Gerard Butler nem aprózza el, három hónapon belül harmadik filmjét mutatják be a hazai mozik és a jövő évi naptárban is már négy cím áll a neve mellet. A 300 óta rendesen beindult neki a szekér, a hölgyeket ellenállhatatlan szívtipróként, a férfiakat pedig tökös akcióhősként csábította be a filmszínházakba, bár a mérleg inkább az utóbbiak felé billent. Egy ideig úgy tűnt, hogy Frank Darabont rendezi a filmet, de miután szóltak neki a producerek, hogy ezúttal nem egy Stephen King-regényt kell vászonra vinnie, azonnal kihátrált a projectből. Na jó, a valós indok "kreatív összeférhetetlenség" volt, ami szimplán annyit jelent, hogy a stúdió nem engedte Darabontnak a saját forgatókönyvét megfilmesíteni, így F. Gary Graynek adták át a stafétabotot, mi pedig egy újabb el nem készült Darabont-változattal gazdagodtunk (Indy 4-et már nem, de ha minden jól megy, akkor a Fahrenheit 451-et még láthatjuk "eredeti" formájában).
Clyde Shelton (Gerard Butler) szerető családapa, feleségével és kislányávál boldogan élik egy átlagos amerikai család mindennapjait egészen addig, amíg szerettei egy betörést követően brutális gyilkosság áldozatai nem lesznek. Az elkövetőket elfogják, az ügyet pedig egy feltörekvő ügyész - Nick Rice (Jamie Foxx) - kapja. Nick nem szeretne az impresszív mutatóján (97%) rontani, így a kétséges kimenetelű huza-vona helyett vádalkut köt a gyilkossal, aki az enyhítő körülményekért cserébe hajlandó bűntársa ellen vallani. Az amerikai igazságszolgáltatásnak hála a bűnösök olcsón megússzák, de egy előre nem tervezett kézfogás Nick és a gyilkos közt elindít valamit Clydeban. 10 évvel később Nick már magasabb pozícióban készül egyik régebbi ügyének "lezárására", azonban a vádalkut követően halálra ítélt egykori tettestárs a tervezett fájdalommentes túlvilági utazás helyett hatalmas kínok közepette távozik az élők soraiból. E rendkívül váratlan incidenst követően elég gyorsan előkerül Clyde Shelton neve, aki a felmerült gyanút még véletlenül sem próbálja meg másra terelni. Innentől beindul az alaposan kitervelt bosszúhadjárat, ami azért jóval többről szól, mint puszta vérontásról. Vagy mégsem?
A Törvénytisztelő polgár hű marad címéhez és a kulcsszerepet betöltő bosszú-motívum mellett az amerikai igazságszolgáltatásról is lerántja a vizes lepedőt. Clyde egy stílusos (cool) Jigsawként mozgatja a sakktábláján elhelyezett figurákat, akik csak sorra hullanak el a nemesebb cél érdekében. "Kis igazság is jobb, mintha nem lenne igazság" mondja Nick a történet kezdetén, az események láncolata viszont enyhén átszabja ars poeticáját, ahogy Clyde karaktere is jelentős változásokon megy keresztül, amíg eljut a gyászoló családapától az elvhű gyilkológépig. Kettejük kölcsönhatása adja a film sava-borsát, a Szigorúan piszkos ügyek identitászavaros rendőr-triádtag duójához hasonlóan a tradicionális "fekete" és "fehér" jellemek helyett kapunk két "szürke" karaktert, hol egyikük, hol másikuk döntésével tudunk azonosulni (néhol pedig egyikkel sem).
