Egy havi csökkentett üzemmód után ismét régi formájában jelentkezik a "box office" és a "box office hazai" rovat, aminek örömére most egy összevont visszatekintőre kerítünk sort, melyből kiderül, a közösségi oldal közönséget csinál, Ben Affleck pedig karriert; a szamárságnak nincsenek határai, Julia Roberts-nek meg méltó ellenfelei; Bruce Willis sosem lesz öreg a szarhoz, Renée Zellweger meg már régen az; a magyar filmeknek még van lejjebb, a horror műfajának pedig fel is út, le is út; 3D-vel már nem lehet mindent eladni, de azért segít, szinkronnal meg el lehet, nélküle viszont lassan már nem. Figyelem! Extra hosszúságú blogbejegyzés! A szófosás magasiskolája! Csak saját felelősségre olvasandó! :)
Egy havi csökkentett üzemmód után ismét régi formájában jelentkezik a "box office" és a "box office hazai" rovat, aminek örömére most egy összevont visszatekintőre kerítünk sort, melyből kiderül, a közösségi oldal közönséget csinál, Ben Affleck pedig karriert; a szamárságnak nincsenek határai, Julia Roberts-nek meg méltó ellenfelei; Bruce Willis sosem lesz öreg a szarhoz, Renée Zellweger meg már régen az; a magyar filmeknek még van lejjebb, a horror műfajának pedig fel is út, le is út; 3D-vel már nem lehet mindent eladni, de azért segít, szinkronnal meg el lehet, nélküle viszont lassan már nem. Figyelem! Extra hosszúságú blogbejegyzés! A szófosás magasiskolája! Csak saját felelősségre olvasandó! :)
szeptember 30. - október 3.
Arról még esett szó bő lére eresztve, hogy a Facebook alapítójának történetét feldolgozó A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ (The Social Network; hazai bemutató: november 11.) igen komoly érdeklődést generált első napjaiban, viszont érdemes hangsúlyozni, hogy az egy hónap alatt összegyűlt 80 millió dollár kiváló eredmény még a 22 milliós rajt után is. A kritikusok szeretetében a nézők is osztoznak tehát, így egy sikeres díjszezonos kampánnyal még akár a 100 milliós mérföldkő is megvalósulhat. Egy életrajzszerű drámától, ami mentes a filmekben szokásos minden divatos vagy csalogató elemtől, ez kiváló eredmény, mondani sem kell. * Nem így a VÉDTELEN GYERMEK (Case 39; hazai bemutató: már DVD-n) és a LET ME IN szereplése. A két thrillerre nagyon kevés jegy fogyott a premier hétvégéjén, s a helyzet cseppet sem mérséklődött. Renée Zellweger már így is a limitált forgalmazásra szánt filmekre korlátozódott az utóbbi időkben, ezután pedig könnyen lehet, hogy a DVD-kölcsönzők polcai elé néz.
Idehaza a SAMMY NAGY KALANDJA: A TITKOS ÁTJÁRÓ fogta hálójába a népet, s a Fórum Hungary 3D-s animációja, állva a konkurencia többszöri támadását, egy hónappal később már túl is van a 100 millió forintos bevételen. * Az InterCom két bemutatója sem vallott szégyent: PANCSER POLICE, meghazudtolva Will Ferrell hazai történelmét, négy hétvége után, egyúttal utolsó víkendjét a top 10-ben, a 75. millióját jegyezte, amiben oroszlánrésze van annak, hogy a komikus ezúttal magyarul szólalt meg. * Ugyancsak sokat nyomott a latba a szinkron a TŐZSDECÁPÁK: A PÉNZ NEM ALSZIK esetében. A kívülálló-barátabb történet és szöveg és néhány friss arc szintén segítette Oliver Stone filmjét, hogy csakhamar lehagyja több mint 20 éves elődjét; igaz, ez nem volt nagy kunszt, s végső soron az amerikai szerepléshez mérhető a hazai, de a lényeg, hogy csalódást nem okozott. * A franciák viszont vereséget szenvedtek: a DUMAS Gérard Depardieu-vel szinte észrevétlen maradt a hazai nézők előtt.
október 7. - 10.
Három nem különösebben izgalmas film feszült egymásnak október második péntekén Észak-Amerikában, ám egyikük sem kerekedett A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ fölébe. Ettől függetlenül az ILYEN AZ ÉLET (Life as We Know It; hazai bemutató: december 2.) korrekt összeggel startolt, s köszönhetően a szellős, sok újdonságot nem kínáló októbernek, a Warner filmje 43 millióval zárta a hónapot, s még maradt is benne annyi szusz, hogy Katherine Heigl másik idei filmjét, a BÉRGYILKOSÉK-at megelőzve végül az 50 millió is meglegyen - mindez a hervatag kritikák ellenére. * Az újságírók túlzottan kegyesek a SECRETARIAT című drámával sem voltak, de még éppen elegendő a színvonal ahhoz, hogy a film beálljon a Disney inspiráló megtörtént eseteken alapuló sport/lovas/miegymás produkcióinak sorába, melyek a stabil közepes nyitányt követően hosszú ideig a felszínen maradva lépnek elő módosabb sikerré; ez jelen esetben négy hétvége után 45 millió dollárt jelent, s még közel sincs vége a futamnak. * Ez nem mondható el Wes Craven új munkájáról. A MY SOUL TO TAKE az év egyik leggyatrábban fogadott filmje lett, s a nézők sem láttak benne semmi extrát a 3D-n kívül; itt még az sem segített, így a formátum újabb mélypontot regisztrált, s ez lassan havi rendszerességűvé válik. A kevesebb mint 15 millió dolláros (vég)összeg láttán a Universal újabb strigulát húzhat idei rossz lovai mellé, Craven pedig áprilisban köszörülheti a csorbát a SIKOLY negyedik részével. * Kevesebb mint 1000 moziban mutatta be a Focus Features az IT'S KIND OF A FUNNY STORY című drámai komédiát, ami ennek megfelelően nem tudta magára felhívni a figyelmet: a 2 milliós start gyenge mozinkénti bevételt takar, s bár a megsemmisülés elmaradt, a 8 milliós költség így is távoli pontnak látszik.
Az október idehaza nem indult tumultussal. AZ ŐRZŐK LEGENDÁJA hivatott szárnyai alá venni a hazai forgalmat, azonban #1 pozíció ide vagy oda, még 20 ezren sem voltak kíváncsiak a 3D-s mesére négy nap alatt, ami ugyanúgy kiábrándító fejlemény, mint az észak-amerikai 16 milliós nekirugaszkodás. Az InterCom baglyai később Sammy teknős alá bukdácsoltak az országos listán, a hónap végén pedig visszavonulót is fújtak a top 10-ből. A film mögött álló cég az érett és gyermeki tartalom házasításában a TÁNCOLÓ TALPAK-kal kiegyensúlyozottabb és így emészthetőbb eredményt ért el, de persze az sem elhanyagolható tény, hogy a pingvinek népszerűbbek a baglyoknál. * Jean Reno pedig népszerűbb az összes másik franciánál - mégsem sikerült a 22 LÖVÉS-nek kilábalnia a nem hollywoodi közönségfilmeket sújtó érdektelenségből. A Fórum Hungary bűnügyi filmje csak valamivel több mint 4 millió forintot gyűjtött az első hétvégén, majd eltűnt, mintha ott se lett volna. Pedig volt idő, mikor egy BÍBOR FOLYÓK 100 ezer érdeklődőt fogadott itthon.
október 14. - 17.
Bombaként robbant be az amerikai mozikba az MTV sajátos sorozatából készült filmadaptáció immáron második folytatása, a JACKASS 3D (hazai bemutató: november 18.). A Paramount terjesztése 50 millió dollárt termett semmi perc alatt (nyolc éves csúcsot döntve meg ezzel), s a méretes veszteségek ellenére két héttel később már 100 millión is túl volt, ami bizonyítja, hogy 3D igenis képes újjáéleszteni a mozit, ha a megfelelő helyen használják. A sikeren felbuzdulva a nemzetközi határok is kitágultak: nálunk az első Jackass-film lesz, amely a nagyvásznakra kerül. * Johnny Knoxville és bagázsa hátsójának árnyékában Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich, Helen Mirren, Richard Dreyfuss meg még ki tudja, ki ragadott fegyvert a RED (hazai bemutató: december 9.) című akció-vígjátékban, amely ugyancsak meglepte az elemzőket 20 millió feletti startjával. Meglepte, mert ez a szkeptikus népség nem hitte, hogy a felnőtt közönség elegendő lesz a Summit filmjének sikeréhez. A 35 év felettiek 58%-os aránya a nyitóhétvégén valóban beszédes adat a célközönségről, azonban a sztárparádé ereje nem ismer ilyesfajta korlátokat. Ráadásul a film jó (még a Rotten Tomatoes szerint is, többé-kevésbé), és ezt nem rejtik véka alá az elégedett nézők: a harmadik héten még mindig 10 millió felett hoz a film, s ezzel már az amúgy nem épp filléres (58 millió dollár) költségvetés is megjelent a bevételi oldalon.
A fénykorukon túl akciózók ezalatt itthon sem vallottak szégyent: a THE EXPENDABLES - A FELÁLDOZHATÓK közel 37 millió forinttal vette át a vezetést az országos listán, ami Stallone visszatéréseként is értékelhető, hiszen idehaza a ROCKY BALBOA nem zavart sok vizet, s JOHN RAMBO is csak a minimálisat hozta. Most azonban megtámogatva néhány színésztárssal, no meg egy szinkronnal, a Palace Pictures eddigi legnagyobb sikerét üdvözölheti a robbanóanyaggal nem spóroló akciófilmben: október utolsó víkendjén még mindig dobogós helyezett, összbevétele pedig 85 millió forint felett jár. Ez bizonyosságot szolgáltat afelől, hogy a potenciális közönségből az internetfelhasználók, s azon belül is a filmes fórumokra és torrentoldalakra járók hányada igen elenyésző; elvégre, csak ők tudják hallatni folyvást elégedetlenkedő hangjukat. Tagadhatatlan, hogy a film magyarul beszélő mivolta ugyanakkor kulcsszereppel bír a sikerben: a két hónapos különbség az amerikai premierhez képest teljesen átlagos, ám az alternatíva a mozi mellett már megadatott, s a tudomást csak most szerző egyén számára döntő tényező lehet, hogy nem kell olvasnia, még ha ezért fizetnie is kell. * Julia Roberts ellenben fittyet hányt minden axiómára: az InterCom az első feliratos filmjét mutatta be a júniusi HA/VER óta, s tette mindezt egy romantikus darabbal. Mégis őket igazolják a számok: az ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK alig maradt el A FELÁLDOZHATÓK-tól, sőt, Budapesten eléje is vágott. A ráadást a következő hétvége hozta, amikor fél tucat premier nem bírt a nyomába sem érni a világkörüli útra indult hölgyeménynek, s még Stallone különítménye is udvariasan átengedte neki a vezető pozíciót. A hab a tortán a harmadik kör, vagyis az elmúlt hétvége, ami újfent az élen köszönti a megfékezhetetlen könyvadaptációt - legalábbis Budapesten, hiszen az országos listán az ezüstéremmel kellett beérnie. A meglehetősen hamar, 3D-s felhajtás nélkül összegyűlt 100 millió forint tanulsága az, hogy a felnőtt női közönség ritkán jut szóhoz itthon, így luxus lenne pusztán az olvasás problematikája miatt passzolni. Nyilván nem lesz egy SZEX ÉS NEW YORK 2. a dologból, de amit a film - amúgy világszinten - véghezvisz, az elismerésre méltó. * Ennek azonban legcsekélyebb formája sem jár a magyar versenyzőknek. Meglehet, hogy a KOLORÁDÓ KID (nézd meg csütörtökön este az m1-en) a jobb fajtából való hazai alkotás, ez már kevés a nézők visszacsábítására. A CameoFilm által jegyzett 56-os témájú darab másfél millió forinttal, távol kezdett a top 10-től, s a már-már szenzációként hirdetett 10 ezer nézős kétheti eredménye is csak az október 23-i megemlékezés-jellegű vetítéseknek tudható be (az átlagosan kipengetett jegyár a filmre kevesebb mint 600 forint). * A három kópián bemutatott BABÁK: AZ ELSŐ ÉV az a fajta film, aminél semmilyen következtetést nem érdemes levonni a kezdetből: a szöveg és korhatár nélküli dokumentumfilm olyan mozik műsorán, mint a Cinema City Aréna és a Palace MOM Park, viszonylag tartja azóta is heti nézettségét, minimálisakat ereszkedve csupán; ennek ellenére egyelőre háromezer nézővel kell beérnie a Budapest Filmnek, ám ehhez legalább a szokásos áron számított bevétel társul.
október 21. - 24.
Paranormális összeggel, 20 millió dollár felett hozta a frászt nézőire az ÚJABB PARAJELENSÉGEK (Paranormal Activity 2; hazai bemutató: már a mozikban) már a bemutató napján, ami horrorfilmtől egészen ritka jelenség, ahogy a 40 millió feletti három napos eredmény is. Ezek után biztosra vehető, hogy a PARANORMAL ACTIVITY egy éve elért 108 millió dollárja nem csak a pillanatnyi felhajtásnak szólt, ahogy az is, hogy ezzel még nincs vége. A már sokszoros büdzsével, de még így is potom pénzből készült film azonban nem valószínű, hogy elődje nyomába ér: az első rész építkező térhódításával szemben ezúttal a fénysebességű fogyatkozás lesz a jelszó, mint minden átlagos mű esetében ebben a műfajban. Halloween napja ugyan tompította a második hétvégi szaltót, a közel 60%-os mínusz így is érzékelteti, hogy a kilenc számjegy ezúttal elmarad. De mit számít ez, ha 10 nap alatt a költségek több mint húszszorosát mutatják a bevételek? Paramountéknál már beköszöntött a karácsony két októberi filmjükkel. * Matt Damon gondosan dolgozik azon, hogy a Forbes által rá osztott címet, miszerint a legjobb befektetésnek számít Hollywoodban a gázsija egy dollárjára jutó bevétel szempontjából, mihamarabb továbbadja. Tavaly AZ INFORMÁTOR! és az INVICTUS - A LEGYŐZHETETLEN volt, ami nem találkozott a nézői érdeklődéssel, s most ismét Clint Eastwood kezei alatt romlik az arány: az AZUTÁN (Hereafter) 12 millió dollárt gyűjtött október negyedik hétvégéjén, majd egy héttel később csaknem felezte ezt; az 50 millió dollárt felemésztő fantasztikus drámának így 35 milliónál messzebbre nem érdemes terveznie, vagyis hiba nélkül beáll a direktor úr utóbbi munkái, az INVICTUS és az ELCSERÉLT ÉLETEK mellé. Azonban se Damont, se Eastwoodot ne sajnáljuk (még akkor se, ha az AZUTÁN az ÉJFÉL A JÓ ÉS A ROSSZ KERTJÉBEN óta a leggyengébb RT-értékelést tudhatja magáénak Dirty Harry karrierjében): addig jó nekik és nekünk, nézőknek is, amíg nem a box office-boldogulás kritériumait keresik munkáikkal.
Az ÚJABB PARAJELENSÉGEK minden kétséget eltörölt afelől, hogy a horror műfaj nem halott dolog hazánkban (hacsak nem 3D-ről van szó). A világpremierrel egy időben, ismeretes, bár nálunk félreforgalmazott elődöt követve tárta a (budapesti) nézők elé a UIP a filmet. Az eredmény még a korlátozott kópiaszám mellett is anemikus: az országos lista 9. helyét jelentő 6,3 millió forint került a kasszákba október 21. és 24. között, ami alig jobb a júniusi RÉMÁLOM AZ ELM UTCÁBAN indításánál. A 3D-s társak kimagasló sikere azért elgondolkodtató: igenis vevők a hazai fiatalok a borzongásra, az ijedezésre, azonban önmagában, puritán formájában ezeket a filmeket inferior terméknek tekintik, ahogy a magyar filmeket is. Tény, hogy az álomgyár tett is róla, hogy a horrorfilm az utóbbi években szitokszó legyen, de azért nem épp néptelen rajongóbázisán belül ennek ellenére népszerű - de nem annyira, hogy pénzt adjanak érte. * A kinti siker - hazai lagymatagság kéretlen duója a TOLVAJOK VÁROSA című bűnügyi drámára is lesújtott: az egy hónapja még decemberre taszigált produkció a nagyot szólt amerikai premier hatására megmaradt október második felében, azonban ez nem osztott vagy szorzott: az InterCom - feliratos - gyermeke csak 12,5 millió forinttól fosztotta meg a hazaiakat, ami az országos lista negyedik helyére szóló jegyet osztott ki neki. Ez egyfelől már majdnem annyi, mint amennyit A ZSARUK BECSÜLETE kapart össze 2008 végén, ám az áhított elődként feltüntetett A TÉGLÁ-tól távoli kiáltás minden szempontból. Talán másképp lett volna, ha Ben Affleck a Géza nevét használva a nyóckerben készít filmet Charlestown helyett. Mindenesetre a kinti 90 milliós siker révén máris több új direktori projekt került látókörébe. * Nem hozta formáját Jennifer Aniston sem. A romantikus vígjátékok üdvöskéje idén korábban az EXFÉRJ ÚJRATÖLTVÉ-ben szórakoztatta a nagy tömegben megjelent nagyérdeműt, a SEJTCSERÉS TÁMADÁS viszont két hét után is csak azon film nyitányának töredékére volt képes. Ez nem oly meglepő, hiszen Jason Bateman nem Gerard Butler, a Fórum Hungary nem az InterCom, Kökényessy Ági pedig most nincs sehol. 25 ezer néző alatt fog kivonulni a hazai mozikból a film. * A hazai Palace mozikba be sem vonult az újabb 3D-s animációs opus, az ALFA ÉS OMEGA 3D. A csak 3D-s kópiákon forgalmazott film egyszerűen nem fért meg Sammy teknős és a Gyűrűk Urát játszó huhogók mellett, így maradt neki a Cinema City és az egyéb mozik (Budapesten a Corvin és a Sugár). Az eredmény ennek megfelelően katasztrofális: kétezer ember sem ült a film fővárosi nézőterein a premier hétvégéjén, így fordult elő, hogy a vidéki arány ma már elképzelhetetlennek hitt arányra volt képes; az érdeklődők háromnegyede nem a megyei jogú városunkban váltott jegyet a filmre, ám a 10,8 millió forint így sem olyasmi, amit egy büszke forgalmazó kitenne az ablakba. A farkaskaland helyzetét csak nehezítette a korhatár és a már említett vetélytársak, de a fő kudarcforrást egyértelműen a legnagyobb mozihálózat partvonalra állása jelentette. Két hétvége után még nincs 15 ezer néző sem, s az e héten érkező GRU már nem is fog különösebb gyarapodást engedni a Fórum filmjének. * A Budapest Film merész álmokat szőtt, mikor három artmozija mellett négy multiplexbe is beküldte a SOUL KITCHEN című német vígjátékot, amelyben a multikulturális szereposztásnak köszönhetően Gryllus Dorka is feltűnik. A nézők azonban nem tűntek fel túl nagy számban, de hát már a 2 millió forintos nyitánynak is örülni kell, ha nem fősodorbeli produkcióról van szó. Fatih Akin filmje nem zavar sok vizet, ám legalább színesíti a 3D-től megcsömörlött palettát. * S hogy ne csak kudarcokról és beteljesületlen reményekről essék szó: a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat elnyert SZEMEKBE ZÁRT TITKOK a fénysugár az alagút végén, hiszen 12 nap alatt 8 ezren látták Budapesten. A két hónapja újjáéledt Mokép ezzel több, mint menti a művészfilmek becsültét, de hozzá kell tenni, hogy újfent kiveszi a részét a munkából több plázamozi is, ami egy spanyol nyelvű (argentin) film esetében egyértelműen az Oscar okozta felfokozott érdeklődésnek tudható be. Ebből is látszik, mennyire sorsdöntő az Amerikai Filmakadémia szerepe a világ filmforgalmazásának alakulásában.
október 28. - 31.
A Guiness Rekordok Könyvébe is beoldalgó Fűrész-széria hetedik, s egyben utolsó fejezetéhez érkezett a FŰRÉSZ 3D (Saw 3D; hazai bemutató: már a mozikban) premierjével. A frenetikus sikerű sorozat felé öt részen át szűnni alig akaró érdeklődés mutatkozott, azonban a tavalyi epizód törést hozott; a korábbi részek nyitányánál is kevesebbel záró FŰRÉSZ VI.-ra az általános vélekedés szerint a PARANORMAL ACTIVITY mért megsemmisítő csapást, így a Lionsgate óvatoskodó lépéssel egy hét távolságba helyezte magát a szellemes sztoritól. Jól tette. Nem mintha az új epizód 22,5 millió dolláros nyitánya nem csak nyomokban emlékeztetne a régi dicsőségre, de mégiscsak előrelépés, amit egyrészt a 3D, másrészt az segített, hogy világosan az utolsó résznek deklarálták a mostanit. Úgy tűnik azonban, hogy nem a végére hagyták a legjobbat: a Rotten Tomatoes tanúsága szerint egészen slendrián munka minden téren a FŰRÉSZ 3D, ami csak biztosítja az angolos távozást pár héten belül a listáról. A 20 millió dolláros produkciós költség már a kasszákban, így ez különösebb fájdalmat nem fog okozni senkinek, de azért mégis csak kissé csúf véget jelent egy igen népszerű jelenségnek. * Beférkőzött a top 10-be a CONVICTION című filmdráma, melyben Hilary Swank és Sam Rockwell látható. A több mint 500 moziban vetített film 1,8 millió dollárja azért annyira nem meggyőző, s mivel itt egyértelműen drámáról van szó, még a Fox Searchlight gondozása sem jelent garanciát a szebb jövőre. Azért a két főszereplő alakítása sok dicsérő szóban részesült, ami már elég ahhoz, hogy Swank és a THE KIDS ARE ALL RIGHT-tal esélyes Annette Bening talán harmadjára is egymásnak feszüljön a jövő évi Oscar-gálán.
