Ma már nem-igen fordul elő, hogy egy élvonalbeli produkció öt-hat hónapot várasson magára az amerikai premierhez képest. A Disney azonban a jó tapasztalatokra hagyatkozva rendre féléves lefutást tervez meg animációs filmjeinek, de leginkább a Pixar-produkcióknak. A NÉMÓ NYOMÁBAN óta először kapunk eredetileg nyári bemutatót ősszel, de e hosszú várakoztatás mit sem szegte kedvét a magyarnak: a FEL masszív összeggel szerezte meg a vezető pozíciót október idusán, vasárnappal bezárólag már félszázezer jegyváltót toborozva. Az InterCom kettőse, a JULIE & JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT és a VAKÍTÓ FEHÉRSÉG már jóval szerényebb viszonyok között lépett a 4. ill. 5. helyre, míg a HALLOWEEN II. nem tudott betörni a top 10-be négy budapesti moziban tartott vetítéseivel...
A csúcson
A Pixar Studios gyümölcsöző karrierje nálunk sem indult rosszul: 1996 márciusában került a nézők elé az InterCom forgalmazásában a TOY STORY - JÁTÉKHÁBORÚ, s tekintve, hogy akkoriban még inkább felnőtt szórakozás volt a mozi, s a gyerekfilmek egy-két ritka kivételtől eltekintve legfeljebb hosszú távon arattak sikert, egészen derekas nézettséget hozott. A továbbiak némileg vegyes képet festenek a korrekt induláshoz képest, de legalább 100 ezer jegyet mindig sikerült értékesíteni. 2006-ban, a VERDÁK-kal a Fórum Hungary vette át a stafétát, s a gyártó itteni legnagyobb durranása már az ő gondozásuk alatt született: a L'ECSÓ 2007 harmadik legnézettebbje lett majd' 580 ezer érdeklődővel. A WALL-E ehhez képest megtorpanást hozott tavaly, alig teljesítve a 200 ezret, azonban a FEL, ami Észak-Amerikában a NÉMÓ NYOMÁBAN után a Pixar bevételileg kettes számú filmje lett, ismét kecsegtetően produkálja magát. A csütörtök és vasárnap között összegyúlt 59,6 millió forint a L'ECSÓ után a második legerősebb rajt, de gyorsan tisztázni kell, hogy e magaslat a 3D-s jegyeknek köszönhető, hiszen a 45 ezer látogató csak pár ezerrel haladja meg WALL-E tavaly nyári vendégeit. Kettősség jellemzi tehát a 42 kópián bemutatott CGI-kalandfilmet, ám remélhetőleg az év végéig érkező további 3D-s alkotások csak mérsékelten vetik vissza forgalmát, s végül összehoz legalább akkora tömeget, mint a VERDÁK anno (266 ezer). A FEL budapesti arányai 67,2%-os közönséget és 70%-os bevételt mutatnak az országosból, a legjobb kihasználtság pedig a Westend 2-es terméhez fűződik, ahol a 17.45 és 20.00 órás vetítések átlagosan 52%-ig megteltek. Szorosan emögött a 3D-s teremmel újonnan felszerelt Sugár Mozi jeleskedik délutáni előadásaival. A leggyengébb adat a Corvin mozi hagyományos vetítésein volt mérhető.
Pixar-filmek budapesti első hétvégéje (csüt-vas; nézőszám alapján; zárójel után a bevétel szerinti helyezés)
1. L'ecsó (50 360) 1.
2. Némó nyomában (43 428) 3.
3. Szörny Rt. (41 786) 4.
4. Fel (30 246) 2.
5. Egy bogár élete (27 056) 8.
6. WALL-E (26 556) 5.
7. A hihetetlen család (21 115) 6.
8. Verdák (18 754) 7.
9. Toy Story - Játékháború (15 098) 10.
10. Toy Story - Játékháború 2. (11 590) 9.
További új bemutatók
A negyedik helyen nyitott a JULIE & JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT című film. A 14 kópián indított InterCom-produkció közel 11 millió forintot gyűjtött négy nap alatt, ami kielégítő adat, tekintve, hogy az odaát a főzőcskézés forradalmasítójának kikiáltott Julia Child, illetve a kortárs Julie Powell története itt jóval kevésbé ismert, így leginkább Meryl Streep, kisebb mértékben Amy Adams jelenléte jelenthette a kíváncsiság tárgyát a nézőknek. No és persze a finom falatok látványának ígérete, amiből nincs hiány. A KÉTELY-nél már mindenképpen eredményesebb Streep ezen szerepe, ahogy a 2007-es dupla kudarc, a KIADATÁS és a GYÁVÁK ÉS HŐSÖK is rövidesen lefőzésre kerül, a legeslegjobb esetben pedig az ESTE 63 ezer nézője érhető el, ám ehhez nem kevesebb kurázsi kell, mint 524 recept elkészítéséhez 365 nap alatt.
Kate Beckinsale-t remélhetőleg nem űzi Hollywood Szibériába a VAKÍTÓ FEHÉRSÉG buktája után, hiszen a legkevésbé az ő számlájára írható, hogy a halovány amerikai szereplés betesz a nemzetközi üzletnek is. Az InterCom 20 kópián mutatta be a thrillert, de csak 8 millió forintos számlát lehet befagyasztani négy nap után. Végtére is, lehetett volna ez rosszabb, ám alig egy évtizeddel ezelőtt az efféle tucatszámba menő korhatáros krimik, úgymint A CSONTEMBER vagy A GYŰJTŐ, könnyedén vitték a százezer nézőt. A VAKÍTÓ FEHÉRSÉG budapesti kihasználtsága cérnavékony 8,6% volt.
A már több mint 30 éves múltra visszatekintő HALLOWEEN-széria nálunk viszontagságos és meglehetősen hézagos karriert futott be. Az eredeti, legelső epizód 1989-ben került a mozikba A RÉMÜLET ÉJSZAKÁJA címmel, s a Mokép az év végén 116 ezer eladott jegyet számlálhatott össze, ami akkoriban még csak 4,8 millió forintot jelentett (vagyis 41 forintos átlagárat). Legközelebb csak a HALLOWEEN - HÚSZ ÉV MÚLVA érte a mozikat, szintén a Mokép jóvoltából, ám a hosszú kések éjszakája már ekkor is kimerültnek látszott az első fővárosi hétvégén regisztrált 4512 látogatóból következtetve. A remake két évvel ezelőtt érkezett a Budapest Film tolmácsolásában, ám sec perc alatt lerendezte a közönség; az első budapesti víkenden mindössze 2477-en látták, így a forgalmazó az újabb eresztést már nagyon óvatosan tárta a jónép elé: csak Budapesten és csak 4 kópián. A HALLOWEEN II. eredménye nem okoz semmiféle meglepetést a 2,1 millió forinttal és az 1804 nézővel, csupán tovább rontja a jövőbeli horrorfilmek esélyeit a magyar piacra jutást illetően.
Az Objektív után a Hunnia Filmstúdió is igyekszik kicsit szélesebb vizekre evezni az UTOLSÓ JELENTÉS ANNÁRÓL 12 kópiás premierjével. Mészáros Márta filmje ugyancsak a tízes listán kívülről jelent, méghozzá 2,2 millió forintos bevételt, amit 3055-en dobtak össze. A vegetáló Best Hollywood A GRÓFNŐ című, második számú Báthory Erzsébetről szóló történelmi produkcióval jelentkezik az e-cinema keretében. Julie Delphy alkotása 668 ezer forintot gyűjtött csütörtök óta, ami 914 fizető néző érdeme.
Korábbi filmek
Ha horrort nem is láthat a magyar rövidesen egy szálat se a nagyvásznon (hacsak nem 3D-ben), romantikus vígjátékból a legutolsót is megéri majd behozni a forgalmazóknak. A CSÚF IGAZSÁG ugyan visszaszorult a második helyre, ám csaknem 20 milliós harmadik hétvégéjével elérte a százmilliós összbevételt. A nézők 65,7%-a Budapesten állt sorba a jegypénztáraknál, vagyis 58 541 főt tesz ki a fővárosi nézettség 18 nap alatt, míg Katherine Heigl előző főszerepe, a 27 IDEGEN IGEN ugyanezen a ponton még csak 32 704 embert érdekelt. Bruce Willis ennyit viszont a DIE HARD 4.0-án kívül régen nem. A HASONMÁS 11 milliót hoz a harmadik héten, összesen pedig már a 70 milliót ostromolja.
A DERÜLT ÉGBŐL FASÍRT alaposan megsínylette a FEL érkezését, ami 70%-os bevételveszteségben nyilvánul meg. Szintén éreztette hatását az új film A VÉGSŐ ÁLLOMÁS 3D esetében. Az 50%-os csökkenés ellenére az InterCom horrorja elérte a százezer nézőt.
Ami jön
E hét kínálatát a RÉMSÉGEK CIRKUSZA világpremierje fémjelzi, ami a UIP első bemutatója két hónap után. Cirkuszba illő mutatványok nem várhatók tőle, így a FEL könnyedén néz egy újabb nyerő hétvége elé, már csak a szabad péntek miatt is, amit aztán az őszi szünet remélhetőleg lukratív hete követ.
A Top 10 (csütörtök-vasárnap; forintban) [eddigi nézőszám]
1. Fel (59,6m/67,6m) [51 396]
2. A csúf igazság (19,7m/101,5m) [89 090]
3. Hasonmás (11,2m/68,8m) [57 987]
4. Julie & Julia - Két nő, egy recept (10,9m/10,9m) [8945]
5. Vakító fehérség (8,0m/8,0m) [6504]
6. District 9 (4,9m/60,6m) [51 422]
7. A végső állomás 3D (4,8m/151,9m) [100 754]
8. Becstelen brigantyk (4,4m/227,1m) [224 566]
9. Derült égből fasírt (4,3m/60,2m) [46 808]
10. Másnaposok (2,9m/320,5m) [303 065]
a UIP Duna Film támogatásával