aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: utolsó idők (2009) Zalaba_Ferenc
2009. október 20. 22:22:10

Kategória: 7 komment

A hazai alkotásokat egy kis túlzással két csoportba lehet sorolni: a nagyobb nézőközönséget vonzó, általában alacsonyabb színvonalú vígjátékok és a különböző filmfesztiválokon díjazott köldöknézős művészfilmek. Bár Mátyássy Áron Szemle-nyertes alkotása rendkívül vicces, mégis az utóbbi kategóriába sorolandó.



A hazai alkotásokat egy kis túlzással két csoportba lehet sorolni: a nagyobb nézőközönséget vonzó, általában alacsonyabb színvonalú vígjátékok és a kisebb-nagyobb filmfesztiválokon díjazott köldöknézős művészfilmek. Bár Mátyássy Áron Szemle-nyertes alkotása rendkívül vicces, mégis az utóbbi kategóriába sorolandó.

Adott egy testvérpár, Iván és Eszter, akik egy kis faluban élnek az ukrán határ mentén. Iván egyedül viseli gondját autista nővérének, így főállású autószerelőként kénytelen gázolajcsempészéssel egy kis mellékest keresni. Az egyik napon Esztert megerőszakolják a közeli erdőben, az elkövetők kilétét azonban jótékony homály fedi. Eszter képtelen feldolgozni a szörnyűséget és megszakítja a kommunikációt a külvilággal, Iván pedig egyszerre bújik bele Sherlock Holmes-, Casanova- és Steven Segal bőrébe.

Az Utolsó idők lehetne egy hiteles korrajz a 90-es évek végéről, egy szívbemarkoló dráma az autizmusról és a testvéri szeretetről vagy mondjuk a Rendőrség munkáját górcső alá vevő gúnyos szatíra, ehelyett csak egy csapongó "unintentional comedy"-t kapunk. Mátyássy Áron filmje hemzseg a következetlenségektől (pl.: Iván 1997 nyarán már azzal a kétszáz forintossal keni meg a határőrt, ami 1998. májusától van forgalomban; Ivánt az egyik pillanatban magázza, a következőben pedig már tegezi az orvos), a komolynak szánt dialógusok a rekeszizmokat ingerlik, Harcsa Veronika - egyébként remek - dalai pedig sosem illenek az adott jelenethez.

Semmi bajom a rángatózó kézikamerával, ha az jól szolgálja a történetet (A Bourne-trilógia, Cloverfield), de itt még a nagytotálokat is remegő kézzel rögzítette Herbai Máté, ezzel gyakorlatilag egy Parkinson-kóros technikai demóvá téve a filmet. Természetesen nem kell tarr bélai magasságokba emelkedni, de ha már a fél állatkertet felvonultatták, akkor igazán lehetett volna mutatni egy-egy statikus beállítást a pillangóról vagy mondjuk a sündisznóról.

Ha az eddigiek alapján nem lenne világos, hogy az Utolsó idők miről is szól, akkor eloszlatom a kételyt: a bosszúról. A végjátékban az önbíráskodó Iván Simpsonnal (!) menekül az őt Lada Nivával (!!) üldöző rendőrök elől, mindezt 1997-ben (!!!). Mi ez, ha nem az író-rendező bosszúja az ártatlan nézőn, aki csak egy épkézláb történetet szeretett volna látni?

Címkék

kritika magyarfilm 2csillagos brumi

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr434537197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gonzo 2009.10.21. 08:49:40

tetszik az írásod. ez a kíméletlen igazság. én még tapostam volna rajta itt-ott, de amúgy nekem nem volt bajom összeséségben a filmmel. látszik, hogy itthon a rendezők egyik, művészibb része arra specializálódott, hogy: -ha már pénzt nem hoz legalább díjat -ha már néző nem nézi, két öreg puma írjon róla valami magasztalót az ÉS-ben és NOl-ban a kamerára meg csak annyit, hogy ahogy a rendezői órákon tanítják: ha így képzelte a rendező, úgy kell kezelni :o) (kézből forgatni amúgy olcsóbb, praktikusabb a mai magyar bérrendszerben)

orion 2009.10.21. 15:50:02

Bocs, de amiket kiemelsz (pénz, Lada, Simpson), azokat úgy hívják, hogy "goof". Amitől egy film még akármilyen is lehet. De pl. a Lada Niva+Simpson még az sem, mert falusias környezetben még ma is simán belefér a realizmusba. A kézikameráról pedig derül ki, hogy pénzügyi vagy művészi okból használták ennyit. És ha utóbbi, akkor miért ill. miért nem (sikerült - szerinted). Az sem világos, hogy akkor ez most dráma vagy komédia. Vagy hogy hol vannak benne azok a pontok, amelyektől elromlik az összhatás. Engem pl. a legritkább esetben zavar a kamerázás egy filmben. Viszont annál inkább a videóklip stílusú vágás. És persze, hiába a technikai tökély, ha a színészi játék vagy a szövegkönyv el van tolva. A történet, mint tudjuk, de legalábbis muszáj, hogy ilyennek elfogadjuk, ma már bármilyen lehet.

partychoke · http://magyarinfo.blog.hu 2009.10.21. 18:13:26

nem láttam a filmet, úgyhogy különösképp építő jellegű kommentet nem tudok hozzáfűzni, viszont a simpson-niva kiakadást én sem értem. nemhogy 97-ben, de még ma is rengeteg nivás járőr van vidéken, mivel jó autó és olcsó. a simpson meg örök, az sosem fog eltűnni:)

Ismeretlen_84013 2009.10.21. 18:46:35

Gonzo: Az operatőr nyilván rendezői utasításra cselekedett, de ettől még ő is ludas a dologban. Lehetett volna még pár bekezdésen keresztül szapulni a filmet, de sajnálom rá a karaktereket, annyira minősíthetetlenül rossz.

Gonzo 2009.10.21. 19:58:49

az operatőr a rendező szeme. igen. de a rendező sem élet vagy halál ura (itthon legalábbis). szerintem a ladás dolog ok volt, meg minden kellék, inkább a hatásvadász dramaturgia zavart. igen, akkor most pistike megint megtossza a rokonát. unom már. a deltánál bejött, de 20 évig elég lett volna. erre itt van ez....br....értékválság van. ez van.

Ismeretlen_84013 2009.10.21. 21:34:08

orion: Amiket kiemeltem, azok csak apróságok, ettől még tényleg lehetett volna jó film, de annyi idegesítő és következetlen dolog volt benne, hogy felsorolni is nehéz. Pár ilyen: - Iván intim közeledését a pultos csaj visszautasítja (ezzel még nincs semmi gond, de egy pár jelenettel ezelőtt lazán megrakhatta őt hátulról és még élvezte is), erre pedig Casanova elenged egy jól irányzott balegyenest, majd angolosan távozik - Iván ül a tűz mellett és nyársalgat, odajön hozzá Ilus (egy frissen érettségizett helybéli lány), lekapja Ivánt (aki még el is nyomja a cigijét egy hosszabb kaland reményében), majd minden indok nélkül feláll és elsétál Nincs koherencia a jelenetek között, a történet még egy rövidfilmhez is karcsú (a 90 perces játékidőből kb. 20 perc volt hasznos), a dialógusok borzalmasak, az Utolsó idők gyakorlatilag minden téren leszerepel. Nem hinném, hogy pénzügyi okokból döntöttek a kézikamera használata mellett, ezt én sokkal inkább az elhibázott rendezői koncepció rovására írnám. Közelebb lehet hozni a valóságot a nézőhöz, de a kézikamerát csak kevesen tudják úgy használni, hogy az hozzáadjon az élményhez és ne elvegyen belőle (Rachel Getting Married, Paul Greengrass-összes). Egy üldözési jelenet kézikamerával még rendben van, viszont az apró kis pillanatok teljesen élvezhetetlenek (pusztán átsuhanó szellő, legelő bárányok). Mértékkel lehet használni, de ehhez a filmhez nagyon nem illett, sokkal jobb lett volna egy Badlands- vagy Delta-féle letisztult képivilág, amiben a környezet is kiemelt szerepet kaphat. A filmnek az a legnagyobb baja, hogy szívszaggató drámának szánták, mégis többször nevettem fel rajta, mint a vígjátékok jó részén. Életidegen párbeszédeket kapunk, amiket a kevésbé acélos színészi játék csak jobban felerősít és az elcseszett vágással, valamint a förtelmes zenehasználattal kombinálva másodpercenként ad újabb indokot az anyázásra/nevetésre. Eszter autista, mégsem kezdenek semmit a betegségével, borzasztóan olcsó rendezői húzás ez az érzelmi reakció kicsikarására. Ahogy az útépítés is csak azért van benne, mert épp nem tudták mivel kitölteni a játékidőt és kellett egy mellékszál, ami végül sehova sem vezet.

orion 2009.10.22. 01:43:57

Aha, azt hiszem, kezdem fogni, milyen lehet ez a film. Amolyan kortárs-magyaros, úgy saccolom. Ahogy látom, díjat nyert a Filmszemlén, ami ugye, annyit tesz, hogy "csak így tovább!". Így születnek a tarrbélák. Majd megpróbálom megnézni. Őszintén szólva, mostanáig sem a filmről, sem a rendezőjéről nem hallottam.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása