A hazai alkotásokat egy kis túlzással két csoportba lehet sorolni: a nagyobb nézőközönséget vonzó, általában alacsonyabb színvonalú vígjátékok és a különböző filmfesztiválokon díjazott köldöknézős művészfilmek. Bár Mátyássy Áron Szemle-nyertes alkotása rendkívül vicces, mégis az utóbbi kategóriába sorolandó.
A hazai alkotásokat egy kis túlzással két csoportba lehet sorolni: a nagyobb nézőközönséget vonzó, általában alacsonyabb színvonalú vígjátékok és a kisebb-nagyobb filmfesztiválokon díjazott köldöknézős művészfilmek. Bár Mátyássy Áron Szemle-nyertes alkotása rendkívül vicces, mégis az utóbbi kategóriába sorolandó.
Adott egy testvérpár, Iván és Eszter, akik egy kis faluban élnek az ukrán határ mentén. Iván egyedül viseli gondját autista nővérének, így főállású autószerelőként kénytelen gázolajcsempészéssel egy kis mellékest keresni. Az egyik napon Esztert megerőszakolják a közeli erdőben, az elkövetők kilétét azonban jótékony homály fedi. Eszter képtelen feldolgozni a szörnyűséget és megszakítja a kommunikációt a külvilággal, Iván pedig egyszerre bújik bele Sherlock Holmes-, Casanova- és Steven Segal bőrébe.
Az Utolsó idők lehetne egy hiteles korrajz a 90-es évek végéről, egy szívbemarkoló dráma az autizmusról és a testvéri szeretetről vagy mondjuk a Rendőrség munkáját górcső alá vevő gúnyos szatíra, ehelyett csak egy csapongó "unintentional comedy"-t kapunk. Mátyássy Áron filmje hemzseg a következetlenségektől (pl.: Iván 1997 nyarán már azzal a kétszáz forintossal keni meg a határőrt, ami 1998. májusától van forgalomban; Ivánt az egyik pillanatban magázza, a következőben pedig már tegezi az orvos), a komolynak szánt dialógusok a rekeszizmokat ingerlik, Harcsa Veronika - egyébként remek - dalai pedig sosem illenek az adott jelenethez.
Semmi bajom a rángatózó kézikamerával, ha az jól szolgálja a történetet (A Bourne-trilógia, Cloverfield), de itt még a nagytotálokat is remegő kézzel rögzítette Herbai Máté, ezzel gyakorlatilag egy Parkinson-kóros technikai demóvá téve a filmet. Természetesen nem kell tarr bélai magasságokba emelkedni, de ha már a fél állatkertet felvonultatták, akkor igazán lehetett volna mutatni egy-egy statikus beállítást a pillangóról vagy mondjuk a sündisznóról.
Ha az eddigiek alapján nem lenne világos, hogy az Utolsó idők miről is szól, akkor eloszlatom a kételyt: a bosszúról. A végjátékban az önbíráskodó Iván Simpsonnal (!) menekül az őt Lada Nivával (!!) üldöző rendőrök elől, mindezt 1997-ben (!!!). Mi ez, ha nem az író-rendező bosszúja az ártatlan nézőn, aki csak egy épkézláb történetet szeretett volna látni?