> Amerikai mozibevételek, 2010. június 18 - 20.
A TOY STORY 3. jött, látták, így győzött.
> Amerikai mozibevételek, 2010. június 18 - 20.
A TOY STORY 3. jött, látták, így győzött.
> #1
Az ilyentájt nem kevés, éves toplisták élvonalába pályázó bemutatók között nem kimondatlanul a TOY STORY 3. (hazai bemutató: már a mozikban) című számítógép-animációs darab számított már a szezon kezdete óta a legbiztosabb pontnak. Az a cseppnyi aggodalom is feleslegesnek bizonyult, de alaptalan is volt? Az hát! Hiába telt el 10 és fél esztendő a legutóbbi rész óta, az idő itt a Disneynek dolgozott, hiszen a népszerű szereplők egyre csak nyerték az otthoni hordozók jóvoltából a rajongókat, a régiekből pedig aligha veszítettek; egy példa erre a Facebook számos csoportja közül egy: "Félre az útból, kisgyerekek, én 11 évet vártam rá!". Valahogy így: 1999 november végén a TOY STORY - JÁTÉKHÁBORÚ 2. a még ma is igen méretesnek számító 57 millió dollárjával vetette meg lábát az amerikai mozikban, ami 2010-es, a 3D-s őrületnek köszönhetően elég magasra törő jegyár-szinten számolva csaknem 90 millió dollárt ér, de ezen is sikerült túltennie a trilógia záródarabjának.
A 110 milliós start messze a legjobb a Pixar történetében, s animációs filmek között is csak a második ill. harmadik Shrek-kalandhoz fogható, s összességében is (épphogy) top 10-es. Éves szinten viszont csak a harmadik helyre elegendő - pedig nem mintha virágozna az ipar mostanság. Jól szemlélteti mindez a kellemetlen trendek megerősödését: nevezetesen az első három nap egyre növekvő szerepét a teljes bevételben. A tavasz frenetikus sikere, az ALICE CSODAORSZÁGBAN nem volt képes kitermelni rajtja háromszorosát, bár sokon nem múlott, míg a VASEMBER 2. - elődjével ellentétben - egészen gyorsan morzsolódott le: várható, 310 milliós végződésében 41%-ban részesül az első péntek-vasárnap időszak. A Pixar filmjeit eddig a legkevésbé sem fenyegették ilyesféle kedvezőtlen viszonyszámok, ami egyrészt a kedvező időszakban esett, a hétköznapokon is erős forgalmat biztosító premiernek volt köszönhető, másrészt pedig a nagyszerű szájhagyomány generálta fenntartott érdeklődésnek. Ebben a TOY STORY 3. sem fog szűkölködni, de azért érdemes megvizsgálni a napi szintű változásait. Eddig csak a WALL-E esetében fordult elő mínusz péntekről szombatra, 4.5%-os méghozzá, aminek ezúttal a duplája tapasztalható. Ez óvatosságra intő, de olyan nagyon nem kell félteni a filmet; a cég minden eddigi nyári bemutatója 30% alá tornászta első hétvégéje arányát - ha abból indulunk ki, hogy ezek közül az imént felvetett WALL-E bír a legnagyobbal, akkor is legalább 360 millió dollárt várhatunk el a Pixar nevét a világgal megismertető, s tulajdonképpen azzal nagyban azonosuló filmszéria legújabb részétől. Veretes hétköznapi eredmények várhatók, hiszen a nyári szünet már javában pörög, s bár a 3D-s vásznak idővel erőteljesen megfogyatkoznak az újabb követelők érkezésével (AZ UTOLSÓ LÉGHAJLÍTÓ például már két hét múlva), a Némó nyomába szegődő TOY STORY 3. egész nyáron radaron lesz, elvégre minden idők egyik legjobb kritikákat begyűjtő, vagy ha úgy tetszik, legjobb filmjéről van szó. Ezt pedig nem lehet lehagyni a végéről: A végtelenbe, és tovább!