Azért nem kell megijedni, akcióval és a vérrel sem spóroltak a készítők (kellemes melegség öntött el a 18-as karika megjelenésekor), mainstream hollywoodi filmhez képest kifejezetten brutálisnak mondható. A két főszereplő közül Gerard Butlernek jutott a hálásabb szerep és ő ezt maximálisan ki is használja, de Jamie Foxx játékára sem lehet panasz. Érdekes, mert Foxx alapból enyhén unszimpatikus fizimiskával rendelkezik (cáfoljatok meg, ha ez nem így van), épp ezért tökéletes választásnak bizonyult a törtető ügyész szerepére. Ha már az elején nagyon emlegettem a Darabont-féle forgatókönyvet, akkor most muszáj lesz rá visszatérnem, ugyanis Kurt Wimmer végső változata - legfőképp a történet utolsó harmada - sokaknak erőteljes fejcsóválásra adhat okot. Bevallom őszintén, nálam is itt csúszott el egy kicsit a dolog, de annyira azért nem, hogy ne ajánljam a bosszúfilmek rajongóinak és a Fűrész-széria elkötelezett híveinek. Tökös és jó mozi, hétvégére remek kikapcsolódás a haverokkal.
kritika: law abiding citizen (2009)
2009. december 01. 01:45:00
Kategória: 8 komment
Gerard Butler nem aprózza el, három hónapon belül harmadik filmjét mutatják be a hazai mozik és a jövő évi naptárban is már négy cím áll a neve mellet. A 300 óta rendesen beindult neki a szekér, a hölgyeket ellenállhatatlan szívtipróként, a férfiakat pedig tökös akcióhősként csábította be a filmszínházakba, bár a mérleg inkább az utóbbiak felé billent. Egy ideig úgy tűnt, hogy Frank Darabont rendezi a filmet, de miután szóltak neki a producerek, hogy ezúttal nem egy Stephen King-regényt kell vászonra vinnie, azonnal kihátrált a projectből. Na jó, a valós indok "kreatív összeférhetetlenség" volt, ami szimplán annyit jelent, hogy a stúdió nem engedte Darabontnak a saját forgatókönyvét megfilmesíteni, így F. Gary Graynek adták át a stafétabotot, mi pedig egy újabb el nem készült Darabont-változattal gazdagodtunk (Indy 4-et már nem, de ha minden jól megy, akkor a
Fahrenheit 451-et még láthatjuk "eredeti" formájában).
A bejegyzés trackback címe:
https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr204537340
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ismeretlen_1068 2009.12.01. 11:37:54
sok olyan problémám van a filmmel, amely csak spoiler-barikád mellett kitárgyalható, ám a legtöbb fejcsóválást mégis az a jól előre kiszámolt, asimovi méreteket triplán meghaladó, nolan féle jokert sápasztó :) tíz éves terv, melyet gergő olyan szépen kivitelez és amelyben annyi hitel sincs, mint egy olaszliszkai cigány bankszámláján (elnézést a hasonlatért :).
további vicces motívum az, ahogy - na jó egy kis spoiler következik - emberünkről kiderül, hogy messze nem egy egyszerű családapa, hanem a bérgyilkosok bérgyilkosa.
a film SAW és PRISON BREAK-rajongóknak kétségkívül örömünnep, nekem viszont csak a verbális cselezések jöttek be - pl. az a szitu, melyben gergő majdnem kidumálja magát a bírónál, aztán jól móresre tanítja.
Ismeretlen_83946 2009.12.01. 12:09:22
Ezt a filmet hülyeségnek tartottam. De most már meg kell néznem, mert én abban a tudatban éltem, hogy ez valami "gagyi bosszú film". Amiben csak bénán pofáznak, a gonosz 1-2x felrobbant valamit és kb. ennyi. No, persze valami csoda folytán senki sem hal meg a film folyamán. Vagy ez most mégis ilyen?
Ismeretlen_84013 2009.12.01. 14:44:56
ae: Direkt nem akartam spoilerkedni, de a bemutató után szívesen visszatérek a "nehezményezett" részekre. Egyébként közel sem akkora hulladék a film, amilyennek a Rottentomatoes kritikusai tartják (25%), az IMDB-s pontszáma (7.3) már jóval közelebb áll az én igazságomhoz. :)
ilovebubbles: Jóval több egy "gagyi bosszúfilmnél", a kellemes likvidálós móka mellett érdekes kérdéseket vet fel az igazságszolgáltatással kapcsolatban. Hullák vannak, méghozzá szép számmal, olyan film, ahol a briliáns elme rossz dolgokat követ el egy magasabb jó érdekében.
Ismeretlen_13599 2009.12.02. 11:53:34
Hát én már komolyan el voltam keseredve a rottenes értékelések láttán. Brumiban azonban még nem csalódtam :), és ha bosszúfilmként működik a dolog, akkor azzal én tökéletesen elégedett vagyok.
Amúgy nem tudom, hogy jobban jártunk volna-e a Frank Darabont-féle forgatókönyvvel. Nagyon bírom az ürgét, és alig várom már a Fahrenheitet, ha egyáltalán lesz belőle valami, de kikerült a netre az Indy 4 (állítólag) általa jegyzett forgatókönyve, és hogy is mondjam, annyira nem lepődtünk meg, hogy nem azt forgatták le. Szóval ha a stúdió azt mondja, hogy szerintük nem volt jó Darabont változata, abban akár lehet is igazság. Nem feltétlenül jártunk jobban így, de lehet.
Ismeretlen_84013 2009.12.02. 21:15:30
Freevo: Darabont bármit ír, arra érdemes odafigyelni, az eddigi mérlege alapján (három 10/10-es King-adaptáció) maximális bizalmamat élvezi. Egyébként tervezek egy Indy 4-es összehasonlítást (Darabont vs Koepp), ahogy A törvénytisztelő polgárnál is sor kerülhet hasonlóra (Darabont vs Wimmer), csak legyen már végre egy kis időm forgatókönyvet olvasni. Stúdiónak elvből nem hiszek, Lucas véleményére se lehet már évtizedek óta adni (főleg, ha a saját "gyermekeiről" van szó), Spielberg viszont még mindig megbízható, ő pedig maximálisan kiállt Darabont mellett. De erre inkább térjünk vissza egy kicsit később. :)
Ismeretlen_13599 2009.12.02. 23:09:06
Darabont mérlegét nem vonom kétségbe, odáig meg vissza vagyok mindhárom adaptációjától. Ellenben én kevésbé vagyok stúdiószkeptikus, szerintem előfordul, hogy egy film jobbulására szólnak bele a végső vágásba vagy egyéb folyamatokba (bár most egy ilyen példát sem tudok mondani persze, de ha épp nem a PG-akárhányon paráznak, hanem az egyébként elszállós rendezőt rakják helyre, akkor hasznos lehet a tevékenységük).
Abban mindenesetre egyetértek veled, hogy Darabont és Spielberg *együtt* tutira nem tévedhet, és hogy Lucas tekinthető gyenge láncszemnek ilyen értelemben. Mégis, elég sok elszállt ötlet volt abban a Darabont-változatban, amitől a megvalósult Indy 4 már-már realista darabnak tűnik.
Ha lesz egy kis időm, lehet, hogy én is olvasok némi forgatókönyvet, aztán ha elkészül a posztod, akkor már nem csak a levegőbe lövöldözve tudok érvelni. :)
tristram 2009.12.04. 00:35:29
Tényleg vannak benne idétlenségek és a vége is eléggé lehangoló (minőségileg), és ez a nagy moralizálás, hát szóval maradjunk annyiban, hogy nem emiatt működik a film. Szerintem egy korrekt agyeldobós (értsd nem kell rajta igazán gondolkodni) darab, a viszonylag igényesebb fajtából, arra pont jó, amire itt is ajánlják. Így adnék rá egy hetest, felfelé kerekítve, ebben az is benne van, hogy a borzalmas kritikák után nem számítottam egy ilyen nézhető filmre.
Ismeretlen_83946 2009.12.05. 20:15:36
A vége szörnyű. Egyszer a "gonosz" is "nyerhetne".