2003 a folytatásokról és a sorozatokat megalapozó filmekről szólt, ezek között is a legnépszerűbbek váltották egymást a moziműsorban. Ettől függetlenül afféle hírmondóként tekinthetünk erre az évre: most még a 20-hoz áll közelebb a 200 ezer néző felett teljesítő címek száma, ezt követően azonban már a 10 felé fog konvergálni, a biztos befutók mellett kevés meglepetéssel szolgálva. Ebben az évben azonban akadt még kiemelkedő diadal; az amerikai független és a magyar film okozott kellemes perceket forgalmazójának. Az év bajnokai természetesen a legnagyszabásúbb hollywoodi kasszarobbantók lettek: hobbitok, halak, repkedő programok és törtető gépek végeztek az élbolyban. De lássuk először az első félév 200 ezer néző feletti termését!
2003 a folytatásokról és a sorozatokat megalapozó filmekről szólt, ezek között is a legnépszerűbbek váltották egymást a moziműsorban. Mégis afféle hírmondóként tekinthetünk erre az évre: most még a 20-hoz áll közelebb a 200 ezer néző felett teljesítő címek száma, ezt követően azonban már a 10 felé fog konvergálni, a biztos befutók mellett kevés meglepetéssel szolgálva. Ebben az évben azonban akadt még kiemelkedő diadal: az amerikai független és a magyar film okozott kellemes perceket forgalmazójának. Az év bajnokai természetesen a legnagyszabásúbb hollywoodi kasszarobbantók lettek: hobbitok, halak, repkedő programok és törtető gépek végeztek az élbolyban. De lássuk először az első félév 200 ezer néző feletti termését!
2003, 2/1
2002 decemberében Harry Potter és James Bond szegezte egymásnak a magyal-főnixtoll pálcát ill. Walther P99-est, de szerencsére a magyar közönség mindkettőjükre letette voksát, s az újév első hetét is fej-fej mellett köszöntötték. A következő fordulóban azonban visszavonulót fújt kis és nagy filmhős egyaránt, mivel máris sor került az év mozis eseményére. Január 9-én telepedett rá a hazai mozikra A GYŰRŰK URA: A KÉT TORONY. A magyarok nem gondolkodtak annyit, mint egy ent, s egyenesen a legközelebbi filmszínház felé vették az irányt: az InterCom drágaszága egyetlen hétvégén csaknem 100 ezer nézőt termett - csak Budapesten. A fővárosi mozik 70%-ig megteltek csütörtök és vasárnap között, jóformán létszámfölényt teremtve a vásznon masírozó orkokkal szemben. A film három hétig tántoríthatatlanul vezette a listát, s ha nem is toronymagasan, de határozott előnnyel - egyedüliként a trilógiából - nyerte a 2003-as esztendőt: a középső fejezet újabb 709 ezer nézőt ejtett rabul, két rész után másfélmillió fölé helyezve a Gyűrűk Ura-nézőket. A grandiózus, világok sorsát döntő csaták közepette egy meglehetősen nagy családi perpatvarba is belekeveredett a magyar: az előző év legfergetegesebb filmsikere, a sleeper hit definitív képviselője volt a nálunk január 16-án rajtolt BAZI NAGY GÖRÖG LAGZI. Hogy az elképesztő külföldi érdeklődés híre ébresztett kíváncsiságot bennünk, vagy egyszerűen csak a romantikus vígjátékok népszerűsége járattatott csúcsra, nem tudni, de egy biztos: az InterCom által szervezett esküvőre 376 ezren érezték magukat hivatalosnak, s ez azt jelenti, hogy két filmmel a forgalmazó be is lasszózta az egymillió eladott jegyet. A számos későbbi alkalommal megidézett cím az éves hatodik helyig kapaszkodott fel, ami legalább egy görögtüzet megér. Az esküvői költségeket tetézte az a károkozás, amit Eddie Murphy és Owen Wilson hagyott maga után fővárosunkban. A hónap végén az ÉN, A KÉM ragadta magához a vezető pozíciót, s nagyjából megismételte a kilenc hónappal korábbi SHOWTIME végeredményét, vagyis 124 ezer főt hozott lázba egy álomgyári robbantás ígérete a budapesti éjszakában.
Február a párosokról szólt: Leo és Tom, Martin és Steve, Eminem és a mikrofon, Maugli és Balu, és végül Samy és Frédéric sorakozott fel a rajtvonalhoz, de a célszalagot csak egyik duónak sikerült átszakítania, padlógázzal. 6-án Spielberg ugrasztotta össze Leonardo DiCapriót és Tom Hanks-et a KAPJ EL, HA TUDSZ-ban, ám a számos államon, álláson és állomáson átívelő fogócska 15 ezerrel a cél előtt kifújt. Egy hétnyi pihenő után az InterCom ismét támadásba lendült: a NEMZETBIZTONSÁG BT. az ÉN, A KÉM formuláját hozta, s egyúttal nézettségét is sikerült tökéletesen megismételni. 20-án a UIP egy vérbeli amerikai sztorit kínált: az errefelé jellemző csárdás muzsika és a metrikus rendszer színét sem lehetett lelni a 8 MÉRFÖLD-ben, ám Eminem életrajzi ihletésű munkája mégis hétmérföldes csizma-léptékű sorokat generált a jegypénztáraknál. A 169 ezer jegyváltó manapság minden sztárszínésznek dicsőségére válna. Akinek a rapzene kikezdi az idegeit, annak a Disney-dallamok hozhattak megnyugvást az ugyanekkor érkezett A DZSUNGEL KÖNYVE 2. jóvoltából. A Disney-kanonnak részét nem képező családi mozi szép lassan építette tetszetős,174 ezres bázisát, amit ugyanakkor világok választanak el az eredetitől. Az 1967-ben készült verzió három premiert is megért idehaza: elsőként 1979-ben csodálkoztatott el több mint egymillió kalandvágyót, majd tizenegy évvel később újfent a Mokép gyűjtött be újabb többszázezer érdeklődőt, míg harmadjára már az InterCom számláján gyarapodott 1994 nyarán megint százezer fővel. Február végén ismerős motorhang bőgött fel: az InterCom harmadjára aratott lehengerlő sikert ugyanazzal. A TAXI 3.-ra már csak egy hónapot kellett várni a világpremierhez képest, és a recept mit sem változott. Az első budapesti héten mért bevételből mai átlagáron számítva 197 ezer liter 95-öst vásárolhatnánk a legközelebbi töltőállomáson. A legutolsó állomás a sikerét egyszerűségében tudó francia akció számára a 370. ezredik jegyváltó volt, ami, függetlenül attól, hogy csak második helyre sorolja be a trilógiában, méretes adat. A negyedik rész 2007 tavaszán már alacsonyabb sebességgel lavíroz a magyar mozik sztrádáin.
Március az Oscar-gála esélyeseinek szárnyalását hozta el, de azért nem feledkeztek meg a nézők a súlyos drámák között a különböző módon szórakoztató darabokról sem. A hónap elején debütált AZ ÓRÁK-ra meglepően sokan jelentkeztek, köszönhetően a sztárparádénak és a színésznői Oscarnak, azonban a mainstream lekörözte végül. A 2002-es év egyik szenzációja volt A KÖR című horror-remake, minek intelme szerint nem csak a szemünk romolhat a túl sok tévézéstől. A befizető 184 ezer látogató így is jobban járt a készülékből előmászó Szamarával, mintha Győzike tette volna ugyanezt, így még a folytatásra is mutatkozik érdeklődés két évvel később, noha jóval mérsékeltebb. 13-án táncra perdült az ország a CHICAGO ritmusaira. A legjobb film szobrát elnyert produkció három hétig vezette a fővárosi bevételi listát, s ennél nagyobb népszerűségről nem is álmodhatna egy ’20-as évekbeli, ambíciózus amerikai nőcske. A jazz addig szólt, míg a 216. ezredik magyar is színpadra lépett, így a UIP az imént említett három filmjére csaknem félmillió jegyet értékesített végül. Az ezzel járó összeg talán még a város hírhedt gengszterét, Al Caponét is lekenyerezné, azonban Paul Vittin nem segít a pénz. A MÉG EGY KIS PÁNIK majrézó főhőse a mulatságos és nagysikerű első rész után visszatért a rendelőbe, az 1999-es magyar nézőknek azonban csak a fele tett így, ami még így is jobb arány, mint ami a tengerentúlon volt tapasztalható. Még mindig március második csütörtökénél maradunk, hogy szó essék a magyar módra százezer jegyet számláló (értsd: a filmet viszik az emberekhez, vagy nem feltétlenül önszántukból tekintik meg) BÁNK BÁN című operafilmről. A Budapest Film által gondozott mű azért persze nem a több mai honi film mentalitásával készült (“Lopni jöttem ide.” Közpénzt.), de a 110 ezer néző nem éppen az első körben gyűlt össze. Március 20-án A ZONGORISTA részesült kiemelt figyelemben, hiszen a Best Hollywood színészi Oscar-nyertes gondozottja hosszú futása alatt csaknem százezer Holokauszt-szolidáris nézőt fogadott.
Április beköszöntével véget ért az igényesség igénye, és elszabadultak a limonádék. Elsőként Hugh Grant került elő, ezúttal Sandra Bullockot szemelte ki magának, s bár két hétnél tovább bírta az élbolyban, az örökkévalóság számára kevésnek bizonyult a KÉT HÉT MÚLVA ÖRÖKKÉ; 136 ezer nézője Grant korábbi romantikus eresztéseihez képest nagy visszalépés. Egy hét múlva egy ember az örökkévalóságnak, legalábbis Robbie Williams betétdala szerint minden évszaknak szentelte magát a királynő védelmében. Rowan Atkinson felsőbb szintre fejlesztette Mr. Bean bárdolatlan balgaságát, s a JOHNNY ENGLISH-ben fegyvert és szöveget adott neki. Az eredmény veszélyt, félelmet, meg amúgy semmit sem ismerő akció-vígjáték lett, amire már eddig is nagyon vevő volt a magyar 2003-ban. Az Európa szerte sikert aratott film a tavasz legnagyobb slágere lett Magyarországon három heti listavezetéssel, s csak nem sokkal 300 ezer néző előtt katapultált. Az angol korona jó fejre került, s John Malkovich is probléma nélkül vészelte át karrierje legblődebb szerepét. A tavaszi szünetben MALACKA, A HŐS is nagy tettet hajtott végre, még ha oly kicsi teremtmény is. Tigris színre lépését ugyan jóval többen követték nyomon szűk három éve, a Disney legkisebbeket megcélzó rajzfilmje még így is több mint 125 ezer főt érdekelt, s talán csak azért nem többet, mert a filmet játszó mozik felé menet egy olyan táblába botlottak, amelyen az állt: TILOS AZ Á.
Május a világpremierek hava. 2003-ban azonban még mindig nem estek túlzásba ezen a fronton a stúdiók és forgalmazók, de az X-emberek mellé Neo is felsorakozott a startvonalra egy hét késéssel. A munka ünnepét dolgos összecsapásokkal köszöntő X-MEN 2. azonban visszalépést hozott a 155 ezer főt vonzó előzményhez képest: a mutánsok összefogását az emberiség ellen a magyarok nem vették jó néven, így az első rész nézőinek 11,6%-a jobb elfoglaltság után nézett. Egy héttel később az ideiglenesen lepaktáló nemezisek harcát a nemek harca váltotta, s ebben a háborúban több pénz rejlik, mint a Közel-Kelet megolajozott üzelmeiben. A HOGYAN VESZÍTSÜNK EL EGY PASIT 10 NAP ALATT először párosította Matthew McConaughey-t Kate Hudsonnal, s egyben tette férfi főszereplőjét a bárgyú éveleji romkomok szakavatott mesterévé. A UIP bemutatójára azért nem tódultak rögtön a népek idehaza, de még csak nem is 10 napos időintervallumban gyűjtötte össze több mint 220 ezer érdeklődőjét: még az igen szegényes nyári szezonban is teljes termeket kapott a multiplexekben. Mire tehát lecsengett az utolsó előadás, a forgalmazó éves listáján a negyedik helyre lépett elő az elveszítés terén végülis kevés eredményt felmutató vígjáték. Május 22-én az év legvártabb durranását, a tengerentúli rekordkönyveket alaposan átprogramozó filmmonstrumot installálta az InterCom az ország mozijaira. A MÁTRIX: ÚJRATÖLTVE egyetlen hétvége alatt százezer főt szabadított fel csak a fővárosban, s egész kitartóan folytatta ezen akcióját; a nézők úgy szaporodtak, mint Smith ügynökök a vásznon. Egy hónapig az első helyen parádéztatta effektjeit a Wachowski-fivérek sci-fije, s végül nem kevesebb, mint 671 ezren épültek be ismét a rendszerbe - 12,4%-kal többen, mint a szintén méretes első rész esetében, s ez most az éves ezüstérmet érte. Folytatás novemberben.
Júniust a lassúság jellemezte ebben az esztendőben, mint ahogy az ezt követő két hónapban is csak egy-egy celluloidlegény avagy -leány lesz talpon a vidéken. Az első félévet záró 30 nap folyamán Jack Nicholson és Adam Sandler keveredett összetűzésbe azon, kinek a neve szerepeljen előbb a plakáton. Meglehet, ma többre lenne képes Sandler jóvoltából a KI NEVEL A VÉGÉN?, ám ekkor csak 124 ezren jelentkeztek Nicholson terápiájára, ami Roman Polanskinak sokkal exkluzívabb szolgáltatást nyújtott anno. 19-én ismét nem volt szükség fékre, ám ezúttal a taxi helyett metálfényezésű versenyautók faroltak pályára. A HALÁLOSABB IRAMBAN innovatív címére többen figyeltek fel, mint a másfél évvel ezelőtti elsőjére, így ezúttal 167 ezren ültek a volán mögé, és hagyták el sietve száz perccel később.
2003 első félévének tíz leglátogatottabb filmje a végső országos nézőszám alapján így fest:
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó
1. A Gyűrűk Ura: A két torony (709 262) InterCom
2. Mátrix: Újratöltve (671 562) InterCom
3. Bazi nagy görög lagzi (376 219) InterCom
4. Taxi 3. (370 644) InterCom
5. Johnny English (286 691) UIP
6. Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt (224 391) UIP
7. Chicago (216 405) UIP
8. Kapj el, ha tudsz (185 911) UIP
9. A kör (184 172) UIP
10. A dzsungel könyve 2. (174 168) InterCom
folytatása következik
a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)
a cikksorozat hatodik része (1999/2)
a cikksorozat hetedik része (2000/1)
a cikksorozat nyolcadik része (2000/2)
a cikksorozat kilencedik része (2001/1)
a cikksorozat tizedik része (2001/2)
a cikksorozat tizenegyedik része (2002/1)
a cikksorozat tizenkettedik része (2002/2)
a UIP-Duna Film támogatásával