> új filmek
Mióta csak bejelentették, hogy film készül a DC Comics western-antihőséről, azóta hajtogatták, s nem csak a rosszmájúak: ez nem lesz jó. És igazuk lett. A JONAH HEX a nyár legelátkozottabb produkciója, amit még a Warner sem próbált igazán megmenteni. Vagyis tettek lépéseket: bárminemű szkriptbeli módosítás nélkül felére csökkentették a forgatás kezdetekor a költségvetést, s a reklámon is spóroltak, amennyit bírtak. Kevesebb mint két hónappal a premiert megelőzően még egy fia előzetes sem volt látható, s ez a hallgatás belengte az egész produkciót. Nem csoda: a kész filmet, amelyből a tényleges játékidő a 75 percet is alig haladja meg, nagyon lehordták a kritikusok, s a nézők sem tudták mire vélni; a nyitónapon 2 millió dollárnál is kevesebb került a kasszákba, hogy aztán az 5 milliós első hétvégéért is küzdelembe folyjon a Josh Brolin és Megan Fox főszereplésével készült akciófilm. A bukás számos tényezője között szívesen emlegetik a színésznőt, mint rossz választást, illetve a rá alapozott marketing-elemeket, ami már a tavaly őszi ÖRDÖG BÚJT BELÉD (gy. k.: Jennifer's Body) esetében is elvetélt ötletnek bizonyult, továbbá a western(hibridek) zökkenős eladhatóságát. Az igazság az, hogy e nagyon gyatra teljesítmény lehetett volna bőven jobb, ha olyan hétvégén kerül rá sor, amikor nincs ilyen erős konkurense. Igen, a TOY STORY 3. felé irányuló counter-programmingot nagyon elnézte a stúdió, hiszen a Disney bemutatója a JONAH HEX közönségéből is jelentősen vont el, ez biztosra vehető. A zűr bajjal jár, így a film már nem lesz sokáig a mozik vendége, s 13 millió dollár alatt távozik is, nekünk pedig ezután már végképp nem kell attól tartanunk, hogy a nagyvásznon láthatjuk a filmet. Nem mintha eddig lett volna ennek bármi jele.
> további filmek
Második helyre szorult vissza, s relatíve jól állta a sarat a múlt héten nagy-nagy meglepetést okozó A KARATE KÖLYÖK. A Sony produkciója több mint 20 millió dollárt keresett hétfő és csütörtök között, majd újabb 30 milliós hétvégét zárva, immáron 105 millió dollár felett várja tovább nézőit. Vitán felül, az év egyik legeredményesebb filmjéről van szó, hiszen 40 millióból készült; a folytatás bejelentése már csak napok kérdése. A SZUPERCSAPAT sorsa ellenben már a nyitónapon megpecsételődött: a Fox akciófilmje nem lesz egy franchise kezdete. Bár a 44%-os csökkenés nem vészes, túl magas ahhoz, hogy jobbra forduljon a produkció sorsa; 10 nap után még csak 50 millión áll a mutató, amihez maximum további 30 millió társulhat. Most azért nagy kár, hogy nincs tartalékterv.
A DreamWorks megbicsaklott sorozatának legutóbbi darabja, a SHREK A VÉGE, FUSS EL VÉLE a vártnak megfelelően mélyrepülésbe kezdett; a 3D-s vásznak vesztésével is járó direkt versenytárs nagy mértékben befolyásolta a film forgalmát ezen a víkenden. A várható véget jelentő 235 millió dollár a TOY STORY 3. számára a harmadik hétvége beköszöntére valósulhat meg. A negyedik hetébe lépett PERZSIA HERCEGE mellett mostanra már a SZEX ÉS NEW YORK 2. is búcsút inthet a 100 milliós határnak. És ez azért kínos.
> végszó
A szédítő sikerű TOY STORY 3. gondoskodott arról, hogy ez a hétvége lóugrással a tavaly ilyenkori elé lépjen; az első 10 helyezett bevétele összesítve meghaladja a 185 millió dollárt - ilyen magasságokban utoljára az ALICE CSODAORSZÁGBAN bemutatójakor járt az észak-amerikai box office.
> ami jön
Már szerdán folytatódik a show a KÉJJEL-NAPPAL című akció-vígjátékkal, amellyel Tom Cruise ismét top formába kerülhet a box office színterén. Pénteken Adam Sandler és bagázsa is versenybe száll a NAGYFIÚK-kal, hogy ismét átszenvedje magát a 100 milliós korláton.
> a top 10
1. Toy Story 3 ($110.3m/$110.3m)
2. The Karate Kid ($29.9m/$107.1m)
3. The A-Team ($14.4m/$50.4m)
4. Get Him to the Greek ($6.1m/$47.8m)
5. Shrek Forever After ($5.6m/$223.1m)
6. Prince of Persia: The Sands of Time ($5.6m/$80.8m)
7. Jonah Hex ($5.4m/$5.4m)
8. Killers ($5.0m/$39.3m)
9. Iron Man 2 ($2.9m/$304.2m)
10. Marmaduke ($2.5m/$27.7m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Nász-ajánlat)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Get Smart)
countdown: Toy Story 3
kritika: Toy Story 3
kövess twitteren!