Az amerikai mozik bevételei, 2009. augusztus 28 - 30.
Utolsó hétvégéjéhez érkezett a 2009-es nyári moziszezon. Igazán kivételes augusztuson vannak túl az amerikai mozik, hiszen minden hétre jutott egy vagy akár több impozánsan teljesítő bemutató. A zárás sem alakult másként: két horrorfilm-folytatás kelt birokra egymással, hogy az eredetiség több hetes diadalmenetét megfékezzék; A VÉGSŐ ÁLLOMÁS magasan a széria legjobb eredményeit mutatta fel az elmúlt napokban, köszönhetően a háromdimenziós vetítéseknek, míg Rob Zombie HALLOWEEN II-je jóval elődje alatt nyitott, elsöpörve a konkurencia által. Eközben a BECSTELEN BRIGANYK a százmilliót vette célba...
Az amerikai mozik bevételei, 2009. augusztus 28 - 30.
Utolsó hétvégéjéhez érkezett a 2009-es nyári moziszezon. Igazán kivételes augusztuson vannak túl az amerikai mozik, hiszen minden hétre jutott egy vagy akár több impozánsan teljesítő bemutató. A zárás sem alakult másként: két horrorfilm-folytatás kelt birokra egymással, hogy az eredetiség több hetes diadalmenetét megfékezzék; A VÉGSŐ ÁLLOMÁS magasan a széria legjobb eredményeit mutatta fel az elmúlt napokban, köszönhetően a háromdimenziós vetítéseknek, míg Rob Zombie HALLOWEEN II-je jóval elődje alatt nyitott, elsöpörve a konkurencia által. Eközben a BECSTELEN BRIGANYK a százmilliót vette célba...
A csúcson
Lassan tíz éve már annak, hogy a New Line Cinema bemutatta a VÉGSŐ ÁLLOMÁS című filmet, ami ötletes és egyszerűségénél fogva ijesztő mozzanataival nem csak a horror rajongóinak szerzett kellemes, azaz kellemetlen perceket. A tinédzserek ritkítását újító módon megközelítő produkció világszerte több mint 110 millió dollárt hozott a konyhára, nem csoda, hogy elkészült a folytatás, ami, szorosan kapcsolódva az első rész szereplőihez és történéseihez, már magasabb nyitányt jegyzett, de a vége összesítésben is százmillió alatt maradt. Ez nem gátolta a harmadik rész elkészültét, ami megismételte a kezdetet, legalábbis ami a számokat illeti, így most, újabb három évvel később mozikba került a következő felvonás, aminek legfőbb jellemzője, egyúttal sikerének titka - elvégre negyedszer prezentálja lényegében ugyanazt -, hogy több mint 1600 moziban 3D-s szemüveggel lehet végigizgulni a nyolcvan percet. Az írói-direktori posztot a második rész alkotói töltik be, David R. Ellis rendező nyilatkozata szerint kifejezetten a 3D miatt tért vissza, s igaza volt, hiszen a nézők is hozzá hasonlóan cselekedtek: nem kevesebb, mint 27 millió dollár termett hirtelenjében a New Line-t birtokló Warner számlájára, s megjegyzendő, hogy a közel 11 milliós nyitónap után a szombati érték alig mutat csökkenést, ami e műfaj tekintetében nem csak a nyári időszakban ritka. Innentől kezdve jóval kisebb mozizási hajlandóság mutatkozik a közönség részéről vasárnaponként, így a 20% körüli harmadnapi esések megnövekednek 30% és 40% közé, két hét múlva (a jövő hét hosszú víkend lesz) pedig már az 50% körüli negatív változásra is találhatunk majd példát. A VÉGSŐ ÁLLOMÁS (The Final Destination; hazai bemutató: szeptember 10.) esetében mindazonáltal ez már nem oszt, nem szoroz, hiszen egy ilyen kezdőtét után már biztosak lehetünk benne, hogy a sorozat legnagyobb bevételt elérő darabjával állunk szemben, noha kritikailag a leghervasztóbbal. Az újságírók nem egyszer vonják le a sajnálatos konklúziót, miszerint a negyedik részre az alkotók kifogytak az ötletekből, s bár eddig is ezen volt a hangsúly, ez a rész már tényleg csak a halálnemekről szól. De a közönség nagy része nyilván nem is vár mást, a stúdió pedig 70 millió dollárnál nem kevesebbet, mire befejezi aratását a halál. És hogy egy repülő, egy vidámpark ill. egy versenypálya tömegkatasztrófája után mi jöhet még? Ezeket a kreatív agyakat nem kell félteni.
