> Amerikai mozibevételek, 2010. február 26 - 28.
Az AVATAR tarolása óta először fordul elő idén, hogy nem sikerül újonnan érkező produkciónak magához ragadnia az észak-amerikai lista vezető pozícióját, így a jól haladó VIHARSZIGET duplázhatott. Ettől függetlenül azért nem teljesített rosszul a hét két új filmje, a KÉT KOPPER című akció-vígjáték Bruce Willisszel és a legfrissebb horror-remake, a THE CRAZIES sem.
> Amerikai mozibevételek, 2010. február 26 - 28.
Az AVATAR tarolása óta először fordul elő idén, hogy nem sikerül újonnan érkező produkciónak magához ragadnia az észak-amerikai lista vezető pozícióját, így a jól haladó VIHARSZIGET duplázhatott. Ettől függetlenül azért nem teljesített rosszul a hét két új filmje, a KÉT KOPPER című akció-vígjáték Bruce Willisszel és a legfrissebb horror-remake, a THE CRAZIES sem.
> #1
A misztikus thrillerek között az élboly felé törő VIHARSZIGET, annak ellenére, hogy nyitányát közel megfelezte február utolsó napjaiban, megőrizte az első helyet, több mint 22 millió dolláros bevétellel. Martin Scorsese regény-adaptációja tíz nap alatt 75 millió dollárt gyűjtött, ami közel azonos a NEW YORK BANDÁI végösszegével, no persze, egészen más tészta a két produkció. Még ha a továbbiakban jól is tartja magát a film, nem valószínű, hogy sikerül utolérnie a 2006-ban hétről-hétre kiváló adatokat posztoló A TÉGLÁ-t, de két hét múlva már 100 millió fölött köszöntheti a Paramount a 80 millióból forgatott művet, ami mindenképpen kompenzálja, mi több, lényegében jelentéktelenné is teszi, hogy a jövő évi díjszezonban nem sok eséllyel indulhat a VIHARSZIGET.
> új filmek
Bár önmagában nem kelt feltűnést a KÉT KOPPER (Cop Out; hazai bemutató: május) 18 millió dolláros startja, sztárjának, Bruce Willis-nek bizony tíz éve, A SEBEZHETETLEN óta nem volt ekkora számokban része - a DIE HARD 4.0-át leszámítva persze. A korhatáros akció-vígjátékot Kevin Smith rendezte, aki első ízben dolgozott hozott anyagból (khm), s ez bizony meg is látszik a kritikai fogadtatáson: a Rotten Tomatoes 20%-os ítélete indoklásában éppen olyan hiányosságokra világít rá, amiktől egy buddy movie működni szokott, és ez azért rossz hír. Hiába, Tracy Morgan nem egy Samuel L. Jackson, de még csak nem is egy Damon Wayans. Ennek fényében még inkább megbecsülendő az összegereblyézett jegybevétel, ami talán kikerekedik annyira, hogy a produkciós költségek (30 millió dollár) mellett a továbbiakat is fedezze.
Arányaiban mindenképpen boldogabb lehet az Overture Films a THE CRAZIES fogadtatásával. A tengerentúli nézőknek már egy ideje nem volt része igazán horrorisztikus horrorban, így George A. Romero 1973-as művének új verziója jókor jött jó helyre, 16 millió dollárral foglalva el a dobogó legalsó fokát. Amellett, hogy ez már nagyon közeli a költségvetéshez, még az újságírók nagyobb része is kiállt a film mellett, s ez bizony ritka dolog a műfaj képviselőinek háza táján, pláne az olyan szavak egy horror-remake kapcsán, hogy intelligens. Ha tehát híre megy, hogy ez most tényleg jobb az átlagnál, talán nem kell beérnie a THE CRAZIES-nek csak a nyitány duplájával.
> további filmek
Túl sok újdonságról nem lehet beszámolni a már egy ideje forgalomban lévő bemutatókkal kapcsolatban. Az AVATAR szokás szerint alig veszít nézőiből, tizenegyedik hetében 13 millió dollárral járult hozzá ahhoz, hogy 700 millió dollár fölé kerüljön az összbevétel. Szédítőbb magasságérzet ez, mint bármely terebélyes fáról vagy lebegő hegyről lenézni a Pandorán. Jöhet a 800 millió? Azt azért talán nem, de további 50 millió még simán benne rejlik a Fox Oscar-esélyes sci-fijében.
A két héttel ezelőtt rajtolt három delikvens egyike sem bírja huzamosabb ideig lekötni a nézőket, noha a VALENTIN NAP hétfőn beveszi a százmilliós határt, elsőként 2010-ben. A Warner romantikus vígjátéka sokkal messzebbre innen már nem jut, ha továbbra is 40-50%-okat dobál el, tehát az első hétvége megduplázása az, ami végül jutott neki. A PERCY JACKSON ÉS AZ OLIMPOSZIAK szintén kevesebb mint 10 milliót hoz most, egy 30 millió feletti indítás után, ami családi filmnél azért intenzív hátrálási tempó. A jelenlegi 70 millió dollárt 95 millióig - a gyártási költségig - eljuttatni már csak isteni beavatkozással lehet. A legnagyobb ütést azonban ismételten a FARKASEMBER kapta, mivel a majd' 70%-os szaltózás után újfent nagyon magas, 57%-os esés jutott a Universal horrorjának. Az elszállt költségvetéssel megvert film így már csak nyitánya kétszeresére számíthat végződésként.
> végszó
Bár olyan rendkívüli dolgot nem vittek véghez, a hét premierfilmjei éppen elég zöldhasút gyűjtöttek ahhoz, hogy a 2009-es február utolsó hétvégéjét lenyomja az idei. Ehhez persze az kellett, hogy tavaly ilyenkor kudarcot valljanak a Jónás testvérek. Az év kilencedik víkendjén az első tizenkét helyezett 106 milliós forgalmat bonyolított, ami nem kicsivel javít az egy évvel korábbi helyzeten.
> ami jön
Az esztendő első igazán biztos kasszarobbantója, az ALICE CSODAORSZÁGBAN köszön be számos moziba, de leginkább 3D-sekbe, ami az AVATAR számára nem jelent jó hírt. Az Overture Films pedig bízik benne, hogy ismét erős másodikat farag a BROOKLYN MÉLYÉN című, sztárparádét kínáló bűnügyi filmből.
> a top 10
1. Shutter Island ($22.7m/$75.5m)
2. Cop Out ($18.2m/$18.2m)
3. The Crazies ($16.1m/$16.1m)
4. Avatar ($13.7m/$706.6m)
5. Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief ($9.6m/$71.0m)
6. Valentine's Day ($9.1m/$99.9m)
7. Dear John ($4.8m/$72.4m)
8. The Wolfman ($4.3m/$57.4m)
7. The Tooth Fairy ($3.4m/$53.8m)
10. Crazy Heart ($2.5m/$25.0m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje
> 2010 so far
Az észak-amerikai mozibevételek összértéke a januári és februári forgalom alapján meghaladja az egy évvel korábbit, ami elsősorban az emelkedett jegyáraknak tudható be.
2010 top 10
1. Valentine's Day ($99,9m)
2. The Book of Eli ($92,5m)
3. Shutter Island ($75,5m)
4. Dear John ($72,4m)
5. Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief ($71,0m)
6. The Wolfman ($57,4m)
7. The Tooth Fairy ($53,8m)
8. Edge of Darkness ($42,2m)
9. Legion ($39,6m)
10. When in Rome ($30,9m)
2010 nyitány top 10
1. Valentine's Day ($56,3m)
2. Shutter Island ($41,1m)
3. The Book of Eli ($32,8m)
4. The Wolfman ($31,5m)
5. Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief ($31,2m)
6. Dear John ($30,5m)
7. Cop Out ($18,2m)
8. Legion ($17,5m)
9. Edge of Darkness ($17,2m)
10. The Crazies ($16,1m)
follow me on twitter!