(TheHungarian IT-s balhéba keveredett, ezért most én posztolom a legújabb összesítését - ae)
Az amerikai mozik bevételei, 2009. június 5 - 7.
A csúcson
Már az előző hétvége is okot adott efféle projekciókra, de most már bizonyos: a FEL Némó nyomában jár. A Disney/Pixar tizedik filme mindössze 35%-ot veszít lendületéből, ami messze jobb a gyártó utóbbi bemutatóinak ilyen adatánál, s ekkora magasságban egyenesen lehengerlő. A 44 millió dollár közel annyi, mint a L'ECSÓ nyitánya, és immáron 137 millióra helyezi az összbevételt, köszönhetően a rendkívül erős hétköznapi eredményeknek is. Ez az összeg kevesebb mint tízmilliós elmaradás az említett 2003-as bombasikertől a 10 napos futást összevetve, noha nem szabad elfelejteni: amellett, hogy hat év alatt nőttek a jegyárak, most a 3D-s vetítések címén még magasabb összegeket is elkérnek a mozik. Még mindezt figyelembe véve is kiváló adatokat szállít a FEL; nem csoda hát, ha arra a megállapításra ragadtatjuk magunkat: a Pixar márkanév bizony már önmagában is megállja a helyét, nem számít már annyira, mi van mögötte, mert egyvalami biztos: minőség.
Új bemutatók
Nagyon valószínű volt, hogy a három premier ellenére is a FELnél marad a kormány. De az egyáltalán nem volt valószínű, hogy a MÁSNAPOSOK (The Hangover) ekkorát durran és azért okoz egy kis feszültséget a dobogón. A hatásos marketinggel megtámogatott vígjáték kirobbanó, 16 milliós, listavezető nyitányát követően 43 milliót kasszírozott a Warnernek, s ezzel igen előkelő helyet szerzett azon a listán, amely a nem első helyre érkező nyitányokat jegyzi, s nem mellesleg a vígjátékok körében is szokatlanul magas ez a szám. Megérdemelt diadalról van azonban szó: a Rotten Tomatoes-on "bizonyítottan friss" minősítést érdemelt ki, bár csak éppenhogy tartja ezt a szintet. Ez azt jelenti, igencsak meredek "R"-es komédiáról van szó. Azt pedig az amerikai nézők szeretik, nem is volt vitás, hogy az IMDb szavazói magasan 8 csillag fölé tolták a filmet. A MÁSNAPOSOK jó hírverésre számíthat, amivel a százmilliót simán beveszi, s emellett felhelyezi a nagyobb látókörű térképre három főszereplőjét. Nem volt megalapozatlan a Warner elhatározása, hogy már jóval a bemutató előtt zöld utat adott a folytatásnak.
Will Ferrell elveszett. A nézők pedig nem-igen akarják megtalálni. A Universal LAND OF THE LOST című, korábban retrónak beígért, végül CGI-dínóktól hemzsegő kalandfilmje, hiába várták a hét bajnokának a debütálók között, mindössze 19 millió dollárt keresett három nap alatt, vagyis feleannyit se, mint a MÁSNAPOSOK. Rossz hír ez egy állítólagos 100 milliós költségvetés mellett, s legalább ilyen rossz hír, hogy a kritika alaposan lehúzta ezt az eredeti tévés sorozatra nyomokban is alig emlékeztető produkciót. Így aztán végképp nincs semmi esélye, hogy egy hónapnál tovább maradon a radaron, s asikertelenség oka a célközönség bizonytalanságában is keresendő: gyerekeknek túl erős (Ferrell mellett erről Danny McBride gondoskodik), felnőtteknek túl infantilis. Két sék között a föld, Ferrellnek pedig a TESÓ-TUSA után újabb FÉL-PROFI. Gyors elpártolás várható, aminek láttán a stúdió, ha térben nem is, de időben biztosan szívesen visszamenne, hogy törölje, de legalább módosítsa a projektet. 50 millió körül látszik a vége, s az illetékes forgalmazók valamit tudhattak, hogy nálunk még csak kijelölt premier sincs annak ellenére, hogy egy 3500+ mozis nyári szuperprodukcióról volna itt szó.
Hiába aratott sikert a BAZI NAGY GÖRÖG LAGZI, főszereplői ezt nem tudták kamatoztatni. Nia Vardalost eredménytelenül próbálák azóta is azzal a filmmel eladni; sem a NŐK TRANSZBAN, sem a mostani My Life in Ruins, azaz a GÖRÖGBE FOGADVA (jók ezek a magyar címek!) sem tudott 5 millió fölé kapaszkodni nyitóhétvégéjén (jelen esetben a szám 3,2 millió dollár). Ennek persze részben az alacsony moziszám is okozója, de a véres valóság inkább az érdektelenség maga. Nem használt az se, hogy a Fox Searchlight még a MAMMA MIA!-t is elég határozottan megidézte a poszter design-nal; 10 millió alatti érdeklődést vált csupán ki a hozzánk augusztusban, vélhetően nagyobb sikerrel mozikba kerülő GÖRÖGBE FOGADVA.
Korábbi filmek
Sam Raimi horrorja iránt sajnos alacsony érdeklődés mutatkozik: a csalódást keltő start után több mint a bevétele fele vált köddé a 7. helyre eső POKOLBA TASZÍTVÁnak. 40 milliónál már biztosan nem kerül több a kasszába, szóval a Universalra rájár a rúd mostanság. Az ÉSZAKA A MÚZEUMBAN 2 az erőteljes huppanás után behúzza kicsit a kéziféket, s egy decens harmadik heti bevételt szállít; ugyan sehol sincs az első részhez képest, a mostani 127 millió még bőven a büdzsé (150m) fölé növelhető. Ha kicsit visszafogta volna magát a költekezésben a Fox, akkor egy rossz szava nem lehetne senkinek. Nem így a TERMINÁTOR: MEGVÁLTÁS esetében. Még 50 millióval alacsonyabb gyártási költség mellett is súlyos hiányokkal kellene szembenéznie a Warnernak, hát még így: újabb -50%-os a változás, s így már a 120 millió se biztos a végén. Továbbra is a STAR TREK a szezon legnagyobb slágere, újabb remek hétvégét zárva. Még a 250 millió sem elképzelhetetlen végcél.A hétvégén annyian váltottak jegyet az első 12 filmre, hogy az 160 milliós értéket mutasson. Ez 10 millióval marad el 2008 azonos időszakától, amikor is a KUNG FU PANDA és a NE SZÓRAKOZZ ZOHANNAL kettőse vezette a sort. A LAND OF THE LOSTon múlt, hogy legalább ismétlés nem lett most.
Ami jön
Denzel Washington és John Travolta feszül egymásnak Tony Scott új filmjében, és Eddie Murphy is próbálkozik ismét, ezúttal gyerekfilmben.
A Top 10 (becsült adatok)
1. Up ($44.2m/$137.3m)
2. The Hangover ($43.3m/43.3m)
3. Land of the Lost ($19.5m/$19.5m)
4. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian ($14.7m/$127.3m)
5. Star Trek ($8.4m/$222.8m)
6. Terminator Salvation ($8.2m/$105.5m)
7. Drag Me to Hell ($7.3m/$28.5m)
8. Angels & Demons ($6.5m/$116.1m)
9. My Life in Ruins ($3.2m/3.2m)
10. Dance Flick ($2.0m/$22.7m)