A FŰRÉSZ 3D nálunk sorozattörténelmi érdemekkel bír. Egyrészt ez az első a moziban vetített hat rész közül, amely a világpremierrel egy időben érkezett (a horrorokkal mostanság így megy ez), másfelől ugyancsak elsőként bírt felkapaszkodni az (országos) toplista élére. A 3D tehát újból kimutatta vasfogait, hiszen a közel 21 millió forint még végösszegnek is elment volna szokásos körülmények között. Az első résztől a harmadikig fokozatos javulás volt tapasztalható, s FŰRÉSZ III. csúcsot jelentő 61 millió forintja után valószínűleg már akkor sem következett volna be javulás, ha a negyedik részt esélyeit nem kaszálják el a korhatár-megállapító szakértők. Így viszont sokaknak okozott az ismét teljes gőzzel érkező ötödik rész kontinuitásbeli zavarokat, nem csoda hát, hogy csak 20 ezren nézték meg. A hatodik epizódot DVD-re száműzték, s most a legfrissebb cáfolt rá az iménti tételre, miszerint egy rész kihagyása az új iránti érdeklődés csökkenését idézi elő. Itt azonban megjelenik a 3D mint önmagában is vonzó tényező. Bár Jigsaw végső vágása A VÉGSŐ ÁLLOMÁS 3D vagy A KAPTÁR: TÚLVILÁG 3D nyomába sem ért, azért megtette, amit megkövetelt a kasza. De nem többet. * George Clooneyről ez már nem mondható el. Tény, hogy AZ AMERIKAI szinte csak a színész nevére támaszkodhatott, ami általában véve nem jó kiindulópont, de a kevesebb mint 7 ezer néző így is halovány. A Palace Pictures 15 kópián mutatta be a filmet (Budapesten kívül négy nagyvárosban), amiből a színész legérdektelenebb munkája lesz az amúgy 3 kópián indult GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK. óta. * A KÖNNYŰ NŐCSKE az InterCom saját ténykedésének áldozata lett. Az utóbbi hónapokban olyannyira rászoktatták a (fiatal) nézőket a szinkronra, hogy ez a feliratos vígjáték már úgy taszította őket, mint narancshéj a macskát. Természetesen az igazsághoz hozzá tartozik, hogy Emma Stone nálunk nem ezzel a filmmel hivatott révbe érni - márpedig még egy komédiánál sem árt, ha van valaki, aki ismerős a hazai közönségnek. A képlet persze most is az, hogy egy jobb sorsra érdemes filmet utasítanak el a hirtelen válogatóssá lett magyarok, de bízzunk benne, hogy valamilyen csoda folytán ebből a 9 millió forintból lesz még 30 is, vagy különben máskor már nem lesz elég az amerikai siker egy hasonszőrű filmnek az itteni vásznakra jutáshoz. * És csak most értünk el a leggyászosabb részhez. Hiába volt minden újító szándékú erőfeszítés (amire errefelé nem mindenki vevő az ábra szerint), hiába volt minden szó, ami a hazai filmgyártást kritizálta, a lényeg, ami igazán megkülönböztetné a DOBOGÓ KÖVEK-et a többi magyar selejttől, kimaradt: a filmet ugyanis nem sűrűn ítélték jobbnak a már átlagossá vált színvonal(alatti)tól, akár ellenséges kritikuskartellbe tömörülésről, akár valódi, egyéni véleménynyilvánításról van is szó. És a nézők is sokadjára adták már a magyar film tudtára, hogy mégha teljesen saját alkotói szándékkal megvalósulóról is van szó, akkor sem kíváncsiak rá. Martin Csaba filmjére Budapesten 1 millió forint értékben váltottak jegyet csütörtök és vasárnap között, aminél siralmasabb dolgot e világban már csak a néhai Budapest TV volt képes időnként produkálni. Mégsem lehet azt mondani, hogy mindez megérdemelt ítélet, mert kell a változás, de sürgősen, ám előbb arra kéne rájönni, hogyan lehet visszacsalogatni a nézőket a hazai produkciókra. A választ valószínűkleg a cím mögé helyezett számjegy jelenti, amiből decemberben kettőben is részesülünk, nagy örömünkre.