További új bemutatók
A '70-es és '80-as évek horrortárja kiapadhatatlan forrás napjaink sóvár producereinek, akik között akad olyan is, aki feltehetőleg nyugdíjas éveit kívánja megalapozni némi apróval (mi másért fektetne effélébe Mr. Bay?). Oly sok remake készült az elmúlt pár évben, amiknek legtöbbje célt is ért a jegypénztáraknál, s nem egy nyomban folytatásért kiáltott. A dolgok menete pedig ilyenkor úgy áll, hogy a folytatás már érdektelenségbe fullad, legalábbis távol marad elődje népszerűségétől, ahogy esett az A TEXASI LÁNCFŰRÉSZES MÉSZÁRLÁS: A KEZDET és a SZIKLÁK SZEME 2 című darabokkal. Most ezt a sort erősíti a HALLOWEEN II (hazai bemutató: október 15.) is, ami nem csak folytatás, de egy folytatás remake-je is (vagy hogy). Az első rész két évvel ezelőtt derék számokat hozott az MGM / Weinstein számára, így a következő esztendőben megerősítést nyert a sequel elkészülte. Rob Zombie rendező eleinte nem kívánt újra elmerülni Michael Myers világában, de végül elegendő pihenőidő jutott neki ahhoz, hogy erőt gyűjtsön egy újabb Halloween-epizódhoz. Úgy tűnik azonban, a nézők még nem heverték ki teljesen a korábbiakat, hiszen az újabb horrorra csak 16 millió dollár értékben váltottak jegyet, s ez az egész forgatókönyv nagyon emlékeztet A TEXASI LÁNCFŰRÉSZES első és második részének esetére. Ha 2006-os folytatásból indulunk ki, akkor a Weinstein Company terjesztése 40 millió alatt fog végezni. A Rotten Tomatoes-on listázott, jelenleg még meglehetősen kevés vélemény 20% alatti átlagot mutat, ami még az első részt is alulmúlja. Kudarcként kellene értékelni a HALLOWEEN II-t, noha költségvetését (15 millió dollár) már a kasszában tudja.
Ang Lee új filmjének premierje a 2009-es cannes-i filmfesztiválon volt, ami stílusos húzás, hiszen hol máshol érdemes a közönség elé tárni az emberemlékezet legnagyobb zenei fesztiváljáról szóló filmet, mint a világ legmegbecsültebb filmes fesztiválján? A TAKING WOODSTOCK forgatókönyve Elliot Tiber emlékiratain alapszik, aki maga egyik fő alakja volt a '69-es, világraszóló megmozdulásnak. A Focus Features nyilván nem várta, hogy filmjükre az akkori tömeg összegyűlik, már csak a nem túl széles bemutató miatt sem. Az 1400 filmszínházban látható zenés vígjáték 3,5 millió dollárt gyűjtött, ami maximum közepes, és gyors süllyesztőt garantál a produkciónak. Annál is inkább, hiszen a kritikusokat erősen megosztotta a mű: a Rotten Tomatoes-on olvasható 130 vélemény fele-fele arányban osztozik rosszon és jón. 10 millió alatt lesz vége a dalnak.
Korábbi filmek
Második helyre csúszott vissza a múlt hétvégén nem kis meglepetést okozó BECSTELEN BRIGANTYK. Ám ez a csúszás kevesebb mint 50%-os csökkenést jelent, ami egészen kiváló a körülményeket tekintve, amiket figyelembe véve a -70% sem lett volna meglepő fordulat, csupán elkeserítő. Keserűségről azonban most szó sincs, Quentin Tarantino filmje tartós népszerűséget élvez, s 10 nap után már a 75 milliót ostromolja. Ebből már biztosra vehető, hogy a PONYVAREGÉNY óta először a 100 milliós, ma már nem is olyan limitált tagságú klubba csatlakozik az író-rendező új filmje, s teszi mindezt most bárminemű kézzel fogható elismerés nélkül és többnyelvű mivolta ellenére.
A negyedik helyen a DISTRICT 9 áll 10 millió dollárral. Ez nem jelent sokkal kisebb visszalépést az eggyel korábbihoz képest, tehát ha nem is lóhalálában, de apad az érdeklődés a TriStar filmje iránt, ami természetesen már egyértelműen átütő siker. A 90 millió dollárból a következő, hosszú hétvége folyamán kilenc számjegyű adat válik, R korhatár ide vagy oda. A jelenlegi ábra azt mutatja egyébiránt, hogy ez a tényező csak keveset nyom a latban, ha olyan film kerül terítékre, amire alapvetően mutatkozik érdeklődés. Az első négy helyezett ugyanis mind-mind a felnőtt korosztályt célozza meg, változatos skálán mozogva az erőszak terén. Beszédes tény ez.
Az erőszak megvan a G. I. JOE: A KOBRA ÁRNYÉKÁ-ban is, elvégre mit érnének anélkül az elit katonák. Persze, ezúttal a fiatal fiúkra van szabva a lődözés, akiknek hálás is lehet a Paramount, hiszen a negyedik heti 8 millióval 130 millió fölé lökték a bevételt, s az ennek ellenére szembeötlő deficitért csak magukat okolhatják, azaz az elrugaszkodott költségvetést (175 millió dollár). Ami benne volt a G. I. JOE-ban, azt hozta, így lehet várni a folytatást. A hatodik és hetedik helyen a női oldalt képviselő produkciók állnak. A JULIE ÉS JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT erős nyitányát követően is mozgalmas üzletet élvez, hiszen csakhamar 70 millió fölé kúszott, egy nagyon jó negyedik víkend után, ami mindössze 20%-os mínuszt tartogatott. Az immáron magyar bemutatódátummal (október 29.) is rendelkező AZ IDŐUTAZÓ FELESÉGE a múlt heti közel felezés után kicsit megállítja az időt, azaz 30% környékén ereszkedik, egy karnyújtásnyi távolságra helyezkedve az 50 milliótól, de már határozottan a produkciós költségek fölé. A tízes lista maradék két helyén gyerekfilmeket találunk: a kiábrándító rajt után akad némi szívósság Robert Rodriguez ifjúsági mozijában; a SHORTS csak bevétele valamivel több mint egynegyedét veszíti el, de ettől függetlenül ez alapos lecke a texasi filmesnek, aki remélhetőleg helyrerázódik minden értelemben a jövő áprilisra várható Machete-filmmel. A sereghajtó szerepét a RÁGCSÁVÓK tölti be; a Disney produkciója ugyan már 110 millió fölött jár, azért mégsem lett belőle olyan slágerfilm, mint amit Jerry Bruckheimer szakértelme és a háromdé garantálni látszott.
A további helyezettek közül érdemes kiemelni a HARRY POTTER ÉS A FÉLVÉR HERCEG-et. A hatodik Rowling-adaptáció immáron a második legtöbb pénzt szakító a szériában, s még nem lehet kizárni a 300 milliós végeredményt se, bár ehhez minden varázsigét be kell vetnie a Warner-nak. Az (500) DAYS OF SUMMER szép csendben halad a 30 millió felé, míg a MÁSNAPOSOK, közel negyed évvel premierjét követően, még mindig egymillió felett hoz, most épp közel ugyanannyit, mint egy hete, s immáron 270 milliótól északra.
Az első tizenkét film együttes bevétele megközelíti a 110 millió dollárt, ami egy utolsó, nem Labor Day Weekend augusztusi hétvégén egyenesen pazar. Ez az eredmény majd' 50%-kal haladja meg a 2008-ast, amikor is a TRÓPUSI VIHAR harmadszor volt a legnézettebb film, alig több mint 11 millióval.
Ami jön
Kezdetét veszi az általában kevés izgalmat tartogató ősz, azonban a tavalyi forgatókönyvírói sztrájk és a gazdasági világválság nem várt segítői lettek a 2009-es box office-nak. Kiderül, kitart-e a nézők ereje, mikor a nyár kedvencei állnak ismét csatasorba. Sandra Bullock Ryan Reynolds helyett ezúttal Bradley Coopert üldözi, aki remélhetőleg kijózanodott mostanra; Gerard Butler Katherine Heigl popsija után fegyverét ragadja meg, míg Chris Pine a romulánokat követően egy gyilkos vírussal száll szembe. Hozzájuk csapódik még Mike Judge is új vígjátékával a négy napos hétvégén.
A Top 10
1. The Final Destination ($27.4m/27.4m)
2. Inglourious Basterds ($19.3m/$73.0m)
3. Halloween II ($16.3m/$16.3m)
4. District 9 ($10.3m/$90.4m)
5. G. I. Joe: The Rise of Cobra ($7.7m/$132.2m)
6. Julie & Julia ($7.0m/$70.6m)
7. The Time Traveler's Wife ($6.5m/$47.9m)
8. Shorts ($4.5m/13.2m)
9. Taking Woodstock ($3.5m/3.5m)
10. G-Force ($2.8/$111.8m)
updated: 2009. szeptember 1. 9:11