> Amerikai mozibevételek, 2010. november 26 - 28.
2010 hálaadás-hétvégéjén a Disney házi történelmet írt: az ARANYHAJ ÉS A NAGY GUBANC az eddigi 50 egész estés produkció legjobb nyitányát hozta a cégnek. A váratlanul nagy érdeklődés csaknem trónfosztáshoz vezetett: a HARRY POTTER ÉS A HALÁL EREKLYÉI 1. RÉSZ csak aprópénzzel végzett a rajzfilm előtt.
> Amerikai mozibevételek, 2010. november 26 - 28.
2010 hálaadás-hétvégéjén a Disney házi történelmet írt: az ARANYHAJ ÉS A NAGY GUBANC az eddigi 50 egész estés produkció legjobb nyitányát hozta a cégnek. A váratlanul nagy érdeklődés csaknem trónfosztáshoz vezetett: a HARRY POTTER ÉS A HALÁL EREKLYÉI 1. RÉSZ csak aprópénzzel végzett a rajzfilm előtt.
> #1
Harry Potter, ha épp műsoron van, mindig uralja a hálaadás hétvégét, s ez most sincs másképp. A HARRY POTTER ÉS A HALÁL EREKLYÉI 1. RÉSZ ugyan vészkongató 60%-ot esett az elmúlt hétvégéhez képest, a 49 millió dolláros második kör bőven jobb az elmúlt két rész hasonló eredményénél, igaz, azok a szerdai start miatt eleve alacsonyabb szintről kezdtek. Ellenben a 10 nap alatt begyűjtött pénzösszeg határozottan jól fest: A TŰZ SERLEGE és A FÉLVÉR HERCEG 201 milliónál járt ilyenkor, A FŐNIX RENDJE pedig 185 milliónál, ezzel szemben jelen epizód már közel 220 milliót kasszírozott. A (nézői) fogadtatás ugyan nem makulátlan (bár az IMDb-n egészen kiválóan áll a hetedik rész első fele), de annyi lelkesedés tán mutatkozik felé, hogy végül 300 millió fölé billenjen a mutató - pláne, ha a végső felvonás előtt a Warner hajrázik vele egyet jövő nyáron.
> új filmek
Hosszúra nyúló értekezés volna a Disney animációs históriájába való belemerülés, ráadásul csak elvonná a figyelmet a legfrissebb darabról. Márpedig az ARANYHAJ ÉS A NAGY GUBANC (Tangled; hazai bemutató: december 2.) a stúdió klasszikus-sorozatának egyik legkiemelkedőbb darabja lett néhány nap alatt, s ez nagy szó akkor, mikor már egy évtizede haloványan pislákol az egeres cég dicsfénye. A Grimm-testvérek meséjére alapozó történet felett már a nyitónapon kapkodták a fejüket az elemzők (12 millió dollár), hiszen igen veretes öt napos eredményt sejtetett. A 49 millió dollár nem kevesebb, mint a Disney legjobb nyitóhétvégéje, az 1994-es AZ OROSZLÁNKIRÁLY-t fosztva meg a tróntól. A hangzatos tett mögé nézve persze felmerül az, hogy jegyár-növekedés, meg az, hogy 3D, de tekintve, hogy a CSODACSIBE és a VOLT -mérsékelt- sikere ellenére a Disney leginkább csak úszott az árral a Pixar és a DreamWorks irányította vizekben, ez igazán rendkívüli fejlemény. Persze felhőtlen az öröm akkor lenne, ha mindezt egy hagyományos animációval készült film éri el, de az ARANYHAJ ÉS A NAGY GUBANC más egyéb ismérvei alapján tökéletesen illeszkedik a Disney-kanonba. Vagyis lehet még dalokkal teli tündérmesékkel érvényesülni 2010-ben is. A forgalmazó egyébként kiválóan közelített marketingjével a film felé: a címváltoztatás után (Rapunzelből lett Tangled) az előzetesek a férfi főszereplőre helyezték a hangsúlyt, megnyerve a fiúkat, míg az (odaát jobban) ismert történet a meghökkentően hosszú hajú lányról könnyedén megtalálta magának a közönség másik felét. A szerda óta összegyűlt csaknem 70 millió dollárról dobbantó nélkül is kikerekedhet 200 milliós végösszeg, ami eddig csak az ALADDIN-nak és a már említett AZ OROSZLÁNKIRÁLY-nak jött össze a félszáz produkcióból. A kritikai fogadtatás ugyancsak remek, úgyhogy a legkisebb porszem sem került a gépezetbe. A gépezet pedig legközelebb egy új Micimackó-filmmel jelentkezik 2011 nyarán, ugyancsak Harry Potterrel a piros sarokban.
A Screen Gems fennállásnak legköltségesebb filmje a félszáz millió dollárt felemésztő DÍVA (Burlesque; hazai bemutató: február 3.), melyben egy jó hangú vidéki lány (Christina Aguilera) a nagyvárosba megy, és ott fel is fedezik, legfőképpen Cher, akit legutóbb a 2003-as TÚL KÖZELI ROKON-ban, de főszerepben több mint egy évtizede, a TEA MUSSOLINIVEL-ben láthatott a néző. A felemásan fogadott (RT: 33%), túl sok újdonsággal nem szolgáló történetre péntek és vasárnap között 12 millió dollárt költöttek a nézők, ami olyan közepes, amilyennek látszik. A további két nappal együtt 17 millión áll a Sony szénája, s erős a gyanú, hogy igencsak lejtmenetbe kapcsol a jelentős részben Christina, a gerilla-rajongókat megmozgató mű, ami a gyenge kritikai visszhang ellenére pár Golden Globe-jelölést biztos begyűjt majd a 30-35 millió dollárja mellé.
A 20th Century Fox új romantikus vígjátékában a drámából sincs hiány, figyelmeztetett a SZERELEM ÉS MÁS DROGOK (Love and Other Drugs; hazai bemutató: január 6.) előzetese, ami az R korhatárral egyetemben visszatántorító erőként hathatott az ünnepre való film kiválasztásában a nézők körében. A 10 millió dolláros nyitány legalább olyan semmilyen, mint a DÍVA esete, vagy még inkább olyan, s bizonyítja már sokadjára, hogy Jake Gyllenhaallal nem lehet filmet eladni. A premiert megelőzően még az Oscar kapcsán is fel-felmerült filmre a nézők mellett a kritika is nemet mondott, bár még elviselhető számban, s kellően kis számban ahhoz, hogy az Amerikában ténykedő külföldi újságírók ezúttal is lássanak a filmben elég fantáziát a jelölésekhez. Ez persze teljesen súlytalan dolog lesz a film rezüméjében, ami igazán számítana, vagyis a pénz, az ezúttal sem lesz több 25-30 milliónál a legjobb esetben sem, s ez Edward Zwick rendezőnek megint nem jó hír az ELLENÁLLÓK-at követően, noha a költségvetés most is 30 millió körül mozog, tehát nagy kudarc nem született.
A sor végén kullog Dwayne Johnson új akciófilmje, a ROHANÁS (Faster; hazai bemutató: február 24.) A CBS Films prezentációja az elmúlt három nap folyamán csak 8,5 millió dollárt hajtott fel, ami túl alacsony ahhoz, hogy a várható intenzív csökkenés mellett a 24 milliós büdzsé mellett elrohanjon, de még csak elvánszorogjon is. A forgalmazó számára ez leginkább 3/0-ként fordítható le a januári ESZEVESZETT KÜZDELEM és az áprilisi ILYEN A FORMÁM után, s még keservesebb konzekvenciát jelent a főszereplő számára: igazán csak a Disney-filmek sztárjaként kíváncsi rá a közönség. A Rotten Tomatoes konszenzusa szerint ettől függetlenül örvendetes őt ismét akciófilmben látni, még ha ezen felül túl sok erénye nincs is a ROHANÁS-nak. A Szikla jövőre megosztja magát az akciókedvelők és a családok között: a Halálos iramban-széria új részében és a Brendan Fraser nélkül készülő UTAZÁS A FÖLD KÖZÉPPONTJA FELÉ-folytatásban tűnik majd fel, minden bizonnyal mindkét esetben több sikerrel.
> további filmek
A hosszú hétvége minden filmnek kedvez, de a családi programra alkalmasak kamatoztathatják igazán: a harmadik helyezett MEGAAGY, az ugyancsak 3D-s szórakozást kínáló Aranyhaj érkezése ellenére csak keveset veszített múlt heti 16 milliójából, így összbevétele már meghaladja az 130 milliót. A SZÁGULDÓ BOMBA 60 millióhoz, a TERHES TÁRSASÁG pedig 85 millióhoz érkezett.
> végszó
Az első két helyezett együttesen majd' 100 millió dollárt generált, ami önmagáért beszélő összeg. Egy évvel ezelőtt a premierek közül egy sem talált be igazán, viszont az ÚJHOLD és A SZÍV BAJNOKAI kettőse gondoskodott arról, hogy 170 millió fölé vezéreljék a top 10-et, amit, ha kevés híján is, de ezúttal nem sikerült megütni.
> ami jön
Síri csend és hullaszag. A hálaadás buzgalmát követően mély szaltók várhatók, s csak egy maroknyi független produkció merészkedik az arénába, mielőtt beindul a decemberi nagyágyúk versenye.
> a top 10
1. Harry Potter and the Deathly Hallows Part I ($49.1m/$219.1m)
2. Tangled ($48.8m/$68.7m)
3. Megamind ($12.6m/$130.2m)
4. Burlesque ($11.9m/$17.3m)
5. Unstoppable ($11.4m/$60.4m)
6. Love and Other Drugs ($9.7m/$13.9m)
7. Faster ($8.5m/$12.0m)
8. Due Date ($7.2m/$84.9m)
9. The Next Three Days ($4.7m/$14.4m)
10. Morning Glory ($3.9m/$26.3m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Vén csontok, Nindzsa gyilkos)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Négy karácsony, Ausztrália)
box office: 2007 azonos hétvégéje (Éberség)
kritika: Tangled
kövess twitteren!