> Amerikai mozibevételek, 2010. augusztus 13 - 15.
A nemek harca alakult ki a mozikasszáknál: fénykorukat évtizedekkel ezelőtt élt sztárok találtak magukra a THE EXPENDABLES és az ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK egymásnak feszülése közepette, míg a XXI. század nézőjét megcélzó SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD elvesztette a maga csatáját.
> Amerikai mozibevételek, 2010. augusztus 13 - 15.
A nemek harca alakult ki a mozikasszáknál: fénykorukat évtizedekkel ezelőtt élt sztárok találtak magukra a THE EXPENDABLES és az ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK egymásnak feszülése közepette, míg a XXI. század nézőjét megcélzó SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD elvesztette a maga csatáját.
> #1
Sylvester Stallone jóllehet, az egyik legismertebb színész kerek e világon, jellegzetes munkásságának megítélése azért koránt sem ily egyértelmű, hiszen elég csak arra gondolni, hogy tíz (!) Razzie-ja mellett egy lapon említhető Orson Wellesszel és Charlie Chaplinnel, mint Oscar-díjra alakításért és forgatókönyvért egyszerre jelölt filmest. Az akciófilmeknek kiváltképp kedvezett '80-as évek után a következő évtized felemásan indult az "olasz csődör" számára: Rocky ötödjére már megfeneklett, a vígjátékok ugyancsak, s a FÜGGŐ JÁTSZMA - A PUSZTÍTÓ - A SPECIALISTA hármas is csak ideig-óráig hozott megnyugvást, hiszen a DREDD BÍRÓ-tól kezdve meglehetős érdektelenség övezte a színész munkáit, egyedül a megszokott szerepkörrel és stílussal némileg szakító COPLAND jelentett némi reménysugarat, amit a GET CARTER és a FELPÖRGETVE végleg kioltott. Mit tehet a ilyenkor az ember? Előveszi régi nagy slágereit. A ROCKY BALBOA szívélyes fogadtatásban részesült mind a nézők, mind a kritikusok részéről, s bár a JOHN RAMBÓ-t már nehezebben tolerálták a kritikusok, s a kasszáknál is meg-megbicsaklott, a szájíz azért még pozitív maradt. Stallone megbizonyosodott róla, hogy kíváncsiak még rá a nézők.
Személyével és a THE EXPENDABLES ötletével azonban nyilván hiába kopogtatott volna bármely nagy stúdiónál, ellenben a Nu Image és a Millennium Films kapva kapott az alkalmon, hogy egy ekkora név előtt díszelegjen produkciós logójuk, a Lionsgate pedig fennállása eddigi legszélesebb bemutatóját kanyarította neki. Bár a forgatókönyv nagy része és a rendezés is Stallonéra hárult a főszerep mellett, nem lett a dologból hiúság-projekt, amit mi sem bizonyít jobban, hogy az 'ensemble' tagjai között nem egy korábbi színésztárs tűnik fel, így a mozivásznon a JOHNNY MNEMONIC óta először (!) látható Dolph Lundgren a ROCKY IV.-ből és Eric Roberts A SPECIALISTÁ-ból, de Stallone megkereste TANGO ÉS CASH-beli partnerét, Kurt Russellt és Wesley Snipes-t is, akivel A PUSZTÍTÓ-ban rúgta össze a port; rajtuk kívül Van Damme és Seagal sem vállalta a felkérést különböző okokból, de hát kell pár név a folytatásba is. Merthogy valószínűleg Stallone ezen irányú tervszövéseihez ugyancsak megkaphatja a szükséges finanszírozást, látván a film 35 milliós nyitányát. A felfokozott várakozás, amit a régivágású sztorival és megvalósítással, illetve a számos jól ismert névvel érdemelt ki, megengedett egy ilyen szintű elvárást, de azért mégis óvatosabban közelítettek a film felé a szakértő elemzők, s 30 millió fölé csak kevés esetben merészkedtek. Komoly fegyvertény tehát, amit elért a THE EXPENDABLES, elég csak arra gondolni, hogy a manapság csúcsformában lévő Will Ferrell és a PANCSER POLICE, illetve Angelina Jolie és a SALT ÜGYNÖK is nagyjából ekkora érdeklődést generált premierjekor. Persze, Stallone igyekezte tompítani a kockázatot azzal, hogy a manapság közkedvelt Jason Stathamet és ex-WWE- ill. futballsztárokat is maga mellé emelt, így kötve össze az elmúlt 10 és az azt megelőző 20 év közönségét. Mondhatni, hogy aki tehette, meg is jelent a 3270 mozi valamelyikében, hiszen ez a 35 millió dollár puritán, korhatáros akciómozinál felér a digitális trükkökkel tobzódó darabok 50 milliós startjával, ugyanakkor jól illik a 2010-es trendekbe, amikor is a fix darabok (VASEMBER 2.) kivételével a CGI-re nagy arányban építő darabokat mellőzik az amerikai látogatók (így A SZUPERCSAPAT-ot vagy a PERZSIA HERCEGÉ-t). Stallone esetében pedig ez a 35 millió lazán karriercsúcs, s még a mai jegyár-színvonalhoz igazítva is régebbi munkáit, csupán a RAMBO II. és a harmadik és negyedik ROCKY kerül elé (plusz a KÉMKÖLYKÖK 3D, de azt inkább hagyjuk).
Hova tovább? Tavaly augusztusban két film is azonos zónában indult hódító útjára, s bár egyik sem volt különösebben hosszú ideig műsoron, mind a BECSTELEN BRIGANTYK, mind a DISTRICT 9 sikeresen vette a 100 milliós határt. Bár a THE EXPENDABLES nem az eredetiség csimborasszója, az említett két darabhoz hasonlóan friss lélegzet a mezőnyben, s ugyancsak igen vérbő szórakozás. Ugyanakkor, szemben velük, Stallone bandájának vajmi kevés esélye van a legjobb film kategóriában indulni az Oscarért, de persze addigra már Tarantino és Blomkamp filmje is zárta a kaput, tehát ez csak margón kívüli jegyzet. Ami viszont aláhúzandó: az előzetesen, így megalapozatlanul rajongók mellett a közönség másik fele, vagyis az alapvetően megszólítani kívánt nézők, akik az elképzelés szerint nem sűrűn járnak moziba, talán elég nagy mértékben befolyásolják a dolgok menetét ahhoz, hogy a THE EXPENDABLES kilenc számjegyű összeggel távozzon az amerikai mozikból. Ebben az sem szabhat gátat neki, hogy a kritikusok a JOHN RAMBÓ-hoz hasonlóan, de azért egy fokkal jobban viszonyulnak a látottakhoz (ez egy tipikus B-akciómozinál már megbecsülendő), s különben is, megérdemelné minden résztvevő, beleértve a marketingért felelős illetőket, elvégre ritkán látnak fantáziát az edzőtermekben és a tetoválószalonokban való piacolásnak, no meg a YouTube-ot is ritkán zúzzák szét a főszereplők egy rakétavetővel.
> új filmek
Ha valakit érdekel, Julia Roberts is hasonlóképp revideálta magát. Na jó, az Oscar-díjas hölgyeménynek azért nem kellett túl nagy csorbát kiköszörülnie, de tény, hogy mikor legutóbb az ő neve kellett, hogy hasson a közönségre, akkor a MONA LISA MOSOLYA csak a decemberi hajrának köszönhette, hogy horzsolásokkal megúszta a megmérettetést. A 2000-es ERIN BROCKOVICH, ZŰRÖS TERMÉSZET óta Roberts-nek csak egyenrangú gárda tagjaként volt része 100 milliós kasszasikerben, másfél éve pedig a KETTŐS JÁTÉK kifejezetten leszerepelt, igaz, nem épp a románcon volt a hangsúly Tony Gilroy filmjében, márpedig a hősnő abban nyerő általában. Most az ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK (Eat Pray Love; hazai bemutató: október 14.) ízig-vérig ezt kínálja, s éppen egy éve a JULIA & JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT és AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE bizonyította, hogy augusztus első fele ideális a hölgyközönség meginvitálásra is a mozikba. A 2006-ban kiadott sikerkönyv alapján készült filmre 23 millió dollár értékben keltek el jegyek, amivel a Sony elégedett lehet, hiszen a 60 milliós produkciós költségek szinte biztos, hogy megtérülnek a moziforgalmazásból. Az igen kedvezőtlen kritikai fogadtatás (elvégre azt gondolnánk, egy olyan történet, mely egy nő utazásáról szól, ami során újra felfedezi önmagát, vagy mi a szösz, jobb átlagpontot ér el, mint az egyszerű-mint-egy-pont THE EXPENDABLES) ellenére várható, hogy nem hagyja hamar magára a közönség, már csak azért sem, mert könnyen lehet, hogy a megtekintés nem egy párnak későbbre halasztatott Stallone beiktatása okán. Ha nem is sikerül a JULIE & JULIA remek futását mímelni, 80 millió dollár jelen pontról nem volna túlzó elvárás, de módfelett jobban is alakulhat a film sorsa.
