed. A cél azonban pofonegyszerű: a két főhős leválasztása a környezetről. Depp Frank Tupelo-ja minden tekintetben a normálisból elhajló közeg áldozata és kiszolgaláltatottja, míg Jolie Elise Ward-ja használja a körülötte dúló diszkrét őrületet, az erő ami kettejüket összefogja a közös mókuskerék, melyet Frank belülről, Elise pedig kívülről forgat, hol ellentétes, hol megegyező irányba.

Érdekes film a The Tourist, mely, kuszasága ellenére, túl tud lépni a gyenge alapanyagon, viszont realitástól elrugaszkodott mikrokozmosza amellett, hogy merész, helyenként zavarba ejtő is. Értékelni nem könnyű, a látszatnál több rejlik benne, de ambíciói elütnek közönségétől, költségvetésétől de – hála istennek – eredetijétől is.

Címkék

kritika remake thriller johnny depp angelina jolie paul bettany 6csillagos samlowry

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr74539120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PatBateman 2010.12.31. 21:04:45

Érdekes ez a kritika, eszembe juttatja, hogy mennyire relatív is egy-egy film megítélése. Bár sam, ha ennyire jónak találod, miért csak 6 csillagot adtál? Véleményem szerint túl sokat látsz ebbe a filmbe. Amit te visszafogottságnak és a stíluselemek szándékos keverésének vélsz, valójában koncepciótlanság és fejetlenség. Ez érződik Depp és Jolie játékán is, akik inkább visszafogják magukat tanácstalanságuk végett, minthogy hülyét csináljanak magukból. Helyette inkább meghúzzák magukat. A "visszafogottság" pedig nem felemeli a filmet, inkább az érdektelenség poshadt mocsarába süllyed. De a stílusod kifejezetten elegáns, fölösleges maníroktól mentes és intelligens. Gratulálok BUÉK :)

Ismeretlen_1068 2010.12.31. 21:09:07

Hat csillag? A nemjóját, ebből a filmből még fele ennyit sem biztos, hogy kinéznék. Egyébként köszi az írást.

frmn 2011.01.01. 04:01:16

Erősen művi a stílusod. Egy jobb új évet :)))))

Ismeretlen_1068 2011.01.01. 06:19:08

3: Meg egyébként is mindenki bassza meg a fűnyíróját, hm? :)

Helsing · http://helsing.blog.hu 2011.01.01. 09:45:34

2010 legrosszabbja, nekem 1/10. Nagyon durván bünti-film volt. De hát ahány ember annyi vélemény XD

Remo 2011.01.01. 11:26:40

Jó volt végre egy normális kritikát olvasni erről a számomra érthetetlenül alulértékelt filmről. Az eredeti változat elmarasztalása az egyedüli, amit túlzásnak érzek.

Ismeretlen_100236 2011.01.01. 15:47:34

5-6 csillagnál többet nem kaphat, mert szörnyű a történet és a végeredmény legalább annyiszor ciki, mint ahányszor élvezetes, Donnersmarck pedig intelligens fazon, ha a felhasznált elemek nem is minden esetben szándékosak, vagy koncepciózusak, az még nem jelenti azt, hogy nincs koncepció, mert az biza van, csak az eszközök nem következetesek. Nem lett ez jó film, viszont ha nem is sokkal, de nagyobb lelke és több esze van, mint egy átlag amerikai újrának.

.page. · http://gergelyatom.com 2011.01.16. 22:30:45

.hát, azért az Anthony Zimmer ennél jóval eredetibb volt, feszültebb valamivel, jobb zene, több hangulat és jóval szebb fényképezés. Ez csak egy könnyed városnézés. Én most néztem meg az amerikai verziót, és hogy véget ért, arra gondoltam, inkább a másikat néztem volna újra, noha az sem tökéletes... :P

tristram 2011.01.31. 13:42:57

Érdekes kritika, nagyon elegánsan van megírva, de semmi konkrétat nem mond, élvezet volt olvasni, de tartalmatlan is, a később hozzá fűzött komment már többet ér. Maga a film tényleg ambivalens érzéseket válthat ki. Bármennyire szörnyülködök, viszonylag jól éreztem magam a film nézése közben, talán Velence miatt. Néhány részlettől eltekintve szépen el lett találva a hangulat: fényképezés, zene, vágás rendben van. A színészektől több kellett volna, és igaz, ami igaz a történet el lett már egyszer használva. Úgy gondolom, hogy az eredeti film tényleg nem egy nagy eresztés, de azért ennél jobb és mégiscsak az az eredeti illetve Marceau csodálatosan vonzó, én nem szeretem különösebben, de ezt a versenyt ő nyerte, ahogy az eredetiben lévő színész is sokkal meggyőzőbb volt, mint Depp. Egy közepesnek elmegy ez a túlságosan szidott film, kár, hogy nem erőltették a Hitchcock hommage-t, érdekesebb lett volna. Azóta meg az is kiderült, hogy az igazi siker elkerülte, de nem bukott meg a film.

szoni 2011.02.22. 16:54:34

Tetszik az írás, önmagában is, meg azért is, mert végre nem húzza le teljesen ezt a filmet. Nincs értelme szerintem az alázásnak, mert annyira nem rossz ez. Sőt, ha nem tudunk/hallottunk róla előre semmit, még érdekes is. Az alapötlet szerintem kifejezetten jó, és a végéből levonható következtetés is. Szerintem simán min. 6 csillagos, ha már mindenképp kell osztályozni. Én pl. Kéjjel-nappalnál jobban szórakoztam.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása