> Amerikai mozibevételek, 2010. március 12 - 14.
Az ALICE CSODAORSZÁGBAN más pályán mozog, mint a mezőny többi versenyzője: a négy új filmnek még együttesen sem sikerült megközelíteni a Disney 3D-s sikerfilmjét, s ez legrosszabbul mindenképpen a ZÖLD ZÓNA című akció-thrillert érinti.
> Amerikai mozibevételek, 2010. március 12 - 14.
Az ALICE CSODAORSZÁGBAN más pályán mozog, mint a mezőny többi versenyzője: a négy új filmnek még együttesen sem sikerült megközelíteni a Disney 3D-s sikerfilmjét, s ez legrosszabbul mindenképpen a ZÖLD ZÓNA című akció-thrillert érinti.
> #1
Vajon hány klasszikus történet lapul még (újra)megfilmesítésre várva, ami ennyire felcsigázza a közönséget? Biztos, hogy Hollywood rövid időn belül utánajár a dolognak, hiszen az ALICE CSODAORSZÁGBAN a múlt héten esett rekorddöntő bemutatkozását további kiváló számok követik. Százmillió dollár feletti magasságból az 50%-os határon belül esni már önmagában is derék eredmény, hát még, ha ez 62 milliót jelent, ami a második hétvégi bevételek között a hatodik pozícióba helyezi Tim Burton filmjét. Az összbevétel 200 millió fölé mozdult 10 nap után, ezzel egyúttal a produkciós költség összege is a kasszákba vándorolt - és most jönne az a rész, hogy e drágaság miatt a rentábilissá válás az egy külön történet, de ezt annyira jól tudjuk már, hogy felesleges beszélni róla. Ami a lényeg: a 300 millió biztosnak látszó pont, alaposan feladva a leckét már most a nyári szezon várományosainak.
> új filmek
Noha nem előzte meg kifejezetten nagy felhajtás, azért kíváncsian figyelték az érdeklődő szemek, mire lesz képes Paul Greengrass és Matt Damon A BOURNE-ULTIMÁTUM lehengerlő sikere után. Sajnos úgy tűnik, nem sokra. A ZÖLD ZÓNA (Green Zone; hazai bemutató: június 3.) az első támadást a kritikusok részéről szenvedte el, hiszen a Rotten Tomatoes tanúsága szerint csak az újságírók felének nyerték el tetszését a látottak; a kifogás tárgyát a forgatókönyv és a jellemrajz hiányossága jelenti, amit még a direktor úr munkásságára jellemző akció és vágás sem tud ellensúlyozni. Ez semmiképpen sem jó hír, de aminek a Universal kevésbé örülhet, az a kasszáknál mutatkozó távolságtartás. Mindössze 14 millió dollárt költöttek a nézők erre az ambiciózus munkára, ami sok szempontból jelent csalódást. A legszembetűnőbb a képletben a 100 milliós költségvetés, ami nem csak ezen bevétel mellett tűnik soknak, hanem önmagában is. Bizonyos, hogy a felét sem látja viszont a stúdió ennek a magas összegnek, pedig az még csak A BOURNE-CSAPDA nyitányát jelentené. Kár is ezek után összevetni a ZÖLD ZÓNÁ-t a trilógiával, viszont hiba nélkül áll be abba a sorba, amely a kudarcot vallott, a közel-keleti konfliktusokat tárgyaló művekből áll. A legjobb eredményt ezek között A KIRÁLYSÁG tudhatja magáénak, de annak 47 milliós végösszege szintén súlyos deficitet hagyott a büdzsé mellett. Egy szó mint száz, még egy bevált, rátermett páros sem képes eladni Irakot a nézőknek, ahogy az amerikai kormány sem állampolgárainak. Matt Damonnek össze kell szednie magát, különben elveszíti a "legkifizetődőbb sztár" címet, amit a gázsija dollárjaira jutó bevétel jó arányával érdemelt ki 2007-ben a Forbes-tól. A ZÖLD ZÓNA határai 40 millió dollár körül körvonalazódnak.
Nem tudott élni a lehetőséggel a TÚL JÓ NŐ A CSAJOM (She's Out of My League; hazai bemutató: május 20.) című korhatáros vígjáték sem. A kevesebb mint 10 millió dollár elmarad a Paramount közzétett, pláne titkos reményeitől, hiszen csaknem 3000 mozit biztosítottak Jay Baruchel első főszerepének. Ezen erőtlen eredmény az utóbbi évek összes hasonszőrű stúdió-vígjátékát alulmúlja, és a kritikai fogadtatás is csak a középszer mezejéig jutott. Utóbbi azért már elegendő ahhoz, hogy a nézők szeressék a filmet, de nem ahhoz, hogy 25 milliónál sokkal többet gyűjtsön a TÚL JÓ NŐ A CSAJOM.
A semmiből vált milliók kedvencévé Robert Pattinson az ALKONYAT című filmmel, de ez már csak így megy manapság. Hogy mennyire ő maga, semmint a szerep érdemelte ki a rajongást, arra az EMLÉKEZZ RÁM! (Remember Me; hazai bemutató: május 6.) című romantikus drámától kaphatunk választ. A Summit Entertainment nyilván bízott bevált arcában, s a közelmúltban zajos sikerült arató KEDVES JOHN! is kedvező előjelként lebegett a producerek szeme előtt. Ennek ellenére nem sikerült kitörni az unalmas átlagból, mi több, a 8 millió dollár egyenesen csalódás. A végeredmény 20 millió dollár alatt várható.
Még a legesélytelenebb nevezés sem okozott meglepetést: az OUR FAMILY WEDDING című vígjátékban az afroamerikai vőlegény és a latinamerikai menyasszony rokonsága, de főként az édesapák okozzák a problémát, egyúttal a humor forrását. A humor azonban nem erénye a filmnek, ahogy rávilágítanak az újságírók, meg egyáltalán: semmi sem az. A 7,5 millió dollár ennek megfelelően súlytalan, noha mozinkénti átlagbevétel terén nagyjából egy vonalban mozog a ZÖLD ZÓNA eredményével. Ez a legjobb, ami elmondható a Fox Searchlight bemutatójáról.
> további filmek
Az egy hete ígéretesen kezdő BROOKLYN MÉLYÉN című bűnügyi film most fogalmat nyert arról, mit is jelent az, hogy mély: nyitánya kétharmadát veszítette el az Overture Filmes terjesztése, s így a 30 millió dollár is veszélybe került. Az ötödik helyen álló VIHARSZIGET forgalmazásának negyedik hetében átlépte a százmillió dolláros határt, míg az AVATAR, kedvezőtlen kimenetelű Oscar-gála ide vagy oda, ismét olyan erővel kapaszkodik, mint január és február folyamán; 750 millió dollárig még biztosan elcsordogál a Fox filmje, s hogy most akkor hogy alakul a jövő, azt csak James Cameron tudja, vagy még ő se. De, ő azért igen.
Visszakúszott pár száz moziba a legjobb film Oscarját elnyerő A BOMBÁK FÖLDJÉN. A Summit filmje azonban egy gyenge közepes átlagnál többre nem vitte az új lehetőséggel, így megmarad 20 millió dollár alatt a végeredmény.
> végszó
Szerencsére nem ártott az összképnek, hogy a premierek egyike sem mutatott fel érdemlegeset, mivel az ALICE CSODAORSZÁGBAN mentette mindenki becsületét; a tavaly top 12 összbevételének 70%-át egymaga teljesítette a Disney filmje, így ismét pozitív változást hozott a 2010-es év 2009-hez képest.
> ami jön
Csodát megint ne várjunk a jövevényektől, de azért az EXFÉRJ ÚJRATÖLTVE című vígjáték, ami a romantika mellett kellő mennyiségű akciót is kínál a népszerű Jennifer Aniston és Gerard Butler közreműködésével, komoly kihívója lehet Alice-nek. A DIARY OF A WIMPY KID című családi film és a REPO MEN című korhatáros sci-fi két nagy zsákbamacska, amik kénytelenek a kedvező széljárásra bízni magukat.
> a top 10
1. Alice in Wonderland ($62.7m/$209.3m)
2. Green Zone ($14.3m/$14.3m)
3. She's Out of My League ($9.8m/$9.8m)
4. Shutter Island ($8.1m/$108.0m)
4. Remember Me ($8.1m/$8.1m)
6. Our Family Wedding ($7.6m/$7.6m)
7. Avatar ($6.5m/$730.3m)
8. Brooklyn's Finest ($4.5m/$21.5m)
9. Cop Out ($4.3m/$39.5m)
10. The Crazies ($3.7m/$33.4m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje
kritika: ALICE IN WONDERLAND
follow me on twitter!