Legutóbb úgy hagytam abba az utolsó bekezdésnél, hogy három filmből kell egy vesztes is. Ez a szerep, nem meglepő módon, a SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD című képregény-adaptációnak jutott. És a Universalnak. A stúdió leváltott fejesének utolsó -fiskális szempontból- elhibázott döntése volt zöld utat adni a projektnek, ami ugyan egy közkedvelt sorozaton alapszik, ám a mai keletű füzeteknek példányszámuk mellett rajongóbázisuk is limitált. Erre mutatott rá a HA/VER tavaszi szereplése, ami nem bírt 20 millió fölé kapaszkodni bemutatójakor annak ellenére, hogy a csapból, de leginkább az internetes csatornákból már jó ideje és elég intenzíven folyt akkor. A koncepció és a sztori persze eltérő, de végső soron ez mindegy: Edgar Wright filmje 10,6 millió dollárra volt jó csupán, aminél egy huszárvágással többet remélt nemcsak az a szakavatott, akinek érdeke vagy szimpátiája úgy kívánta. Az okok kutatásakor a szélesebb közönség számára a történetben rejlő elégtelen vonzerő mellett a főszereplő, Michael Cera is a lajstromra kerülhet, hiszen a 22 éves kanadai színész AZ ÍTÉLET: CSALÁD, de legalábbis a SUPERBAD óta ugyanazt a karaktert játszotta, így már elkönyveltetett annak, amit magáról közvetített előző munkáival; ergo egy jobban megválasztott főszereplő talán plusz dollármilliókat jelentett volna. Most már mindegy, a film nem jut 25 milliónál sokkal messzebbre, ami igencsak fejeket kíván a 60-90 millió dollár közötti költségvetés láttán. Ja, és mindennek a megkoronázása, hogy messze a legjobb véleményeket gyűjtötte be a film a három premier közül, 80%-os tetszési indexszel a Rotten Tomatoes-on.
> további filmek
Valóban csak másik fickók lettek a PANCSER POLICE főszereplőiből a THE EXPENDABLES mindenre elszánt akcióhőseinek megérkeztével. A Sony akció-vígjátéka a harmadik helyre csúszott vissza, 51-ot zuhanva; a jelenleg 70 millió dolláron álló film két hét múlva már a 100. millióját fogja regisztrálni. Negyedik helyezett a héten az EREDET. A Warner sci-fije most először kerül háttérbe egy hónappal ezelőtti bemutatkozása óta, hiszen a híradások már csak a futottak még címszó alatt fognak említést tenni róla; újabb 40% alatti visszalépése ugyanakkor cseppet sem elhanyagolható, bár feltétezhetően negatív mutatói a jövő héttől, mikor is 10 millió alá csökken hétvégi bevétele, még inkább szűkülnek, de legalábbis nem növekednek. A 250 millió dollárnál járó produkció a 300 milliót már nem valószínű, hogy eléri, de ettől függetlenül az év legnagyobb sikerei közé tartozik. A SALT ÜGYNÖK-öt ugyancsak kikiálthatjuk sikeresnek, noha a most letudott 100 milliós mérföldkő azért még a költségvetés alsó oldalán van. A TOY STORY 3. ezzel szemben feltétel nélkül diadalmaskodott az egész animációs világ felett: az Észak-Amerikában immáron 400 millió dollár felett járó gyerekfilm megelőzte a SHREK 2.-t világviszonylatban a hétvége folyamán, így minden idők legnagyobb bevételt elért rajzfilmje lett, méltó módon.
> végszó
Egy évvel ezelőtt a DISTRICT 9 okozott kellemes perceket 37 milliós nyitányával, ám még ez sem volt elég 125 milliónál magasabb aggregált bevételre a top 12-nek. Nem így most, mikor a Sylvester Stallone és Julia Roberts vezette bevételi listán (hittük-e, hogy látunk még ilyen felállást?) ugyanennyi helyezett 135 milliót megközelítő eredményt jegyez.
> ami jön
Igencsak besűrűsödik a mezőny, melyből a PIRANHA 3D és a már szerdán érkező VAMPIRES SUCK emelkedik ki. A (3D-s) horror augusztus vége felé jól megy, míg a Friedberg-Seltzer páros legújabb merénylete az ALKONYAT-rajongók és ellenrajongók hadára támaszkodva tehet szert jelentős összegre.
> a top 10
1. The Expendables ($34.8m/$34.8m)
2. Eat Pray Love ($23.1m/$23.1m)
3. The Other Guys ($17.4m/$70.0m)
4. Inception ($11.3m/$248.5m)
5. Scott Pilgrim vs. the World ($10.6m/$10.6m)
6. Despicable Me ($7.0m/$222.2m)
7. Step Up 3D ($6.9m/$29.8m)
8. Dinner for Schmucks ($6.3m/$58.8m)
9. Salt ($6.2m/$103.4m)
10. Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore ($4.2m/$35.2m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (District 9)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Trópusi vihar)
kövess twitteren!