![](http://aeonflux.blog.hu/media/image/200911/this_is_it_2.jpg)
![](http://aeonflux.blog.hu/media/image/200911/this_is_it_2.jpg)
A csúcson
Don't Stop 'til You Get Enough! - gondolhatták ezt a hazai nézők, s egy utolsó pillantást vetettek a popzene történetének egyik meghatározó alakjára, Michael Jacksonra a színpadon, majd elégedetten távoztak. És gondolhatja ezt a stúdió is, hiszen, bár Észak-Amerikában nem váltotta meg a világot, ahogy azt remélték, a glóbusz többi részén kiemelt érdeklődés övezi a THIS IS IT című produkciót. Az InterCom a nyitónapon máris 11 millió forintnak örvendhetett, vasárnappal bezárólag pedig 57 millió gyűlt össze; ez azt mutatja, hogy a 24 kópiás terjesztéssel némileg (határozottan) alábecsülték az igényeket. Meglehet ugyan, hogy az itteni érdeklődők nagyon is komolyan vették a 2 hetes vetítési időt, s rövidesen mélyrepülésbe kezd a film, de ha nem, a kibővített futás során a százezer néző is könnyedén teljesíthető cél. Ez ugyan sehol sincs a több mint 400 ezer látogatót vonzó, nálunk 1989-ben játszott MOONWALKER-től, de senki nem is szánta a koncert-dokumentumfilmet olyan magasságokba. Más magasságok azonban kiemelendők, úgymint az egyes mozik mai viszonyok mellett erős kihasználtsági adatai: a fővárosi Palace Westend az öt nap során átlagosan a férőhelyek 43,5%-át értékesítette, amit tíz százalékpontos elmaradással követ a Mammut és az Aréna. A mostanában igencsak gyengélkedő Corvin moziban számolták meg a legtöbb üres széket, de ez még így is 16%-os telítettséget jelentett.
További új bemutatók
Kevésbé lehet elégedett az InterCom AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE eredményeivel. A nálunk is megjelent és számos szerető olvasót szerzett regény a moziba kevesebb mint tízezer főt csábított be négy nap alatt, ami nagyjából azonos a JULIE & JULIA pár héttel korábbi kezdésével. Igen ám, de ezúttal tízzel több, azaz 24 kópia állt a nézők rendelkezésére. A 11,2 millió forint csak a negyedik helyig juttatta a romantikus drámát, de vélhetően az összkép javulni fog. Annyi bizonyos, hogy biztatóbbak a kilátások, mint a műfajt szintén fantasy-val párosító HA IGAZ VOLNA... végül 31 ezer nézős esetében, de ezzel ki is fújtak az enyhítő körülmények. Egyelőre tehát csalódás, ami csak arra adott bizonyosságot, hogy románcot vígjátékban szeret látni Árpád hős magzatja.
Ezer nézővel maradt le a Fórum Hungary akciófilmje, a GAMER - JÁTÉK A VÉGSŐKIG. Az odaát bukó, magas korhatáros öldöklés a 10 millió forintot azért még megcsípte, de a listán csak a 6. helyezés jutott neki. A CRANK 2: MAGASFESZÜLTSÉG rossz emléke szerencsére nem köszönt vissza, de tavaly ilyentájt a HALÁLFUTAM-nak messze többre futotta. Ami azt illeti, Gerard Butler eddig nagyon is nyerő volt a magyar számára: már a DRAKULA 2000 főgonoszaként is több mint 50 ezer nyakat véreztetett ki, és ezt azóta is csak az amúgy limitáltan bemutatott 2020: A TŰZ BIRODALMA-val múlta alul. Persze 300-i, de még csak spíleri magasságokba sem várta senki a GAMER-t, de tény, hogy egy efféle film ilyenkor, a komor ősszel tudna leginkább érvényesülni. A vége jó esetben 30 millió tájára várható.
Volt idő, hogy Kabay Barna Oscar-díj közelébe került. Hittük volna? Mai ismereteinkkel aligha. Pedig a JÓB LÁZADÁSA társrendezőjeként 1984-ben a legjobb külföldi film kategória esélyese volt. Mi történt azóta? Leginkább a HYPPOLIT és a MESEAUTÓ. Klasszikusaink remake-jei kifizetődő vállalkozásnak bizonyultak, többszázezer látogatót fogadva a mozitermeknél. 9 év után Kabay ismét a rendezői és produceri székbe ült, s megszületett a SZUPERBOJZ. Az új magyar jelenség, ami a kritikák és vélekedések szerint méltán vetekszik a minden idők legrosszabb magyar filmje címért, katasztrofális megsemmisülést szenvedett a nézői érdeklődés frontján is. A top 10-ben se híre se hamva, talán csak azért, mert a forgalmazó CinemaStar elszégyellte magát és nem jelentett, de az biztos, hogy Budapesten mindössze 2834 fő merészkedett a közelébe, ami egészen siralmas, 5%-os kihasználtságot jelent, és mellesleg feleannyit, mint ahányan az ÁLOM.NET-re tévedtek be áprilisban. És a végső csapás, hogy a magyar filmeket amúgy általában jobb körülmények között tudó Uránia (1%) és Corvin (2,9%) mozikat járták kísértetek leginkább; egyedül a Palace Pólus jutott 10% fölé. A 3,5 milliós fővárosi bevétel a tízmilliót nemigen fogja meghaladni. Végre igazságot szolgáltatott a néző. Ajánlott olvasmány az Origo interjúja a forgatókönyvíróval, Litkay Gergellyel.
Korábbi filmek
A szünidei rohamot a legteljesebb mértékben álló FEL az elmúlt hétvégén sem vesztett jelentősen erejéből. A Fórum Hungary animációs filmje újabb 33 millióval toldotta meg zsákmányát, ami már a 200 millió kapujába érkezett. Csütörtöktől azonban komoly veszteséggel kell számolni, hiszen érkezik a 3D-s termekbe a forgalmazó egy másik filmje, a KARÁCSONYI ÉNEK. A UIP számára a maximumot teljesítő RÉMSÉGEK CIRKUSZA felezi startját, ami még elfogadható fejlemény; a film félszázmilliós bevétellel és félszázezres nézettséggel zárta 11. napját.
Jacko hitt abban, hogy mindenki számára jobb hely lehet ez a világ, kezdve például a magyar moziforgalmazással. Az énekes utolsó erejével több régebbi film erős esését és a további premierek halovány indítását ellensúlyozva kerekítette a hétvégét mindössze 4%-kal a korábbi alá, vagyis a top 10 bevétele újfent meghaladja a 140 millió forintot.
Ami jön
Beköszöntött a november, ami több világpremiert is tartogat. A sort a már említett KARÁCSONYI ÉNEK nyitja meg 3D-s és IMAX verzióban is, míg a UIP kikéri saját szeletét az idei romantikus vígjáték-tortából a PÁROS MELLÉKHATÁS-sal.
A Top 10 (csütörtök-vasárnap; forintban) [eddigi nézőszám]
1. This Is It (45,9m/57,1m) [48 267]
2. Fel (33,4m/190,2m) [145 829]
3. Rémségek cirkusza (13,1m/52,3m) [48 409]
4. Az időutazó felesége (11,2m/11,4m) [9677]
5. A csúf igazság (10,3m/144,5m) [127 231]
6. Gamer - Játék a végsőkig (10,1m/10,6m) [8952]
7. Julie & Julia - Két nő, egy recept (5,3m/34,2m) [29 033]
8. Derült égből fasírt (4,6m/73,8m) [57 837]
9. Hasonmás (4,1m/90,8m) [76 802]
10. A végső állomás 3D (3,9m/165,3m) [109 466]
a UIP Duna Film támogatásával