aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kraftwerk @ balaton sound, 09-07-10 Zalaba_Ferenc
2009. július 11. 13:36:53

Kategória: 9 komment

Mind robotok vagyunk. Én legalábbis biztosan. Nem azért, mert kockára fagytam a júliusi balatoni kánikulában (mennyi lehetett tegnap este? 16 fok?), s ennek köszönhetően csak mechanikus mozgásokra voltam képes, s hál istennek nem is azért, mert valami 1X1-es kockában robotolok heti 40 órában (szerencsére nem így van: inkább otthon robotolok heti 80 órában, de azt a 80-at úgy osztom be, ahogy akarom :). Azért vagyok robot, mert a német Kraftwerk ugyanolyan elemi erővel hatott rám tegnap este, mint 18 éve a BS-ben (tegye fel a kezét, aki 1. akkor már megszületett, 2. ott volt!), ugyanazokat az érzéseket váltotta ki, mint abból a jóval harmatosabb, egyáltalán nem akciós csajból, aki akkoriban voltam, s ahogy körbenéztem, ezzel az érzéssel nem voltam egyedül.

Felejtsük el a fesztiválok sleppjét (tudod, akik mindig előre tülekednek, pedig ez az egész nem is érdekli őket), a magam korabeli helyehulyázók mellett ott voltak az igazi, hardcore rajongók, azok a nagypapa korú urak, akik karba font kézzel, egyenes háttal, de ragyogó szemmel nézték a színpadot... ahol tulajdonképpen nem történt túl sok minden: négy germán úr (ebből csupán egyetlen alapító tag) feszített 1-1 laptop mögött, s szenvtelen eleganciával pötyögték ki ezeket a mindenki által ismert, csak gyakorta rosszul beazonosított ("Jé, azt hittem, ez egy Coldplay-szám!") dallamokat, de az is lehet, hogy az egész Winampról ment, s azok ott négyen egymással cseteltek vagy mutiban nyomták a Fekete Macskát. Én még ezt sem rónám fel nekik.

Hisz közel 40 évvel ezelőtt, amikor a Kraftwerk megalakult, még nem léteztek laptopok, sőt a legkisebb számítógép telepítéséhez nem csupán mérnöki PhD kellett, hanem minimum négy markos legény. Azokból az ősabakuszokból csiholták ki a tegnap hallott hangok nagyját (természetesen az évtizedek során többször is átpolírozva, de atmoszférájukban, üzenetükben változatlanul). Disszonanciának, jamnek nem volt helye (némi improvizációt azért az utolsó pillanatokban kiszúrtam, de lehet, hogy csak a mesterséges intelligencia szúrt ki velem), mint ahogy az organikus hangok is kimerültek Ralf Hütter nem ritkán elektronikusan eltorzított énekhangjában. De hát nem is vártam mást a technopop nagyszüleitől.

Szemlátomást a Kraftwerk öt éve ugyanazzal a showval turnézik (lásd MINIMUM-MAXIMUM), így a szettlistekben kissé járatosabb rajongók előre leképezhették magukban a koncert folyamat-mátrixát: a MAN MACHINE volt az első, a MUSIC NON STOP volt az utolsó nóta, a THE ROBOTS alatt természetesen a mechanikus manökenek táncát csodálhattuk meg, amit aztán a neonszínben ragyogó négyzethálós kezeslábasban visszatérő banda követett, s ez már a visszataps volt. A THE ROBOTS alatt gondolkodóba ejtett, ha egyszer Ralf is leteszi az abakuszt, a Kraftwerk talán akkor sem fog megszűnni: nem azt mondom, hogy onnantól kezdve robotok nyomogatják majd a "play" gombot, de a Kraftwerk soha nem is volt egyénközpontú zenekar, s ha az elkövetkező 2000 évben egyetlen értékelhető dalt sem programoznak össze az örökösök, ezek a zenék mindenkihez eljutnak majd.

Vagy talán mégsem. Nem a koncert alatt és után kiszúrt unott, érdektelen vagy egyenesen gúnyos arcok a legvészjóslóbbak: a banda legismertebb, legjobban szeretett száma továbbra is az, aminek sem hosszában, sem felépítésében, sem pedig témájában semmi köze nincs a gépekhez. Lehet, hogy mégsem vagyunk mindnyájan robotok - akadnak köztünk karbonalapú fertőzések is.


Sajnos fotóapparátust elfelejtettem vinni magammal, így a fenti kép nem a tegnap esti koncerten készült, ehelyett Zágrábban, s csalárd módon lenyúltam a magyar Kraftwerk rajongói oldalról. Entschuldigen Sie, bitte.

Címkék

koncert fesztival techno beszamolo balaton sound balaton sound 2009 fesztival 2009

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr144536887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n4nom4n · http://seygirfnuarb.deviantart.com/ 2009.07.11. 18:38:50

jó kritika ott voltunk (18 éve sajnos nem voltunk ott de éltünk :) ) köszönjük !

orion 2009.07.11. 23:26:11

"Szemlátomást a Kraftwerk öt éve ugyanazzal a showval turnézik" Szerintem inkább 50 éve turnéznak ugyanazzal. Én a Kisstadionban láttam őket, s bár már elfelejtettem, mikor volt (az internet szerint 1981-ben), az azért megmaradt, hogy a "show" már akkor is kb. úgy festett, hogy 4 morózus pofát vágó fazon álldogál elszórva a színpadon és időnként megtekernek egy gombot vagy meghúznak egy kallantyút az előttük lévő ketyeréken. Nem emlékszem, a végén meghajoltak-e, vagy ez túlzott kilengés lett volna részükről, mindenesetre impresszíven koncertszerűtlen összhatást keltettek. Egyébként szerintem ők nem számítógépeket használtak akkoriban, hanem szintetizátorokat.

süti 2009.07.12. 00:27:00

örülök, hogy te is láthattad őket, így hosszú idő után!

Ismeretlen_1068 2009.07.13. 11:03:08

orion: olyan szintiket, amikhez ők maguk gyártottak privát upgradet. :)

Ismeretlen_1068 2009.07.13. 11:06:18

amúgy túl sok változás nem volt, csak ezeket cserélték le valamivel kisebb ketyerékre: http://www.acousticmusic.com/fame/g05124.jpg

evetke 2009.07.14. 01:05:14

Szerintem mindegy, hogy öt, vagy ötven éve csinálják ugyanúgy, a lényeg egy, hogy a zenéjükkel lerakták az elektronika alapjait, és még ma is toronymagasan kiemelkednek az itt nyomulók közül. Igazi matek amit csinálnak, korrektül átgondolt, minden hang, és képkocka ott van, ahol lennie kell, a filozófiai háttérről nem is beszélve! Az unott, érdektelen arcokról meg annyit: boldogok a lelki szegények...:)

Podi · http://www.picasaweb.com/podimisi 2009.07.14. 16:01:44

Evetkénél a pont. A közönség (és a mai fiatalság [bah, úgy beszélek mint a nagyanyám]) egy bizonyos részét pedig igen jól illusztrálja a következő, koncerten elcsípett mondat: "Mi ez a kraftwerk, valami minimál? A sound egyik legjobb koncertje volt szerintem (Moby után)

Ismeretlen_1068 2009.07.14. 16:29:50

a BS legjobbja volt az orbital mellett. igazából nem is vártam mást. egyébként minimalnak se utolsó. :)

Autobahn Polizei // SEMIR GERKHAN // 2010.08.07. 00:11:44

Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn !!!

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása