Az amerikai mozik bevételei, 2009. augusztus 7 - 9.
Egy meglehetősen gyenge nyári hétvége után összeszedték magukat az amerikaiak, s két premiert is élénk figyelmükkel tüntettek ki. Elsősorban a G. I. JOE: A KOBRA ÁRNYÉKA (G. I. Joe: The Rise of Cobra; hazai bemutató: már a mozikban) vonzotta a nagyérdeműt, mint a 2009-es nyár utolsó eseményfilmje; ezen jellemzőt még inkább aláhúzza a 175 millió dolláros költségvetés. A Paramount bemutatója 55 millió dolláros bevételre tett szert három nap leforgása alatt (világszerte pedig kereken 100 millión áll), tehát sikerült a gyülekező fekete felhőket jó messzire elhessegetni, amiben a látványos akciókat ígérő előzetes jócskán kivette a részét. Nem volt egyértelműen sikerre ítélve ugyanis a Hasbro játékfiguráin alapuló produkció; különösen rossz ómennek bizonyult, mikor Stephen Sommers direktor úr kirúgásáról cikkeztek imitt-amott. A vádak, miszerint pocsék munkát végzett, azonban alaptalannak bizonyultak, bár meg kell hagyni, ennyire kettős megítélésű filmet két éve, a TRANSFORMERS óta nem láthattunk; úgy látszik, ilyen a gyerekjátékok filmadaptációinak természete. A Rotten Tomatoes kezdetben meglepően jó arányt jelzett, ám a kritikák szaporodásával egyre alacsonyabb értékre ereszkedett A KOBRA ÁRNYÉKA, s most úgy látszik, 40% körül állapodik meg (ez a TRANSFORMERS-nél messze alacsonyabb). A nézők felől még élesebb megoszlás tapasztalható: az IMDb-n rendre váltják egymást a "nyár legjobb blockbustere" és az "oltári baromság"-ként összegezhető vélemények, de a lényeg, hogy azért lehet élvezni az attrakciót. Stephen Sommers legsikeresebb munkája A MÚMIA VISSZATÉR 2001-ből, aminek 200 millió dolláros bevétele még a legtökösebb G.I. Joe-nak is kemény dió lenne, de a VAN HELSING 120 milliója mindenképpen lekörözhető, igaz, a 2004-es, két órás effektus sem nyitott sokkal alacsonyabban. Lényeg a lényeg, a Paramount és a Hasbro újabb franchise-t terjesztett ki a filmvászonra is, bizonyosságot szerezve a szlogenhez: ha minden más kudarcot vall, ők nem!
További új bemutatók
Nem először fordul elő a nyáron, hogy egy kevésbé nagyra törő produkció szépen muzsikál az óriás árnyékában. Ez a kedvező szerep e héten a JULIE ÉS JULIA - KÉT NŐ, EGY RECEPT (Julie & Julia; hazai bemutató: október 15.) című dráma-vígjátéknak jutott, amely az első olyan stúdiófilm, ami egy blogon alapszik. Nem is olyan régen, Julie Powell arra vállalkozott, hogy elkészíti Julia Child szakácskönyvének mind az 524 receptjét, s mindezt egy internetes naplóban dokumentálta, ami komoly figyelmet élvezett a gasztronómia kedvelőinek körében. A forgatókönyvírók ezen kívül Child önéletrajzi könyvét vették még alapul, s Nora Ephron rendezői kezei alól került ki végül a Meryl Streep és Amy Adams már összeszokott, kedvre való párosával prezentált film. A Sony nem akart sokat markolni a kevesebb mint 2500 mozival, ám a 20 milliós nyitány rávilágított a jóval nagyobb igényekre. A CSÚF IGAZSÁG után tehát egy újabb, kisebb meglepetésszámba menő premiert tudhatnak maguk mögött. A derűs bevételi eredményekhez egy korrekt újságírói összesítést találunk a Rotten Tomatoes-on, így minden okunk megvan várakozással tekinteni a hazai bemutató felé, a filmnek meg legalább 60-70 millió, de akár jóval magasabb vég felé.
Már nem lehet ilyen kedvezően szólni a hét harmadik új filmjéről. A Universal mutatta be valamivel több mint 2000 filmszínházban az A PERFECT GETAWAY című thrillert. A filmre nem egészen 6 millió dollár értékben váltottak jegyet, ami a teljességgel feledhető kategóriába sodorja a box office berkein belül, mint ahogy a kritikák is a középszer vizén eveznek, de remélhetőleg semmilyen oldalról nem értékelik akkora kudarcként a turistaparadicsom látogatóit fenyegető gyilkosokról szóló filmet, hogy az író-rendező David Twohy-tól megtagadják a 2012-re tervezett harmadik Riddick-filmhez szükséges pénzeket. Ez most 15 milliónál nem ígérkezik többnek.
Három heti lehengerlő, 10 ezer dolláros átlagos mozinkénti bevételt generáló futás után a Fox Searchlight - a kis filmek szakavatott forgalmazási mestere - országos szintre emelte az (500) DAYS OF SUMMER című romantikus filmet, amelyben egy fiatal nő nem hisz az igaz szerelemben és a kapcsolatokban, egy fiatal férfi pedig beleszeret első látásra. A határtalanul éltetett produkció immáron 12 millió dollár felett és a top 10-ben jár, ráadásul magáénak tudhat egy 8.7 csillagos IMDb-értékelést (plusz a 137. helyet a 250 legjobb között) és egy 89%-os Rotten Tomatoes-bizonyítványt. Biztosra vehető, hogy még sokáig nem kerül le a radarról ez az "üdítően őszinte és kimondhatatlanul bájos" film, s ki tudja, talán még a díjátadókon is viszontlátjuk.
Korábbi filmek
A múlt héten csalódást keltő KI NEVET A VÉGÉN? alkotóit és a stúdiót most már a sírógörcs kerülgetheti, hiszen a Universal 75 milliós, visszafogottan viccelődő vígjátéka gyenge hétköznapi eredmények után több mint 65%-ot szaltózik. Ez merőben szokatlan egy Judd Apatow-produkciótól, de kifejezi a nézők abbeli csalódottságát, hogy az Adam Sandlertől megszokott poénok helyett drámázást meg haldoklást kaptak a képükbe. A 8 milliós második hétvége A 40 ÉVES SZŰZ és a FELKOPPINTVA számára a 4-5. víkendet jelentette, így nagyjából ilyen arányú lemaradással számolhatunk kapuzáráskor is. A 60 millió dollár már semmiképpen nem lesz meg, s az 55 is kérdéses, ha marad ez a tempó.
Az augusztus beköszönte és a G.I. JOE dobbantása egyébként minden korábbi bemutatót megindított a lejtőn. A RÁGCSÁVÓK ugyan megőrizte harmadik helyét, de nagyobb iramban esik vissza, mint általában a családi filmek, hiszen második hete mutat a csökkenése 40% feletti értéket. A százmillió még több mint egy hét kérdése, s árnyalja a képet, hogy a film bevétele számottevő részt emelt helyáras vetítésekkel gyűlik össze. A negyedik helyen áll negyedik hetében a HARRY POTTER ÉS A FÉLVÉR HERCEG. Több mint felét veszítette el múlt heti közönségének, ám továbbra is őrzi vezető helyét elődeivel szemben ezen a ponton. A 300 millió még mindig nem zárható ki, de valószínűbb, hogy csak kicsivel A FŐNIX RENDJE fölött fog megállapodni.
Tavaly ilyenkor az ANANÁSZ EXPRESSZ érkezett meg a 2-es vágányra szép eredményekkel, míg az élen Batman időzött már negyedik hete. Kettejük bevételét azonban ezúttal a G.I. JOE egymaga hozta, így a hétvége határozottan jobban alakult, mint 2008-ban.
Ami jön
Visszakapcsolunk négyesbe (vagy inkább hármasba), s eközben sokan akarnak szelni maguknak egy szeletet a tortából: öt új film érkezik, közülük a legbizalomgerjesztőbb, bár nem anyagi szempontból, a DISTRICT 9. Érkezik még a High School Musical másik főszereplőjének külön filmje, Jeremy Piven saját komédiája, Az időutazó felesége adaptációja és a jelenlegi állás szerint a Disney országos bemutatót szervez Mijazaki mester legutóbbi munkájának, a PONYÓnak is.
A Top 10
1. G. I. Joe: The Rise of Cobra ($54.7m/$54.7m)
2. Julie & Julia ($20.0m/$20.0m)
3. G-Force ($9.9m/$86.2m)
4. Harry Potter and the Half-Blood Prince ($8.9m/$273.8m)
5. Funny People ($8.0m/$40.5m)
6. The Ugly Truth ($6.8m/$68.8m)
7. A Perfect Getaway ($5.9m/$5.9m)
8. Aliens in the Attic ($4.0m/$16.3m)
9. (500) Days of Summer ($3.7m/$12.4m)
10. Orphan ($3.7m/$34.8m)
updated: 2009. augusztus 11. 00:12